Gå til innhold

Kjørt på av en bil, rett til leiebil


Makky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Det er ikke min skyld i ulykken, jeg stod vanlig parkert og en politibil traff min bil når vedkommende skulle parkere.

 

2. Så hvis f.eks. min arb.giver skriver et brev at jeg trenger bil for å gjøre jobben min, så er det nok? Har ikke leiebildekning i min forsikring for å spare penger da bilen er litt dyr å forsikre.

Endret av Makky
Lenke til kommentar
1. Det er ikke min skyld i ulykken, jeg stod vanlig parkert og en politibil traff min bil når vedkommende skulle parkere.

Det var ikke din skyld, og motpartens forsikringsselskap dekker derfor alle skader som har oppstått på bilen din og evnt legeutgifter i forbindelse med skader. Det er dette ansvarsforsikringen skal dekke, og derfor er den pålagt.

 

2. Så hvis f.eks. min arb.giver skriver et brev at jeg trenger bil for å gjøre jobben min, så er det nok? Har ikke leiebildekning i min forsikring for å spare penger da bilen er litt dyr å forsikre.

Dersom arbeidsgiver skriver det brevet så øker det tjangsene dine, men eg har sterke tvil til om du får det allikevel. Når du valgte bort leiebildekning i forsikringsavtalen din sa du egentlig "eg trenger ikke leiebil dersom bilen min blir skadet" eller/og "eg velger å betale leiebilen selv dersom bilen min blir skadet".

 

Om du ikke klarer deg uten leiebil når uhellet er ute så må du sørge for at du har en forsikring som dekker dette behovet med mindre du kan/vil betale dette selv.

Lenke til kommentar

Dersom arbeidsgiver skriver det brevet så øker det tjangsene dine, men eg har sterke tvil til om du får det allikevel. Når du valgte bort leiebildekning i forsikringsavtalen din sa du egentlig "eg trenger ikke leiebil dersom bilen min blir skadet" eller/og "eg velger å betale leiebilen selv dersom bilen min blir skadet".

 

Om du ikke klarer deg uten leiebil når uhellet er ute så må du sørge for at du har en forsikring som dekker dette behovet med mindre du kan/vil betale dette selv.

Er egentlig ikke enig her, leiebildekningen mener jeg man sier fra seg i de tilfellene man selv er skyld i sammenstøtet.

 

Hvorfor i all verden er det forsikringsselskapet ditt som skal betale for leiebil som du behøver som følge av noe du selv ikke var skyld i?

 

Spesielt når de som har skyld i det har egen forsikring?

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet skal dekke leiebil fordi forsikringstaker har betalt ekstra for det. Om det er rom for det så er det forsikringsselskapet som skal kreve denne utgiften dekket av motpartens forsikringsselskap, evnt motparten direkte(om mulig).

 

http://www.dinside.no/872795/kan-du-kreve-leiebil

http://www.dinside.no/873011/lang-behandlingstid-hos-forsikringsselskapet

 

Her står det at ja, du kan kreve leiebil, men dette må gjøres mot motpartens forsikringsselskap(av skadelidte) og de kan nekte.

 

For å unngå dette, om man har et reelt behov for leiebil dersom uhellet er ute så kjøper man dekning for det i forsikringsavtalen sin, eller dropper det, sparer penger og heller betaler det selv når uhellet er ute.

 

En kostnad som kan kreves dekket av motpartens forsikringsselskap i ettertid, i følge artikkelen.

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet skal dekke leiebil fordi forsikringstaker har betalt ekstra for det. Om det er rom for det så er det forsikringsselskapet som skal kreve denne utgiften dekket av motpartens forsikringsselskap, evnt motparten direkte(om mulig).

 

http://www.dinside.no/872795/kan-du-kreve-leiebil

http://www.dinside.no/873011/lang-behandlingstid-hos-forsikringsselskapet

 

Her står det at ja, du kan kreve leiebil, men dette må gjøres mot motpartens forsikringsselskap(av skadelidte) og de kan nekte.

 

For å unngå dette, om man har et reelt behov for leiebil dersom uhellet er ute så kjøper man dekning for det i forsikringsavtalen sin, eller dropper det, sparer penger og heller betaler det selv når uhellet er ute.

 

En kostnad som kan kreves dekket av motpartens forsikringsselskap i ettertid, i følge artikkelen.

Ok, men i denne saken er skyldspørsmålet klart og da er det motpartens forsikringsselskap som skal dekke leiebil til TS.

Lenke til kommentar

Bare for å avklare, skyldspørsmålet er avgjort. Politiet har krysset av for at de har skyld og de la seg rimelig flate :p

 

Utifra artikkelen hos dinside, så trenger jeg egentlig ikke noen "grunn" til å kreve leiebil av motpartens selskap, siden jeg ikke skal være skadelidende. Har jeg ikke bil, er jeg skadelidende.

Lenke til kommentar

Skyldspørsmålet virker jo veldig klart her, ja, men forsikringsselskapet trenger ikke være enig og kan trenge lenger tid på behandlingen enn vi her på forumet trenger :)

 

Og eg mener fortsatt at forsikringsselskapet kan nekte, selv om skyldspørsmålet er avklart og saken er behandlet.

Selvsagt kan de det, men ikke med loven i hånd.

 

Edit:

Som jeg forstår det hjelper det å ha leiebil inkludert i egen forsikring kun hvis du selv er skyld i skaden eller hvis motparten skulle nekte skyld. I dette tilfellet er skyldspørsmålet klart og jeg finner absolutt ingenting i linkene dine som tilsier at forsikringsselskapet til skyldige part kan nekte motpart leiebil i en avgjort sak.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Du har krav på å få dekka leiebil av motpartens forsikringsselskap men du må ha god grunn. Har du mulighet for å benytte offentlig transport (buss/trikk/etc) så får du neppe noe. Ble påkjørt selv en gang og måtte krangle litt. Men fikk dekka leiebil en uke siden det ikke går noen form for offentlig transport til/fra der jeg jobber. Måtte også ha dokumentasjon på dette fra arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...