Gå til innhold

Hva er meninga med livet, folkens?


Anbefalte innlegg

Den siste tida, når jeg har sittet og slappet av på sene og rolige kvelder, har jeg flere ganger blitt overrumplet av eksistensielle spørsmål. Jeg pleier å høre på musikk, kanskje klikke meg rundt på pc-en, og brått så er det som om en lealøs stein har løsnet og sluppet ut en ustoppelig flom av eksistensielle spørsmål, som for eksempel hva som skjer etter døden og hva som er meninga med livet. Håpløse spørsmål. Uransakelige spørsmål som det ikke er mulig å svare på - i alle fall ikke for oss menneskelige. Oss vergeløse under den ufattelige og stjerneprydede nattehimmelen. Vi som gjør så godt vi kan. Vi som ustanselig strekker oss håpefulle etter lykken, men den er liksom aldri håndgripelig, befinner seg utenfor rekkevidde. Vi værer at den er der, vi lar oss gjerne forlokke av drømmerier. Men uansett hvor mye vi strekker oss, uansett hvor mye vi svetter og stresser og peser, så dingler lykken der, langt foran oss, uoppnåelig - som den deiligste dama på byen en fuktig og nedslående lørdagskveld.

 

Jeg vet at det er banalt, ja, kanskje til og med pompøst å utfordre til å kontemplere over dette uutgrunnelige spørsmålet: Hva er meninga med livet?

Vi er jo enkle mennesker, de fleste av oss har ikke gått mange år på filosofi, og har derfor ikke utviklet et sakkyndig og skarpsindig sinn smo med bravur takler og funderer på dette. Men selv om vi er simple og gjennomsnitlige, ikke stort å skryte av - med andre ord, så betyr ikke det at vi kan grunne over dette, gjerne på ensomme kvelder med et glass skvulpende whisky i hånda, tilbakelent i den tilårskomne sofaen, omsluttet av kveldens behagelig stillhet.

 

Jeg trenger ikke noen dyptgående og vidløftige analyser, det er ikke det som er målet med dette. Jeg ønsker rett og slett av dere bidrar, at dere røper deres små og tilsynelatende uanselige tips - men de er nok ikke så ubetydelig som dere tror. Ingen er bedrevitende her, ingen rakker ned på noen. Dette er en åpen og fri og fordomsfri arena der ideer kan luftes som hunder og der ingen påtaler med hvass røst eller smiler hånlig og ovenåp og humrer av det som blir sagt.

 

Så hva er meninga med livet?

 

Jeg synes i alle fall at man skal unne seg en god middag i uka. Kose seg maksimalt, koble ut alt, ikke lytte til den evinnelige støyen fra den rastløse omverden. Kanskje drikke øl og se fotball. Kanskje spille data. Poenget mitt er at man ikke må glemme å unne seg "a good time", bare ha det godt med seg selv. Ta hensyn til sine egne behov, ikke andres. Det handler om prioriteringer.

 

Vel, dette ble tålelig langt. Jeg avslutter nå:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Livet har ingen mening, vi er ikke her av noen grunn. Når vi dør så slokner bevisstheten og organismen råtner og molekylene brytes ned tilbake til jorda igjen. Og det var det :) Synes ikke det er noe ekkelt med det overhodet. Skjønner ikke de som absolutt MÅ ha en mening med livet. Det er ingen mening, ingenting mer dramatisk enn det.

Lenke til kommentar

Meninga, er den meninga du gjør det til selv... Det er feil å si at det ikke eksisterer noen mening med livet. Mange gir sitt liv mening, og fyller det med mening, og da mener jeg det blir feil. Selv om det ikke eksisterer noen overordnet, eller forhåndsbestemt mening med livene våre, betyr ikke det at livet er meningsløst.

 

Det er alle de små tingene, som utgjør helheten. De små meningene.

Det er ikke én spesiel ting i livet, men det er alle de tingene vi selv føler gir mening i våre liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idéen om at det finnes en mening med noen ting som helst er menneskeskapt. Ergo, det finnes ikke egentlig noen mening med noe.

Det er da vel så absolutt ikke logisk... Mennesker som skaper mening med livet, finnes, og da de har skapt mening med livet sitt, så eksisterer det. Hadde ikke mennesker ment noen ting, så ville livet til mennesker vært meningsløst... Men siden mennesker finnes, og de har sine meninger, så er det ganske meningsfylt, mener jeg... :tease:

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Idéen om at det finnes en mening med noen ting som helst er menneskeskapt. Ergo, det finnes ikke egentlig noen mening med noe.

Det er da vel så absolutt ikke logisk... Mennesker som skaper mening med livet, finnes, og da de har skapt mening med livet sitt, så eksisterer det. Hadde ikke mennesker ment noen ting, så ville livet til mennesker vært meningsløst... Men siden mennesker finnes, og de har sine meninger, så er det ganske meningsfylt, mener jeg... :tease:

 

Når man stiller spørsmålet "Hva er meninga med livet?" så tror jeg ikke man er ute etter subjekters individuelle oppfatninger. Det blir dermed også bare noe som er konstruert inni menneskers hoder og kan være hva som helst. Og hvis noe kan være hva som helst, så er det også ingenting som helst.

Lenke til kommentar

Idéen om at det finnes en mening med noen ting som helst er menneskeskapt. Ergo, det finnes ikke egentlig noen mening med noe.

Det er da vel så absolutt ikke logisk... Mennesker som skaper mening med livet, finnes, og da de har skapt mening med livet sitt, så eksisterer det. Hadde ikke mennesker ment noen ting, så ville livet til mennesker vært meningsløst... Men siden mennesker finnes, og de har sine meninger, så er det ganske meningsfylt, mener jeg... :tease:

 

Når man stiller spørsmålet "Hva er meninga med livet?" så tror jeg ikke man er ute etter subjekters individuelle oppfatninger.

Selvsagt er man det... Ellers ville man ikke ha spurt disse såkalte "subjektene" om hva meningen med livet er...

 

Det blir dermed også bare noe som er konstruert inni menneskers hoder og kan være hva som helst.

Meninger er stort sett konstruert inni menneskers hoder, ja, det har du helt rett i. :)

Så lenge folk har hodeskaller som inneholder tenkende hjerner som igjen inneholder deres subjektive meninger, så vil det være mening... Mening vil aldri være, eller eksistere som en fysisk materiell håndfast "ting", men det vil være noe som er skapt oppe i hodene til folk... Så lenge det eksisterer mennesker som skaper mening i/med sitt liv, så vil det eksistere mening i/med livene deres.

 

Og hvis noe kan være hva som helst, så er det også ingenting som helst.

Selvfølgelig ikke... Hvis det kan være hva som helst, så betyr ikke det at det ikke er noe som helst.

 

"Hva som helst" er ikke "ikke noe som helst". I alle fall syntes ikke jeg det er logisk, at hva som helst ikke er noe som helst. :)

...Dine interesser, dine lidenskaper, og så videre, kan være en mening med ditt liv.. Andre igjen kan ha sine interesser og lidenskaper, og være meningen med deres liv... Det finnes ingen fasit på hva meningen med livet er, og det er derfor det er et spørsmål som til alle tider er gjeldende, og gyldig spørsmål. Svaret er ikke hos alle at det ikke er noen mening med livet, men hos noen er det, det, fordi de ikke ser noen mening, og er blinde for den meningen som måtte finnes, men andre igjen, kan oppleve livet som svært meningsfylt og se meningen med livet, der og da... Men en ting vil jeg påstå: Det finnes ingen permanent mening med livet, eller en forhåndsbestemt mening, eller en overordnet mening med det, eller en "universell" mening med livet som gjelder absolutt alle"...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...