Gå til innhold

Nytt skjermkort 2stk 6870 eller 1stk GTX 570?


Nemesis90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

,

 

Oioi, Så du mener at hovedkortet mitt er for dårlig, eller at 6870 i crossfire rett å slett ikke holder mål?

Jeg sier at hovedkortet ditt vil kjøre CrossfireX i 16x/4x, som fører til at ytelsen vil være verre enn om du kjører et enkelt kort.

 

Videre sier jeg at et HD 6870 alene er en minimal oppgradering fra et GTX 460.

 

 

Ok, men for å forstå deg rett så mener du i praksis at hovedkortet er for dårlig til å støtte kortene fult ut? Så med tanke på den maskinvaren jeg har så er et 570 GTX et mye bedre kjøp? Synes det er rart at hovedkortet jeg har støtter CrossfireX, og at da ytelsen skal bli dårligere. :hmm:

 

står jo til og med her at kortet har PCI Express x16-tilkobling 2 stk. http://www.dustinhome.no/product/5010329466

Endret av lunnr
Lenke til kommentar

Ok, men for å forstå deg rett så mener du i praksis at hovedkortet er for dårlig til å støtte kortene fult ut? Så med tanke på den maskinvaren jeg har så er et 570 GTX et mye bedre kjøp? Synes det er rart at hovedkortet jeg har støtter CrossfireX, og at da ytelsen skal bli dårligere. :hmm:

Ja, hovedkortet er ikke bra nok for å kjøre Crossfire, det støtter et kort fullt ut og et kort for 30-40% av ytelsen i CFX. Siden CFX fungerer ved at man bytter mellom hvilket kort som skal tegne bildet (Alternate Frame Rendering) vil dette føre til dårligere ytelse.

Problemet er at hovedkortet har et 16x (2.0)-spor og et 4x (1.0)-spor, dette støtter teknisk sett Crossfire. Problemet kommer når man skal kjøre det i praksis, 4x-sporet er ikke i stand til å forsyne kortet med nok data for å fungere i Crossfire fordi det er PCIe 1.0 og har en høy latency siden det går gjennom chipsettet. At ASUS sier det støtter CFX er for markedsføring og fordi alle andre gjør dette, og de kan ikke ha dårligere hovedkort enn motstanden.

 

Å kjøpe et GTX 570 ville vært bedre uansett om du kunne kjørt CrossfireX eller ikke, CFX er ikke noe man begir seg ut på før man har nådd toppen av hva et enkelt kort kan levere av ytelse. Nå sier jeg ikke mye bedre, for det beste er å vente to-tre måneder på neste generasjon som vil parkere dagens kort.

 

EDIT:

For å vise deg hva som er problemet: P7P55D spesicifcations

Under Expansion slots:

1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)

1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s)

2 x PCI Express 2.0 x1 (2.5GT/s)

3 x PCI

 

Om du ikke tror på meg er ditt valg, men ytelsen vil ikke bli god.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ok, men for å forstå deg rett så mener du i praksis at hovedkortet er for dårlig til å støtte kortene fult ut? Så med tanke på den maskinvaren jeg har så er et 570 GTX et mye bedre kjøp? Synes det er rart at hovedkortet jeg har støtter CrossfireX, og at da ytelsen skal bli dårligere. :hmm:

Ja, hovedkortet er ikke bra nok for å kjøre Crossfire, det støtter et kort fullt ut og et kort for 30-40% av ytelsen i CFX. Siden CFX fungerer ved at man bytter mellom hvilket kort som skal tegne bildet (Alternate Frame Rendering) vil dette føre til dårligere ytelse.

Problemet er at hovedkortet har et 16x (2.0)-spor og et 4x (1.0)-spor, dette støtter teknisk sett Crossfire. Problemet kommer når man skal kjøre det i praksis, 4x-sporet er ikke i stand til å forsyne kortet med nok data for å fungere i Crossfire fordi det er PCIe 1.0 og har en høy latency siden det går gjennom chipsettet. At ASUS sier det støtter CFX er for markedsføring og fordi alle andre gjør dette, og de kan ikke ha dårligere hovedkort enn motstanden.

 

Å kjøpe et GTX 570 ville vært bedre uansett om du kunne kjørt CrossfireX eller ikke, CFX er ikke noe man begir seg ut på før man har nådd toppen av hva et enkelt kort kan levere av ytelse. Nå sier jeg ikke mye bedre, for det beste er å vente to-tre måneder på neste generasjon som vil parkere dagens kort.

 

 

Skjønner, nå begynner det å klarne opp litt i hodet her. Mener jeg har lest og hørt dette før. Ser nå at på Asus.com står det 1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)

1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s)

2 x PCI Express 2.0 x1 (2.5GT/s)

3 x PCI

 

 

Flott at Dustinhome skriver det stikk motsatte.

 

Takk for hjelpen arni90, rett på komplett.no å kanselere bestillingen :thumbup:

Endret av lunnr
Lenke til kommentar

Ok, men for å forstå deg rett så mener du i praksis at hovedkortet er for dårlig til å støtte kortene fult ut? Så med tanke på den maskinvaren jeg har så er et 570 GTX et mye bedre kjøp? Synes det er rart at hovedkortet jeg har støtter CrossfireX, og at da ytelsen skal bli dårligere. :hmm:

Ja, hovedkortet er ikke bra nok for å kjøre Crossfire, det støtter et kort fullt ut og et kort for 30-40% av ytelsen i CFX. Siden CFX fungerer ved at man bytter mellom hvilket kort som skal tegne bildet (Alternate Frame Rendering) vil dette føre til dårligere ytelse.

Problemet er at hovedkortet har et 16x (2.0)-spor og et 4x (1.0)-spor, dette støtter teknisk sett Crossfire. Problemet kommer når man skal kjøre det i praksis, 4x-sporet er ikke i stand til å forsyne kortet med nok data for å fungere i Crossfire fordi det er PCIe 1.0 og har en høy latency siden det går gjennom chipsettet. At ASUS sier det støtter CFX er for markedsføring og fordi alle andre gjør dette, og de kan ikke ha dårligere hovedkort enn motstanden.

 

Å kjøpe et GTX 570 ville vært bedre uansett om du kunne kjørt CrossfireX eller ikke, CFX er ikke noe man begir seg ut på før man har nådd toppen av hva et enkelt kort kan levere av ytelse. Nå sier jeg ikke mye bedre, for det beste er å vente to-tre måneder på neste generasjon som vil parkere dagens kort.

 

EDIT:

For å vise deg hva som er problemet: P7P55D spesicifcations

Under Expansion slots:

1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)

1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s)

2 x PCI Express 2.0 x1 (2.5GT/s)

3 x PCI

 

Om du ikke tror på meg er ditt valg, men ytelsen vil ikke bli god.

 

 

Jeg tror på deg, men måtte gjøre litt research for å dobbelt sjekke det du sa :blush: Igjen takk, skal virkelig sjekke opp dette nøyere i framtiden når det blir aktuelt med helt ny maskin. Takker og bukker. :)

Lenke til kommentar

Mente selvfølgelig GTX 570 kortet XD

 

Om det er dual-slot eller triple-slot spiller ingen rolle når du bare skal ha ett kort. Dessuten så drar den ikke noe mere merkverdig strøm enn noe annet GTX 570 kort gjør. Du kan fint kjøre ett GTX 570, til og med GTX 580 på 650W.

 

Er ikke evga 570gtx HD 150kr billigere enn det kortet du anbfaler i følge komplett.no ? Har akkurat sjekket.Kortet er også vesentlig mindre pga krympet pcb.

Tempratur er aldri noe problem på 570gtx uansett , hvis du ikke da skal overklokke.

Dessuten tror jeg asus kortet bråker vesentlig mer pga det har 2 vifter.

 

95% av folk som bruker DirectCu II kjøleren har selv bekreftet att det er en av de stilleste kjølere som finnes.

Jeg kjører 2 stk 580 CU II i Sli. Hører nesten ikke korta i det hele tatt uansett load og 20 grader mindre temperatur. En kompis har 580 med referansekjøler og de bråker jo helt jævlig, høres ut som en jetmotor i forhold.

 

Skjønner heller ikke hvorfor 007CD syns tripple slot er for stort? Ja hvis du kjører det i Sli kan det by på problemer, men så lenge du kjøper rett hovedkort så passer det fint, men hvis du skal kun kjøre 1 stk trippelslot så klarer jeg ikke helt å se for meg noe som helst problem?

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Er mulig han skal bruke ekspansjonssporene til andre kort, trippelslot er bare mer irriterende enn bra dessverre.

 

Var så snill å si litt mer enn bare irriterende. Dette gir simpelthen ikke mening.

 

Ikke det? Okay, regnet med det var såpass innlysende hvorfor det var irriterende.

Okay, prøv å presse inn PCE-E WLAN kort, 2x trippelslot eller 1x trippelslot skjermkort, 1x TV Kort.

Så er det mulig du har noen ekstra USB porter på bracket bak og nå er morroa igang...

Lenke til kommentar

Oioi, Så du mener at hovedkortet mitt er for dårlig, eller at 6870 i crossfire rett å slett ikke holder mål?

Jeg sier at hovedkortet ditt vil kjøre CrossfireX i 16x/4x, som fører til at ytelsen vil være verre enn om du kjører et enkelt kort.

 

Videre sier jeg at et HD 6870 alene er en minimal oppgradering fra et GTX 460.

 

tull. du burde vite bedre.

Lenke til kommentar

Oioi, Så du mener at hovedkortet mitt er for dårlig, eller at 6870 i crossfire rett å slett ikke holder mål?

Jeg sier at hovedkortet ditt vil kjøre CrossfireX i 16x/4x, som fører til at ytelsen vil være verre enn om du kjører et enkelt kort.

 

Videre sier jeg at et HD 6870 alene er en minimal oppgradering fra et GTX 460.

 

tull. du burde vite bedre.

Tull hva?

 

16x/4x gir elendig CFX-ytelse, det har jeg sett selv og andre har det samme.

HD 6870 er ikke langt bedre enn GTX 460, ca 20%

Lenke til kommentar

Har selv 2x 6870 i crossfire, og det virker kjempegodt i de fleste spill. Det er nesten dobbel ytelse fra bare å ha ett kort, men det blir som sagt en del problemer i noen spill som er irriterende.

 

Spiller blant annet BF3, Crysis (1 og 2), Rift, Skyrim og alt dette på høyeste innstillinger uten merkverdige problemer :)

 

Hvis jeg skulle ha valgt nå, så ville jeg nok heller ha gått for et kraftigere kort, istedenfor 2 mellomklasse kort, da du slipper mye av problemene, selv om det virker bra i de fleste spill. AMD har også en del kluss med drivere som er ekstremt irriterende, da jeg hele tiden må avinnstallere drivere og innstallere nye, noe som tar en liten stund.

Lenke til kommentar

EDIT: Ref til pci-e 16x4x vs 16x16x

 

Etterhvert som skjermkortene trenger større og større båndbredde vil dette bli en flaskehals, men med dagens [budsjett]skjermkort og da spesielt med amd's 6'er serie er ikke dette et stort tema. Minner meg om dagene da folk kastet tusenlapper ut av vinduet for å få ddr3 ram fordi "det var mye bedre". (0_o).

 

Dessuten: gtx 460 er et godt stykke svakere enn 6870. Du fnyser ikke av 15-30% (avhengig av spill) når det gjelder grafikkkort. I så tilfelle er jo gtx570 "omtrent det samme" som gtx580. Og 6870 "nesten det samme som" 6970.

Endret av checkster
Lenke til kommentar

Scalingen på amd er LANGT bedre enn på nvidia kort o g 16x 4x funker greit, med et tap på kanskje 5-10 %.

 

Du har tross alt over 6000 innlegg. Du burde vite bedre.

 

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Scaling/26.html

Tingen her er:

Dette gjelder ikke for CFX. Denne anmeldelsen er mer interessant her.

 

Under CFX synker gjennomsnittsytelsen med 10% på et chipsett der x4-sporet var på PCIe 2.0, men minimum ytelse er langt under. At det er massivt med microstutter i bruk kan jeg skrive under på, da jeg har sett dette prøvd flere ganger, det er ikke brukbart på noen måte.

 

P55 har et x4-spor på PCIe 1.0-standard og PCIe-kontrolleren på prosessoren er fleksibel nok til å levere 8GB/s opp eller ned, men samlet throughput er på 8GB/s for tilkoblingen mot den samlede teoretiske hastigheten på 16GB/s for PCIe 2.0 som Sandy Bridge leverer.

 

Minimumsytelse har jeg ingen tall på, sist jeg prøvde var dette så elendig å se på at jeg ikke gadd å kjøre målinger forbi 3DMark11 som gikk fra P7000 til P6500.

 

EDIT:

Dessuten: gtx 460 er et godt stykke svakere enn 6870. Du fnyser ikke av 15-30% (avhengig av spill) når det gjelder grafikkkort. I så tilfelle er jo gtx570 "omtrent det samme" som gtx580. Og 6870 "nesten det samme som" 6970.

Techpowerup-anmeldelse av 560 Ti 448-core

Her ser jeg på gjennomsnittet @ 1920x1200, 80%/65% = 123%

Overført til fps: 40 fps mot 49 fps. Verdt det for 1300 kr? Aldri i verden. På samme måte er det heller ikke stor forskjell på 570 og 580 eller 6970 og 6950. 6870 mot 6970 er derimot en forbedring på 30%, med tanke på at 6870 er toppen av pris/ytelse må man egentlig bare ta det man får der.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Scalingen på amd er LANGT bedre enn på nvidia kort o g 16x 4x funker greit, med et tap på kanskje 5-10 %.

 

Du har tross alt over 6000 innlegg. Du burde vite bedre.

 

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Scaling/26.html

Tingen her er:

Dette gjelder ikke for CFX. Denne anmeldelsen er mer interessant her.

 

Under CFX synker gjennomsnittsytelsen med 10% på et chipsett der x4-sporet var på PCIe 2.0, men minimum ytelse er langt under. At det er massivt med microstutter i bruk kan jeg skrive under på, da jeg har sett dette prøvd flere ganger, det er ikke brukbart på noen måte.

 

P55 har et x4-spor på PCIe 1.0-standard og PCIe-kontrolleren på prosessoren er fleksibel nok til å levere 8GB/s opp eller ned, men samlet throughput er på 8GB/s for tilkoblingen mot den samlede teoretiske hastigheten på 16GB/s for PCIe 2.0 som Sandy Bridge leverer.

 

Minimumsytelse har jeg ingen tall på, sist jeg prøvde var dette så elendig å se på at jeg ikke gadd å kjøre målinger forbi 3DMark11 som gikk fra P7000 til P6500.

 

EDIT:

Dessuten: gtx 460 er et godt stykke svakere enn 6870. Du fnyser ikke av 15-30% (avhengig av spill) når det gjelder grafikkkort. I så tilfelle er jo gtx570 "omtrent det samme" som gtx580. Og 6870 "nesten det samme som" 6970.

Techpowerup-anmeldelse av 560 Ti 448-core

Her ser jeg på gjennomsnittet @ 1920x1200, 80%/65% = 123%

Overført til fps: 40 fps mot 49 fps. Verdt det for 1300 kr? Aldri i verden. På samme måte er det heller ikke stor forskjell på 570 og 580 eller 6970 og 6950. 6870 mot 6970 er derimot en forbedring på 30%, med tanke på at 6870 er toppen av pris/ytelse må man egentlig bare ta det man får der.

 

 

Denne anmeldelsen du viser til viser jo nettopp det som er poenget: Nemlig at TIL OG MED 2 stk HD 6950 (som vil teoretisk tape mer enn to stk 6870) i CF ikke taper mer enn ca 10 %, noen spill (f.eks. Crysis) taper ikke mer enn ET PAR PROSENT.

 

Dette står altså i STERK KONTRAST til din påstand om at kortene ikke bare taper seg betraktelig i 16x4x men at de faktisk presterer VÆRRE enn et single kort, når sannheten (fra DIN EGEN referanseanmeldelse) konkluderer med et overall average tap på ca 10 %. Og her er det spesielt (egentlig KUN) F1 spillet som trekker ned siden det konstant taper 25 % ytelse.

 

MIN referanseanmeldelse viser at HD 5870 i pci-e X1 (!!!!, ja pci-e x1) kan yte 75 % uten de resterende 15 lanene, og at x4 gir et lite, men måbart tap av ytelse.

 

Når det er sagt, så lurer OP om han skulle kjøpe 2 stk 6870 pga hovedkortet hans som ikke kan SLI, eller om han skulle kjøpe ETT gtx570, i hvilket tilfelle DET IKKE FINNES TVIL om at disse 2 stk hd6870ene vil KNUSE gtx570, siden disse også knuser gtx580 i de fleste tilfellene. Det er rett og slett ikke vits å sammenligne, og hvis du prøver å søke det opp får du heller svært få som snakker om denne "battle"n siden det er innforstått i utgangspunktet. Under finnes en referanse til HD6870 CF vs GTX 580 (single).

 

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1062/pg6/nvidia-gtx-580-oc-vs-radeon-6870-oc-crossfire-vs-radeon-5970-crysis-warhead.html

 

Derfor er min STORE anbefaling at han absolutt kjøper 2 stk hd 6870 og spiller det han vil på de settingsene han vil i lang tid fremover. Dette sparer ham for et innkjøp av nytt hovedkort, evnt oppgradering av cpu osv.

 

PS. Nvidia -fanboyen som tidligere her påsto at ATI (amd) er kjent for mye støy i kortene, vet ikke hva han snakker om. Det er slett ikke AMD som bestemmer hva slags kjølere som blir puttet på kortene, det er det hver enkelt produsent som gjør. Han nevner jo selv DirectCU kjøleren til Asus i samme ordvending. Og dette er jo også en del av forklaringen på hvorfor noen kort med samme specs koster forskjellig. Støy kommer først og fremst av at en vifte prøver å holde en viss temperatur på en chip, og da er det greit å vite at Nvidia er i utagnspunktet den med de varme kortene (les: trenger bedre, mere, mere støyfull kjøling) og ikke AMD. Dessuten er ATI kortene langt mindre strømkrevende og vil kunne kjøres i cf uten innkjøp av ny psu.

 

Under er en liten oversikt over generell varme og wattforbruk.

http://www.bit-tech.net/hardware/2010/12/07/nvidia-geforce-gtx-570-1-3gb-review/9

Lenke til kommentar

Kjørte selv 2 stk 5870 på en P7P55D kort en periode.

 

Det var et rent helvete ytelsesmessig, bare så det er sagt.

Byttet til P8Z68-V Pro, og alt av ytelsestap forsvant. Arni har rett. Det er ingen god ide å kjøre 16x/4x sammen. Det fungerer rett og slett ikke i praksis. I tillegg hadde jeg langt mer microstutter de gangene det "fungerte", enn det jeg har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip* "jeg leser ikke innlegget ditt" *snip*

 

2 stk hd6870ene vil KNUSE gtx570

Les innlegget mitt, jeg påstår at minimum framerate går drastisk ned og at microstutter blir mer merkbart på 16x/4x. Det er faktisk i worst-case scenario man merker store forskjeller, ikke average som så mange tror.

 

Angående 6870 CFX vs 570, så er 570 en langt bedre løsning av disse grunnene.

Du går ikke inn på microstutter, som tyder på at du ikke har voldsomt mye erfaring med dette fenomenet. Kort sagt får det 50 fps til å oppleves som 25 fps i de verste tilfellene.

Hva drivere angår, så kan man bare se på Skyrim nå der CFX-støtte kom flere uker etter lansering.

De aller fleste folkene som har problemer med ytelse har CFX eller SLI.

CFX/SLI er aldri like stabilt som et kraftigere enkeltkort i ytelse eller funksjonalitet.

 

Ta en kikk innom tråden "Om skjermkort og SLI" i signaturen min for litt mer informasjon om hvorfor jeg generelt ikke anbefaler SLI/CFX fra dag 1 om du ikke allerede ser på HD 6950/GTX 560 Ti 448 Core eller bedre.

Lenke til kommentar

Hør her kompis: jeg har lest innleggene dine. Det gir bare ikke mening.

 

1. Minimum framerate går IKKE drastisk NED, men den kan nærme seg effekten av et single-kort.

 

2. Du fikk en bruker til å kansellere bestiliingen av to stk hd6870 pga at hovedkortet hans "bare" hadde 16x4x cf. Og at dette (i følge deg selv) ville føre til DÅRLIGERE ytelse. Jeg refererer:

 

Crossfire på ditt hovedkort vil føre til ekstreme problemer grunnet 16x/4x CFX, dette fungerer veldig langt fra optimalt og det er egentlig bare å legge fra seg ideen med en gang. I praksis vil ytelsen gå ned når du aktiverer Crossfire.

 

3. Jeg vet da godt hva microstutter er. Det finnes haugevis med spill/oppsett som kjører hd6870 i 16x4x cf som ikke har opplevd microstutter. Det er generelt spesielle titler/engines man opplever microstutter med og ikke spesielle hovedkort (16x vs 8x vs 4x), selv om dette er en del av teorien(e). I følge deg skal det jo da ikke finnes microstutter på 2x kort, da, siden de overfører data mellom seg selv og ikke gjennom pci-lanes. Finn fem feil.

 

4. Videre forteller du brukeren at han kan overklokke GTX460en sin til "kanskje" (refererer: om man når) 900 mhz hvilket er mer eller mindre tåpelig. Du er virkelig bekymret for problemene denne brukeren kan dumpe borti med et CF oppsett, samtidig anbefaler du ham å overclocke grafikkortet sitt, og det til noe som du ikke får til uten innkjøp av vannkjøling. Og før du svarer meg at gtx460 er ganske overclockbare og at det slett ikke er uvanlig å komme et stykke over 800mhz, hvilket jeg ER svært klar over, så klarer du ikke klokke den forbi en 6870. Med forbehold mot spesialister.

 

Men overclocking i seg selv er et tåpelig argument da en hver som kan overclocke et gtx 460 også kan overclocke et hd6870, som faktisk fort gir deg 15-20 % mer effekt siden dette OGSÅ er et ganske overclockbart kort. (har faktisk sett noen med 1100 mhz på dette kortet (fra 920)).

 

Nevneverdig finner jeg det jo at du kommer med disse dippedutt tingene nå i ettertid og ikke før brukeren faktisk KANSELLERTE kortene sine. For kjernen her er jo at du fikk brukeren til å tro at effekten av to kort ville være verre en effekten av det ene han hadde?! Og dette pga 16x4x lanes? Eller er det slik å forstå mener du dette ennå??

 

litt sånn, ja eller nei ville vært greit..

Endret av checkster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...