Gå til innhold

raid med 2 ssd av forskjellig leverandør men samme størrelse ?


airguard

Anbefalte innlegg

heisan

 

Jeg har nå en OCZ vertex 3 120Gb og en Corsair force 3GT 120Gb. er det greit å lage et raid med disse eller blir det bare tull. Kjører min stasjonære på OZC for tiden og fikk corsairen til overs etter en jobb jeg gjorde. Har forøvring en intel 25 ssd på 80Gb som jeg kjører diverse programfiler på.

 

forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at RAID skalerer etter svakeste ledd, så hva vil det bety i praksis?

For å sette tall på ytelsen som eksempel, om SSD A yter 5 og SSD B yter 3 så betyr ikke det at du vil få ett RAID som tilsvarer 8 i ytelse, nei RAIDet ditt vil da gi 6 i ytelse, altså 2 ganger SSD B som var svakeste ledd.

Lenke til kommentar

heisan

 

Jeg har nå en OCZ vertex 3 120Gb og en Corsair force 3GT 120Gb. er det greit å lage et raid med disse eller blir det bare tull. Kjører min stasjonære på OZC for tiden og fikk corsairen til overs etter en jobb jeg gjorde. Har forøvring en intel 25 ssd på 80Gb som jeg kjører diverse programfiler på.

 

forslag mottas med takk :)

 

Det vil fungere ok det. RAID fungerer på et høyere logisk nivå og bryr seg egentlig ikke om hva det fysiske mediumet er. Ergo kan du i teorien kombinere hva som helst - f.eks. en snurredisk + en SSD.

 

Det sagt så er det en veldig uoptimal idè. Raid vil skalere etter det svakeste leddet. Med andre ord må den raskeste disken vente på den tregeste - og resultatet er som om du hadde brukt to disker som var av den typen som den tregeste er. Du taper med andre ord en del potensiell ytelse ved å mikse disker med veldig forskjellige egenskaper. Derfor er det som regel mest logisk å kombinere enten identiske - eller veldig like disker (å kombinere forskjellige merker med "grønne" lagringsdisker for eksempel er langt mindre problematisk for ytelsen siden de tyer noenlunde likt alle sammen uansett.

 

For ditt spesifike tilfelle så er jo diskene noenlunde like ytelsesmessig - men de er fremdeles optimalisert på forskjellige måter med sine egne styrker og svakheter (bedre random read/write vs sekvensiell osv). Bare vær obs på at du vil få kombinasjonen av alle de dårligste egenskapene i RAID. Det vil nok være betydelig vil jeg tro. Husk også at noen egenskaper skalerer ikke i det hele tatt i RAID. Du får bare bedre skriv og les ytelse. aksesstiden for eksempel vil aldri bli bedre enn den dårligste disken i RAIDet. Hvis du er villig til å ofre dette mot betydelig bedre overføringshastighet så er det gjerne en akseptabel løsning. Det spørs litt hva bruksområdet er for noe selvfølgelig for å bestemme om dette er en god eller dårlig tradeoff.

 

Merk også at du mister støtte for TRIM i RAID oppsett. Så langt jeg vet finnes det enda ingen fix for dette. Noen disker har dog god garbage-collection og andre ting som gjør at de ikke er på langt nær like avhengig av TRIM for god ytelse - så om du trenger TRIM eller ikke vil avhenge ganske mye av dette. Disker som ikke har gode måter å håndtere problemet utenom TRIM vil miste en del ytelse over tid etterhvert som disken har blitt skrevet til og slettet fra mye (du kan dog resette alt tilbake ved å tømme diskene med riktig verktøy og tilbakeføre innholdet fra en backup).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...