Gå til innhold

Kommentar: – Uten Steve Jobs er verden litt fattigere


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Steve Jobs skapte et skille i teknologiverdenen mellom Apples form og PCs funksjon.

 

PC verdenen har vært en åpen verden hvor folk kan klippe og lime hardware og software, velge mellom et utall produkter med ergonomi, ulike ytelse osv og hvor ansvaret for bruk og funksjon ble pålagt den enkelte bruker.

 

Apple under Steve Jobs så at folk ikke lenger hadde tid eller interresse for dette, og var mer opptatt av å flashe gadgets på cafeer enn å spille spill hjemme. En ny generasjon brukere hoppet over utviklingstrinnet hvor filformat, ulike kvaliteter, oppsett og muligheter ikke lenger spillte noen rolle. Isteden for å velge mellom et utall formater, programmer, kvaliteter, leverandører osv så låste Steve Jobs folk inn i ett valg og en løsning noe som var akkurat hva den nye generasjonen ønsket.

 

PC ytelse ble mindre viktig når folk brukte konsoller isteden for pc å spille med. Forskjellen på å rippe en cd i ulike lydkvaliteter orket ikke folk å forholde seg til. Det å kunne skifte et batteri selv, kanskje ha flere med seg for å bruke en ting over lengre tid, ergonomi osv ble uvesentlig i den store sammenhengen for folk flest. Folk aksepterte begrensninger når produktet så penere ut og man slapp å bruke tid på å velge.

 

Sånn sett synes jeg Apple og Steve Jobs gav oss alt vi ikke trengte slik at vi kunne fjerne oss fra alt vi trengte.

 

Samtidig så ser jeg at Steve Jobs åpenbart ble en leder for denne nye utviklingen, hvor han grep fatt i en ny generasjon brukere som ville oppleve og konsumere fremfor å vurdere og velge.

 

Jeg oppfatter også mye buddhistisk filosfi i Steve Jobs tanker om produktutvikling. Det at tingene ikke skal eie deg, i den forstand at man skal slippe å tenke og foreta valg. Samtidig så forundrer det meg at dette var mulig å kombinere med en bling is king tankegang. Hadde man lansert iMAC tastaturene og datamusene til en PC hadde man tatt det for å være en dårlig spøk og ledd av det. I Apples verden var det pent å se på og derfor fantastisk.

Når jeg blir tilbudt en iPod som er låst til itunes spør jeg om selgeren tuller med meg, å miste muligheten til å velge rippemulighet og hente musikk fra ulike kilder, slippe å synkronisere og ikke ha begrensning på antall brukere er en selvfølge og must for meg.

 

For meg virker det som en slags boble hvor en bestemt årgang mennesker utelukkende krever kontroll og valgfrihet, er opptatt av funksjon og ytelse osv, mens de som er yngre ikke aner hva man mener og de som er eldre ikke orker lengre.

 

En annen sak er at Apple under Steve Jobs har valgt løsninger som i høyere grad stilelr krav til brukerne på endel områder. En PC laptop har f.eks et utvalg kontakter å koble ting til, en mac kjører hardere på displayport og lignende som krever overgang, og de var tidig ute med firewire 800 som krevde egne kabler. Flash har vært bannlyst, uavhengig av at man møter det på nesten alle sider. Apple har også valgt å gjøre det enorme utvalget av mus, tastaturer osv fra de utallige leverandørene utilgjengelige pga egne magnetiske kontakter.

 

Apple har også vist en unik evne til å omgå kjente problemstillinger som svellende batterier. Dette er en av grunnene til at pc laptoper har dem på utsiden, da har de plass til å svelle. Mac har dem på innsiden, og dømmer brukerne til svulmende maskiner. DET er vel ikek så pent?

http://www.dinside.no/867377/mac-batteriene-blaaste-seg-opp

Moro at Apple tar slike kjente fakta og bare ignorerer dem for å skape et fresh design.

 

Min respekt for Steve Jobs er hovedsakelig knyttet til at han var raskt ute med å se kommende ønsker. Å lage et OS med GUI, utvikle datamusen, åpne opp for kjøp av mp3 filer, sette standarden på smarttelefoner, og ikke minst få menensker som ikke bruker en pc fordi den er for stygg å se på til å bruke teknologi de ellers ikke ville brukt på grunn av utseende.

 

Saken er også at det er akkurat det samme jeg er imot mya av han for. Å forenkle teknologien så ekstremt gjør menneskene teknologisk dummere. Det er greit å vite at harddisken sitter inni kassen, og at det er forskjell på flac og mp3. Råkjøret med itunes og ipod, har gjort at forsøket på å øke kvaliteten på det som tilbys nå som bredbånd og lagringskapasitet har økt siden mp3 ble utviklet er svært vanskelig. Det gjør også at folk blir mindre teknologisk istand til å løse enkle feil. Å hente ut et papir som har kilt seg i en kopimaskin består ofte i å føle instruksjoner på en skjerm. Det å bytte blekk i en printer. JEG tror at det hadde vært fornuftig å ikke la hele verden sovne vekk i en teknologisk tåke hvor man fjerner alle valg og låser folk til en veldig smal sti.

 

Spørsmålet blir også hva den nye sjefen gjør. Drar han arven mot pc verdenen tramper han på apples særhet og kundegruppe. Fortsetter han i samme spor øker skillet mellom apple og microsoft enda mer. Skal han utvikle noe ekstremt nytt for å vise seg frem, eller oppfattes som tafatt for å ikke såre noen følelser.

 

Man må også, oppi alt dette, se Steve Jobs som en realitet. Sultende barn sultet like mye om han levde eller nå når han er død. Det er like mye forurensing, krig, og nød. Helles er like fattig, USA er USA. En stor del av verden har aldri hørt om han, fordi han leverte produkter som var uaktuelle for store deler av verden. Forklar en lut fattig og sultende person om at man kan laste ned angrybird til iphone.

 

Hvem blir den nye Steve Jobs, hvem tør å satse og være i forkant? Hvem skjønner markedet så godt at de kan ta over det og få folk til å kjøpe sine produkter om de vil eller ei? Kjøpte folk apples produkter på grunn av Steve Jobs eller til tross for Steve Jobs? Brød dem seg overhodet om Steve Jobs når de handlet?

 

For min del betyr hverken Bill Gates eller Steve Jobs noe utover at de leder et firma som leverte produkter til kunder. PCer ville blitt oppfunnet uten dem, og folk ville ringt i sine mobiler uten dem. Spørsmålet er hva som skjer med Apple fremover, hvor stor del av Apple fungerte pga Steve Jobs? Vil Apple klare seg uten Steve Jobs?

 

Me lyt sjå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

http://no.wikipedia.org/wiki/Datamus

 

http://www.teknonytt.com/2008/06/26/er-datamusen-et-kapittel-som-er-i-ferd-med-a-bli-avsluttet/

 

Denne typen datamus dominerte 1980-tallet og 1990-tallet, spesielt etter at Apple Computer i 1984 begynte å fremstille Macintosh-computeren. Det var den første populære hjemmecomputer som var utstyrt med mus.

Apple fant ikke opp musa, men gjorde den mer vanlig med introduksjonen av macintosh.

 

De fant ikke opp mp3 men tok over markedet med ipod. Ipod er idag synonymt med mp3 spiller.

 

Steve Jobs var dyktig til å lese og lede markedet. Å se hva man kunne selge om 1-2 år og utvikle produktet slik at det var klart når folk var klar til å kjøpe det.

 

Litt som en dyktig moteskaper er. Bestemme seg for at om 1 år skal alle kjøpe slengbukser, skulderputer og bruke neonfargede klær. Så lansere det som "mote" og få folk til å svi av lønna si for å være in.

Lenke til kommentar

Steve Jobs wasn't great: he wasn't even close

 

A man becomes truly great for humankind and his passing away deserves mass mourning only if he has done something to better the lives of his fellow beings, overcoming personal greed and lust for power.

 

[...]

 

The man who invented the polio vaccine, Jonas Edward Salk, decided not to patent his invention. After seven years of rigorous research, when he had the chance to become a billionaire, much like Jobs did, he refused to do so. When someone asked him ‘Who owns the patent of the vaccine, he replied, ‘Can anyone patent the sun?’ In civilisation’s history of one individual bettering the lives of fellow humans, can Jobs stand anywhere close to Salk?

 

Hva er kritieriene for å bli stor? Betydde rikdommen og den finansielle suksessen til Jobs og Apple mer enn eksempelvis Tim Berners-Lee som valgte å gå samme retning som Salk, ved ikke å ta patent (i hans tilfelle på HTML)?

 

I denne kontekst: Hvordan er verden blitt fattigere? Dette er et stort og tragisk tap for familien, for hans venner. Alle vi som har levd med kreft og opplevd at noen som står en nær dør vet dette. Det er her tragedien og sorgen er riktig plassert.

 

Hva er det så verden går glipp av? Hva er det verden taper?

 

Jeg kan hverken se at Jobs eller Apple, på lik linje med 99,9% av selskaper, har satt verden foran seg selv og sine egne behov. Du har noen få individer som setter til side profittmaksimering, grådighet og jakten på ære og står på for å bedre ditt liv. De er et tap for verden. Var Steve Jobs en slik mann? Kom rikdommen som en bi-effekt av en eller annen selvoppofrelse for menneskeheten?

 

Det er spennende diskusjon, samtidig vanskelig, for det er nok av de som vil bruke mannens tragiske bortgang til å kreve munnkurv på diskusjon om Jobs positive og negative betydning på utvikling, samfunnet og her: Verden :)

Lenke til kommentar

Når i *******tte var det Steve Jobs gjorde seg fortjent til å bli omtalt slik som f.eks Luther King..

VÆR SÅ SNILL! SPAR MEG!

for all del, ja han er en mann som har oppnådd noe, men jeg hedrer ikke denne mannen for noe mere en å ha kommet med et elektronisk underholdningsprodukt...

 

Kanskje det er jeg som er et skikkelig utskudd, ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest medlem-82119

Steve jobs klarte, på godt og vondt, å gjøre seg bemerket så det holdt og han har, på godt og vondt, definert mye. Er enig i at forbrukerne tapte kontrollen og valgfriheten, i bytte mot en strømlinjeformet design og bruk. Når apple lager maskin, drivere, os osv og fjerner alt de ikke vil ha som f.eks flash, direkte hdmi, firewire osv og tar tredobbelt betalt så er det ikke rart at det fungerer. Når bukerne synes det er bedre med en kult design enn ergometri, så har de både skapt markedet og leverer produktene.

 

Det er litt som en bil. Om f.eks ford hadde tredoblet prisen, laget hver minste lille skrue og del selv, krevd egne dekk, felger, olje, bensin osv egne tennplugger, kabler, osv så hadde ford også blitt en bra bil. Om man samtidig hadde mistet alle rettigheter om man satte inn en cd plate som ikke var godkjent og utgitt av ford så hadde ford skapt samme skille som apple har mot andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...