Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Unngå å våkne om natta for å tisse


White Fox

Anbefalte innlegg

Hei

 

- Jeg unngår å drikke noen form for væske mange timer før jeg legger meg

- Jeg går på do rett før jeg hopper til køys.

 

... allikevel må jeg alltid opp etter ca.6 timers søvn for å tisse. Jeg har lyst til å kunne sove uforstyrret i 8-9 timer.

 

Pleier du å måtte stå opp å gå på do om natta?

Har du noen tips for å unngå å våkne for å gå på do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nok ikke den eneste med dette problemet. Jeg for eksempel står opp omtrent hver 2. time for å gå på do om natta, og ja, det er slitsomt. Men mitt problem er at jeg har trange luftveier og dermed ikke klarer å puste med nesa. Når jeg må puste med munnen blir jeg helt tørr i munnen og må drikke, ofte :(

 

Postet av anonym: 46098c04933c4efd788e10b303033660

Lenke til kommentar

har ikke dette problemet, kan gi deg min løsning om du er interessert:

 

først: ha familiehistorie med folk som tisser i senga

så: tiss i senga (ikke vær natt men litt opp og ned (ustødig) til ca 8.klasse, før du går til lege og problemet faktisk blir fikset

 

cons med metoden: du våkner på morgenen noe USAKELIG tissetrengt, det ligger alltid i bakhodet ditt om du f.eks har febersvette, at du kanskje tisset på deg?

pros: du våkner ikke om natta av å måtte gå på do

Lenke til kommentar

En del drikkevarer og matvarer virker "vanndrivende" - dvs at du må opp å tisse. Te er et eksempel. Det gjelder flere medisiner også.

 

//Ole

har ikke dette problemet, kan gi deg min løsning om du er interessert:

 

først: ha familiehistorie med folk som tisser i senga

så: tiss i senga (ikke vær natt men litt opp og ned (ustødig) til ca 8.klasse, før du går til lege og problemet faktisk blir fikset

 

cons med metoden: du våkner på morgenen noe USAKELIG tissetrengt, det ligger alltid i bakhodet ditt om du f.eks har febersvette, at du kanskje tisset på deg?

pros: du våkner ikke om natta av å måtte gå på do

 

Kan du forklare dette igjen? Skjønte faktisk ingenting:) Mener du at jeg bevist skal tisse i senga, wtf?

 

 

 

BTW, drikker ikke te eller andre vanndrivende ting i det hele tatt:)

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Veldig enkelt i grunn. livet består av vaner. Stopp vanen og bryt mønstret så slutter det av seg selv.

 

F.eks. hver dag fra barneskolen til ungdomskolen gikk jeg aldri på do på skolen, men alltid før og etter jeg dro/ kom hjem. Rett og slett pga. at jeg ikke behøvde å gjøre det grunnet at kroppen hadde vent seg til noe annet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar:)

 

Faktisk mulig at jeg fryser litt på beina om natta. I natt blir det sokker:)

 

Du skriver ingen ting om hvor gammel du er ! Problemet med opp om natten for å tisse økser med alder - og det skyldes ofte forstørret prostata eller andre problemer med prostata - om du er ung og sliter med dette BØR du gå til lege for å undersøke - det er nemlig IKKE normalt at man står opp om natten for å tisse om man da ikke har drukket usedvanlig mye om kvelden eller går på medisiner som virker vanndrivende - oppsøk lege - bedre en gang for mye enn en gang for lite - LYKKE TIL!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar:)

 

Faktisk mulig at jeg fryser litt på beina om natta. I natt blir det sokker:)

 

Du skriver ingen ting om hvor gammel du er ! Problemet med opp om natten for å tisse økser med alder - og det skyldes ofte forstørret prostata eller andre problemer med prostata - om du er ung og sliter med dette BØR du gå til lege for å undersøke - det er nemlig IKKE normalt at man står opp om natten for å tisse om man da ikke har drukket usedvanlig mye om kvelden eller går på medisiner som virker vanndrivende - oppsøk lege - bedre en gang for mye enn en gang for lite - LYKKE TIL!

 

Er 20+ så er ikke alderen:) Og det er jo bare den ene gangen hver natt, må ikke opp mange ganger!

 

Tisser du ofte om dagen da? Isåfall kan det hende du har det som kalles overaktiv blære?

 

Ikke inntrykk av at jeg tisser noe oftere enn normalt. Ganskje 3-6 ganger om dagen.

 

Jeg tisser ALLTID før jeg legger meg, uansett hva. Bare sitt på do og vent :thumbup:

 

Går alltid på do før jeg legger meg!

Lenke til kommentar

Det finns jo sykdommer og liknende som gir trang til å tisse ofte(diabetes for å nevne en)

 

Det kan jo være som en sier lengre opp, at å tisse for 3-5 ganger er for ofte og du får en overaktiv blære, sjekk om du tisser bare når du er nødig, eller fordi du synes du "må tisse fordi man vet jo aldri".

 

Du sier ikke noe om når du legger deg, men for å sove 8-9timer og stå opp klokka 7 som er ganske vanlig, legger du deg klokken 10 på kvelden. Dropp drikke etter middag. Du kan ta en kveldssnack uten drikke.

 

Hvor mye drikker du i løpet av en dag? Ofte drikker folk, ihvertfall jeg, både kaffe, te og vann. Gjerne 5-6 kopper kaffe, 2 liter vann og kanskje 1-2 kopper te sammen med venner eller familie. Dette gir mye væske som skal gjennom en liten blære.

Forsøk å se gjennom ditt væskeforbruk, kanskje du kan ta en halv kopp kaffe og 1dl vann istedet for en hel kopp kaffe og en halvliter vann.

 

Dette er nok ikke noe alvorlig galt, mange må nok opp en gang på natten, men jeg kan ikke huske at jeg gjorde det før jeg passerte 30.

 

Lykke til, teste litt av hvert og finn ut hva som passer deg. Kanskje du ikke trenger mer enn 7 timer søvn og dette er kroppens måte å si fra på.

Endret av norkarsk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...