Gå til innhold

Tjene penger på å skrive en bok


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først og fremst; jeg vet jeg kommer til å bli skutt for å lage denne tråden. Billedlig talt. Vær vennlig å svar så seriøst som mulig :)

 

Jeg har lyst til å skrive en bok. Jeg vet ikke hva jeg skal skrive enda, men poenget med hele greia er å tjene mest mulig penger. Jeg tenker litt å skrive om motivasjon, ettersom dette er et emne hvor det er vanvittig mye svada i fra før, og at jeg derfor ikke skiller meg nevneverdig ut fra mengden uansett.

 

Andre ting jeg kunne skrevet om var en "bli et mer positivt menneske"- type bok. Kanskje inspirert av Brians boksuksess (Family Guy). Poenget er som sagt å tjene penger. Derfor tenker jeg at distribusjon er det viktigste aspektet (og at boka ikke suger helt balle). Er det noe å hente på distribusjon via internett? Har noen erfaring fra dette området?

 

I tillegg tenker jeg litt å skrive en bok hvor jeg faktisk forteller en historie. Altså en roman. Emnet har jeg ikke tenkt så mye på, men det må være noe som er "på mote". Altså skrive en historie med en tematikk som er "in". Noen som er oppdatert på dette området?

 

Som sagt er målet å tjene penger. Delvis fordi jeg er blakk, delvis fordi jeg ser på alle tullebukkene som tjener penger på tullball i dag, og jeg vil ha min del av kaka.

 

 

Eksempler: Jenny Skavlan, Damli Åberget, Aylar Lie, Ari Behn, Al Gore med flere.

 

 

Ari Behn er et godt eksempel på en som bare skriver vrøvl og vås, samtidig som han prakker det inn i en elitisk og halvmonarkisk figur, og attpåtil tjener penger på det.

 

Alle gode råd tas imot med stor takk :)

 

Mvh Freddy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende tanke. Rhonda Byrne har med The Secret (basert på filmen med samme navn, av samme person) bevist at det er mulig å tjene seg ekkelt rik ved å skrive masse svada på papir som appellerer til folk, og selge det dyrt til godtroende folk. Jeg må si jeg har sansen for dette, utelukkende på grunn av den geniale forretningsstrategien. Boken presenterer en pseudovitenskapelig påstand i løpet av et par sider, og resten av boken brukes til å repetere påstanden ved hjelp av ulike formuleringer, samt å underbygge den med sitater og lovnader fra fullstendig ukjente mennesker, eller avdøde historiske personligheter som på ingen måte kan hevde å ha blitt feilsitert. Sånn sett har den, sammen med sin forkynnende undertone, mange likhetstrekk med religiøse tekster, men med én vesentlig forskjell - den er skrevet av en nålevende enkeltperson, som drar millioner av dollar rett i lomma på salget. Boken er visstnok trykket i 21 millioner eksemplarer, og det å selge budskapet "tenk gode tanker og du vinner i lotto, tenk vonde tanker og du dør av lungekreft" til 21 millioner mennesker er en bragd i seg selv. Undertegnede er én av disse 21 millionene, da jeg analyserte denne som endel av Exphil-faget på uni. for et par år siden. ;)

 

Dette er den "enkle" måten. Byrne gir leserne noe de ønsker, hun presenterer en lettfattelig teori som innebærer at hver eneste person kan oppnå sine drømmer til det ytterste, der man ikke begrenses av andre enn seg selv. Teorien er ikke mulig å motbevise, og det er svært lett å la seg fengsle av budskapet - noe som har gjort boken til en bestselger - selv om boken er tynn, og innholdet repetitivt.

 

Så har du selvsagt underdog-historien om alenemoren JK Rowling, som har fått trykt 450 millioner eksemplarer - nesten 22 ganger så mange som The Secret om vi kun ser på bøker - av de ulike Harry Potter-bøkene. Hun har bevist at om man først har en historie å fortelle, og man kan gjøre det på en fengende måte, er det virkelig gode penger å hente på dette.

 

Med det sagt - det at disse to personene har vist at det er mulig å gjøre det stort som forfatter, betyr ikke nødvendigvis at det er gjennomførbart for alle og enhver. Man må ha et budskap å formidle, man må evne å formidle det på en attraktiv måte overfor publikum, og publikum må fatte interesse. Det tar tid å skrive en bok, og når den først er skrevet må du finne noen som er villig til å publisere den og evner å gjøre den populær. Det er slett ikke sikkert Harry Potter hadde oppnådd samme publisitet hadde Rowling signert hos et annet forlag. Hun fikk faktisk avslag hos 8 ulike forlag før Bloomsbury Publishing ga ut den første boken i 1997. Du skal ha fortellerevne, tålmodighet og ikke minst en god porsjon flaks for å virkelig gjøre suksess med en bokutgivelse - kanskje særlig dersom du i utgangspunktet ikke er en kjent person og kan spille på det, og ikke har engelsk som hovedmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

...

 

 

Hadde jeg hatt tusen plusser hadde du fått dem alle sammen.

 

Engelsken min er ganske bra, har bodd i statene. Satser på at det ikke blir altfor galt. Når jeg får muligheten kan jeg eventuelt få noen til å lese korrektur.

 

Jeg ble inspirert av det du sa om å gi noe publikum ønsker. Det er ganske åpenbart, men å dreie fokuset mot dette tidlig i prosessen er kritisk. En tanke kunne vært å skrive en bok om hvordan man blir rik. For eksempel å presentere en håndfull rikinger, og deretter finne en magisk formel for hvordan man "enkelt" kan bli rik som dem. Uten å gjøre altfor mye.

 

Jeg må rulle denne ballen videre.. Inne på noe bra her :)

 

Takk for link til bok!

 

EDIT: Så at boka Brian skrev i episoden jeg linket til faktisk er en parodi på boken du linket til :)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Problemet er nok å vinkle ting på en nyskapende måte - en måte som gjør at det skiller seg fra alt "bli-rik-i-en-fei"-materialet du finner på nettet. Alternativt klare å lage en kombo av ulike metoder/prinsipper som folk faktisk er villig til å åpne lommebøkene for.

 

Husk: det trenger ikke være realistisk, det trenger ikke være effektivt, så lenge du gir en illusjon om at det er det. Så lenge du har et budskap som er lettfattelig og fremstår "legit" for leseren har du et fint utgangspunkt. The Secret løser dette på en veldig fin måte, ettersom budskapet er så til de grader livsfilosofisk at det ikke er mulig å etterprøve. Det ville være litt som å forsøke å motbevise karma.

Lenke til kommentar

Haha!

 

Ja kan jo prøve det :)

 

Hvilke emner er det som automatisk trekker til seg folk? Jeg har som sagt i bakhodet å skrive bok om hvordan man kan tjene penger fort, men er det andre emner som folk vil lese om?`Hvordan man blir motivert etc. ?

 

Alle innspill mottas med stor takk. Jeg kan oppdatere tråden etter hvert hvis det er interesse for det!

 

Mvh Freddy

Lenke til kommentar

De vanligste temane er vell noenlunde disse: Krigen (andre verdenskrig). Krim (mord vanligvis, kjærlighet (tiltrekker vanligvis mer jenter). Deperesjon kan kanskje gå. Men har en ide, hva om du skriver om nådagens dikatorer og hvordan de ble veltet (i libya bla) og hvordan det gikk med landet rett etterpå , og om mulig, hvordan det har gått med landet

Lenke til kommentar

De vanligste temane er vell noenlunde disse: Krigen (andre verdenskrig). [...] Men har en ide, hva om du skriver om nådagens dikatorer og hvordan de ble veltet (i libya bla) og hvordan det gikk med landet rett etterpå , og om mulig, hvordan det har gått med landet

 

Alle er gode forslag. Jeg synes også disse er bedre forslag enn det jeg tenker på, men det er noen skjær i sjøen. For det første fordrer disse bøkene kunnskap. Jeg har ingen utdannelse innen historie eller politikk, og jeg er rett og slett ikke kunnskapsrik nok til å klare å skrive en slik bok. For det andre er slike bøker avhengige av at innholdet er korrekt. Det er ikke hovedpoenget med min bok. Som SRBZ var inne på skal jeg ikke skrive noe som er direkte feil, men heller noe som ikke kan etterprøves/være åpent for tolkning. Altså, hvis jeg skriver bok om hvordan man blir rik i en fei vil det ikke være noen som kan si at "det funker ikke", ettersom jeg kommer til å basere den på hva andre faktisk har gjort (lag en webside, referere til Mark Zuckerberg). Poenget er ikke å utvide verdensliteraturen med en nyttig bok, men heller å tjene mest mulig penger på salg av bok.

 

Krim (mord vanligvis, kjærlighet (tiltrekker vanligvis mer jenter).

Markedet for romaner er mettet, og jeg må skrive en svært god bok for å kunne differensiere den nevneverdig fra de andre bøkene. Jeg anser dette som altfor vanskelig, da jeg ikke er en spesielt god forfatter (men ikke av de verste).

 

Deperesjon kan kanskje gå.

Tok jeg dette utsagnet ut av sammenheng, eller tenker du på at jeg kan skrive en bok om hvordan man kommer seg ut av depresjon etc. Motivasjonsbok?

 

 

Mange takk for inputs!

Lenke til kommentar

Jeg tror at markedet for selvhjelpsbøker (heldigvis) etter hver er like mettet som for romaner, så det spørs om det er så lett å få et forlag til å utgi akkurat din bok. Det eneste kravet for å skrive en selvhjelpsbok, er uansett evnen til å drite ut parafraser i store mengder, så om du mestrer språket er det bare å kjøre på. Jeg tipper at sjansene for publikasjon er større om du greier å skape en illusjon av at du bringer noe nytt til bordet, så det er kanskje lurt å skaffe seg en liten idé om hva som er på markedet, for så å finne ut hvordan du vil legge fram budskapet.

Eksempler:

Psykologisk - Siden jeg går ut ifra at du ikke er utdannet psykolog, er det kanskje dumt å legge det fram som vitenskap.

New Age - gjort for mange ganger.

osv.

 

 

Jeg liker idéen, men ville ikke gjort det selv, grunnet prinsipp, og sannsynligvis manglende evner. Jeg tror dog du undervurderer arbeidsmengden ved en bokutgivelse.

Lenke til kommentar

Jeg tror at markedet for selvhjelpsbøker (heldigvis) etter hver er like mettet som for romaner, så det spørs om det er så lett å få et forlag til å utgi akkurat din bok. Det eneste kravet for å skrive en selvhjelpsbok, er uansett evnen til å drite ut parafraser i store mengder, så om du mestrer språket er det bare å kjøre på. Jeg tipper at sjansene for publikasjon er større om du greier å skape en illusjon av at du bringer noe nytt til bordet, så det er kanskje lurt å skaffe seg en liten idé om hva som er på markedet, for så å finne ut hvordan du vil legge fram budskapet.

Eksempler:

Psykologisk - Siden jeg går ut ifra at du ikke er utdannet psykolog, er det kanskje dumt å legge det fram som vitenskap.

New Age - gjort for mange ganger.

osv.

 

 

Jeg liker idéen, men ville ikke gjort det selv, grunnet prinsipp, og sannsynligvis manglende evner. Jeg tror dog du undervurderer arbeidsmengden ved en bokutgivelse.

Takker for svar, og er enig i alt du sier. Jeg har tenkt litt på hvor mye arbeid det egentlig ligger i å skrive bok, og at jeg skal bruke neste halvår på arbeidet. Jeg har ganske god tid da, så jeg satser på å ferdigstill boken på den tiden da. Kanskje litt av sommeren. Da har jeg fremdeles god tid til å lansere boken på høsten om et år til, som jeg anser som det beste tidspunktet. Dette er det flere grunner til:

  • Høsten er "lesesesong"
  • Boken jeg skal skrive kommer antageligvis til å handle om hvordan man tjener penger fort. De som har opplevd en sommer hvor man er pengelens vil være i målgruppen.
  • Det er langt unna påske, så jeg slipper å ende opp med at boken min bli slukt i et hav av krimbøker

 

Jeg tenker litt på å lansere boken på en eller annen nettbutikk.

 

Ideen jeg mer eller mindre har bestemt meg for er som sagt å skrive om hvordan man tjener penger, samt å skrive litt svada om motivasjon (dette kan jeg en del om, og jeg vet at det er vanskelig å "bomme"). Da må jeg tenke litt på hvem som er målgruppen min, og hvor denne gruppen faktisk handler bøker. Er elektronisk distribusjon utbredt blant dere som leser bøker ?

Lenke til kommentar

Ideén er like genial som den kan være vanskelig. Det høres så enkelt ut å skrive masse svada man skal tjene penger på. Men svada, tull og tøys må være skrevet på en nytenkende måte for å falle i smak vil jeg tro. For det finnes allerede en haug med type hjelp-deg-selv bøker i alle slags fasonger og meninger.

Selv har jeg skrevet en bok om husarbeid. Jeg er 23 år og hater husarbeid, og det lyser gjennom når jeg lirer av meg det ene tullet etter det andre. Både jeg og alle andre som har lest utkastet fniser oss gjennom sidene, og prøver alle de smarte ideéne jeg har kommet opp med - rett og slett fordi vi tror det kommer til å fungere, vi tror på at magiske ting vil skje med hjemmene våre om vi bare gjør som boken sier. Men jeg tviler på at jeg kommer til å tjene meg rik gitt ;)

 

Du spør om elektronisk distribusjon er utbredt, og jeg tror du må skrive for riktig målgruppe for å treffe på det punktet. Selv holder jeg meg langt unna slikt, men har en følelse av at yngre lesere er de som vil bli best truffet der - uten at jeg skal si noe sikkert.

 

Lykke til hvertfall, det er vanvittig gøy å skrive svada :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tenkte innholdet blir, slik som jeg har tenkt, noenlunde slik:

  • Smart sitat fra en eller annen kjent person (forslag mottas med stor takk)
  • En liten innføring i alternativkostnad og rente
  • Noen kjente personer som har blitt rike nesten over natta (trenger noen tips også her :) )
  • En rød tråd blant disse. TIPS MOTTAS MED EN ENDA STØRRE TAKK
  • Motivasjon og sånn. Her kan man skrive mye svada, men tenkte å fokusere på "motivasjon til å faktisk gjennomføre prosjektet"
  • Avslutning. Her trenger jeg også tips :)

Lenke til kommentar

For øyeblikket har jeg ingen planer om å lansere. Ganske enkelt fordi jeg holder på en en roman av litt mer seriøs standard, og da tenker jeg at det ikke vil være til min fordel å ha en tullebok ute først - kan heller få den ut på markedet om romanen blir en flopp, alltid bra med backup. ;)

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg med ideer, for jeg føler at den verdenen der er milevis fra min. Men skriver du fornuftig svada som kan hjelpe økonomien min på magisk vis kommer jeg til å kjøpe ;)

Lenke til kommentar

Vet en fyr som skrev en bok, og solgte bra! Det han skrev fant han bare rundt omkring, var ikke engangs hans egne ting han hadde i boken altså! Han samlet alle verdens gode søvn tips, for dem som har søvn problemer.....

 

....alt fra ta en kald dusj, ikke tørk deg etterpå og pakk deg naken inn i ett ull teppe, til å proppe ett syltetøy glass med hvitløk for deretter å ta av låkket og innhalere djupt ett par ganger før en legger seg. Det ble såpass mange søvn tips at det ble en hel bok ut av det, hehe, ingen av tipsene hadde han funnet på selv, han bare samlet alt han kom over i 1 ultimat søve bok!!!

 

Men, nå som han har gjort det, kan du sikkert ikke du gjøre det samme! Du må finne på noe annet du kan samle i 1 bok, fra alle verdens kanter, eller bare fra norge for den sakskyld. Lurer faktisk på om han fyren her faktisk var norsk og bare utgav den i norge. Solgte bra gjorde han iallfall, såpass fikk fikk jeg med meg.<

 

Kommer du på den rette ideen, og gjør tingene rett, så selger du masse bøker.

 

Vet om en annen fyr også, som jeg kjenner litt betre, siden han er naboen. Han skrev en slags eventyr dokumentar roman eller noe slikt fra en blåtur i amazonas jungelen (som han seff ikke var på i virkeligheten lol), forlagene ville visst ikke ha boken hans. Men det dreit han i, og gav den ut på eget forlag, sigurd's forlag eller noe slikt! Han fikk bare ett trykkeri til å trykke opp boken for seg. For deretter å sitte inn annonser for boken i diverse blader/aviser, med telefon nummeret privat hjem til han, haha, folkt ringe og kjøpte.

Endret av Chi Spurger
Lenke til kommentar

Akkurat dette med å finne på en helt ny ide er ikke mulig for meg. For det første har de aller fleste emnene blitt dekket rimelig bra. Jeg må heller vinkle boken på en måte som gjør den mer attraktiv enn konkurrentene. Akkurat dette tror jeg at jeg skal klare ettersom jeg har utdannelse innenfor markedsføring. I tillegg er jeg kreativ nok til å komme med noen "banebrytende" ideer.

 

Jeg tenker at jeg ikke skal spytte så mye som ei krone inn i prosjektet til å begynne med. Med andre ord er jeg ikke villig til å investere annet enn tid og skriving i prosjektet. Jeg må derfor finne et forlag som er villige til å lansere boken min under egen regning eller å lansere den på nett.

 

Finnes det en bokbutikk for iPad og andre tablets?

Lenke til kommentar

Helt ærlig kommer du neppe til å tjene noe som helst på dette. For å selge en bok i såpass store volumer at du tjener nevneverdige penger på det, må du klare å komme igjennom nåløyet hos et forlag. Siden du skal skrive en slags selvhjelp bok bør du da enten være en kjendis eller en anerkjent "ekspert" i en eller annen sammenheng. Du trenger forlagets hjelp til promotering, for å bli tatt seriøst og for å komme fram i bokhandler og nettbokhandler. Skal du publisere og promotere din bok selv har du enormt mye jobb foran deg uten noe særlig sjanse til å tjene penger på det.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

En liten innføring i alternativkost: det finnes få livsplaner som gir mindre økonomisk utbytte enn forfattervirksomhet, finansielt sett kommer du langt bedre ut av det om du sender inn en søknad til Burger King eller nærmeste bensinstasjon. Malcolm Gladwell følger oppskriften trådstarter sikter til, men han kan skrive.

 

... nå er tråden alt annet enn ny, men selv gamle tråder fortjener en anelse realisme.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...