Gå til innhold

– Uavhengige utviklere forlater Xbox 360 (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd MS skal være så sære på alt. Liker XBLA, og har funnet mange bra arkadespill der. Nesten alle spill med lokal multiplayer på samme skjerm (ikke splitscreen) kommer vel derifra, og det er vel noe av det festligere når man sitter en liten gjeng.

 

Ligger sikkert solide kalkyler og beregninger bak det meste av avgjørelser der i gården, og de er helt sikkert veldig flinke til å tjene penger. Jeg liker forsåvidt både Windows og Xbox, men blir litt oppgitt hver gang de klarer å gi folk nok en grunn til så stave M$ med dollartegn.

Lenke til kommentar
Ahh, dette forklarer hvorfor m$ sjelden byr på gode kvalitets spill.. =p

 

Nei, men din bruk av "m$" forklarer at du misliker Microsoft i generell forstand.

 

Det er allment kjent, ihvertfall for oss som ikke bryr oss all verden om vi spiller på på en PC, PS3, Xbox360, eller Wii at Xbox Live Arcade har vært den tjenesten som jevnt over har gitt de beste, nedlastbare spillene i senere år. Jepp, MS har helt sikkert betalt for eksklusivitetsavtaler, og nope, det virker ikke som om det kommer til å være slik i framtiden. Men det er ingen av disse selskapene som er noe bedre eller verre enn noen av de andre. Om du tror det, så er det på høy tid å stikke hodet ut av fanboy-skyttergrava og lukte litt på virkeligheten.

Endret av OmniMog
Lenke til kommentar
Ahh, dette forklarer hvorfor m$ sjelden byr på gode kvalitets spill.. =p

 

Nei, men din bruk av "m$" forklarer at du misliker Microsoft i generell forstand.

 

Det er allment kjent, ihvertfall for oss som ikke bryr oss all verden om vi spiller på på en PC, PS3, Xbox360, eller Wii at Xbox Live Arcade har vært den tjenesten som jevnt over har gitt de beste, nedlastbare spillene i senere år. Jepp, MS har helt sikkert betalt for eksklusivitetsavtaler, og nope, det virker ikke som om det kommer til å være slik i framtiden. Men det er ingen av disse selskapene som er noe bedre eller verre enn noen av de andre. Om du tror det, så er det på høy tid å stikke hodet ut av fanboy-skyttergrava og lukte litt på virkeligheten.

 

Second that. Faktum er at alle store multinasjonale konserner er opptatt av å tjene så mye penger de bare kan. Dette gjelder både MS, Sony, Apple, Google og Nintendo. Ingen av disse selskapene eksisterer fordi de er spesielt opptatt av forbrukernes (eller i dette tilfellet utviklernes) ve og vel. De som tror noe annet er intet annet enn naive.

Endret av hitman47
Lenke til kommentar
Ahh, dette forklarer hvorfor m$ sjelden byr på gode kvalitets spill.. =p

 

Nei, men din bruk av "m$" forklarer at du misliker Microsoft i generell forstand.

 

Det er allment kjent, ihvertfall for oss som ikke bryr oss all verden om vi spiller på på en PC, PS3, Xbox360, eller Wii at Xbox Live Arcade har vært den tjenesten som jevnt over har gitt de beste, nedlastbare spillene i senere år. Jepp, MS har helt sikkert betalt for eksklusivitetsavtaler, og nope, det virker ikke som om det kommer til å være slik i framtiden. Men det er ingen av disse selskapene som er noe bedre eller verre enn noen av de andre. Om du tror det, så er det på høy tid å stikke hodet ut av fanboy-skyttergrava og lukte litt på virkeligheten.

 

Virkeligheten er vel at om du tar med alle plattformer, så er indieutvalget på PC mye bedre enn på XBLA?

 

AtW

Lenke til kommentar

Godt å høre, hvorfor skal slikt ut på properitære plattformer kontrollert av en eneste aktør, slik som konsoller?

 

AtW

For å nå en større masse naturligvis? Microsoft har veldig vært flinke til å fronte gode indie-spil tidligere med summer of arcade etc. Samtidig er det selvsagt kjipt med disse utgåtte eksklusivitetsholdnigene de har.

Lenke til kommentar

Desverre er ikke microsoft de eneste som er pengegriske, men så igjen er det heller ikke umulig å lage spill fordi man har lyst til å lage gode spill heller.

Det virker for meg at spillutviklere ønsket å lage spill på 90-tallet, før det da etter år 2000 ble mer viktigere å tjene penger.

Lenke til kommentar

Desverre er ikke microsoft de eneste som er pengegriske, men så igjen er det heller ikke umulig å lage spill fordi man har lyst til å lage gode spill heller.

Det virker for meg at spillutviklere ønsket å lage spill på 90-tallet, før det da etter år 2000 ble mer viktigere å tjene penger.

 

Det er viktig for utgiverne å tjene inn pengene de satser , naturlig nok. (Ingen vil gå i minus). Og budsjettene på store produksjoner har jo blitt meget høye. Jeg vet jeg høres ut som en j**a kapitalist nå men det får så være..

 

Det er en grunn til at man kaller det spillindustrien...

 

Kanskje har bransjen blitt for stor for sitt eget beste?

Lenke til kommentar

Kanskje har bransjen blitt for stor for sitt eget beste?

Hehe, etter min mening, ja.

 

Skjønner at de trenger pengene for å utvikle spillene, men det er fortsatt mulig å lage spill uten å tenke at man skal tjene uendelig med penger på de. Lager man et bra spill tjener man automatisk penger, hvorfor skal man da tenke $$ før produksjonen? Jeg liker spill, men liker ikke utviklingen av spillindustrien.

Lenke til kommentar

Kanskje har bransjen blitt for stor for sitt eget beste?

Hehe, etter min mening, ja.

 

Skjønner at de trenger pengene for å utvikle spillene, men det er fortsatt mulig å lage spill uten å tenke at man skal tjene uendelig med penger på de. Lager man et bra spill tjener man automatisk penger, hvorfor skal man da tenke $$ før produksjonen? Jeg liker spill, men liker ikke utviklingen av spillindustrien.

 

Man kan like det eller ei, og jeg skulle vitterlig ønske at du hadde rett. Men faktum er at det har vært abnormt marginaliserte og bittebittesmå aktører innen spillindustrien etter 80-tallet som har utviklet spill på ideologisk grunnlag. Til og med de minste aktørene som står bak små spill-applikasjoner på mobile plattformer ønsker å tjene penger på hva de gjør. Det ligger altfor mye penger i utvikling av spillene til samtlige av dagens plattformer til at noen som helst bruker massevis av tid og ressurser kun for å dele en spektakulær idè. Og ja, det gjelder også de mye mer "godslige" indie-utviklerne. De ønsker, akkurat som oss, å tjene penger på hva de bruker livet sitt på, DERNEST kan det være at at de finner ut at de kan tjene penger på en abnormt god idè såfremt den ikke er for radikal. Ellers hadde de jobbet som prester eller politikere om det var brennende ideologi som drev dem.

 

Og til dere som sier at PC er den plattformen med de beste, nedlastbare spillene; dere har selvfølgelig rett. Jeg burde nyansert meg langt bedre. Jeg tenkte i hovedsak innenfor de lukkede rammeverk som konsollspill-utviklere har å forholde seg til. Utviklere til PC-spill har en helt, helt annen verden av muligheter, forretningsmodeller og portaler å bevege seg igjennom, og det kan slik sett knapt sammenlignes :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...