Gå til innhold

[Løst] For svak PSU?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har bygd ny PC, men trodde min gamle 500W PSU fra 2007 kunne holde.

Dog starter viftene/maskinen, men stopper igjen etter et halvt sekund.

Er strømforsyningen for svak? Høres ut som et lite klikk i PSUen første gang jeg startet.

 

HK er Asus TD USB3, 2x 8Gig RAM, 500 gig HD, DVD-brenner, Phenom II x6-prosessor som krever 125 Watt og et skjermkort GeFore GTX 560 TI. Pluss en integrert multikortleser.

 

Må jeg bytte PSU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har bygd ny PC, men trodde min gamle 500W PSU fra 2007 kunne holde.

Dog starter viftene/maskinen, men stopper igjen etter et halvt sekund.

Er strømforsyningen for svak? Høres ut som et lite klikk i PSUen første gang jeg startet.

 

HK er Asus TD USB3, 2x 8Gig RAM, 500 gig HD, DVD-brenner, Phenom II x6-prosessor som krever 125 Watt og et skjermkort GeFore GTX 560 TI. Pluss en integrert multikortleser.

 

Må jeg bytte PSU?

 

Hvis det er helt i oppstarten ville jeg utelukket dette som mulighet.

Grunnen er at både CPU og GPU vil mer eller midnre idle hele veien til oppstart - og dermed bare bruke en brøkdel av sitt maksimale strømforbruk. Det er ingen tvil om at 500watt, selv på en dårlig 500watter er laaangt mer enn du trenger for å starte opp disse komponentene.

 

Hvis du derimot crashet/restartet når du stresset CPU og GPU (f.eks. i et 3D spill) så kunne det vært PSUen (jeg tror dog at den vil holde til dette også selv om jeg ikke har regnet over det).

 

Kort sagt ville jeg sett etter en annen feilårsak. Det kan jo være PSUen feilen ligger i selvfølgleig - men da er det ikke pga. den er for svak men heller en annen type feil i så fall. Kna du prøve den på en annen PC? Evt. tjuvstarte den utenfor maskinen ved å kortslutte den grønne kontakten på den store pluggen med en vilkårlig svart(jord) kontakt?

 

Håper dette sender deg på riktig vei for å løse problemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Heisann.

PC-en fikk alle deler satt inn og det var under første forsøk på oppstart at vifter startet, før alt stoppet helt. Ifølge Asus sin kalkulator bør jeg ha minst 600 watt, men når strømmen bak slås på, lyser alt grønt.

Kan derfor ikke se hva som er galt bortsett fra PSU.

Hadde det vært RAM eller CPU, ville vel ikke maskinen terminert etter 0,5 sekunder?

Lenke til kommentar

Hadde det vært RAM eller CPU, ville vel ikke maskinen terminert etter 0,5 sekunder?

Jo, det kan den! Det er da neppe CPU. Jeg ville startet med minne og gått over kabler.

Huff da. Er jo helt nytt minne.

Kanskje det er fordi det er 8gig moduler begge to?

Skal fungere dette, ifølge HK-specs.

Kablene er sjekket to ganger så de bør være ok.

Lenke til kommentar

Kort sagt ville jeg sett etter en annen feilårsak. Det kan jo være PSUen feilen ligger i selvfølgleig - men da er det ikke pga. den er for svak men heller en annen type feil i så fall. Kna du prøve den på en annen PC? Evt. tjuvstarte den utenfor maskinen ved å kortslutte den grønne kontakten på den store pluggen med en vilkårlig svart(jord) kontakt?

 

Håper dette sender deg på riktig vei for å løse problemet.

 

-Stigma

 

Bra svar.

 

Trådstarter: Dette er de ENESTE måtene du selv kan finne ut om det faktisk er PSU'en din som er dårlig. PC'en din starter ikke opp og da blir det vanskelig å sjekke HW-monitor etc. Hvis den ikke funker på en annen PC så har du svaret, da er det PSU'en din.

 

Er du kjent med å "tyvkoble" PSU så er det bare å dra frem multimeteret. :)

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Hvilke 8 GB minnebrikker er det du har? Er vel ganske langt mellom ikke ECC brikker på den størrelsen som jeg regner med du skal ha?

Et to Kingston Hyperx-moduler 1600.

 

Kort sagt ville jeg sett etter en annen feilårsak. Det kan jo være PSUen feilen ligger i selvfølgleig - men da er det ikke pga. den er for svak men heller en annen type feil i så fall. Kna du prøve den på en annen PC? Evt. tjuvstarte den utenfor maskinen ved å kortslutte den grønne kontakten på den store pluggen med en vilkårlig svart(jord) kontakt?

 

Håper dette sender deg på riktig vei for å løse problemet.

 

-Stigma

 

Bra svar.

 

Trådstarter: Dette er de ENESTE måtene du selv kan finne ut om det faktisk er PSU'en din som er dårlig. PC'en din starter ikke opp og da blir det vanskelig å sjekke HW-monitor etc. Hvis den ikke funker på en annen PC så har du svaret, da er det PSU'en din.

 

Er du kjent med å "tyvkoble" PSU så er det bare å dra frem multimeteret. :)

Adlri vært borti tyvkobling.

Når jeg setter i strømmen, lyser GPU grønt. Det samme gjør standby power led på HK.

Når jeg så trykker på startknappen, skjer ingenting annet enn at viftene starter, og stopper like raskt igjen.

Endret av baardal
Lenke til kommentar

Grei måte å sjekke ram på er å ta ut ene modulen(den lengst fra cpu) og se om maskina starter. Starter den fortsatt ikke, så ta ut den nærmeste, sett den borteste der den første satt og prøv en gang til med bare en modul installert. Etter at du har sjekket at minnemodulene sitter i riktige spor fra starten av. Om modulene har 8gig minne eller 4gig minne spiller liten rolle.

 

MEN, er det PSU'en din så har du fortsatt ikke løst noen verdens ting. PSU er første mulige feilkilde og det er alltid greit å gå fra begynnelsen når man feilsøker.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet med mitt Asus p8z68,om man holder inne mem ok så skal den starte å kjøre testsykluser.Lyser mem ok rødt konstant er det minnefeil(hvertfall på mitt hk).

Heisann.

Ser ikke noe rødt lys når Mem OK-knappen holdes inne.

For vi snakke ikke om det røde lyses i bunnen av HK?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...