Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

2mg Xanax (Alprazolam) og 2mg Rivotril (Clonazepam) like potent?


screenman

Anbefalte innlegg

Jeg tar benzo en gang i blant for min Sosiale Angst.

Vanligvis tar jeg 2mg Rivotril, noe jeg har hatt ganske ok effekt av i det siste.

 

Idag var jeg en tur på butikken, og for første gang prøvde jeg Xanax.

Jeg har fått opplyst at Xanax og Rivotril begge er like potente, så jeg prøvde først 1mg og dro umiddelbart etterpå ut for å vente på bussen.

Det var andre personer som også ventet på bussen, og jeg kjente ingen effekt av Xanax'en, så jeg tok enda en da jeg hadde gått inn på bussen (nå tilsammen 2mg).

Etter 30-40min da jeg gikk av bussen, så kjente jeg fortsatt ingenting, men tenkte bare at Xanax'ene trengte litt tid på å virke.

 

Jeg kjente aldri noen virkning av de 2mg'ene, heller ikke flere timer etter at jeg var kommet hjem.

 

Så, det jeg lurer på er om det faktisk stemmer dette med at Rivotril og Xanax/Xanor er like potent?

Kan det muligens hende at jeg har fått toleranse?

Har nemlig de siste 3-4 dagene tatt 10mg Valium om dagen bortsett fra igår.

 

Noen som ellers har tips til nettsteder hvor man kan regne ut hvor potent et benzo er til sammenligning med andre benzoer?

 

Takker for svar :)

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Clonazepam er dobbelt så potent som alprazolam ifølge denne kilden:

http://www.vhpharmsci.com/vhformulary/tools/benzodiazepines-comparison.htm

 

Men like potent ifølge denne:

http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

 

Jeg syns det høres snodig ut at du ikke kjente noe av 2mg alprazolam. Jeg ser at du kaller det Xanax (i Norge heter det vel Xanor). Kjøpt på nettet? Mye av xanaxen som selges på nett er svakere. Noen ganger er det også et annet benzo som blir solgt som xanax. Vært noen tilfeller av fenazepam i Xanax fra nettet.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

Håper virkerlig du kommer deg forsvarlig av benzo så fort som mulig og bruker andre behandlinger for å rette opp det psykiske problemet som sannsynligvis ligger til grunn for symptomene dine.

 

Toleransen du bygger deg opp i tillegg til måten stoffet fungerer fysiologisk over tid på ender sjelden bra. Jo større doser du tar jo værre blir det.

 

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/250023/

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/250026/

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/250029/

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/250039/

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Clonazepam er dobbelt så potent som alprazolam ifølge denne kilden:

http://www.vhpharmsci.com/vhformulary/tools/benzodiazepines-comparison.htm

 

Men like potent ifølge denne:

http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

 

Jeg syns det høres snodig ut at du ikke kjente noe av 2mg alprazolam. Jeg ser at du kaller det Xanax (i Norge heter det vel Xanor). Kjøpt på nettet? Mye av xanaxen som selges på nett er svakere. Noen ganger er det også et annet benzo som blir solgt som xanax. Vært noen tilfeller av fenazepam i Xanax fra nettet.

 

Akkurat nå så føler jeg meg faktisk ganske slapp og litt tungpustet, men nå er det omtrent 6 timer siden jeg tok preparatet og med tanke på at dette preparatet har en halveringstid på ca. 12 timer så skal vel ikke virkningen av preparatet vare så lenge som 6 timer?

 

Xanax er btw det samme som Xanor, så ja, dette er kjøpt på nettet.

Men jeg bestilte det ikke personlig selv fra nettet, men kjøpte det av en person som bor her i Norge.

Han hadde testet preparatet og sa det hadde god ganske god effekt på han personlig.

Men så brukte han det til å ruse seg på, noe jeg ikke gjør eller prøvde på.

Han trengte da bare 1mg for å få effekt.

 

Hvor lang tid tar det btw vanligvis etter inntak før Xanor/Xanax gir effekt? Og hvor lenge varer vanligvis effekten?

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Etter litt kikking på nettet så fant jeg denne artikkelen om Xanor/Xanax:

 

http://www.hieronimus.org/cgi-bin/hieronimus/imaker?id=207&method=artikkel.show

 

Det jeg vil spørre om er om den andre setningen; "I alle fall er Xanor et slags B-preparat, MEN med mye mindre tilvenningsfare enn de øvrige i denne klassen og også med den fordelen at man IKKE i motsetning til de andre B-preparatene må øke til høyere dose for å få effekt etter en tids bruk.."

 

Stemmer dette med at man på Xanor/Xanax etter en tidsbruk ikke må øke dosen for å få effekt, slik som man må på andre benzoer?

Lenke til kommentar

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1479048

 

Studier viser at alprazolam-brukere øker doseringen i mindre grad enn brukere av andre benzodiazepiner. På grunn av den korte virketiden er det også vanligere å bare bruke alprazolam når panikkangsten er som verst. Men xanor er et av de vanskeligste benzodiazepinene å få foreskrevet fordi det er mer avhengighetsskapende og har mer misbrukspotensiale.

 

Hvis du trenger et benzo som du bare skal bruke en sjelden gang er xanax bra. Hvis du trenger noe du skal bruke fast, er valium bedre.

Lenke til kommentar

Håper virkerlig du kommer deg forsvarlig av benzo så fort som mulig og bruker andre behandlinger for å rette opp det psykiske problemet som sannsynligvis ligger til grunn for symptomene dine.

Hei

 

Tenk om TS hadde vært til flere psykologer og prøvd alle andre behandlinger han vet om. Hvordan tror du han ville følt seg av utsagnet ditt? Kanskje maktesløs.

 

Det er velkjent at benzoer har stort skadepotensiale. Likevel er de på markedet. Det er ikke fordi legemiddelverket er slappe, men fordi det finnes ikke alltid alternativer som hjelper.

 

Jeg lurer på om det er en prinsippsak for deg at man ikke skal bruke medisiner. For meg er det en prinsippsak at medisinske spørsmål ikke skal vurderes prinsippmessig, men individuelt.

 

Lunatica :)

 

 

Postet av anonym: ed9626693add75e7ca4aebc0cf9431fa

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Hei

 

Tenk om TS hadde vært til flere psykologer og prøvd alle andre behandlinger han vet om. Hvordan tror du han ville følt seg av utsagnet ditt? Kanskje maktesløs.

 

Det er velkjent at benzoer har stort skadepotensiale. Likevel er de på markedet. Det er ikke fordi legemiddelverket er slappe, men fordi det finnes ikke alltid alternativer som hjelper.

 

Jeg lurer på om det er en prinsippsak for deg at man ikke skal bruke medisiner. For meg er det en prinsippsak at medisinske spørsmål ikke skal vurderes prinsippmessig, men individuelt.

 

Lunatica :)

Postet av anonym: ed9626693add75e7ca4aebc0cf9431fa

 

Jeg tviler ikke et sekund på at det du sier er like velmenende som det jeg sier og at du har god grunn til å si det sannsynligvis basert på egen erfaring.

 

Benzo er på markedet fordi det fungerer, men det er et skummelt preparat som helst bare burde brukes akutt i korte perioder p.g.a virkningsmekanismen og slik kroppen nå en gang er skrudd sammen.

Leger er restriktive på disse preparatene nettopp fordi de alt for lett bygger toleranse og skaper avhengiget. Ved slike problemer må man se på hele livssituasjonen og ta tak i den.

 

Jeg er ikke prinsippielt imot legemiddel, de kan være livreddende og 100% nødvendige, og det ville være fanatisk å være imot dem for enhver pris, derfor underbygger jeg det jeg sier med den erfaringen som gjelder de forskellige legemiddler. Det vil jo alltid være individuelt hvordan personer reagerer på de ulike medikamentene, men det å drukne angst/depresjon med medikamenter fjerner ikke den underliggende årsaken. Medikamenter fungerer best om de brukes forsiktig som del av annen terapi for å komme over kneika. Det å bruke dem som rusmiddel for å flykte er det stikk motsatte.

 

Det at man skaffer seg slike ting illegalt og selvmedisinerer er ikke et ok behandlingsopplegg.

Lenke til kommentar

Akkurat nå så føler jeg meg faktisk ganske slapp og litt tungpustet, men nå er det omtrent 6 timer siden jeg tok preparatet og med tanke på at dette preparatet har en halveringstid på ca. 12 timer så skal vel ikke virkningen av preparatet vare så lenge som 6 timer?

 

[...]

 

Hvor lang tid tar det btw vanligvis etter inntak før Xanor/Xanax gir effekt? Og hvor lenge varer vanligvis effekten?

Hvis halveringstiden er på tolv timer, vil det seks timer etter inntak være (anslagsvis) 3/4 gjenværende virkestoff i blodet ditt. Dvs., hvis du tok 2 mg, så gjenstår ca. 1,5 mg. Altså bør du kjenne ganske mye.

 

Det er mer eller mindre meningsløst å snakke om psykoaktive stoffers varighet. En kan kanskje snakke om deres varighet ved en spesifikk dose, men da blir spørsmålet når en skal si at det har sluttet å virke. Du vil være påvirket av et stoff lenge etter at du har sluttet å føle virkningen av det.

 

Håper virkerlig du kommer deg forsvarlig av benzo så fort som mulig og bruker andre behandlinger for å rette opp det psykiske problemet som sannsynligvis ligger til grunn for symptomene dine.

Hei

 

Tenk om TS hadde vært til flere psykologer og prøvd alle andre behandlinger han vet om. Hvordan tror du han ville følt seg av utsagnet ditt? Kanskje maktesløs.

 

Det er velkjent at benzoer har stort skadepotensiale. Likevel er de på markedet. Det er ikke fordi legemiddelverket er slappe, men fordi det finnes ikke alltid alternativer som hjelper.

 

Jeg lurer på om det er en prinsippsak for deg at man ikke skal bruke medisiner. For meg er det en prinsippsak at medisinske spørsmål ikke skal vurderes prinsippmessig, men individuelt.

 

Lunatica :)

 

 

Postet av anonym: ed9626693add75e7ca4aebc0cf9431fa

Du har selvfølgelig helt rett, Lunatica, men merk deg gjerne at vidor simpelthen sier at han håper at trådstarter vil avvende seg benzoer raskest mulig. Å spise doser på 2 mg (det er mye i medisinsk sammenheng) av så potente benzodiazepiner, det kan ikke betegnes som annet enn et ekstremt tiltak. Hovedproblemet er at benzodiazepinbruk i de fleste tilfeller, ved avvenning, avstedkommer angst og angstproblemer i større omfang enn det som i utgangspunktet forelå, da behandlingen begynte. Da har man avhengighet.

 

Screenman: Har du prøvd andre behandlingsformer? Kognitiv atferdsterapi, i kombinasjon med eksponeringsterapi, har vist seg særlig effektivt. Daglig meditasjon kan jeg anbefale på det sterkeste. Hypnose – til og med selvhypnose – kan gjøre underverk. Jeg har også sett folk kvitte seg med sosial angst ved å regelmessig få sine komfortgrenser brutalt overskredet, f.eks. gjennom et PUA-engasjement (snakke med/sjekke opp jenter på gaten eller på byen).

 

Lykke til!

Endret av Shulgin
Lenke til kommentar

Jeg bruker 9 mg Xanor daglig. Har brukt Rivotril 2mg i 1 år. Måtte opp i 10-12 mg på kvelden for å få sove, så den kuttet jeg ut.

 

Den du har kjøpt, er mest sannsynlig blandet med 99.9% potetmel. Jeg har latt ett fåtall mennesker jeg stoler på, få minstedosen fra meg, når de har opplevd noe veldig tragisk. (dødsfall, begravelser osv.). Og vedkommende har fått meget god effekt av den. Men det er som å pisse i buksa. Kortvarig glede.

 

Først å fremst: skulle du noen gang havne i en situasjon hvor du får skrevet ut Xanor på resept, så vil du måtte følge en opptrappingsplan, men før det i det hele tatt skjer, så må du absolutt ha prøvd alle de andre preparatene. Sobril er en ganske grei medisin mot akutt angst anfall.

 

Problemet med Xanor er at den _kan_ påvirke hukommelsen din. Det har den gjort med meg. Også _kan_ du bli utrolig utagerende, noe som også er en grunn til at den så å si ikke blir skrevet ut så lett.

 

 

Men OT: Begge preparatene er Benzo preparater, og den mest potente er Rohypnol, som ble fjernet fra den norske medisin katalogen, den som da er sterkest er Xanor per i dag.

 

 

Har personlig erfaring med disse medikamentene over flere år. Vær ekstremt forsiktig, og vær vennlig å ta kontakt med din fastlege, slik at du kan få ordentlig medisinering og oppfølgning.

 

Skulle du mot noen formodning ikke like din fastlege, så har du rett på å bytte fastlege 2 gang i året.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har personlig erfaring med disse medikamentene over flere år. Vær ekstremt forsiktig, og vær vennlig å ta kontakt med din fastlege, slik at du kan få ordentlig medisinering og oppfølgning.

 

Skulle du mot noen formodning ikke like din fastlege, så har du rett på å bytte fastlege 2 gang i året.

 

 

Lykke til!

 

Jeg kommer til å ta dette opp med min psykiater jeg har min første time hos om noen dager.

 

Fastlegen ønsker jeg ikke å ta opp benzo-relaterte ting med.

Endret av screenman
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Vil bare legge til en ting i tilfelle noen skulle lese denne tråden.

Dette er individuelt, men det er generelt IKKE rart at en person ikke kjenner virkning av 2mg Xanax, spesielt når fordelt på to piller tatt med mellomrom, etter å ha inntatt 10mg Valium daglig over 3-4 dager. Benzo bygger veldig fort tåleranse.

Jeg vil uansett anbefale at man unngår å oppnå så høye doser det. Hold dosen minimal, inntak med noen dager/uker mellomrom om du kan, og i tråd med annen type terapi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...