Gå til innhold

Bygge stillegående energigjerrig 24/7 filserver


Anbefalte innlegg

Den skal gå døgnet rundt, og må derfor bruke ekstremt lite strøm. er helt åpen til formfaktor osv da det kanskje kunne være morro med f.eks en microATX i en stor kasse full av disker eller noe lignende.

 

krav:

 

energi gjerrig

hovedkort med gfx/lyd (ingen krav til gfx, 1280x720 er plenty på en gammel 17 tommer)

null vifter! den må være såpass kjølig i drift at den klarer seg med en god dose kobber som varmeavleder.

mulighet for å koble til store mengder eksterne og interne disker

lavest mulig pris (ytelse er ikke noe jeg er ute etter her med andre ord)

 

 

Noen forslag på hovedkort/cpu? jeg tar imot alle tips med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, moro.

 

Hvor mange disker snakker du om?

 

Du kan jo dra den helt ut og feks kjøpe dette HK, men om du vil ha litt utvidelsesmuligheter for disk burde du ha minimum 2 stk PCIe x8 porter.

8GB minne og et Lian Li Cube kabinett, her får du plass til 27 disker om jeg ikke tar feil. Sleng på en bitteliten SSD som OS disk, så har du et bra utgangspunkt.

 

Nå spørs det jo litt hvor mange disker du ønsker, men om du begynner å snakke om mer enn 5-6 disker vil jeg anbefale et ekte RAID kort. De er litt dyre, men Areca 1680 og 1880 serien er skikkelig gode. 1880 er til og med uten vifte. Kanskje du kan finne noen brukte?

 

Om du legger ved antall disker skal jeg gi deg en anbefaling på HBA eller RAID kort.

 

Audun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...