Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Mitt inntrykk er at de vanligste variantene er SuperOffice og Visma CRM. Har flere kunder som har kastet ut SO til fordel for Visma, men ingen er fortsatt helt fornøyd. I begge tilfeller ser det ut til at produktene er for statiske og ikke er tilpasset behov. Om det er programmene som er dårlige eller leverandørene som ikke er flinke til å tilby skreddersøm tør jeg ikke si noe om.

 

Bruker selv Dynamics 4, men vi har skreddersydd det som et sakssystem, og ikke bare ren CRM. Der er jeg veldig fornøyd med balansen mellom ferdig funksjonalitet og mulighet til å skreddersy med relativt lav terskel (kommer langt med javascript og google). Rapportering er også genialt, da man kan bygge egne SQL-spørringer og importere ferdige rapporter rett inn i rapportmodulen til CRM.

 

Vi så også på Sugar CRM, men det ble for "open source". Uendelige muligheter, men for lite definert og dermed for mye jobb å sette opp og tune til bruk.

 

edit; når jeg tenker meg om er kanskje Sharepoint en mer passende beskrivelse av håpløsheten i mulighetene til Sugar :p

Endret av enden
Lenke til kommentar

skreddersøm er vel nøkkelordet her ja. CRM system har endel features out of the box, men om man ikke har ett selskap som er tuftet ene og alene på standarder, så sitter man med ett standard system som ikke har integrasjoner.

Det aller viktigste med ett CRM system, er å få brukerne til å faktisk bruke det.

Det neste viktigste er at man har integrasjoner mot de andre systemene som er relevante i bedriften, som f.eks e-post, ERP og portal løsninger.

 

Skal man få systemet skreddersydd, har man 2 alternativer.

1) gjøre det selv via intern gung-ho kompetanse

2) leie inn ett eksternt selskap til å skreddersy systemet inn i eksisterende bedrift.

 

vil tippe 2) er mest aktuellt, og da man kan ta en grovsortering på hvilke systemer som er interessante, også man kan finne en GOD leverandør som kan hjelpe med implementasjonen.

 

Har dere f.eks Microsoft Dynamics Navision som ERP system idag, og kjører Outlook/Exchange, så vil mitt forslag være Microsoft CRM som ett førstevalg, og kanskje Salesforce/Superoffice på delt andreplass :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt innhabil her siden jeg jobber som konsulent på SuperOffice hos en av forhandlerne.

 

Som det blir sagt her så er SuperOffice og Microsoft av de bedre alternativene, av andre alternativer så finnes det et ukjent antall webbaserte systemer, samt Mamut, har prøvd Mamut og for meg så var det helt bak mål i forhold til brukervennlighet. Billig i innkjøp og hinsides dyrt i vedlikehold, slik at ser man på det over 3-4år så er både SuperOffice og Microsoft billigere. Det nevnes også Visma CRM, noe som i dag er et nedlagt produkt, Visma fronter i dag heller SuperOffice til sine kunder.

 

Webbaserte systemer tillater liten skreddersøm, og integrasjoner til andre systermer,

mens SuperOffice og tildels Microsoft tillater mye, og her er et at SuperOffice sine sterke kort, i og med at de fritt tillater 3 part å lage integrasjoner så er utvalget stort i og med at de har vært lengst på markedet.

 

Integrasjonen mellom officepakken og superoffice er i dag kjempebra, og Microsoft selv har hyllet denne integrasjonen.

 

Ellers finnes SuperOffice tilgjengelig både på pc, telefon, pad, og som webutgave, dog på de sistnevnte så kan det bli uten eventuelle integrasjoner.

 

Men som noen sier her, så kan man benytte crm out of the box, men i de fleste tilfeller blir det gjort en eller annen form for skreddersøm, og det er viktig for at brukerne skal bruke systemet mest mulig, men samtidig så synes jeg at det innimellom blir brukt hinsides mye penger på spesielt integrasjoner med økonomisystemer, kun for å slippe å vedlikeholde 2 kundebaser.

 

Sender du meg en pm om hvor du befinner deg i norge, så kan jeg tipse om hvilken SO forhandler som er dyktig i området.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Vi vurderer å skaffe ett CRM program for å forbedre våre kunderelasjoner.

 

Er det noen som har noe å anbefale hvilke leverandører vi bør/ikke bør sjekke ut?

 

 

Mvh Stian

 

Jeg bruker et CRM system som gjennom mitt eget firma. Dette er et Online system, så jeg kan jobbe hjemme eller på arbeid. De har spesialisert seg på kunderelasjoner og dokumentasjon.

 

Og siden det er Online og på leverandøren sine servere, trenger du ikke tenke på backup eller oppdatering av servere og andre ting som kan få uventede kostnader.

 

Sjekk ut : Cerum - CRM system

 

Også må jeg bare si en ting.Geokri sier at web-baserte systemer tillater liten skredersøm er bare tull. Jeg har vært borti joomla, wordpress, magento og andre web-baserte CRM system, gjennom tidligere jobber, og har aldri vært borti at de tillater lite skredersøm. Er jo nettopp dette som er sterkheten til web-baserte CRM system!

Endret av timeline
Lenke til kommentar

Hei.

 

Vi vurderer å skaffe ett CRM program for å forbedre våre kunderelasjoner.

 

Er det noen som har noe å anbefale hvilke leverandører vi bør/ikke bør sjekke ut?

 

 

Mvh Stian

 

Jeg bruker et CRM system som gjennom mitt eget firma. Dette er et Online system, så jeg kan jobbe hjemme eller på arbeid. De har spesialisert seg på kunderelasjoner og dokumentasjon.

 

Og siden det er Online og på leverandøren sine servere, trenger du ikke tenke på backup eller oppdatering av servere og andre ting som kan få uventede kostnader.

 

Sjekk ut : Cerum - CRM system

 

Også må jeg bare si en ting.Geokri sier at web-baserte systemer tillater liten skredersøm er bare tull. Jeg har vært borti joomla, wordpress, magento og andre web-baserte CRM system, gjennom tidligere jobber, og har aldri vært borti at de tillater lite skredersøm. Er jo nettopp dette som er sterkheten til web-baserte CRM system!

 

Skreddersøm var vel egentlig feil ord, men de fleste av skreddersømmer som vi er borti involverer en integrasjon med annet system, og der

Blir det litt vanskelig skal man kjøre online, og tildels så er det jo ikke alt man burde eksponere for trusler på nettet av data.

 

Men for den sags skyld så er superoffice tilgjengelig uansettom man vil ha et online system på superoffice sine servere, eller om man vil kjøpe det og installere hos seg selv, eller en kombinasjon....

Lenke til kommentar

 

 

Skreddersøm var vel egentlig feil ord, men de fleste av skreddersømmer som vi er borti involverer en integrasjon med annet system, og der

Blir det litt vanskelig skal man kjøre online, og tildels så er det jo ikke alt man burde eksponere for trusler på nettet av data.

 

Men for den sags skyld så er superoffice tilgjengelig uansettom man vil ha et online system på superoffice sine servere, eller om man vil kjøpe det og installere hos seg selv, eller en kombinasjon....

 

 

Japp, kalles integrasjon.

Du jobber nå som konsulent for superoffice ja ? Virker litt som at svarene dine er farget av dette. Jeg har aldri jobbet mot superoffice gjennom tidligere jobber, men håper jeg får sitte meg ned en gang og trykke gjennom det. Jo flere systemer man kan jo bedre er det :D

 

Hvor har du det fra at integrasjon mot systemer er vanskeligere online en lokalt ? Er det noe du tror / har blitt fortalt eller faktisk har erfart?

I bunn og grunn er der bare en annen måte å jobbe mot systemene på :) Alt er vanskelig når man ikke kan det.

 

Sikkerhet kan jo også diskuteres, Dette gjelder lokalt pc like mye som Online. Alle systemer har positive og negative sider, dette gjelder også online systemer eller lokale systemer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Skreddersøm var vel egentlig feil ord, men de fleste av skreddersømmer som vi er borti involverer en integrasjon med annet system, og der

Blir det litt vanskelig skal man kjøre online, og tildels så er det jo ikke alt man burde eksponere for trusler på nettet av data.

 

Men for den sags skyld så er superoffice tilgjengelig uansettom man vil ha et online system på superoffice sine servere, eller om man vil kjøpe det og installere hos seg selv, eller en kombinasjon....

 

 

Japp, kalles integrasjon.

Du jobber nå som konsulent for superoffice ja ? Virker litt som at svarene dine er farget av dette. Jeg har aldri jobbet mot superoffice gjennom tidligere jobber, men håper jeg får sitte meg ned en gang og trykke gjennom det. Jo flere systemer man kan jo bedre er det :D

 

Hvor har du det fra at integrasjon mot systemer er vanskeligere online en lokalt ? Er det noe du tror / har blitt fortalt eller faktisk har erfart?

I bunn og grunn er der bare en annen måte å jobbe mot systemene på :) Alt er vanskelig når man ikke kan det.

 

Sikkerhet kan jo også diskuteres, Dette gjelder lokalt pc like mye som Online. Alle systemer har positive og negative sider, dette gjelder også online systemer eller lokale systemer.

 

Har flere ganger erfart at integrasjoner er vanskeligere online enn lokalt, men mest av alt så er det en sikkerhetsutfordring å itegrere f.eks økonomidata ut i en online applikasjon.

 

Har jobbet med flere forskjellige CRM systemer, dog ingen rene onlinesystemer.

Men har prøvd noen av dem, og selv om jeg kanskje er litt innhabil så er SuperOffice blant de beste om ikke det beste systemet på markedet. Er vel ikke uten grunn at de vinner f.eks tester i PCWorld, får tildelt Rosing prisen for brukervennlighet, og ble kåret til beste ribbon av Microsoft. Er vel få andre systemer som kan vise til samme merittliste og antall brukere...

Lenke til kommentar

[...]og ble kåret til beste ribbon av Microsoft.

Litt morsomt egentlig. Dynamics er fullintegrert i Outlook, men en liten toolbar blir trukket frem som positivt. Ikke for det, siste ribbon fungerer faktisk utmerket til det den er laget for :)

 

Men at SuperOffice skal være så himla brukervennlig skjønner jeg ikke. Det er en del grunnleggende ting som ikke er helt etter dagens HCI-standard. Noen flere enn meg som har lett etter så og si usynlige drop downs ? :p

Endret av enden
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei

 

Selskapet mitt bruker http://Salesforce.com

 

Det er online, og ble valgt over Dynamics etc. Er en ganske stor CRM løsning, er konfigurerbart, men kommer med en god del valgmuligheter også.

 

Har seff integrasjon med Outlook for mail, kontakter, tasks og møter.

 

Salgsoppgavene vi bruker det på er typisk stor verdi, få salg, så det var litt utfordring å få salgsapparatet til leverandøren til å forstå at kampanjer etc var helt uninteressant, men det jeg har sett av applikasjonen støtter det vi har av behov.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Løfter litt på denne tråden.

 

SuperOffice og Dynamics er det jeg anser som store crm-løsninger.

 

Er det noen som har erfaringer med de små crm-løsningene?

Det jeg ser etter er egentlig bare en måte å holde oversikt over kontaktpersoner pr bedrift og mailer til/fra disse personene, og at informasjonen skal være tilgjengelig for alle bedriftens ansatte.

 

F.eks. at Ole, som er en ansatt vil finne ut hva som har vært av kommunikasjon med Oslo Kommune i det siste. Jeg ønsker da at han skal kunne slå opp Oslo Kommune i kontaktlista og der kunne se at Per sendte mail til post@oslokommune 3.mars, og fikk svar fra bertil@oslokommune 5. mai.

 

Det er kanskje ikke helt innenfor kategorien crm, men litt i samme gate. Noen kjente løsninger for slikt?

Lenke til kommentar

Joda, dette er jo en av kjernefunksjonene i et CRM program det du etterlyser, så de fleste støtter nok dette.

 

Noen få økonomiprogrammer kan også oppgraderes til å inkludere CRM funksjonalitet, men det ligger riktignok milevis fra de store i funksjonalitet og hvor enkelt det er å bruke.

 

Det du må tenke på, er hvor komplisert eller enkelt det er å integrere sammen med bedriften sin epost. Har man outsourcet mail til ekstern leverandør, blir det en helt annen måte å sette det opp kontra de som har egen mailserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...