Gå til innhold

Rykte - Fuji - kamera med utskiftbar optikk


Anbefalte innlegg

http://photorumors.com/2011/10/05/fujifilm-makes-plans-for-mirrorless-interchangeable-lens-camera-official/

Artikkel fra Photorumors.

 

Skulle gjerne hatt en mer eksakt oversettelse:

"resolution and low noise will surpass the 35mm full size sensor"

http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=en&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fdc.watch.impress.co.jp%2Fdocs%2Fnews%2F20111005_481838.html

 

Speilløs fullframe Fuji med Leica-fatning?

Man kan jo drømme.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par interessante tweets fra fujiguys angående de siste dagers spekulasjoner:

 

#Fujifilm X Series Interchangeable lens system not = M4/3 nor current mirrorless cams. X series will be "premium" cameras!

 

og

 

#Fujifilm X Series family: X100, X10, X100, XS-1, & Interchangeable Camera System. More info at CES 2012

 

En ting jeg reagerer på ved den siste tweeten er at x100 blir nevnt to ganger. Kanskje det er snakk om en oppfølger til x100 med leica-fatning, eller kanskje det er snakk om en 0 for lite? :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Husker ikke om jeg så det hos Thom Hogan eller på mirrorlessrumors.com, men det skal være en ny fatning, og brikken skal være et sted mellom aps-c og ff. Det kan naturligvis være rykter.

 

Hvis de to opplysningnene stemmer så tror jeg Fujifilm bommer stygt. Jeg tviler ikke på at de kan konstruere en hyggelig objektivpark til en ny fatning, men jeg tror ikke de kan tjene penger på det. :nei:

 

Synd de ikke går for m43, da kunne de brukt sin sensorteknologi til å herje i en kategori som allerede er sterk, og som de ville gjort sterkere.

Lenke til kommentar

Følger opp med nok en ny tweet fra fujifilm:

 

Fujifilm is committed to deliver the best image quality possible in the X series lineup. This will always be top of mind for us!

 

Med andre ord er det ikke tvil om at fujifilms flaggskip vil befinne seg i x serien. Om ryktene stemmer og vi får et "superkamera" ,kan det godt bli annonsert under CES 2012 som jo er på nyåret. Fujifilm har ved en anledning uttalt at de oppdaterer kameraene sine like ofte som andre merker og normalt hvert år.

 

For å prøve å oppsummere litt av det vi vet.

 

Utifra kildene listet opp i førstepost er det snakk om et kamera som blir annonsert på CES 2012. Utifra noen av ryktene er det snakk om en modell lik x100 med skiftbar optikk, og med en sensor mellom aps-c og fullframe.

 

Med dette ønsker Fujifilm å bli markedets tredje største aktør innenfor fotobransjen. Det nevnte kameraet vil bli flaggskipet for Fujifilm, og et kamera for proffene. Ifølge fujifilm vil de lage et kamera som er et par steg ovenfor f.eks Panasonic GF3. For å sitere dem

" We can do all the important development in-house, so we can use that to cut costs, but we don’t have a very high-profile brand.We have debated why that is and the upshot was we should put out luxury models and spend more on publicity to build up the brand".

Kameraet kan muligens ha Micro Four Thirds eller Nikon fatning ifølge EOSHD, ettersom de jobbet med Nikon på S5. Den skal også visstnok ha en innebygd EVF slik som GH2 har. Man antar at kameraet vil inneholde noe av det følgende:

 

- Built from scratch with modern image processors

- 100% electronic light-path necessitates larger emphasis on live-view / EVF – which is basically a video stream

- New lens mount means optics can be optimised for video like Panasonic’s and Olympus’s

- Shorter flange of lens mount means better lens adaptability (LOMO OCT, PL, c-mount cine lenses, etc.)

- A more compact size means rigging can be less bulky and more flexible

 

http://www.firedslr.com/fuji-to-launch-pro-interchangeable-lens-version-of-the-x100/

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Synd de ikke går for m43, da kunne de brukt sin sensorteknologi til å herje i en kategori som allerede er sterk, og som de ville gjort sterkere.

 

 

En kommentar fra fujifilm i en video på youtube forteller oss at de ikke ønsker å ta opp konkurransen med de større aktørene på m43 markedet med det første. Iallefall vil de ikke innrømme dette offentlig. Samtidig har de jo nevnt at de vil bli den 3 største aktøren i fotoindustrien etter Canon og Nikon, og meg bekjent må de utkonkurrere både samsung og sony for å klare dette.

 

We just announced interchangeable lens camera system. Please note that X series are premium cameras and with the interchangeable lens system, although pricing is not released, please know it will not be up against Micro 4/3 nor current interchangeable lens system like Sony NEX.

 

Nå vil jeg ikke kommentere det neste sitatet, men jeg lar den henge i løse luften:

Higuchi insisted the company would have no problems developing a mirrorless camera or the required lenses by itself, denying the possibility of another acquisition in the industry.
Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...