Gå til innhold

Hvor mye er 5347 x 3827 pixler i centimeter ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er desverre helt grønn på dette.

Jeg fant ett kart fra La gomera med inntegnet stier som jeg hadde lyst å printe ut å bruke når vi skal gå tur der nede.

 

Det er viktig at kartet blir leselig.

 

Kartet ligger her : http://www.google.no/imgres?q=la+gomera+map&hl=no&sa=X&biw=1024&bih=568&tbs=isz:l&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=K4m7qM96J4x51M:&imgrefurl=http://www.tecinagolf.com/en-US/tecinagolf/lagomera/canaryislands/gomeramao.aspx&docid=VEsCPy7PmfHgSM&w=5347&h=3827&ei=PaSMTtekGef-4QS0rvWsCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=475&vpy=195&dur=839&hovh=190&hovw=265&tx=98&ty=121&page=1&tbnh=154&tbnw=207&start=0&ndsp=8&ved=1t:429,r:2,s:0

 

Har tilgang til skriver på jobb som skriver ut A1 eller A2(tror jeg).

Lenke til kommentar

Jeg ser at bilde er 5347 x 3827, hvor stort kan jeg printe ut dette uten som sagt å miste kvaliteten på kartet/bildet ?

 

På et kart trenger du ikke samme krav til oppløsning som for f.eks et fotografi. På et kart er det ikke så farlig om du ser tegn til pikselering bare detaljene kan leses. På et fotografi vil denslags virke forstyrrende og ødelegge bildets budskap.

 

Skal du skrive ut dette kartet så stort som mulig vil jeg tro du greier deg med noe rundt 150 dpi uten å tape noe vesentlig, og størrelsen blir da ca 90 x 64, dvs en god del større enn en vanlig plakat. Om det er verdt pengene å skrive det ut så stort, er en helt annen vurdering.

 

Var jeg deg ville jeg kontaktet et turistkontor enten der nede eller på fastlandet og spurt om de kunne skaffe deg et slikt kart. Sannsynligvis kan de det. Slik økonomien i Europa er for tiden slåss de ulike landene om turistkronene.

Lenke til kommentar

Men hvilken oppløsning er kartet skannet inn med? Det har også litt å si når du ikke vil at utskriften skal gå på bekostning av bildekvaliteten.

 

Nei, bildet er 5347 x 3827 piksler uansett, så det spiller ingen som helst trille hvilken dpi det er skannet inn med.

 

Jo-o, gjør det, sjøl om alt er temmelig relativt i vår verden.

Lenke til kommentar

Er desverre helt grønn på dette.

Jeg fant ett kart fra La gomera med inntegnet stier som jeg hadde lyst å printe ut å bruke når vi skal gå tur der nede.

 

Det er viktig at kartet blir leselig.

 

Kartet ligger her : http://www.google.no/imgres?q=la+gomera+map&hl=no&sa=X&biw=1024&bih=568&tbs=isz:l&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=K4m7qM96J4x51M:&imgrefurl=http://www.tecinagolf.com/en-US/tecinagolf/lagomera/canaryislands/gomeramao.aspx&docid=VEsCPy7PmfHgSM&w=5347&h=3827&ei=PaSMTtekGef-4QS0rvWsCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=475&vpy=195&dur=839&hovh=190&hovw=265&tx=98&ty=121&page=1&tbnh=154&tbnw=207&start=0&ndsp=8&ved=1t:429,r:2,s:0

 

Har tilgang til skriver på jobb som skriver ut A1 eller A2(tror jeg).

 

Det som regnes som bildekvalitet, er som oftest 300 dpi. Så gjør et forsøk med det og se hvordan det blir. Dette er omtrent umulig å vurdere teoretisk, praktiske forsøk er veldig mye enklere å forholde seg til.

45,27 x 32,4 cm er litt større enn A3.

Lenke til kommentar

Hvor stort du kan skrive ut? Akkurat det kommer veldig an på kvaliteten på bildefilen din.

 

Som Aetius skriver er det totalt uinteressant hvor stor en eventuell original er/var i "virkeligheten" - det viktige er hvor stor bildefilen er i piksler nå og hvor mye detaljer det er i bildet.

 

Nå er oppløsningen 5347 x 3827 ganske stort - 20 Megapiksler, så hvis det er god kvalitet pr. piksel kan du blåse dette opp veldig stort.

 

Avhengig av hvordan bildefila er, så kan du også vurdere å konvertere bildet til vektorgrafikk - blir det bra konvertert kan du da skrive ut bildet så stort du bare vil i topp kvalitet - men det blir bare spekulasjoner uten å ha sett bildefila.

 

Du kan evt laste den opp her for å få litt mer kvalifiserte kommentarer når vi har sett hvor god den er.

Lenke til kommentar

Hvor stort du kan skrive ut? Akkurat det kommer veldig an på kvaliteten på bildefilen din.

 

Som Aetius skriver er det totalt uinteressant hvor stor en eventuell original er/var i "virkeligheten" - det viktige er hvor stor bildefilen er i piksler nå og hvor mye detaljer det er i bildet.

 

Nå er oppløsningen 5347 x 3827 ganske stort - 20 Megapiksler, så hvis det er god kvalitet pr. piksel kan du blåse dette opp veldig stort.

 

Avhengig av hvordan bildefila er, så kan du også vurdere å konvertere bildet til vektorgrafikk - blir det bra konvertert kan du da skrive ut bildet så stort du bare vil i topp kvalitet - men det blir bare spekulasjoner uten å ha sett bildefila.

 

Du kan evt laste den opp her for å få litt mer kvalifiserte kommentarer når vi har sett hvor god den er.

 

:O

Lenke til kommentar

I vår digitale hverdag er det lett å bli så nerdete at man ikke ser den "analoge" tilstedeværelsen, eller rett og slett ikke vil se den for at den er passe.

Er spent på hva den "analoge" tilstedeværelsen var for akkurat dette konkrete bildet, ettersom originalen var digital - dette er en rendring av et digitalt kart.

Lenke til kommentar

Dette bildet har rikelig med smådetaljer. Tror du bør starte med å fjerne jpeg-artifakter på grunn av tung komprimering. ..og dette bildet bør du virkelig printe stort - ellers blir teksten for liten og uleselig. Problemet er kanskje heller å finne en printer som kan printe stort nok!

Ville selv printet dette i minst A2, litt over halvmeteren bredt, og det kan gjerne printes større. ;)

 

Men - det er så hardt komprimert at du godt kan ha litt å hente på å fjerne jpeg-artifakter og muligens etterfølgende vektorisering - gjøres det riktig kan du fra dette bildet få en bildefil som kan printes så stor du bare vil. :)

Lenke til kommentar

Er spent på hva den "analoge" tilstedeværelsen var for akkurat dette konkrete bildet, ettersom originalen var digital - dette er en rendring av et digitalt kart.

 

Da får du heller starte et nytt emne, jeg har sagt det jeg mener angår saken innenfor temaet i det opprinnelige innlegget.

Endret av Anskar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...