Gå til innhold

Krever Android-penger fra Samsung


Anbefalte innlegg

Syntes dette er en spennende nyhet siden det kan få Windows Phone raskere inn på markedet. Noe jeg tror de trenger. Kan ikke huske sist jeg så en mobil fra Nokia som virket interessant.

Sant. syntes Nokia's N9 ser litt interesang ut da. Riktig nok ikke ute enda men.

 

Har litt lyst til og kjøpe meg en for og se hva den duger til.. får se når den kommer.

 

 

Akkurat N9 virker ikke så ille nei, spesielt på grunn av Meego. Men også på grunn av Meego vil jeg ikke kjøpe en. Kjipt å bli vant med og like et OS for så og aldri se det igjen etterpå. ;-/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det jeg også frykter litt. Men jeg er glad og bytte på og prøve nye ting, og kjøper vel 5-10 telefoner i året ... så er vant med og bytte ut det jeg alt er vant med (merklig setning :hmm: ) Og når man jobber med og selge telefoner er det ekstra lett og kjøpe seg noe nytt, og enklelt og ofte fort gjort og få solgt unna den gamle.

Lenke til kommentar

Snodig at man unnlater å fortelle at avtalen har to sider. Det er snakk om kryss-lisensiering. Uten å vite noe om detaljene er det ikke urimelig å anta at MS kanskje må betale like mye eller mer i lisenser til Samsung for hver WP-dings som Samsung må betale MS for hver Android-dings. Kan det være en del av strategien å forsøke å skape skepsis i markedet mot Android?

Lenke til kommentar

Snodig at man unnlater å fortelle at avtalen har to sider. Det er snakk om kryss-lisensiering. Uten å vite noe om detaljene er det ikke urimelig å anta at MS kanskje må betale like mye eller mer i lisenser til Samsung for hver WP-dings som Samsung må betale MS for hver Android-dings. Kan det være en del av strategien å forsøke å skape skepsis i markedet mot Android?

 

Har MS eller Sasmung gått ut og sagt at det kun er Samsung som må betale for sine Androidtelefoner, eller er dette en i-sak?

Lenke til kommentar

De får åpenbart patenter i bytte ja. Hvilke gjenstår å se. Men hvis patentene de får kan brukes mot Apple, hvorfor har ikke MS brukt dem mot Apple selv?

 

Geir :)

 

Hmm... Kan jo ikke huske å ha sett telefoner fra Microsoft. Men kanskje det er minnet mitt som spiller meg et puss...¿

Vel, Samsung er en patentkonge, og nå har de inngått samarbeid med en annen patentkonge. Fra før har de jo en tredje patentkonge på laget. Begynner å samle seg mørke skyer over Apple nå. Tipper det er noen høyt oppe i systemet som angrer litt på den aggressive holdningen nå... :D

Lenke til kommentar

Ja, men her snakker vi om krysslisener? Det betyr jo at samsung også får noe fra MS. Muligens får de det de trenger for å gruse Apple i enhver rettsak i fremtiden :D

 

Jeg ser for meg at du lager disse postene kledd opp i en masse samsungeffekter som caps, skjerf osv.

 

"Bare vent, ©r@pple, snart skal dere få svi ja, ja, snufs"

Lenke til kommentar

Ja, men her snakker vi om krysslisener? Det betyr jo at samsung også får noe fra MS. Muligens får de det de trenger for å gruse Apple i enhver rettsak i fremtiden :D

 

Jeg ser for meg at du lager disse postene kledd opp i en masse samsungeffekter som caps, skjerf osv.

 

"Bare vent, ©r@pple, snart skal dere få svi ja, ja, snufs"

 

Ser du spøkelser på høylys dag?

Jeg har kun eid en samsung telefon i hele mitt liv, og det begynner å bli noen år siden nå.

Men at du sitter i supporterutstyr fra aplle betviler jeg ikke. Du vet, på seg selv kjenner man andre ;)

Lenke til kommentar

Hmm... Kan jo ikke huske å ha sett telefoner fra Microsoft. Men kanskje det er minnet mitt som spiller meg et puss...¿

Om MS lager telefoner selv er ikke vesentlig. Som eier av patentene kan de åpenbart tvinge produsentene (som nå Samsung) til å betale royalty for bruken av dem i Androidtelefoner. Spørsmålet er, om disse patentene også rammer Apple, hvorfor betaler ikke Apple royalty til MS for iPhone?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hmm... Kan jo ikke huske å ha sett telefoner fra Microsoft. Men kanskje det er minnet mitt som spiller meg et puss...¿

Om MS lager telefoner selv er ikke vesentlig. Som eier av patentene kan de åpenbart tvinge produsentene (som nå Samsung) til å betale royalty for bruken av dem i Androidtelefoner. Spørsmålet er, om disse patentene også rammer Apple, hvorfor betaler ikke Apple royalty til MS for iPhone?

 

Geir :)

 

Hvem vet, kanskje de gjør det. Mener i alle fall Apple har en lisensieringsavtale med Microsoft på generell basis knyttet til Exchange teknologi etc, og har hatt det lenge. Avtaler kan godt være hemmlige.

 

Ellers så lider denne artikkelen av samme svakhet som andre om HTC etc sin lisensiering. Vi vet for eksempel ikke en døyt om hva som egentlig er krysslisensiert. Når vi da vet at de enkelte mobiltelefonprodusentene har lagt inn en gode del tillegg til ren Android, f.eks knyttet til Exchange, sync og vfat så er det fullt ut mulig at man faktisk ikke betaler for Android, men Microsoft spesifikke tillegg som brukes for at telefonene enkelt skal kunne brukes i forretningslivet. Så vidt jeg vet har Google bevisst holdt vekk en del funksjonalitet knyttet til epost/kalendersynkronisering fordi Microsoft har såpass sterke patenter/rettigheter på området.

 

Pga. patenter relatert til Exchange etc, er det i realiteten aant at alle mobilprodusenter må betale Microsoft om de skal lage en telefon som fungerer i bedriftsmarkedet (dvs mot Microsoftsystemer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så langt ser det ut til at betalingen går en vei, mens lisensieringer går begge. Det kan tyde på at Samsung har innsett at Microsofts patenkrav kan være holdbare, og foretrekker å betale noen mynter pr. telefon heller enn å riskere deadlock i rettsalene, eller endog et tap. Royaltykostnaden kan man jo ta igjen fra kundene.

 

Geir :)

 

Sluttsummen går bare en veg, men det betyr ikke at Microsoft ikke "betaler" Samsung noe.

 

De setter seg ned med patentene sine, så finner de ut at Samsung skylder Microsoft $7 pr device, og Microsoft skylder Samsung $4 pr device. Da ender de opp med å bli enig om at Samsung skal betale Microsoft $3 pr device.

Lenke til kommentar

Microsoft har egentlig lagt gullegget; vil noen produsere telefoner med Windows Phone > Royalties til MS. Vil noen produsere telefoner med Android > Royalties til MS. Win-Win for MS' del.

 

Men Android-telefoner gir bare en engangsinntekt. Med Windows Phone tjener de både denne engangsinntekten og i tillegg har de en haug med inntekter i etterkant fra apps, reklame, musikk etc.

Lenke til kommentar

Microsoft har egentlig lagt gullegget; vil noen produsere telefoner med Windows Phone > Royalties til MS. Vil noen produsere telefoner med Android > Royalties til MS. Win-Win for MS' del.

Og til Nokia, Alcatel, Quallcom og ett drøss av andre selskaper som har patenter og driver med forskning innen telefoni.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...