Gå til innhold

''Et rikt land som Norge bør ta imot flere innvandrere''


Anbefalte innlegg

Dette hørtes mistenkelig ut som en skoleoppgave, at man skal drøfte (eller være enig i) utsagnet "Et rikt land som Norge bør ta imot flere innvandrere".

 

Går ut i fra at det snakkes om en økt innvandringsrate, siden innvandring foregår nesten hver dag. Jeg synes vi har nok problemer med innvandrerne som det er, men de som kommer må lære samt tilpasse seg norsk språk og kultur. Det tror jeg de fleste er enig i. Problemene oppstår når innvandrerne driter i dette og samtidig ikke lar seg sende hjem (i praksis) av årsaker som f.eks. papirløshet, krig i opprinnelseslandet, mangel på mat og vann osv.

 

Det verste man kan gjøre er å bare la tingene gå sin gang uten å finne eller få i gjennom løsninger på dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har klarat sig bra utan invandrare i tusentals år.:thumbdown:

Det er en sannhet med ekstremt store modifikasjoner, men saken er vel at det er først i nyere tid man kunne sette seg på et fly.

 

Tidligere ville det nesten være en umulighet eller i alle fall en bragd å komme seg fra Afrika til Norge så "problemet" var ikke tilstedeværende.

 

Jeg mener at på tross av at jeg skjønner at folk lider og forstår mekanikken bak handlingen så er ingen på lang sikt tjent med innvandring.

 

Det være seg flyktninger, familiegjenforening, adopsjon fra fjerne land eller annen form for migrasjon fra den kanten.

 

Vi trenger et globalt fargerikt fellesskap med variasjon og muligheten for at alle folk kan leve slik de vil innenfor sine geografisk avgrensede områder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor hadde vi vært i dag, om Max Manus og andre krigshelter hadde tenkt: "Faen, nå er det krig i Norge, da pakker jeg kofferten og reiser til USA, for der noen allerede kjempet og dødd for friheten"?!

 

De som "flykter" til Norge er jo egentlig feige unnasluntrere som gir faen i sine hjemland.. De kunne jo ha blitt "somaliske Max Manus'er" som hadde gjort Somalia til et fantastisk land, om de bare hadde gått inn for det..

 

Innvandring er som å sette en bøtte under et tak som er lekk. Å bidra til endringer i hjemlandene er som å reparere taket..

 

Hvordan skal vi få reparert taket når de som kan reparere taket bare stikker av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor hadde vi vært i dag, om Max Manus og andre krigshelter hadde tenkt: "Faen, nå er det krig i Norge, da pakker jeg kofferten og reiser til USA, for der noen allerede kjempet og dødd for friheten"?!

 

De som "flykter" til Norge er jo egentlig feige unnasluntrere som gir faen i sine hjemland.. De kunne jo ha blitt "somaliske Max Manus'er" som hadde gjort Somalia til et fantastisk land, om de bare hadde gått inn for det..

 

Innvandring er som å sette en bøtte under et tak som er lekk. Å bidra til endringer i hjemlandene er som å reparere taket..

 

Hvordan skal vi få reparert taket når de som kan reparere taket bare stikker av?

De fleste mennesker er ikke Max manus, skulle likt å se deg protestere mot assad i all åpenhet i Syria, mange har også familie å tenke på.

Jeg forsvarer ikke innvandring, men det argumentet er idiotisk, er bare å "gjøre det" :ermm:

Lenke til kommentar

Norge har klarat sig bra utan invandrare i tusentals år.:thumbdown:

 

Årets mest kunnskapsløse innlegg, Norge har alltid vært et mål for innvandrere og fra 1860 til 1905 og fra 70-tallet til 1991 hadde vi i praksis fri innvandring til Norge.

 

http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesglasset/1.893450

Nå er det faktisk du som er ute å kjøre. Jeg anbefaler deg å ikke tro blindt på hva du ser på TV, og se på den faktiske statistikken. Vi har statistikke for innflytting fra 1951, og nettoinnvandring fra 1750. Gadd ikke å gå lengre tilbake enn 1850.

 

Faktiske statistikk viser at innvandring til Norge er et nytt fenomen.

Innflytting per 1000.

innflytting.jpg

 

Netto innvandring per 1000

nettoInnvandring.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faktiske statistikk viser at innvandring til Norge er et nytt fenomen.

 

At nettoinnvandringen var såpass lav skyldes at 800.00 nordmenn emigrerte til USA i samme periode, når man vet at folketallet i 1855 var 1.4 millioner så er dette et veldig høyt tall.

 

Bare i løpet av 1800-tallet kom det 100.000 svensker til Norge for å jobbe ifølge statistikkene tidligere hadde det kommet tyskere, hollendere, engelskmenn, skotter, finner for å ta noen grupper. Så å si at innvandring til Norge er noe nytt er kunnskapsløst for all forskning gjort av historikere og forskere innenfor feltet viser noe annet. Men du trur kansje du vet bedre enn dem?

Endret av iMariuz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At nettoinnvandringen var såpass lav skyldes at 800.00 nordmenn emigrerte til USA i samme periode, når man vet at folketallet i 1855 var 1.4 millioner så er dette et veldig høyt tall.

Nettoinnvandringen er ikke lav på 1800-tallet. Den er svært negativ og viser ingen tegn til noe høy innvandring.

 

Bare i løpet av 1800-tallet kom det 100.000 svensker til Norge for å jobbe ifølge statistikkene

Det er 1000 svensker i året. Det er ingenting og svensker er ikke akkurat særlig forskjellige fra nordmenn. Om Norge delte seg i to ville det føre til større innvandring, men jeg vil ikke si at Norge har blitt et mål for innvandring for det.

 

tidligere hadde det kommet tyskere, hollendere, engelskmenn, skotter, finner for å ta noen grupper.

Hvor er tallene dine? Jeg tror egentlig dette er det dummeste og mest idiotiske argumentet som finnes. At det har kommet noen få japanere til Norge, betyr ikke at Norge er et mål for japanerene. At det har kommet noen få tyske innvandre til Norge på 1800-tallet, betyr ikke at Norge var et mål for innvandre, eller at Norge i all hovedsak klarte seg uten innvandring før 1970.

 

Så å si at innvandring til Norge er noe nytt er kunnskapsløst for all forskning gjort av historikere og forskere innenfor feltet viser noe annet. Men du trur kansje du vet bedre enn dem?

Jeg tror de fleste historikere vet bedre, og ikke tror Norge var et mål for innvandre på 1800-tallet.

 

Problemet er at du nekter å analysere statistikk. Legg merke til at du brukte bare et tall (som du ikke forsto) som argumentasjon for at Norge var et mål for innvandre. Det holder ikke! Kom med faktisk statistikk og vis at innvandringen på 1800-tallet var i nærheten av dagens nivåer på over 10 per 1000 innbyggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, la oss også bli fattige. God logikk!

 

Vi er fattige allerede... At vi er så rike er ren propaganda...

 

Det er bare å ta en titt på skoler, helsevesen, veier og alt annet som staten skal vedlikeholde...

Sammenlignet med resten av verden, syns jeg vi ligger ganske bra ann.

Det normale i verden er tross alt å være fattig.

 

(Jeg utelukker ikke at det er nordmenn som sliter økonomisk i Norge)

Lenke til kommentar

Faktiske statistikk viser at innvandring til Norge er et nytt fenomen.

 

At nettoinnvandringen var såpass lav skyldes at 800.00 nordmenn emigrerte til USA i samme periode, når man vet at folketallet i 1855 var 1.4 millioner så er dette et veldig høyt tall.

 

Bare i løpet av 1800-tallet kom det 100.000 svensker til Norge for å jobbe ifølge statistikkene tidligere hadde det kommet tyskere, hollendere, engelskmenn, skotter, finner for å ta noen grupper. Så å si at innvandring til Norge er noe nytt er kunnskapsløst for all forskning gjort av historikere og forskere innenfor feltet viser noe annet. Men du trur kansje du vet bedre enn dem?

Alle gruppene du nevner er hvite mennesker vi deler blondsbånd med.

Lenke til kommentar

Faktiske statistikk viser at innvandring til Norge er et nytt fenomen.

 

At nettoinnvandringen var såpass lav skyldes at 800.00 nordmenn emigrerte til USA i samme periode, når man vet at folketallet i 1855 var 1.4 millioner så er dette et veldig høyt tall.

 

Bare i løpet av 1800-tallet kom det 100.000 svensker til Norge for å jobbe ifølge statistikkene tidligere hadde det kommet tyskere, hollendere, engelskmenn, skotter, finner for å ta noen grupper. Så å si at innvandring til Norge er noe nytt er kunnskapsløst for all forskning gjort av historikere og forskere innenfor feltet viser noe annet. Men du trur kansje du vet bedre enn dem?

 

Ja, noen smågrupper med tyskere, hollendere, engelskmenn og skotter (nordeuropeiske folkeslag som er nært beslektede med nordmenn både rasemessig og kulturelt) kan virkelig sammenlignes med å bevisst støtte innvandringspolitikk som fører til at antallet ikkeeuropeiske, fremmedkulturelle innvandrere øker kraftig så og si ustanselig siden den gang det først begynte for noen tiår siden.

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar
Nettoinnvandringen er ikke lav på 1800-tallet. Den er svært negativ og viser ingen tegn til noe høy innvandring.
Noe osm sagt skyldtes at også utvandringen var såpass høy. I 1855 var vi 1.4 millioner innbygger, da 1800-tallet endte hadde 800.000 emigrert til USA.

 

Det er 1000 svensker i året. Det er ingenting og svensker er ikke akkurat særlig forskjellige fra nordmenn. Om Norge delte seg i to ville det føre til større innvandring, men jeg vil ikke si at Norge har blitt et mål for innvandring for det.
Dette var som sagt bare svensker alene, så kommer engelskmenn, tyskere, skotter, finner, sveitsere osv. itillegg noe som blir ganske mange mennesker. Men som sagt var også utvandringen på sitt høyeste på denne tiden og derfor var innvandringen negativ på denne tiden tross at vi hadde fri innvandring.

 

Hvor er tallene dine? Jeg tror egentlig dette er det dummeste og mest idiotiske argumentet som finnes. At det har kommet noen få japanere til Norge, betyr ikke at Norge er et mål for japanerene. At det har kommet noen få tyske innvandre til Norge på 1800-tallet, betyr ikke at Norge var et mål for innvandre, eller at Norge i all hovedsak klarte seg uten innvandring før 1970.
Les linken du så skjønner du hva jeg mener. Historikerne selv har kommet frem til at Norge ville vært langt fattigere og langt mindre utviklet hadde det ikke vært for innvandringen som bygde bergverksindustrien på Kongsberg, bygde tekstilindustrien, sveitserne som viste oss meieriteknologi osv. At det sårer noen nasjonalisters følelser får så være.

 

Jeg tror de fleste historikere vet bedre, og ikke tror Norge var et mål for innvandre på 1800-tallet.

 

Og likevel kom det 100.000 svensker pluss store menneskegrupper fra land som Finland, Skottland, Tyskland for å bosette seg og jobbe her.

 

Problemet er at du nekter å analysere statistikk. Legg merke til at du brukte bare et tall (som du ikke forsto) som argumentasjon for at Norge var et mål for innvandre. Det holder ikke! Kom med faktisk statistikk og vis at innvandringen på 1800-tallet var i nærheten av dagens nivåer på over 10 per 1000 innbyggere.

 

Jeg har aldri hevdet at innvandringen var på nivå med det det er idag noe som også er logisk siden verden er helt annerledes nå enn den var da. Det jeg påpekte var at vi hadde fri innvandring på 1800-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...