Gå til innhold

FSP booster eller lignende


Anbefalte innlegg

Har en HP elite 8200 med 320w psu hvor jeg vil ha i ett bedre skjermkort.

Jeg kan ikke oppgradere strømforsyningen pga. meget spesielle kontakter på hovedkortet, som ikke er noen standard.

 

Er på utkikk etter en strømforsyning som kan gi skjermkortet mitt ekstra strøm.

Har googlet litt rundt og funnet FSP booster, men det ser ut som om produktet ikke lages lenger.

Noen som vet om noen andre alternativer, som er mulig å få tak i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er bare mer strøm til skjermkortet som trengs så fungerer det vel å bare ha en ekstra strømforsyning som leverer strøm rett til skjermkort-kontaktene bakpå.

 

Dette har jeg selv prøvd og det virker å fungere helt greit. Jeg har dog ikke testet dette over lang tid - og jeg er ikke utdannet i elektrofag så jeg kan ikke si om det er noen risiko for at det evt. kan oppstå noen slags strøm-lekasje mellom de to strømkildene pga. litt varierende spenninger. Skjermkortet får jo noe strøm (maks 60watt eller noe sånt) via hovedkortet, og resten via de ekstra kontaktene. Jeg vet bare ikke om detaljene ved hvordan kortet trekker denne strømmen og om de to strømkildene "møtes" noe sted og om det evt. kan være et problem ved langtidsw bruk. Kanskje en av elektro-guruene på forumet her kan svare på om det er noe å bekymre seg over eller ikke (jeg ville likt å vite litt mer sikkert selv).

 

En annen mulighet er å bytte ut PSUen helt. Selv om hovedkortet har en funky kontakt som ikke er standard så er det jo naturligvis mulig å modde den gamle kontakten på den nye PSUen. Så lenge du har tungen bent i munnen og ikke bytter om på spenninger så skal jo det fungere. Alle PSUer leverer de samme type spenninger tross alt. Det er selvfølgeig ikke noe jeg annbefaler at du gjør ved mindre du har litt peil og er sikker på at du ikke feilkobler ting ellers kan det jo ende opp som en brannrisiko - du skal alltid være ekstra forsiktig når du modder på PSUer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Når vi snakker om forandringer i HP maskiner og slikt så er det ikke kontakten de har snudd på.

Kontakten er standard ATX, men hvor alle spenningene går er omgjort, men fysisk vil en ny PSU passe, bare at HKet er skrot det øyeblikket du skrur på strømmen :D

 

FSP Booster var ett nisje produkt, men tok aldri av.

Det produktet ble lansert rundt Radeon 9700 Pro tiden og videre når strømkrevende skjermkort kom.

Så denne vil du ikke finne idag, du kan forsøke 2x PSUer, men om dette vil fungere skikkelig i tandem er uvisst, siden jord må ofte være felles.

Alt som finnes av kabler for å få til dette vil dog ikke funke med din maskin, siden ditt hovedkort og PSU kan likesågodt sende 12V der hvor jord er på en vanlig PSU.

 

Det er en grunn til at HP har fått navnet HåPløs :D

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Kontakten er nok ikke ATX, 007CD.

Det går 3 kontakter fra PSU til hovedkortet. P1, P2 og P3.

Se side 7.2.2 i denne pdf-en:

http://bizsupport1.austin.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c02778024/c02778024.pdf

 

Ut fra hovedkortet går det 2 strømkabler, 1 til harddisker og 1 til drev...

 

Jeg får se litt nærmere på ekstra psu løsninger.

 

HåPløst er det uansett, ja.

Lenke til kommentar

Jaha, ser du der ja.

I allefall bedre enn "fake" systemet til Dell og det som HåPløs hadde før, hvor ATX kontakten var den samme som vanlige hovedkort.

Men spenningene var alle stokket om.

Bilde for de som funderer: http://www.vernoncomputersource.com/sites/default/files/images/Janice/hp_compaq_8200_elite_ultraslim_desktop_936836_g3.jpg

 

Er ikke mye å gjøre i denne, her må nok kasse, PSU eller rettere sagt, hele skiten byttes ut.

FSP Booster får du du kjøpt hos http://www.shopfsp.com/ om dem sender over dammen vites ikke, men det finnes leverandører som kan hjelpe til med den biten.

 

Fellesnevneren er at det blir ingen billig løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...