Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våkner FØR vekkerklokka.


KattaErDau

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsløs og stiller vekkerklokka på forskjellige tider avhengig av hvilken tid jeg legger meg. Men det som er rart, jeg våkner veldig ofte bare et par minutter før vekkerklokka skal ringe. Uansett hvilken tid jeg stiller alarmen på...

 

Hva kommer dette av? Stiller jeg klokka på 10:00 så kan jeg våkne klokka 09:58.

 

Er kroppen eller hjernen innstillt på at man skal våkne denne tiden eller?

Endret av KattaErDau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme skjer meg ofte! Tror vi rett og slett stiller inn en slags klokke inni oss om når vi skal opp. Hos meg kan det skje både på hverdag og helger, dvs med vekking på alt fra 05.30 til 09.00.

 

Men har jeg lagt meg altfor sent så jeg ikke får sovet noe særlig, så sover jeg over hva det skal være ;)

Lenke til kommentar

Dette har jeg sett før ihvertfall.

 

Husker i barndommen min at faren min lærte meg at man kunne "programmere" kroppen sin til å våkne på et gitt tidspunkt. Man repeterte da til seg selv " jeg skal opp kl 08.00 i morgen, jeg skal opp kl 08.00 i morgen, jeg skal opp om 7 timer, da er klokka 08.00", osv, osv.

 

Jeg prøvde dette flere ganger, og som oftest våknet jeg av meg selv til angitt tidspunkt.

 

Kanskje dette med dere og vekkerklokka er en slags light versjon av dette?

Lenke til kommentar

Fram til jeg var ca 11 hadde jeg ikke bruk for vekkerklokke. Kanskje kan det ha noe med alderen å gjøre, men jeg klarte alltid å våkne i tide til det aller meste. Kunne godt våkne klokka 7 på morgenen da det var skole, mens jeg godt kunne sove til 9-10 hvis det var fridag eller helg (uten at leggetiden spiller inn som en altfor stor faktor).

 

Snedig, dette.

Lenke til kommentar

Fram til jeg var ca 11 hadde jeg ikke bruk for vekkerklokke. Kanskje kan det ha noe med alderen å gjøre, men jeg klarte alltid å våkne i tide til det aller meste. Kunne godt våkne klokka 7 på morgenen da det var skole, mens jeg godt kunne sove til 9-10 hvis det var fridag eller helg (uten at leggetiden spiller inn som en altfor stor faktor).

 

Snedig, dette.

 

Praktisk ja! Dattera mi er dessverre motsatt, stuptrøtt i ukedagene, men lys våken senest åtte i helgene (da starter barnetv...). ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...