Gå til innhold

Brukeranmeldelse: Samsung 700G7A - Samsungs første gamerlaptop!


Geirern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan går Skyrim?

Det kom ny AMD-driver (11.11c) som rettet opp et problem med 6970M-kortet og Skyrim. I tillegg leste jeg en guide vedr. ini-filen til Skyrim og gjorde det som ble anbefalt her. Jeg kjører Skyrim 4 GB for å få dobbel bruk av RAM (vanilla Skyrim bruker kun 2 GB RAM)

 

Jeg har satt alt på fult, inkludert anti-aliasing og draw distance.

 

Jeg har i tillegg installert følgende modifikasjoner:

- Skyrim HD (X2 til X4 større textures)

- FXAA-post processing

- Better smoke and ember (X2 textures)

- More realistic water

- Longer view distance

- Beautiful clutter

- Better faces

- Cleaner interface

 

Jeg målte framerate med fraps og falt aldri under 30, med unntak av første 5 sekundende spillet har loadet et game. Gjennomsnitlig lå jeg på rundt 35 i åpent landskap, og det falt til ca 32 når jeg slåss mot to mammuter, en giant og en drage samtidig. I lukkede landskap som inni hus og i mindre huler holdt PCen stabilt 60 frames, som er maksgrensen i Skyrim (ettersom vsync er enabled).

 

Anbefales til:

- Kjøpere som ønsker en stor kraftig laptop de ikke flytter for ofte på.

- Kjøpere som ønsker en gamerlaptop som ser mer voksen ut.

- Kjøpere som ønsker en 17 tommers gamerlaptop under 15.000.

- Som vektlegger en god skjerm

 

Ikke kjøp denne laptopen hvis:

- De som skal ha det aller kraftigste innenfor gamerlaptops (Da ser du enten på Alienware eller en Clevo-build med GTX 580- eller 6990M-GPU).

- Som trenger mer enn 3 timer batteritid på laptopen.

- Som er ektremt sensitiv til lyd fra vifter, da er Asus G74SX det beste (eneste?) alternativet.

- Som ikke har behov for dette nivået innenfor ytelse.

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

God anmeldelse! Har hatt nesten samme pcen i snart 2 uker og er stort sett fornøyd.

 

OBS: Mine erfaringer nedenfor gjelder 15" versjonen og er ikke helt identisk med den som er testet ovenfor.

 

Byttet ut harddisken med en Crucial m4 SSD 2,5" 256GB.

Foretok da en reinstallasjon (slipper bloatware også) og kjørte inn nyeste driverer av alt.

 

Ytelsen er det ikke noe å si på:

post-5494-0-60312200-1323438840_thumb.png

 

Dette er i utgangspunktet en skikkelig Macbook Pro kliler bortsett fra;

1) Synes det er vanskelig å stille inn riktig sensitivihet på mousepadden og sliter litt med at den ikke registrerer alle klikke jeg gjør.

2) Innsynsvinkelen på skjermen er i bestefall Ok.

3) Synes også viftene kjører i gang litt for ofte

 

Prismessig er den jo dog en tilsvarende Macbook Pro dobbelt så dyr.

Endret av muttok
Lenke til kommentar

Alle drivere (namely nye AMD-drivere) kan oppdateres direkte fra produsenten, eller en kan vente til Samsung inkluderer de i driver-oppdateringsprogrammet sitt. Samsung kjører også Windows-oppdateringer via her, noe jeg setter veldig pris på fordi Samsung plager deg ikke hvert kvarter om at det er på tide å reboote.

 

 

Er dette noe man kan endre på? Synes ikke det å la samsung ta seg av Windows-oppdateringene høres ut som en god ide, det klarer windows selv.

 

Forøvrig positivt at man kan bruke drivere fra amd.com, en god del laptoper kan man dessverre ikke det på.

Lenke til kommentar

Berre eit generelt spørsmål til dei som kjøper denne typen pc-ar (ettersom det samme budsjettet ville gjitt deg ein sinnsjuk stasjonær maskin som hadde kjørt alle spel som måtte komme dei neste 1-2 åra på ultra high uten problem). Sitte dåke mykje i sofaen og spelar med touchpad, eventuelt sitte dåke mykje i sofaen og speler i det heile tatt?

 

Med ein gang ein koplar til ei mus og setter seg med eit sjikkeleg bord eller ein skrivepult kunne ein jo like godt kjøpt seg ein stasjonær maskin og fått samme ytelsen til 15000kr. PC-en er jo uansett jevla lite bærbar når den veger fem kilo og har ein 17" widescreen skjerm.

 

Håper ingen blir støta av det her asso. Eg lurer berre på når ein faktisk bærer desse maskinene her? Ein betaler jo egentlig 5000kr for å bære sin eigen stasjonære pc på ein litt meir behageleg måte.

Lenke til kommentar

Berre eit generelt spørsmål til dei som kjøper denne typen pc-ar (ettersom det samme budsjettet ville gjitt deg ein sinnsjuk stasjonær maskin som hadde kjørt alle spel som måtte komme dei neste 1-2 åra på ultra high uten problem). Sitte dåke mykje i sofaen og spelar med touchpad, eventuelt sitte dåke mykje i sofaen og speler i det heile tatt?

 

Med ein gang ein koplar til ei mus og setter seg med eit sjikkeleg bord eller ein skrivepult kunne ein jo like godt kjøpt seg ein stasjonær maskin og fått samme ytelsen til 15000kr. PC-en er jo uansett jevla lite bærbar når den veger fem kilo og har ein 17" widescreen skjerm.

 

Håper ingen blir støta av det her asso. Eg lurer berre på når ein faktisk bærer desse maskinene her? Ein betaler jo egentlig 5000kr for å bære sin eigen stasjonære pc på ein litt meir behageleg måte.

 

Jeg har en 3 år gammel stasjonær pc (som klarer de fleste spill på max, utenom bfbc2 og bf3, og har akkurat kjøpt en laptop. Til 7k

 

Fordelen med laptoppen er at den ikke er så j*** tung å ta med seg, ikke alle som er like glad for masse ekstra skjermer tastaturer og 10 kg for et gigantisk tastatur. Noe som gjør en bærbar til en portabel spillmaskin, dog blir den fort dårlig.

 

Foretrekker den stasjonære på lan da jeg har en 19 " og 27 ". På den bærbare så får jeg bare brukte 2 skjermer (pga grafikkort støtter bare 2 om jeg husker riktig) og da blir det en stor størrelses forskjell, det ser latterlig ut med laptop skjermen og 27 ". Det tar også mer plass...

Lenke til kommentar

Skrev du hvor du kjøpte den og til hvilken pris?

Dessuten må jeg korrigere deg litt men samsung er ikke en ny pc produsent, tror de har holdt i minst 15år nå.

 

Det har du rett i, men de er nye på gamer markedet. Vi kommer nok til å se mer til Samsung på gamer fronten etterhvert så store de er. Å ikke minst med den kvaliteten de har på sine produkter generelt mener jeg dette er kjærkomment, og et friskt pust noe som også vil få de andre gamer konkurenntene til å skjerpe seg enda mer.

 

Konkurannse er bra

 

Geirern

 

Takk for en flott å lettfattelig test

Lenke til kommentar

Berre eit generelt spørsmål til dei som kjøper denne typen pc-ar (ettersom det samme budsjettet ville gjitt deg ein sinnsjuk stasjonær maskin som hadde kjørt alle spel som måtte komme dei neste 1-2 åra på ultra high uten problem). Sitte dåke mykje i sofaen og spelar med touchpad, eventuelt sitte dåke mykje i sofaen og speler i det heile tatt?

 

Med ein gang ein koplar til ei mus og setter seg med eit sjikkeleg bord eller ein skrivepult kunne ein jo like godt kjøpt seg ein stasjonær maskin og fått samme ytelsen til 15000kr. PC-en er jo uansett jevla lite bærbar når den veger fem kilo og har ein 17" widescreen skjerm.

 

Håper ingen blir støta av det her asso. Eg lurer berre på når ein faktisk bærer desse maskinene her? Ein betaler jo egentlig 5000kr for å bære sin eigen stasjonære pc på ein litt meir behageleg måte.

Ofte så står laptopen på et sted, jeg var lenge inne på tanken å kjøpe en kraftig stasjonær og heller kjøpe en lett laptop med høy batteritid. Jeg er dog ofte hos venner og har da med PC, så er vi sosiale gamere sammen. Jeg var mye på LAN i mine ungdomsdager og da var det standard å dra med skjerm, tastatur, maxi-tower og hele røkla, men jeg ønsker egentlig aldri å gjenta denne opplevelsen. Jeg synes dessuten ikke at det er mer behagelig å spille på en stasjonær enn det er på en laptop - opplevelsen blir relativt lik uansett. Har delvis et ønske om å bruke to skjermer, men det er ikke umulig med en bærbar, og er heller ikke noe jeg kommer til å gjøre med det første.

 

Føler jeg har inspirert layouten på denne brukertesten. Tar jeg feil? :p

 

Kjempekjekt å se at det er folk på forumet som tar initiativ og tester produkter som er potensielle markedsvinnere i tiden som kommer. Å lese en positiv test, nærmest en anbefalelse, gir så utrolig mye tilbake. konservativ_woot.gif

Yes! Snatchet den rett fra edeg. Skulle egentlig kredittere deg for layouten også, men det glemte jeg visst bort! :) *edit*

 

Skrev du hvor du kjøpte den og til hvilken pris?

Dessuten må jeg korrigere deg litt men samsung er ikke en ny pc produsent, tror de har holdt i minst 15år nå.

Som en annen påpekte, dette er Samsungs første gamer-laptop, ikke deres første laptop. Jeg betalte 14.100,- først på Dustinhome, men Dustinhome kunne ikke levere PCen likevel. Jeg sendte da mail til Euronics, som tilbøy å sette ned prisen til 14.100, satt opp egen lenke til meg på hjemmesiden og var generelt veldig behjelpelige på e-post.

 

Er ikke numpaden på feil side?

Første bildet er faktisk speilvendt ser jeg nå! Den dialeren er også på høyresiden!

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

Alle drivere (namely nye AMD-drivere) kan oppdateres direkte fra produsenten, eller en kan vente til Samsung inkluderer de i driver-oppdateringsprogrammet sitt. Samsung kjører også Windows-oppdateringer via her, noe jeg setter veldig pris på fordi Samsung plager deg ikke hvert kvarter om at det er på tide å reboote.

 

 

Er dette noe man kan endre på? Synes ikke det å la samsung ta seg av Windows-oppdateringene høres ut som en god ide, det klarer windows selv.

 

Forøvrig positivt at man kan bruke drivere fra amd.com, en god del laptoper kan man dessverre ikke det på.

Jeg tror ikke det går, er usikker. Noe må disables i Samsungs programvare for å få det til, jeg prøvde å bare sette det opp direkte med Windows og da overstyrte Samsung det tilbake fra auto-update til "don't update and don't notify me"

 

Forøvrig, jeg havnet på forsiden til hw! :-)

Lenke til kommentar

Vil bare komme med en liten oppdatering i forhold til ytelse. Det kom ny AMD-driver (11.11c) som rettet opp et problem med 6970M-kortet og Skyrim. I tillegg leste jeg en guide vedr. ini-filen til Skyrim og gjorde det som ble anbefalt her. Jeg kjører Skyrim 4 GB for å få dobbel bruk av RAM (vanilla Skyrim bruker kun 2 GB RAM)

 

Jeg har satt alt på fult, inkludert anti-aliasing og draw distance.

 

Jeg har i tillegg installert følgende modifikasjoner:

- Skyrim HD (X2 til X4 større textures)

- FXAA-post processing

- Better smoke and ember (X2 textures)

- More realistic water

- Longer view distance

- Beautiful clutter

- Better faces

- Cleaner interface

 

Jeg målte framerate med fraps og falt aldri under 30, med unntak av første 5 sekundende spillet har loadet et game. Gjennomsnitlig lå jeg på rundt 35 i åpent landskap, og det falt til ca 32 når jeg slåss mot to mammuter, en giant og en drage samtidig. I lukkede landskap som inni hus og i mindre huler holdt PCen stabilt 60 frames, som er maksgrensen i Skyrim (ettersom vsync er enabled).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...