Gå til innhold

I5 vs i7? hva er forskjellen, hva passer meg? hjelp


Boosas

Anbefalte innlegg

hei, jeg har planer om å oppgradere min pc, fra før har jeg en Intel Core2 Quad Q6600 2.4 ghz

jeg ønsker å spille BF3 som de fleste andre i forumet vil, og kunne dra fremtidige spill og ha muligheten til å drive med videoredigering på amatør nivå, GPU skal også oppgraderes men det har jeg kontroll på.

 

Spørsmålet mitt er: skal jeg velge i5 eller i7? hva er forskjellen, hva er forskjellen mellom disse og min gamle CPU? vil det holde med å overklokke min gamle CPU?

 

Disse pakkene har jeg sett litt på

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622989

 

hva burde jeg velge? er i7 verdt de ekstra pengene?

 

takker for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du skal velge av i5 2500 og i7 2600 kommer an på bruken.

 

S1155 I7 2600 har hypertreading (+4 logiske cpu cores) og 100mhz høyere hastighet og 100mhz høyere turbo.

I7 2600 og i5 2500 (ikke K) har dessuten I/O virtualisering vt-d hvilket gjør de bedre til virtualisering (f.eks m/vmware).

Ikke K modellene av 2500/2600 har Intel HD3000 graphics

 

 

Du kan sammenligne med denne linken:

http://ark.intel.com/compare/52209,52210,52213,52214

 

Du finner masse benchmarks og sammenlikninger av 2600 og 2500 på nettet hvor både spill og ulik type applikasjons bruk sammenliknes.

Applikasjonsbruk som diverse videoredigering/rendring er et eksempel hvor i7 2600 er en god del kjappere.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

En enkel måte å si det på er at om du ikke vet at du trenger Hyperthreading vil du heller ikke ha nytte av det.

 

Dette støtter jeg forsovidt. De tingene som virkelig får utnyttet hyperthreading til en stor grad er egentlig relativt spesialiserte dataknusere av diverse slag. Det eneste du nevner som kanskje faller inn under dette er encoding-delen av videoredigering. Hvis du bruker litt mer proff encoding software så kan hyperthreading gi litt ekstra ytelse i akkurat encodingen. Er det verdt den ekstra prisen dog? Jeg vil være skeptisk til det ved mindre du jobber med det daglig.

 

Min mening er ihvertfall at 2500K klart er definitiv vinner i ytelse for pengene - og med med selv konservativ overklokking som lett oppnås på stock kjøler og bare 15-20minutter research (socket 1155 er utrolig enkel å overklokke på) så har du et monster av en CPU for relativt lite penger. 4,3-4,4 er en frekvens du kan forvente å kunne dra på stock kjøler på alle 2500K'er. Det er rom for noen hundre ekstra (opp mot nærmere 5Ghz) med bedre kjøling og hakket mer rafinert overklokkingsteknikk.

 

I forhold til din gamle CPU så er denne heller ikke noen slacker forsovidt - selv om den noen hakke under de nye. Jeg vil si at du vil kunne komme langt ved å overklokke denne også dersom du vil prøve å holde ting billig. Det største faktoren i forhold til dette er egentlig om du har et Nvidia basert hovedkort eller Intel basert. På Intel kan Q6600 overklokke fint. På Nvidia KAN du nå samme resultater - men det vil kreve 20 ganger mer arbeid for å nå dem. Nvidia chipsettene tilbake da var nemmelig full av FSB-hull og mye annet trøbbel som gjorde det til et rent mareritt å overklokke på - spesifikt på quad-prosessorer. På Intel derimot var det relativt straight-forward. Jeg vil egentlig ikke annbefale noe særlig overklokking på Nvidia platformen. Det er ikke verdt tidsinvesteringen ved midnre du er en rimelig dreven overklokker med mye erfaring.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ikke K modellene av 2500/2600 har Intel HD3000 graphics

K modellene av 2500/2600 har Intel HD3000 graphics.

Ikke K modellene av 2500/2600 har Intel HD2000 graphics

 

Har det noe praktisk betyning? Nå er det vel kun at Intel HD3000 gir litt mere ytelse på grafiske plan, men alikevel ganske så dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...