Gå til innhold

Krever Android-penger fra Samsung


Anbefalte innlegg

Man diskuterer helst sak men av og til kan det være greit å kalle en spade for en spade når trådene blir forsøplet av fanboypropaganda. Du er ikke villig til å i det hele tatt se saken fra annen enn apple-vinkel. Da er det rimelig bortkastet å diskutere sak, uten å påpeke et faktum om at man diskuterer med en fanboy.

Skal vi se: Her har vi en bruker som har sagt at han vil ta fra Apple og alle andre aktører patentvåpnene, så de ikke kan misbrukes. Og så har vi en bruker som sier han håper at andre bruker patentvåpnene mot Apple og vinner. Og sistnevnte kaller førstnevnte fanboy...

 

Edit: Har du noensinne vært villig til å saken fra Apples synsvinkel, uten å avvise det?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om Microsoft kan gjøre det med Samsung pga av patenter som er i Android systemet, hvorfor dar de ikke inn flere produsenter for retten, og ikke bare Samsung?

De har vel ikke dratt dem for retten. Eller tar jeg feil nå? De har laget en avtale med dem. Og det har de vel gjort med andre også, HTC har alt en slik avtale med dem, er ikke det riktig?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Google sine produkter kan man lett velge om man vil bruke eller ikke. Om jeg ikke vil bruke søketjenesten til Google, så bruker jeg Bing eller Yahoo, men jeg bruker Google fordi jeg synes dem er best, ikke fordi jeg må som ofte er tilfellet med MS. Om jeg har lyst til å chatte med personer som har Google Talk, trenger jeg ikke å ha en Google-konto, jeg trenger ikke en gang å ha Google Talk, jeg kan ha en hvilken som helst Jabber-konto og en hvilken som helst Jabber-klient. Google Docs støtter ODF, som er en ISO-standard og kan brukes på de fleste kontorpakker.

 

Google selger reklame. Målgruppen for reklamen er Googles produkter. Android, Gmail m.m. er IKKE produkter, men verktøy Google bruker for å akkumulere informasjon om sine produkter. Det er lett å velge vekk Googles produkter, men det er ikke like lett å velge vekk å VÆRE Googles produkt.

 

Når det er sagt så er det selvsagt helt greit at Google selger deg og meg til høystbydende, men det betyr ikke at man av nevnte grunn ikke kan foretrekke andre selskaper som driver med ærlig salg av sine software- og hardwareprodukter.

 

Om du ikke bruker googles verktøy så samler de jo heller ikke informasjon som du gir i slike produkter? Om du ikke liker den forretsningsmodellen, så kan du vel bare kjøpe software-produkter fra andre leverandører? Det er ikke noe uærlig med det i utgangspunktet, de er åpne med hva de tjener penger på. Man trenger jo ikke å benytte noen googleprodukter på androidtelefoner heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan aktiviserer man en Android-telefon? Logger man ikke inn med gmail-kontoen sin, og blir ikke telefonen knyttet opp mot den?

 

Man kan logge seg inn mot gmail om man vil ja, men det er ikke nødvendig, man kan vente ukesvis, eller for evig og telefonen fungerer fint (men man får vel feks ikke syncet opp mot gmail, om man ønsker det)

 

AtW

Lenke til kommentar

Man diskuterer helst sak men av og til kan det være greit å kalle en spade for en spade når trådene blir forsøplet av fanboypropaganda. Du er ikke villig til å i det hele tatt se saken fra annen enn apple-vinkel. Da er det rimelig bortkastet å diskutere sak, uten å påpeke et faktum om at man diskuterer med en fanboy.

Skal vi se: Her har vi en bruker som har sagt at han vil ta fra Apple og alle andre aktører patentvåpnene, så de ikke kan misbrukes. Og så har vi en bruker som sier han håper at andre bruker patentvåpnene mot Apple og vinner. Og sistnevnte kaller førstnevnte fanboy...

 

Edit: Har du noensinne vært villig til å saken fra Apples synsvinkel, uten å avvise det?

 

Geir :)

 

Når Apple saksøker Samsung med det formål å få diverse produkter utestengt fra et eller flere marked, ja da har Apple missbrukt det verktøy de sitter med. Du mener man skal fjerne verktøyene, og er ikke i det hele tatt villig til å kritisere Apple for deres missbruk av verktøyene. Du skylder på verktøyene, som om en drapsmann ikke kan dømmes da det var verktøyene han brukte vi egentlig må forby, som f.eks en kniv.

Men det som er påfallende, er at du kom ikke på banen med disse meningene før Samsung begynte å ta igjen med samme mynt. Da måtte man fjerne alle patenter, slik at man ikke kunne saksøke hverandre. Jeg har ingen tro på anarki innen elektronikkbransjen, så jeg er en av de som ønsker å beholde patenter. Men når man missbruker disse patentene, ja da mener jeg de bør straffes hardt!

 

Aha, kanskje det er mer en USA-ting. Jeg syns det var litt snodig at man måtte ha gmail-konto for å kunne bruke telefonen :)

Tror ikke det er slik i USA heller. Tror du rett og slett har missforstått. Men skal du installere apps fra Marked, da må du ha en aktiv g-mail konto.

Lenke til kommentar

Det er vel vanskeligere å ikke velge MS sitt produkt i de fleste tilfeller.

 

Svært mange produkter som blir brukt i jobbsammenheng fungerer kun på Windows, så det er vanskelig å velge noe annet enn Windows i en god del tilfeller. Svært mange av produktene til MS er gjør at du blir nokså låst, som f.eks MS Office og Live Messenger. Dette har jo også vært en av de store problemene med å gå over til f.eks Open Office, da svært mange de må forholde seg til bruker formater på MS Office som kan skape problemer for de som ønsker å bruke Open Office (vet ikke hvor mye bedre dette har blitt med tanke på at de begge bør støtte ODF og OOXML).

 

Google sine produkter kan man lett velge om man vil bruke eller ikke. Om jeg ikke vil bruke søketjenesten til Google, så bruker jeg Bing eller Yahoo, men jeg bruker Google fordi jeg synes dem er best, ikke fordi jeg må som ofte er tilfellet med MS. Om jeg har lyst til å chatte med personer som har Google Talk, trenger jeg ikke å ha en Google-konto, jeg trenger ikke en gang å ha Google Talk, jeg kan ha en hvilken som helst Jabber-konto og en hvilken som helst Jabber-klient. Google Docs støtter ODF, som er en ISO-standard og kan brukes på de fleste kontorpakker.

 

Synest det blir litt feil å trekke inn jobbsammenheng her, da det ikke er du/jeg som tar valget der, men selskap/kunde.

 

Som privatperson så er det ikke særlig vanskelig å styre unna Microsoft, da kjøper du bare en PC om OSX eller Linux, kan riktignok være vanskelig å finne en bærbar som kommer med Linux/uten Windows, men ikke umulig.

 

Og selv om du er på Windows så er det ikke noe problem å ikke velge Microsoft produkter på resten av produktene.

Lenke til kommentar

Aha, kanskje det er mer en USA-ting. Jeg syns det var litt snodig at man måtte ha gmail-konto for å kunne bruke telefonen :)

Gmail er ikke nødvendig til noe som helst verken her eller i USA, men for og handle fra Market må man ha en Google konto, Gmail er bare en av flere tjenester som følger med kontoen på samme måte som andre Google tjenester som Web History,AdWords,Blogger,Google Calendar,Google Checkout,Google Code,Google Docs,Google Finance,Google Groups,Google Health,Google Maps,Google News,Google Reader,Google Sites,Google Talk,iGoogle,Orkut,Picasa,YouTube for eksempel. :)

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Om du ikke bruker googles verktøy så samler de jo heller ikke informasjon som du gir i slike produkter? Om du ikke liker den forretsningsmodellen, så kan du vel bare kjøpe software-produkter fra andre leverandører? Det er ikke noe uærlig med det i utgangspunktet, de er åpne med hva de tjener penger på. Man trenger jo ikke å benytte noen googleprodukter på androidtelefoner heller.

 

AtW

 

Du har rett i det du sier, men de fleste ser ut til å oppfatte Google som en julenisse, som gir dem masse "gratis stash" uten å kreve noen gjenytelse. Slik er det jo ikke.

 

Google bruker reklamepenger til å finansiere f.eks. Android, slik at konkurrenter som er avhengige av å selge sine systemer må legge inn årene (WebOS m.fl.). De hopper inn i en ny bransje, driter i eksisterende patenter, kverker konkurrentene og gir oss forbrukere færre valg. Deretter syter de strategisk i media om at alle andre er så slemme som saksøker Googles partnere, slik at hæren av sympatisører skal bli større.

 

At Google holder på slik er helt greit for meg. Det er business.

Lenke til kommentar

I denne saken finnes det 3 vinnere, samsung, windows og nokia! og en STOR taper apple.... For en ting har windows klart og kommer til og klare igjen og igjen og ...(osv) Og det er og lage gode enkle brukerløsninger som hvilken som helst idiot klarer og bruke. Og siden 90 - 95 % av alle pc er i verden har microsoft så blir det veldeig enkelt og ta i bruk windows phone, nettbrett og alle andre Microsoft fremstøt som kommer :roll: ikke det at jeg liker microsoft men jeg trur de klarer det igjen.

 

Google kommer også til og klare seg veldig godt framover pga av reklame inntektene og at de ikke produserer en eneste telefon bare android systemet som igjen passer godt til microsoft sine produkter

Lenke til kommentar

Det er vel vanskeligere å ikke velge MS sitt produkt i de fleste tilfeller.

 

Svært mange produkter som blir brukt i jobbsammenheng fungerer kun på Windows, så det er vanskelig å velge noe annet enn Windows i en god del tilfeller. Svært mange av produktene til MS er gjør at du blir nokså låst, som f.eks MS Office og Live Messenger. Dette har jo også vært en av de store problemene med å gå over til f.eks Open Office, da svært mange de må forholde seg til bruker formater på MS Office som kan skape problemer for de som ønsker å bruke Open Office (vet ikke hvor mye bedre dette har blitt med tanke på at de begge bør støtte ODF og OOXML).

 

Google sine produkter kan man lett velge om man vil bruke eller ikke. Om jeg ikke vil bruke søketjenesten til Google, så bruker jeg Bing eller Yahoo, men jeg bruker Google fordi jeg synes dem er best, ikke fordi jeg må som ofte er tilfellet med MS. Om jeg har lyst til å chatte med personer som har Google Talk, trenger jeg ikke å ha en Google-konto, jeg trenger ikke en gang å ha Google Talk, jeg kan ha en hvilken som helst Jabber-konto og en hvilken som helst Jabber-klient. Google Docs støtter ODF, som er en ISO-standard og kan brukes på de fleste kontorpakker.

 

Synest det blir litt feil å trekke inn jobbsammenheng her, da det ikke er du/jeg som tar valget der, men selskap/kunde.

 

Som privatperson så er det ikke særlig vanskelig å styre unna Microsoft, da kjøper du bare en PC om OSX eller Linux, kan riktignok være vanskelig å finne en bærbar som kommer med Linux/uten Windows, men ikke umulig.

 

Og selv om du er på Windows så er det ikke noe problem å ikke velge Microsoft produkter på resten av produktene.

Det forrige innlegget var ment som et motargument mot at det er lettere å velge bort MS eller Apple enn Google.

 

 

Det burde vært mulig å kommunisere med hverandre selv om man bruker forskjellige operativsystemer, eller forskjellige programmer. Ofte får jeg dokumenter fra skole, jobb, osv. i MS doc format, tror ikke det er populært å levere noe tilbake i Open Office-format. Det samme gjelder om jeg skal levere dokumenter til en god del bekjente også, så er ikke bare i jobbforhold dette. På skolen må vi bruke Windows på grunn av programvare som kun er tilgjengelig på Windows.

 

Det å finne en PC fra en av de store produsentene uten Windows er heller ikke så enkelt, selv om man kan avinstallere det etterpå.

 

Veldig mye kommersielle spill og programvare blir kun utviklet for Windows, og med markedsandelene til Windows er det lite sannsynlig at det vil bli forandret de første årene. En del streamingtjenester, videoutleietjenester, og andre tjenester på nett er avhengige av at du har Windows.

 

Jeg bruker både Linux og Windows, og snart også Mac OS. Jeg klarer meg fint med kun Linux (selv om jeg ikke har lyst til å begrense meg til det, og akkurat nå er det et par programmer jeg må kjøre på Windows), men kan skjønne at svært mange vil oppleve problemer i forbindelse med manglende støtte fra produsenter (både programvare og maskinvare). Ting har riktignok blitt bedre i de siste årene, og Intel, IBM, Google, og mange store aktører har hatt stor fokus rettet til åpen kildekode.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke det er slik i USA heller. Tror du rett og slett har missforstått. Men skal du installere apps fra Marked, da må du ha en aktiv g-mail konto.

 

Det gjelder vel bare om du skal installere betal-apps?

 

AtW

 

Om du ikke bruker googles verktøy så samler de jo heller ikke informasjon som du gir i slike produkter? Om du ikke liker den forretsningsmodellen, så kan du vel bare kjøpe software-produkter fra andre leverandører? Det er ikke noe uærlig med det i utgangspunktet, de er åpne med hva de tjener penger på. Man trenger jo ikke å benytte noen googleprodukter på androidtelefoner heller.

 

AtW

 

Du har rett i det du sier, men de fleste ser ut til å oppfatte Google som en julenisse, som gir dem masse "gratis stash" uten å kreve noen gjenytelse. Slik er det jo ikke.

 

Google bruker reklamepenger til å finansiere f.eks. Android, slik at konkurrenter som er avhengige av å selge sine systemer må legge inn årene (WebOS m.fl.). De hopper inn i en ny bransje, driter i eksisterende patenter, kverker konkurrentene og gir oss forbrukere færre valg. Deretter syter de strategisk i media om at alle andre er så slemme som saksøker Googles partnere, slik at hæren av sympatisører skal bli større.

 

At Google holder på slik er helt greit for meg. Det er business.

 

Alle som gjør det bra "kverker konkurrenter", slik er det i alle bransjer, nye folk som er mer konkurransedyktige kommer inn, og de som er minst konkurransedyktig forsvinner. Er det i utgangspunktet ett problem?

 

AtW

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det ikke et problem, men enkelte vil kanskje mene det er synd at en modell hvor produsenter tar betalt for en vare, erstattes av en modell hvor en produsent deler ut varene gratis, overtar markedet og forpester verden med reklame. Som forbruker liker jeg den første modellen best, samtidig som jeg synes markedsstategien til Google er god. Det er bare en smule irriterende når Google syter i media om patentsøksmålene. Det er åpenbart skuespill, for hvem tror ikke pipen ville fått en helt annen lyd om noen hadde tatt for seg av Googles patenter tilknyttet søk og reklame, patenter de tjener penger på?

Endret av Marasmus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det ikke et problem, men enkelte vil kanskje mene det er synd at en modell hvor produsenter tar betalt for en vare, erstattes av en modell hvor en produsent deler ut varene gratis, overtar markedet og forpester verden med reklame. Som forbruker liker jeg den første modellen best, samtidig som jeg synes markedsstategien til Google er god. Det er bare en smule irriterende når Google syter i media om patentsøksmålene. Det er åpenbart skuespill, for hvem tror ikke pipen ville fått en helt annen lyd om noen hadde tatt for seg av Googles patenter tilknyttet søk og reklame, patenter de tjener penger på?

Nå har jo MS valgt å benytte disse patentene noe mer fientlig, og Google vet vel ikke stort om hvilke patenter dette dreier seg om. Uansett, Google kunne gjort mer og eventuelt gått til saksmål.

 

Nå er det ikke slik at det kun er Google som satser på reklame. MS satser også på dette, og har gått inn i avtale med blant annet Yahoo. Synes Google sine annonser er mer bortgjemt enn svært mye annet. Sammenlign reklame i f.eks Gmail og Live Mail, eller Gtalk og Live Messenger.

 

Det er heller ikke alt som blir delt ut gratis som inneholder reklame, det meste av fri programvare som er modellen Google baserer seg på er uten reklame. Og angående Android (og det jeg har sett fra Chrome OS) ser jeg ikke noe reklame bortsett fra i de programmene jeg laster ned gratis.

 

Veldig mye av de pengene som kommer inn via reklame til forskjellige selskaper kommer fra reklameinntekter fra nettsider. I og med at de fleste nettsider i dag er gratis å bruke, vil disse trenge en inntekt, og da blir det reklame.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

MS må betale lisensiering til samsung også for samsung sine windows telefoner. så det går mye opp i opp.

og det er en god strategi. det viser at begge selskaper er seriøse og sikre på at de kan levere et godt produkt.

hadde apple gått inn med et samarbeid med andre leverandører også og ikke bare stått på sitt og saksøkt alle konkurrenter, så hadde de også stått frem som et seriøst selskap og ikke som et jallaselskap sånn som de gjør nå med at de saksøker konkurrentene istedenfor å møte konkurransen med et bedre produkt enn konkurrentene.

saksøking av sine egne leverandører blir bare for tåpelig. og patenten de maser om er jo bare tull (aparat som har flat overflate, skjerm og runde hjørner). det gjelder absolutt alt som eksisterer på markedet av tablets.

nå kniver de med samsung og HTC. lurer på hvor lang tid det tar før de prøver å yppe med sony siden de har lansert en ny tablet nå. (og den ser RÅ ut og har en fin pris (ligger på 350€ her i irland for 16 gig verjonen og 450 for 32 giggeren)... lykke til:P

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...