Gå til innhold

2011s beste film


Hyperio

Anbefalte innlegg

2011s beste film

 

Det er ikke veldig lenge igjen av året og vi kan kanskje finne ut hvilken film som var årets beste. Den har kanskje ikke kommet ennå, men vi får da eventuelt ta de opp etter hvert som de kommer ut.

 

Tree-of-Life.jpg

 

Min kandidat hittil er The Tree of Life. Er vanskelig å sette ord på denne filmen. Kanskje i stor grad fordi den skaper sin egen sjanger. Bør være brennhet til Oscar for beste kinematografi. Den er meget mulig den vakreste filmen jeg har sett. Den er ikke for alle, mange vil kalle den beint ut kjedelig. Mye av årsaken til dette ligger i at dialogbiten ikke vektlegges særlig stort. Det narritive kan best beskrives som uvanlig. Skulle du ikke bry deg om fine scener fra ende til slutt er det uansett sentrale karakterer som byr på underholdning i den grad alt er relativt. Rollene spilles også mesterlig, men noe annet forventer man ikke av Brad Pitt, mer imponerende er det kanskje at årets Hollywood Breakthrough Award-vinner Jessica Chastain leverer så bra.

 

Så har du en kandidat? Eller flere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de som allerede er nevnt må jeg jo slenge meg på The Tree of Life og Melancholia. Ellers har jeg sett et par andre filmer som er virkelig gode, og blant årets beste.

 

Meek's Cutoff. (Usikker på om dette regnes som en 2011 film)

meekscutoff.jpg

 

Weekend.

 

newweekend-375x210.jpg

 

Ellers ser jeg for meg at Moneyball også kan bli en av årets største filmer.

Endret av Inxs
Lenke til kommentar
Meek's Cutoff. (Usikker på om dette regnes som en 2011 film)
Den må vel regnes som 2011, kun festivalvisninger i 2010 i følge IMDb hvertfall. Personlig synes jeg ikke den var så veldig bra, men... Synd, den hadde stort potensiale og jeg elsker både Michelle Williams og Paul Dano.

 

Andre 2011-filmer jeg har tro på kan bli årets beste for min del, men ikke sett ennå:

 

Sør-koreanske Shi (Poetry) (av regissøren bak bl.a. Oasis)

David Fincher's The Girl With The Dragon Tattoo

Studio Ghibli's The Secret World of Arrietty

Lenke til kommentar

Ok, da er det jo greit. Var usikker på om den var kommet ut i 2010 i USA.

 

Når det gjelder selve filmen så falt jeg veldig for den. Virkelig original og filmens estetiske uttrykk er jo en nytelse. Et friskt pust i western-sjangeren.

Joda, likte at den prøvde noe nytt, og det var heller ikke slutten som ødela for meg, som jeg har inntrykk av at den gjorde for mange. Den klarte bare ikke helt å gjennomføre det jeg følte den prøvde på. Artsy fartsy er ikke alltid nok.

 

Du har kanskje sett The Proposition som er litt i samme gata. Hva synes du om den isåfall? Hvis ikke du har sett den anbefaler jeg den sterkt :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder årets beste film er det ikke veldig mange å ta av. Men jeg syns også "The Tree of Life" er en knakende god kandidat. Andre favoritter fra 2011 så langt er "Drive", "Hesher", "X-Men: First Class" og "Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2". Jeg har også store forhåpninger til Brad Pitts andre film i år, "Moneyball", som jeg tror kan bli en kandidat.

 

post-123100-0-51136700-1320254000_thumb.jpgpost-123100-0-60847100-1320254043_thumb.jpg post-123100-0-67952700-1320254082_thumb.jpg post-123100-0-74925000-1320255306_thumb.jpg post-123100-0-40550600-1320255316_thumb.jpg post-123100-0-15525700-1320255368_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Av de alt for få filmene jeg til nå har sett går nok også min stemme til Three of Life. Jeg liker filmer som utfordrer det "etablerte" og presenterer nye måter å formidle historier på, og med min begrensede viten er dette i stor grad noe av det som fenger meg med Three of Life - i tillegg til en god historie, gode skuespillerprestasjoner og alt det der.

 

EDIT: Ovennevnte American: The Bill Hicks Story er det forøvrig verdt å få med seg. Fantastisk film om en fantastisk mann.

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...