Gå til innhold

Slettet


Xbox360Lover

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva angår fotobokser, om du skjuler ansiktet ditt så kan heller ikke de gi deg bot.

 

Det er en myte. Du kan slippe kanskje unna en gang, men blir du tatt igjen har du ingen unskyldninger og eier av bil blir bøtelagt uavhening om det var han som kjørte bilen. For å si det slik konen til en kollega av meg ble ikke blid på mannen sin når hun fikk en bot i posten pga han kjørte for fort.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Hva angår fotobokser, om du skjuler ansiktet ditt så kan heller ikke de gi deg bot.

 

Det er en myte. Du kan slippe kanskje unna en gang, men blir du tatt igjen har du ingen unskyldninger og eier av bil blir bøtelagt uavhening om det var han som kjørte bilen. For å si det slik konen til en kollega av meg ble ikke blid på mannen sin når hun fikk en bot i posten pga han kjørte for fort.

hu?

I norge er det faktisk sjoføren som er ansvarlig ikke eieren.

derimot kan de fint prøve seg med å sende ut en bot til eieren for å prøve seg, da ber du om bevis på at det var deg som kjøre.

når bildet ikke ligner på eieren spør politiet deg om hvem det var som kjørte, hvis det da er nærmeste familie eventuelt din mann eller hans nærmeste familie(hvis jeg husker riktig) er du ikke pliktig til å anngi disse.

 

Har selv to ganger blitt tatt i fotoboks med bil som var registrert på min mor, første gang fikk min mor bota og ringte inn og sa det var ikke henne og jeg var enig i at den skulle på meg så ho "annga meg".

andre gangen fikk min mor brev med at bilen var registrert med å ha kjørt for fort og det fulgte med en liten lapp der ho skulle fylle ut hvem som kjørte da de var sikker på at det ikke var henne.

Lenke til kommentar

Er det sånn at "fartsmålern" i Politi/UP-sivil bilene filmer og måler fart hele tida? og dermed tar skiltnummer, fart osv?. Slik at de eventuelt kan ettersende en bot, og gi deg prikker, eller sende brev at du kan eventuelt miste lappen? Kan politiet/UP f.eks ta en U-sving, gasse på og ta deg igjen og stoppe deg, og ta deg på stedet? Har dette skjedd før? Er dette lov?

 

Eg veit ikkje kva utstyr som politiet bruker, men det er i teorien mulig å gå gjennom video-opptaket i ettertid og måle kor lang tid du bruker mellom to punkt som f.eks lyktestolper osv for å finne ut om du har kjøyrt for fort eller ikkje.

 

Men dette er normalt sett ikkje noke som du treng å frykte. Dersom du hadde kjøyrt så fort at det var heilt tydelig at du kjøyrte for fort så ville nok politiet ha snudd for å stoppe deg sidan dette er farlig kjøyring. Då ville du i utganspunktet fått bot basert på politiet sin vitneobservasjon om at du heilt tydelig kjøyrte fortare enn fartsgrensa. Eventuellt video-opptak blir berre brukt dersom du nekter å vedgå fartsoverskridelsen eller dersom saka kjem for retten.

 

Så sjølv om politiet nok kan, så tviler eg veldig sterkt på at nokon går gjennom video-opptaka, måler tida du bruker mellom to punkt, drar tilbake til den aktuelle staden for å kontrollmåle avstanden mellom punkta før dei sjekker opp registrert eigar på bilen, samanlikner ansiktet ditt med video-opptaket og sender deg ei bot for å ha kjøyrt i 70 i ei 60-sone.

 

Men i teorien er det både lov og mulig å få til.

Lenke til kommentar

Så sjølv om politiet nok kan, så tviler eg veldig sterkt på at nokon går gjennom video-opptaka, måler tida du bruker mellom to punkt, drar tilbake til den aktuelle staden for å kontrollmåle avstanden mellom punkta før dei sjekker opp registrert eigar på bilen, samanlikner ansiktet ditt med video-opptaket og sender deg ei bot for å ha kjøyrt i 70 i ei 60-sone.

 

Men i teorien er det både lov og mulig å få til.

 

Det er nok desverre ikke bare teori. - Jeg har selv vært fotgjenger en liten periode for en god del år tilbake fordi en politibil som kom motsatt vei gjennomsnittsmålte meg mellom to målepunkter på en lang slette. - Det må selvsagt være oversiktlig og de må se at du kommer og anta at du kjører over fartsgrensen selvsagt.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

hu?

I norge er det faktisk sjoføren som er ansvarlig ikke eieren.

derimot kan de fint prøve seg med å sende ut en bot til eieren for å prøve seg, da ber du om bevis på at det var deg som kjøre.

når bildet ikke ligner på eieren spør politiet deg om hvem det var som kjørte, hvis det da er nærmeste familie eventuelt din mann eller hans nærmeste familie(hvis jeg husker riktig) er du ikke pliktig til å anngi disse.

 

Har selv to ganger blitt tatt i fotoboks med bil som var registrert på min mor, første gang fikk min mor bota og ringte inn og sa det var ikke henne og jeg var enig i at den skulle på meg så ho "annga meg".

andre gangen fikk min mor brev med at bilen var registrert med å ha kjørt for fort og det fulgte med en liten lapp der ho skulle fylle ut hvem som kjørte da de var sikker på at det ikke var henne.

 

Forteller bare hva jeg har hørt og vet. Dette er praksis som blir utført i Bergen om ikke andre steder. Er det lenge siden du fikk de bøtene for jeg er klar over at vanligvis ville de henlagt saken, men med den nye metoden tar de eier uansett. Kan selvfølgelig være de har gått tilbake på dette da det er rundt 6 mnd siden jeg har hørt at dette har skjedd.

Lenke til kommentar

Forteller bare hva jeg har hørt og vet. Dette er praksis som blir utført i Bergen om ikke andre steder. Er det lenge siden du fikk de bøtene for jeg er klar over at vanligvis ville de henlagt saken, men med den nye metoden tar de eier uansett. Kan selvfølgelig være de har gått tilbake på dette da det er rundt 6 mnd siden jeg har hørt at dette har skjedd.

det er nå en liten stund siden ja, og det du snakker om har vært oppe til disksjon men så vidt jeg vet alldri vedtatt.

problemet med dette er at mange tror de må godta slikt uansett for hvis politiet sender deg bot ja da må de jo ha bevis, noe som ikke alltid stemmer.

 

Det er sjoføren som er ansvarlig for bilen under kjøring, det er derfor man alltid som sjofør skal forsikre seg om at bilen er i forskriftsmessig stand.

 

derimot i Storbritania blir en bot fra fotoboksen sendt rett til eier

 

*tillegg*

Her har vi en sak fra ca et halvt år siden: Fotoboksen skilte ikke tvillingene - slapp bot

Der ble det ikke gitt bot fordi politiet ikke kunne bevise hvem som kjørte.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Enda en ting jeg lurer på :) Lurer på om det går ann å bli knipsa av fotoboks i motsatt kjørefelt? i f.eks 80-90 i 60 sonen, da blir jo bildet tatt av bilen bakfra. Har hørt myter om folk som har fått en fotoboks til å blinke i motsatt kjørefelt? går dette? Da må du vel være ganske langt over i andre kjørefelt? hjelper vel ikke å bare være rett ved midtstripa?. I denne situasjonen kommer vel dette inn med at eieren ikke er avbildet? siden de får bilde av baksiden av bilen? Eller kan du i teorien bli bøtelagt, eventuelt miste lappen av å kjøre fort forbi fotoboksen som står i motsatt kjørefelt? slik at bildet blir av baksiden av bilen din?

 

Noen som har fått bot av en fotoboks i motsatt kjørefelt? går det i det hele tatt?

mener du slik som dette:Tenåringsjente målt i 155 km/t - vrei seg nesten unna fotoboksen

 

folk som gjør dette, slik som jeg oppfatter det, kjører mot en fotoboks og legger seg over i andre feltet da de tror de ikke blir tatt bilde av da.

de kjører fremdeles mot fotoboksen, ikke vekk fra den.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg vet at i New Zealand har politiet utstyr for å måle farten til forbipasserende kjøretøy. Så om ikke politiet i Norge har dette i dag, skal du ikke se bort ifra at dette også i fremtiden kan være gjeldende her på berget.

Lenke til kommentar

De måler deg på bakgrunn av avstand/tid. Om du møter de i motsatt kjørebane, så gi på det du har i et par minutter så har ikke de sjangs.

 

Hva angår fotobokser, om du skjuler ansiktet ditt så kan heller ikke de gi deg bot.

 

Ikke kom med usannheter som du ikke vet noe om. Lommeboken min kan bekrefte at din teori om å bare gi på, og håpe at de ikke klarer å snu, for så å ta deg igjen, ikke holder vann.

I mitt tilfelle måtte de igjennom en tunell, snu, igjennom tunellen igjen i motbakke og faktisk se at jeg svingte av i rundkjøringen etter bakketoppen med sving.

 

Så jeg kan med andre ord bekrefte; De HAR teknologien til å måle motgående kjøretøy i Norge og du har stort sett veldig liten sjangse til å kjøre fra politiet.

Lenke til kommentar

Byttet bil har jeg gjort opptil flere ganger siden den gang, men av andre grunner.

Hvis du kjører politibil hver dag, hvorfor ikke råde meg til det jeg faktisk HAR gjort; Endre kjørestil?

Å oppfordre til å kjøre fra politiet, bytte bil for å oppnå dette, og tipse om hva du kan/ikke kan slippe unna med kvalifiserer vel til at du bør fratre din stilling.

Måling fikk jeg se, ble med inn i sivilbilen til to koslige politifolk og hadde eg kjekk prat med dem. Politiet har jeg ingen problemer med, noen av de kjekkeste folkene jeg vet om :)

Endret av sigen
Lenke til kommentar

Haha, kanskje du burde bytte bil, kompis =)

Fikk du se målinga?

 

Hilsen han som kjører politibiler hver dag:)

eh he he he.... You funny man!

 

siden du i en annen tråd forteller om din utdanning som barne og ungdomsarbeider, og nåværende jobb i Møller bil gruppen Oslo, og hvordan du ønsker å jobbe offshore.

 

Hei.

 

Har generell studiekompetanse, gode referanser innen mange yrker, 21år og tar fordypning i kjemi,fysikk og matte nå (realfag).

 

Har utdanning som barne og ungdomsarbeider, altså ikke veldig relevant til yrke jeg har lyst til å jobbe i nå. Nå jobber jeg i logistikken i Møller bil gruppen Oslo.

 

 

Er det noen som vet hvordan det er å komme seg i offshore bransjen? Lønn,utsikter ol? hvile selskaper det er å henvende seg til, sikkerheten hva angår arbeidsutsikter?

 

Har søkt, men fant ikke noe relatert til det jeg vil vite om.

 

ja du nevner jo tilogmed at du er student litt lengre nede i den tråden.

 

Turnusen passer også ypperlig,mtp at jeg er student på privat grunnlag.

...

 

kilde: Jobbe Offshore uten relevant utdanning

 

*Rettet leif*

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...