Gå til innhold

Nå blir det slutt for Flash på mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

endelig! det var på tide, flash ikke dårlig men i dag med HTML5 så er det det som er veien fremover, har android men har aldri brukt det sånn sett, tatt det av eller on demand.... har kjørt cm7 på min galaxy s uten flash og aldri tenkt å gud eg må laste det ned så flash er ikke nærmt et selge punkt for android, aldri vært det for meg iallfall

Lenke til kommentar

Flash og pdf er to format som burde vært erstattet for lenge siden. Det slår meg at format; som har blitt utviklet av flere fastansatte kontinuerlig i mange år, og som ikke har blitt noe opplevd raskere og mer stabilt, har fått regjere så lenge. All kreds til apple og de andre få som har turt å si ifra.

 

Adobe må tenke nytt dersom de ikke vil lide samme sjebne som symbian.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flash og pdf er to format som burde vært erstattet for lenge siden. Det slår meg at format; som har blitt utviklet av flere fastansatte kontinuerlig i mange år, og som ikke har blitt noe opplevd raskere og mer stabilt, har fått regjere så lenge. All kreds til apple og de andre få som har turt å si ifra.Adobe må tenke nytt dersom de ikke vil lide samme sjebne som symbian.

 

Hva ser du får deg skal erstatte PDF?

Lenke til kommentar
Flash og pdf er to format som burde vært erstattet for lenge siden. Det slår meg at format; som har blitt utviklet av flere fastansatte kontinuerlig i mange år, og som ikke har blitt noe opplevd raskere og mer stabilt, har fått regjere så lenge. All kreds til apple og de andre få som har turt å si ifra.Adobe må tenke nytt dersom de ikke vil lide samme sjebne som symbian.
Hva ser du får deg skal erstatte PDF?

 

odt kanskje? http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocument

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om et fullgodt alternativ til pdf ennå, men formatet deler mye teknologi med flash, og brukeropplevelsen dertil. Formatet, på lik linje med flash, bruker mye ressurser på lite arbeid, og inneholder dokumentet noen bilder er det et mareritt å lese. Standarddokumenter for e-lesing har ikke behov for å være vektorbasert dersom det ikke kan operere raskere enn pr. dags dato, men jeg tror dog at vektorgrafikk kan løses langt smidigere enn hva adobe har vist oss.

 

For å sammenligne med symbian igjen: de regjerte i flere år på en gammel plattform kun fordi de var store. Lite innovasjon og evne til å se hva det kommende markedet ønsket, gjorde at andre aktører fikk fotfeste innen mobilOSsegmentet. Apples IOS og googles android beviste begge at gitt samme grunnlag (prosessor, minne, hw) kan en optimalisere og fornye en plattform og gi en vesentlig økt brukeropplevelse i form av kompatibilitet, ytelse og enklere bruk.

 

Symbian teamet (som var stort; nokia, samsung, sony ericsson etc.) red på gamle dagers trimufer. Jeg vil påstå adobe gjør det samme om dagene.

Lenke til kommentar

Flash på mobil var dødsdømt fra dag en. Ingenting laget for desktop virket uansett (pga idiotiske ting som onmouseover, som selvsagt ikke virker på touchskjerm), og Flash player mobile sugde i seg batterikapasitet for å vise reklame. Alle tapte altså, bortsett fra annonsørene.

 

 

Jeg mistenker forøvrig at Apegryn blander sammen formatet PDF og Adobe Reader. PDF som sådan er det ikke noe galt med (eller, det er jo det fra et rent implementasjonsmessig synspunkt, men ikke noe veldig alvorlig). ISO 32000-1:2008 er det meget lite vits å bytte ut. Adobe Reader er et av verdens verste programmer og bør ikke brukes av noen.

 

Fun fact for de som mener Apple har sagt fra mot PDF: Grafikksystemet på OS X er PDF-basert.

 

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om et fullgodt alternativ til pdf ennå, men formatet deler mye teknologi med flash, og brukeropplevelsen dertil. Formatet, på lik linje med flash, bruker mye ressurser på lite arbeid, og inneholder dokumentet noen bilder er det et mareritt å lese.

Mareritt å lese? Hvor kjip PC bruker du og hvilken reader? Har ikke brukt Adobe Reader på åresvis, men jeg har da aldri opplevd noen lagg eller noenting ved lesing av pdf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes også at flash per i dag er mye bedre enn HTML5 på en rekke punkter, f.eks. video. Det er f.eks. utrolig irriterende å komme over en HTML5 video på youtube. Fullscreen er ikke lenger fullscreen og grensesnittet er mindre responsivt enn i flash. På andre nettsider har jeg også sett at videoer begynner å laste på nytt bare fordi jeg velger fullscreen selv om ikke oppløsningen endres, men husker ikke i farten om dette gjelder youtube også.

 

Det er også ganske morsomt å se at alle nettlesere reagerer på sin helt egne måte når de kommer over HTML5 innhold. Det er forstålig at ikke alt fungerer knirkefritt i begynnelsen, men det er bare enda et tegn på at flash fortsatt er et bedre alternativ per i dag.

 

Så det er fint at adobe vil jobbe med å forbedre HTML5, men det er ikke fint at de dropper flash allerede nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mange spill og lignende er laget for flash og støtter ikke mobilen flash får man vel heller ikke spillt dem. Får bl.a ikke spillt facebook spill uten flash. Flash brukes også av endel nettstreamingspillere, og ikke minst om man ønsker å lagre streamen. Youtube f.eks

http://en.wikipedia.org/wiki/YouTube

Viewing YouTube videos on a personal computer requires the Adobe Flash Player plug-in to be installed on the browser.

Endel chatteprogrammer krever også flash.

Nå har de fleste mobiler egne youtube apper, men i utgangspunktet hadde det vel vært like greit å spillt dem av i nettleseren uten en egen app?

 

Poenget med PDF er vel å ha et format hvor innholdet ser likt ut uansett skjermstørrelse eller andre ting. PDF er jo også en svært utbredt standard, bl.a på datablad, manualer, søknader, skjema osv osv.

 

Når mobiler idag har tokjerne prosessorer på godt over 1 Ghz, så burde man vel hatt nok ytelse til å kjøre flash?

Lenke til kommentar

Viewing YouTube videos on a personal computer requires the Adobe Flash Player plug-in to be installed on the browser.

Endel chatteprogrammer krever også flash.

Nå har de fleste mobiler egne youtube apper, men i utgangspunktet hadde det vel vært like greit å spillt dem av i nettleseren uten en egen app?

Dette er feil. Jeg har fjernet Flash fra den bærbare maskinen min og jeg ser fortsatt videoer på YouTube.

Lenke til kommentar

Når mobiler idag har tokjerne prosessorer på godt over 1 Ghz, så burde man vel hatt nok ytelse til å kjøre flash?

 

Helt klart, men Adobe er rett og slett ikke særlig flinke til å lage programvare. Man ser det særlig godt i Flash player og i Reader, noen makkverk av noen programmer fulle av sikkerhetshull som spiser ytelse og glede på alle plattformer de havner på. (Flash player på Windows er riktignok ikke så ille som resten, så mange ser ikke hvor ille det faktisk er). Flash på mobil var en katastrofe fra dag én. Nesten ingenting virket som tenkt, og det lille som virket spiste batteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sluttet å bruke adobe reader når den ble bloatet med nettfunksjonalitet, høytlesing og tusen andre ting som gjorde den treg og full av sikkerhetshull. Synes egentlig det er litt rart at et program kan bruke mer strøm enn andre, men mulig det skyldes at høy belastning gir mye varme osv. Strømmen burde vel gått mest til å drive skjermen, lyden osv. Teknisk sett er det vel snakk om bits i prosessoren i form av en "avansert kalkulator"

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...