Gå til innhold

Kommentar: – Uten Steve Jobs er verden litt fattigere


Anbefalte innlegg

Du mener at Mercedes suger fordi de ikke produserer plasten til vindusviskerne sine selv, med andre ord. Det var tidlig på kvelden å dra den der.

 

Sammenligningen er ugyldig.

 

Mercedes(Benz) oppfant faktisk bilen og lager fremdeles mange av komponentene selv, på bestilling, og etter egne spesifikasjoner.

 

Apple oppfant ingenting, lager ingenting, og 'outsourcer' tom. sammensetting, design, testing osv. av produktene sine til det kinesiske firmaet Foxconn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du mener at Mercedes suger fordi de ikke produserer plasten til vindusviskerne sine selv, med andre ord. Det var tidlig på kvelden å dra den der.

 

Sammenligningen er ugyldig.

 

Mercedes(Benz) oppfant faktisk bilen og lager fremdeles mange av komponentene selv, på bestilling, og etter egne spesifikasjoner.

 

Apple oppfant ingenting, lager ingenting, og 'outsourcer' tom. sammensetting, design, testing osv. av produktene sine til det kinesiske firmaet Foxconn.

 

Ingen Steve jobs = Ingen iPhone = Ingen utbredelse av touch på mobilen

Enkelt og greit.

 

Enda bedre

Ingen Macbook air = Ingen ultrabook

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du mener at Mercedes suger fordi de ikke produserer plasten til vindusviskerne sine selv, med andre ord. Det var tidlig på kvelden å dra den der.

 

Sammenligningen er ugyldig.

 

Mercedes(Benz) oppfant faktisk bilen og lager fremdeles mange av komponentene selv, på bestilling, og etter egne spesifikasjoner.

 

Apple oppfant ingenting, lager ingenting, og 'outsourcer' tom. sammensetting, design, testing osv. av produktene sine til det kinesiske firmaet Foxconn.

 

Ingen Steve jobs = Ingen iPhone = Ingen utbredelse av touch på mobilen

Enkelt og greit.

 

Enda bedre

Ingen Macbook air = Ingen ultrabook

 

Kanskje, kanskje ikke, mobiler bevegde seg over mot touch allerede før iphone.

 

Ultraportable fantes lenge før macbook air, og var relativt populære, prisen tatt i betraktning, se feks maskiner som dell x300 og dell x1.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ingen Steve jobs = Ingen iPhone = Ingen utbredelse av touch på mobilen

 

Ingen Macbook air = Ingen ultrabook

 

 

Jeg kan godt være med på at Apple var med på å populærisere både touch og ergonomi. Men de oppfant nå faktisk ingen av begrepene eller delene.

 

Faktisk er jo Apple versting når det gjelder å bruke andres patenter uten lov. Hovedforskjellen ligger i at selskap som Samsung annså patentene som så gamle og så godt brukte at de var 'public domain' mens Apple f.eks saksøkte Samsung for at Samsung utformet Galaxy Tab som Samsungs egne telefoner og tidligere skjermprodukter som Picture Frame, og VANT, på grunn av "bondevett" falsum som at "alle vet at Apple var først med ditt og datt"- argumenter :)

Lenke til kommentar
Vi får se, Jobs er åpenbart en visjonær mann, og det er alltid en tragedie for de nærmeste når noen dør av kreft, samtidig tror jeg kanskje vi får en mer spennde teknologihverdag om Apple får en mindre dominerende rolle.

 

AtW

På hvilken måte? Jeg ser ikke helt hvilke andre selskaper som har vært knuget under Apples herredømme, og som nå, endelig, skal få blomstre. Snarere har vel Apples mot-strømmen-fokus på brukervennlighet framfor teknologi vært med å dytte både Samsung, HP og Microsoft (!) i en svært heldig retning, så i mangel av et bedre alternativ er det vel til det bedre om de fortsetter å ha denne visjonære rollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vi får se, Jobs er åpenbart en visjonær mann, og det er alltid en tragedie for de nærmeste når noen dør av kreft, samtidig tror jeg kanskje vi får en mer spennde teknologihverdag om Apple får en mindre dominerende rolle.

 

AtW

På hvilken måte? Jeg ser ikke helt hvilke andre selskaper som har vært knuget under Apples herredømme, og som nå, endelig, skal få blomstre. Snarere har vel Apples mot-strømmen-fokus på brukervennlighet framfor teknologi vært med å dytte både Samsung, HP og Microsoft (!) i en svært heldig retning, så i mangel av et bedre alternativ er det vel til det bedre om de fortsetter å ha denne visjonære rollen.

 

De har ikke vært direkte knuget, men det har påvirket endel bransjer til å trekke mer mot proprietære og lukkede modeller, det tror jeg ikke fører til mer spennende teknologi på sikt. Det er det jeg mener.

 

AtW

Lenke til kommentar
Voks opp forbanna unger, en mann har gått bort gjennom en forferderlig sykdom, og for noen betyr han mye, for de fleste betyr han tydeligvis mer enn for dere.

 

Personlig syntes jeg lite om å vie spalteplass til et individ når så mange andre ikke ofres en tanke. Derfor tar jeg ikke dette tungt. Jeg kjente ikke mannen og det er veldig mange som dør hver eneste dag. Det er alltid trist når folk dør, men det skjer daglig.

Lenke til kommentar

"På toppen av det hele har han bygget opp det digitale animasjonsstudioet Pixar som en liten hobby på siden..."

Nå ja, *host* Graphics Group/Pixar var allerede ganske så veletablert da Jobs kjøpte dem opp i 1986.

Ja, han gjorde vel ikke stort mye annet enn å støtte de økonomisk og gi de tips fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Det er vel liten tvil om at mange fant Steve Jobs karismatisk og at han var en smart fyr. Han har likevel ikke forandret menneskeheten. Han har kanskje påvirket hvordan vi kommuniserer til en viss grad som, f.eks. Zuckerberg, men det har faktisk ikke så mye å si når alt kommer til alt. Vi dreper hverandre fortsatt over en lav sko. Store bedrifter tramper på små.

 

Mannen var ingen Messias. Han er død. Livet går videre. Jeg håper det vil bli mindre fokus på enkeltpersoner en vakker dag og mer fokus på samarbeid og sameksistens.

Lenke til kommentar

Et menneskelig tap for familien og kjente, men ikke et tap for verden IMO. Synes alltid han har vært en usympatisk fyr, og sliter litt med å skjønne all skryten han får. Mulig han har fått til mye innen business, men ikke noe særlig som har hatt relevanse for meg.

 

Jeg tviler på at den teknoverdenen du og jeg lever i dag ville vært den samme uten denne mannen. Jeg har ikke all verden til overs for dagens Apple, men at Steve Jobs ikke har hatt noen relevans for oss alle, synes jeg høres passe ignorant ut.

Lenke til kommentar
Voks opp forbanna unger, en mann har gått bort gjennom en forferderlig sykdom, og for noen betyr han mye, for de fleste betyr han tydeligvis mer enn for dere.

 

Personlig syntes jeg lite om å vie spalteplass til et individ når så mange andre ikke ofres en tanke. Derfor tar jeg ikke dette tungt. Jeg kjente ikke mannen og det er veldig mange som dør hver eneste dag. Det er alltid trist når folk dør, men det skjer daglig.

 

Dette er et nettsted om teknologi. Selvfølgelig skal en slik profil få spalteplass.

 

Dette betyr ikke at folk sørger over at han er død. Det er hans familie og venner som skal gjøre i fred et helt annet sted. I teknologi verdenen skal han derimot hedres for den han var, og den rolle han hadde som leder og gründer for en av det mest innflytelsesrike selskaper vi har hatt i vår teknofile verden!

Lenke til kommentar

Et menneskelig tap for familien og kjente, men ikke et tap for verden IMO. Synes alltid han har vært en usympatisk fyr, og sliter litt med å skjønne all skryten han får. Mulig han har fått til mye innen business, men ikke noe særlig som har hatt relevanse for meg.

 

Jeg tviler på at den teknoverdenen du og jeg lever i dag ville vært den samme uten denne mannen. Jeg har ikke all verden til overs for dagens Apple, men at Steve Jobs ikke har hatt noen relevans for oss alle, synes jeg høres passe ignorant ut.

Han har ikke hatt noen relevans for meg personlig. Men han var en smart fyr, ingen tvil om det. Og om du tviler på på om 'teknoverden' hadde vært den samme med/uten Jobs så er det din personlige mening. DERFOR bør du holde ord som IGNORANT ute av en slik kommentar!!

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Det er sant. Hadde det ikke for APPLE så hadde mye stått stille. Men Apple? Det er jo alle utviklerne, alle ansatte, alle de som sliter ræva ta seg for å lage noe. Steve jobs er en av dem, men DET gjør ikke han til et teknologisk ikon. APPLE er ikonet.

Nei, det er ikke så enkelt. Det er soldatene som kjemper krigen, men generalene som vinner og taper den. Uten Jobs var Apple millimeter fra konkurs. Med Jobs tilbake ble de verdens mest suksessfulle firma.

 

De ansatte som laget teknologien hadde ikke laget den uten visjonen. Det er ikke mindre dyktige folk som jobbner for andre produsenter, de har bare mindre visjonære ledere.

 

Det er det som gjør Jobs til et ikon.

 

Geir :)

 

Det er bare det at "hvem som vinner krigen" er ganske irrelevant for samfunnet i et bedriftperspektiv, om apple gikk under, de samme dyktige folkene gikk til ett annet selskap og gjorde det samme der, så er det ett fett for folk. Ledere er ikke uviktige, men de er mindre viktige enn dyktige ansatte, uten de er apple helt verdiløse, eller forøvrig de andre selskapene. Det er ikke sånn at folk bare sitter der med uendelig kunneskaper og venter på en enkel ide heller. Det blir litt som når folk argumenterer med "AMD ligger bak, hvorfor lager de ikke bare en bedre og billigere CPU enn intel". Her er ikke ideen problemet, alle skjønner at det hadde vært fint, men de fikk det bare ikke til på et tidspunkt. Det er selvfølgelig varierende grad av det, men ofte er teknologien mer sentral enn ideen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg holder aldri opp og undre meg over hvor mye irrasjonelt hat det finnes mot både Apple og Jobs.

Man må vel være bra uvitende for ikke og ha fått meg seg at iPhone da den kom var et helt nytt produkt, som det tok flere år for konkurrentene og nå opp til. Noe som i det minste en av konkurrentene innser:

 

http://www.theregister.co.uk/2011/10/05/se_iphone/

 

Det er i det hele tatt underlig og dette gjelder for både Apple fans og Apple hatere at selv om vi er fornøyde med de produktene vi har valgt og kjøpe fra fra forskjellige firma, hvor kommer det voldsomme behovet folk har for og erklære alle andre produkter enn det de selv bruker for ubrukelig dritt? Hva er det for slags oppførsel. Blant mine venner og familie har folk både iPhone, HTC, Samsung og andre telefoner og hva er problemet med det? Jeg synes HTC har flotte og gode produkter selv om jeg personlig foretrekker iPhone.

 

Steve Jobs har uten tvil fått til produkter som er utrolig lette og bruke og som også har et flott design. Gi for eksempel en iPad til en 2/3 åring og se selv hvor fort det går for dem og lære og bruke den. Du behøver ikke hjelpe til i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er bare det at "hvem som vinner krigen" er ganske irrelevant for samfunnet i et bedriftperspektiv, om apple gikk under, de samme dyktige folkene gikk til ett annet selskap og gjorde det samme der, så er det ett fett for folk.

Min utheving. Hva tilsier at de ville gjort det samme der? Uten sammeligning forøvrig: Det er en grunn til at jeg ikke er admin på forumet lenger. Det er fordi det ikke var plass og penger - og visjoner - til mine ideer.

 

Ledere er ikke uviktige, men de er mindre viktige enn dyktige ansatte, uten de er apple helt verdiløse, eller forøvrig de andre selskapene.

Uten en visjonær leder hadde Apple vært verdiløse. De prøvde noen år uten Jobs, og gikk nesten konkurs. Med tildels de samme ansatte.

 

Det er ikke sånn at folk bare sitter der med uendelig kunneskaper og venter på en enkel ide heller. Det blir litt som når folk argumenterer med "AMD ligger bak, hvorfor lager de ikke bare en bedre og billigere CPU enn intel". Her er ikke ideen problemet, alle skjønner at det hadde vært fint, men de fikk det bare ikke til på et tidspunkt. Det er selvfølgelig varierende grad av det, men ofte er teknologien mer sentral enn ideen.

Joda, ikke uenig der. Men hvorfor fikk de det ikke til? De hadde jo (får vi anta) ikke dårligere ansatte enn Intel. Det var vel etter sigende en av Steve Jobs styrker, at han ikke så lett godtok "vi får det ikke til".

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Alle kan si "jeg har lyst å lage en mobil med touchskjerm." og la noen andre løse hele problemet rundt det.

 

Helt korrekt. Men det handler om at de rette personene sier det, noe de fleste selskaper tydeligvis ikke har hatt. Apple hadde en slik mann der hvor konkurrerende selskaper ofte manglet det. Her var det en general som ga de rette beskjedene til sine tropper.

 

Tilbake til Jobs påvirking så vil jeg si at i den store sammenheng, hva teknologihistorie angår, er det hans arbeid i starten med Wozniak som er det mest betydningsfulle. De siste årene har han ledet et selskap som mer bremser utvikling, fremfor å sette fart (her må man se på teknologisk utvikling i et større perspektiv, dvs gjerne fra skriftspråket ble oppfunnet frem til i dag, for å forstå den påstanden).

 

Ser man i et enda større perspektiv, som ikke er et positivt et, er Jobs kanskje mannen som maktet å presse både aviser, magasiner og bokforlag til å endre innhold i tråd med hva Apple ønsket. Et selskap mektig nok til å får Europas største avis til å endre innholdet sitt. Noe å tygge på. Noe å frykte?

 

Det er skummelt og en kjip ripe i lakken. Mest bemerkelsesverdig var vel tilfellet der et helt bokforlag ble bannlyst fra iTunes grunnet en uautorisert Jobs-bok som ble utgitt. De fikk nylig, etter noen år i kulden, slippe inn igjen. Er det slik en mann som Jobs burde brukt makten forbrukerne har gitt han?

 

Når man snakker om at noen forandrer hverdagen vår, så er det ikke alltid til det bedre. En hverdag hvor aviser og magasiner endrer innhold for å blidgjøre verdens rikeste selskap, eller hvor samme selskapet bannlyser bøker med kritikk mot dem, er ikke et til det bedre. En slik praksis bidro Jobs til, som har langt større innflytelse på våre liv enn om en knapp forsvant fra musen. Du kan ikke vite om VG+ har endret noe grunnet en telefon fra Apple med trussel om å bli fjernet. En uvisshet vi må leve med, grunnet en visjon som ikke går overens med visjonen om en uavhengig presse.

 

Hva gjelder utvikling er jeg også helt enig i de som mener at Apples valg de siste ti årene har bremset denne, der hvor de før var en akselerator. En mann som Jimmy Wales og Time Berners-Lee og de som fronter slik visjon og ideologi gjør mer for å endre vår hverdag enn de som frontet Jobs sin visjon og ideologi de siste årene (sistnevnte endret sin kontra hva han hadde før). Jeg tviler derimot de vil oppleve samme dyrkelse og ensidige betraktninger når døden banker på deres dør. Som kanskje er like greit, for det blir mer religiøst og dogmatisk preg over det hele.

 

Jobs sine viktigste bidrag kom ikke siste tiår, hans arbeid i pioneertiden var det virkelig betydningsfulle og hva jeg vil ha gode minner om. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han har ikke hatt noen relevans for meg personlig. Men han var en smart fyr, ingen tvil om det. Og om du tviler på på om 'teknoverden' hadde vært den samme med/uten Jobs så er det din personlige mening. DERFOR bør du holde ord som IGNORANT ute av en slik kommentar!!

 

[ignoranse, uvitenhet.

ignorant

 

person som er uvitende, særlig i faglige spørsmål som han/hun burde kjenne.]

 

At jeg synes utsagnet ditt vitner om uvitenhet om temaet, forbeholder jeg meg min fulle rett til å utrykke. Det var ikke ment som et personangrep.

 

Poenget mitt er i alle fall at Apple har vært med å sette et stort preg på mye av det vi idag tar for gitt av teknologiske apparater, enten vi liker det eller ikke, og om vi tenker over det eller ikke. På godt og vondt.

Endret av marathi
Lenke til kommentar

jeg er ingen apple fan, men det han har gjort har forandret våre liv. uten han hadde sikkert ikke samsung galaxy s vært der den er idag, uten han hadde ikke facebook vært der den er idag, uten han hadde ikke andre store selskaper vært større enn det de var før jobs forandret alt. alle konkurrentene til apple må takke han.

 

en stor TAKK til Steve Jobs!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...