Gå til innhold

Test: Nokia N9


Anbefalte innlegg

snakk med operatøren din og si du vil ha microsim. kan gjøres i telenorbutikker/netcombutikker.

 

driter i apps fra større utviklere så lenge communityet porter godbiter fra maemo5 og slikt.

 

thats me tho.

 

selv klarer jeg ikke stole på dinside sin test når det første de skriver i artikkelen er feil. bra research.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sikkert rett, men bevisene lyver jo ikke. Det er ikke noe ekstraordinært hverken med bildene eller videon som er tatt med n9. Altså et helt ordinært kamera. Amobil tar med andre ord feil, ikke sant?

 

Bildene som Amobil viser frem er ordinære, uten at det trenger å si noe om utstyret som er brukt. Man kan ta ordinære bilder med en 5D også (uten sammenligning forøvrig).

Her har du noen fler bilder tatt med N9.

 

Man kan vel egentlig få hvilken som helst mobil til å fremstå som et fantastisk fotoverktøy, bare man bruker de rette knepene og behandler bildene litt i ettertid. Poenget er at hverken du eller jeg gidder å gjøre det slik, og leverer ikke telefonen fantastiske bilder out of the box, ja da har den et middelmådig kamera. Det er nok tilfelle her. Ikke noe å rope hurra for, med andre ord...

 

Bildene jeg lenket til er også uredigerte, eller "out of box" om du vil.

Når Amobil legger ut ordinære bilder så sier du at det er kameraets feil, men når jeg viser deg gode bilder tatt med det samme kameraet, så sier du at det ikke er kameraets fortjeneste. Klarer du selv å se din egen bias her og den logiske bristen i ditt argument?

Nei jeg ser ikke det. Bildene du linker til kan være tatt under helt optimale forhold, noe som ikke beskriver virkeligheten. Amobil og din side har tatt bilder out of the box, og resultatet ser du jo selv. Men mens amobil skryter av middelmådige bildet, er din side ærlige og sier rett ut at dette ikke er noe kamera å rope hurra over. Personlig driter jeg i mobilkameraet da jeg så og si aldri bruker det til bilder som skal inn i fotoalbumet. Men jeg synes en test skal gjenspeile virkeligheten, og dette kameraet er ikke mer enn midt på treet.

Lenke til kommentar

På tide at amobil/mobilen begynner å forstå at det er slutt på glansdagene da man kunne teste en telefon slik den er når den kommer ut av boksen, og gi en karakter uten å ta hensyn til hva folk flest vil forvente av den. Denne telefonen har et så godt som ikke-eksisterende økosystem som aldri vil bli bedre, den vil aldri få oppdateringer med nye relevante funksjoner, slik iOS-, Android- og WP7-brukerne vil få, og verst av alt: den vil ikke få de samme kryssplattform kommunikasjonsapplikasjonene iOS-, Android- og WP7-brukerne gasser seg med. På grunn av dette burde ikke telefonen fått noe annet enn terningkast 1 for irrelevant totalpakke til altfor høy pris.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke oppdateringer, men oppdateringer med nye relevante funksjoner, og jeg tar det fra at det er den første og siste mobilen med Meego. Nokia kommer ikke til å investere flere hundre millioner kroner i videreutvikling av systemet. De kommer mest sannsynlig bare til å ha en bitteliten, ikke-dedikert utviklergruppe satt til å finpusse systemet og rette bugs i en begrenset periode, og deretter er det slutt. Samtidig vil Apple, Google og Microsoft bruke milliarder på videreutvikling av sine OS.

 

Økosystemet vil bli litt bedre, selvfølgelig, men det vil knapt være målbart sammenlignet med økosystemene Google, Microsoft og Apple leverer.

Endret av Marasmus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det går greit. n900 har overlevd mange år med communityet uten nokia.

 

og joda det wr dørste maemo6, men der var maemo5 før denne, og meltemi blir sikkert mye i samme sjanger.

 

uansett har aldri ovi store vært noe jeg har brydd meg om med disse maemotelefonene. men brukerne.

ta n900 feks. cssu er fantastisk og har levert mer enn nokias fw updates.

så din bombastiske fordømming er ikke noe jeg har troen på selv.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

det går greit. n900 har overlevd mange år med communityet uten nokia.

 

og joda det wr dørste maemo6, men der var maemo5 før denne, og meltemi blir sikkert mye i samme sjanger.

 

uansett har aldri ovi store vært noe jeg har brydd meg om med disse maemotelefonene. men brukerne.

ta n900 feks. cssu er fantastisk og har levert mer enn nokias fw updates.

så din bombastiske fordømming er ikke noe jeg har troen på selv.

 

Er det "communityet" eller mannen i gata amobil/mobilen anmelder for? Jeg tror nemlig det er meningen det skal være sistnevnte, og da blir ikke min fordømming av telefonen og anmeldelsen like bombastisk.

Lenke til kommentar

jeg regner med det er for folk som ser på telefoner. kjøper du en smarttelefon bør du vite hva den kan gjøre og ane litt om produktet du kjøper.

 

men det er kanskje bare meg. mtp antall solgte iphones og androidtlf til folk som aldri engang oppdaterer telefonen sin.

 

mao dette er ikke en telefon for ignorante brukere som egentlig bare trenger en nokia s40. enig der.

Lenke til kommentar

For min del har valg av mobil i disse dager blitt like mye beslutning om å investere i et økosystem som valg av selve mobilen. Jeg vil gjerne vite at økosystemet jeg investerer i (økonomisk gjennom apps, og tidsmessig gjennom bruk) kommer til å eksistere en stund, tiltrekke seg seriøse utviklere og bli fulgt opp av produsenten. Å kjøpe en mobil som mest sannsynlig vil være den eneste på markedet med sitt OS blir derfor uaktuelt. Ganske synd egentlig, for jeg syntes både MeeGo og N9 virket spennende.

Lenke til kommentar

Det er bare tre år til 2015. Folk flest bruker fort flere tusen kroner i året på applikasjoner. Jeg antar de også forventer at applikasjonene skal vare mye lenger enn mobiltelefonen. Jeg bruker i alle fall fortsatt applikasjoner jeg kjøpte i 2008.

 

At dette er en spennende og knall telefon for Nokia/Meego-entusiaster er det ingen som betviler. Dessverre aner ikke folk flest hva "communityet" er, og hadde de visst det hadde de verken hatt tid eller energi til å bry seg. Faktum er at amobil/mobilen bruker sine foreldede kriterier til å narre vanlige mennesker til å kjøpe en telefon de vil bli misfornøyd med. Det er en skam.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

jeg bruker fortsatt applikasjoner jeg lastet ned gratis da n900 kom.

 

folk flest trenger ingen smartphone. det er en skam at folk bruker tusenvis av kroner på en enhet som de bruker 10% av når de egentlig bare krever det n95 gjør.

 

det er skammen. syntes nå jeg.

Lenke til kommentar

jeg bruker fortsatt applikasjoner jeg lastet ned gratis da n900 kom.

 

folk flest trenger ingen smartphone. det er en skam at folk bruker tusenvis av kroner på en enhet som de bruker 10% av når de egentlig bare krever det n95 gjør.

 

det er skammen. syntes nå jeg.

 

Greit nok, men dette er jo en dyr telefon (N9), og community eller ikke, communitiet er jo mye større fro andre plattformer. Jeg er ingen ekspert, men jeg ser bare ikke poenget med å satse på en plattform som denne telefonen er mer eller mindre alene om, det kommer uunngåelig til å bli mindre aktivitet på den enn feks på android.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er bare tre år til 2015. Folk flest bruker fort flere tusen kroner i året på applikasjoner. Jeg antar de også forventer at applikasjonene skal vare mye lenger enn mobiltelefonen. Jeg bruker i alle fall fortsatt applikasjoner jeg kjøpte i 2008.

 

At dette er en spennende og knall telefon for Nokia/Meego-entusiaster er det ingen som betviler. Dessverre aner ikke folk flest hva "communityet" er, og hadde de visst det hadde de verken hatt tid eller energi til å bry seg. Faktum er at amobil/mobilen bruker sine foreldede kriterier til å narre vanlige mennesker til å kjøpe en telefon de vil bli misfornøyd med. Det er en skam.

 

Er enig i logikken, men utgangspunktet ditt og konklusjonene er helt på jordet. "Folk flest bruker flere tusen..." osv osv. Folk flest bruker minimalt på apps. Folk flest kjøper seg Android og laster ned gratisapper (intill de går lei). Mht iPhone så er det sånn at 10% står for 90% av alle kjøpe apps. Sett at 10% bruker iPhone, så er det ikke mange som driver og "investerer" i apps totalt sett.

 

Men ikke for det. Har selv kjøpt "nanoparticles" for N900 til 10 kr. På N9 koster samme appen også 10kr, men siden jeg allerede har kjøpt den, så kostet det null kroner for meg på N9. Med Meltemi til neste år, vil denne appen også virke der. Alt dette på grunn av Qt. Det går fint an å "investere" i apps for N9/N900/Meltemi også.

 

N900 er en super mobil for både vanlige folk og super-geeks. Den er enklere og mye mer intuitiv enn en iPhone, men like geeky som N900 med full tilgang til terminal i su-mode. I tillegg ser den helt super ut. Problemet med Amobil er at de ikke helt har skjønt hva de har fått i hendene, og at de har slagside mot fanboy og amerikanske blogger istedet for å være nøktern og objektiv. GSMArena kommer snart med en review, den ser jeg fram med spenning til.

Lenke til kommentar

Det er bare tre år til 2015. Folk flest bruker fort flere tusen kroner i året på applikasjoner. Jeg antar de også forventer at applikasjonene skal vare mye lenger enn mobiltelefonen. Jeg bruker i alle fall fortsatt applikasjoner jeg kjøpte i 2008.

 

At dette er en spennende og knall telefon for Nokia/Meego-entusiaster er det ingen som betviler. Dessverre aner ikke folk flest hva "communityet" er, og hadde de visst det hadde de verken hatt tid eller energi til å bry seg. Faktum er at amobil/mobilen bruker sine foreldede kriterier til å narre vanlige mennesker til å kjøpe en telefon de vil bli misfornøyd med. Det er en skam.

 

Er enig i logikken, men utgangspunktet ditt og konklusjonene er helt på jordet. "Folk flest bruker flere tusen..." osv osv. Folk flest bruker minimalt på apps. Folk flest kjøper seg Android og laster ned gratisapper (intill de går lei). Mht iPhone så er det sånn at 10% står for 90% av alle kjøpe apps. Sett at 10% bruker iPhone, så er det ikke mange som driver og "investerer" i apps totalt sett.

 

Men ikke for det. Har selv kjøpt "nanoparticles" for N900 til 10 kr. På N9 koster samme appen også 10kr, men siden jeg allerede har kjøpt den, så kostet det null kroner for meg på N9. Med Meltemi til neste år, vil denne appen også virke der. Alt dette på grunn av Qt. Det går fint an å "investere" i apps for N9/N900/Meltemi også.

 

 

 

Når man har kjøpt en app i marked, så får man den til odel og eie, selvfølgelig. Det er vel slik også i appstore?

At folk ikke kjøper apps, kan godt hende. Jeg har imidlertid kjøpt flere.

At du går rundt og anbefaler disse telefonene fremfor en moderne Android, vitner på at du ikke er helt objektiv i saken ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...