Gå til innhold

Notch er ikke lenger sjefen for Minecraft (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det er rart at det er kun sjefen som får stemplet Minecraft på seg, jeg trudde han hadde laget alt selv etter all PR han har fått, men så sjekket jeg en video der det var cirka 15 stykker, Hvor ble det av dem?

 

Samme med Skyrim , folk trur jo det er Todd Howard og han PR fyrn som har laget hele spille konseptet alene,

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns det er rart at det er kun sjefen som får stemplet Minecraft på seg, jeg trudde han hadde laget alt selv etter all PR han har fått, men så sjekket jeg en video der det var cirka 15 stykker, Hvor ble det av dem?Samme med Skyrim , folk trur jo det er Todd Howard og han PR fyrn som har laget hele spille konseptet alene,

 

Blir ofte slik at talspersoner osv får mye av æren, er jo det samme med Cliff Bleszinski og Gears of War

Lenke til kommentar

Syns det er rart at det er kun sjefen som får stemplet Minecraft på seg, jeg trudde han hadde laget alt selv etter all PR han har fått, men så sjekket jeg en video der det var cirka 15 stykker, Hvor ble det av dem?

 

Samme med Skyrim , folk trur jo det er Todd Howard og han PR fyrn som har laget hele spille konseptet alene,

 

Dette er ikke unikt for spillindustrien, og kan på mange måter spores tilbake til auteur-tankegangen innen filmskaping. Spillskapere får nok mye av æren fordi det er lettere å trekke paralleller mellom visjoner da. Det er lettere å vite hva man får om man veier et Cliff Blezsinski-produkt opp mot et Cliff Blezsinski-produkt, enn om man setter to Epic Games-spill direkte opp mot hverandre. Samtidig er han personen som har i ansvar å instruere flere hundre andre mennesker for å få det resultatet han har skissert, pitchet overfor investorene og sett for seg.

 

Det er selvsagt mange årsaker til at spilljournalistikken har blitt slik, og mye av det handler nok enkelt og greit om sensasjonsverdien av å tillegge enkeltpersoner æren for et produkt. Stjernedyrking selger.

 

I Notch' tilfelle var jo han den eneste utvikleren av dette spillet i lange tider, og det arbeidet som gjøres på Minecraft nå er på ingen som helst måte like definerende som det fundamentet han har skapt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syns det er rart at det er kun sjefen som får stemplet Minecraft på seg, jeg trudde han hadde laget alt selv etter all PR han har fått, men så sjekket jeg en video der det var cirka 15 stykker, Hvor ble det av dem?Samme med Skyrim , folk trur jo det er Todd Howard og han PR fyrn som har laget hele spille konseptet alene,

 

Akkurat i denne sammenhengen er det kanskje ikke så rart, da Notch lagde spillet stort sett alene en god stund. Men nå er det jo et helt tam som lager det, og jeg er veldig enig at man skal gi hele teamet kodus og ikke bare Notch selv om det er han som starta det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er rart at det er kun sjefen som får stemplet Minecraft på seg, jeg trudde han hadde laget alt selv etter all PR han har fått, men så sjekket jeg en video der det var cirka 15 stykker, Hvor ble det av dem?Samme med Skyrim , folk trur jo det er Todd Howard og han PR fyrn som har laget hele spille konseptet alene,

 

Det er jo han som "skapte" Minecraft, så er egentlig ganske naturlig at han får all æren. Jeb (Om jeg husker navnet rett) får jo også mye skryt av å stå bak produksjonen av Minecraft.

Men poenget mitt er at Notch, startet jo Minecraft helt alene og når det vart en suksess så startet han sitt eget studio, der han fikk inn flere som kunne bistå han i å fullføre spillet.

Lenke til kommentar

Syns det er rart at det er kun sjefen som får stemplet Minecraft på seg, jeg trudde han hadde laget alt selv etter all PR han har fått, men så sjekket jeg en video der det var cirka 15 stykker, Hvor ble det av dem?

 

Samme med Skyrim , folk trur jo det er Todd Howard og han PR fyrn som har laget hele spille konseptet alene,

 

Dette er ikke unikt for spillindustrien, og kan på mange måter spores tilbake til auteur-tankegangen innen filmskaping. Spillskapere får nok mye av æren fordi det er lettere å trekke paralleller mellom visjoner da. Det er lettere å vite hva man får om man veier et Cliff Blezsinski-produkt opp mot et Cliff Blezsinski-produkt, enn om man setter to Epic Games-spill direkte opp mot hverandre. Samtidig er han personen som har i ansvar å instruere flere hundre andre mennesker for å få det resultatet han har skissert, pitchet overfor investorene og sett for seg.

 

Det er selvsagt mange årsaker til at spilljournalistikken har blitt slik, og mye av det handler nok enkelt og greit om sensasjonsverdien av å tillegge enkeltpersoner æren for et produkt. Stjernedyrking selger.

 

I Notchs tilfelle var jo han den eneste utvikleren av dette spillet i lange tider, og det arbeidet som gjøres på Minecraft nå er på ingen som helst måte like definerende som det fundamentet han har skapt.

Ok jeg forstår litt bedre nå :)

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...