Gå til innhold

Derfor ble ikke Dead Island anmeldt (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Jeg syntes spillet var vanskelig alene og på normal som Sam B. Det er tidkrevende og ineffektivt å daske rundt på fiendene på egen hånd, da særlig thugs. Jeg opplevde selv i Act 1 at jeg måtte bruke flere "liv" eller forsøk på å ta ordinære thugs, og jeg tror ikke jeg skakkjørte figuren min nevneverdig. Selv med det beste jeg kunne oppdrive av våpen virket fiendene regelrett ubalanserte og unødvendig seige.

Har spilt gjennom Act 1 med alle 4 characterne og allerede på den andre charen (etter å ha spilt gjennom på første) så mer eller mindre bare brøyta jeg meg gjennom Act 1 lett som en plett. Det handler bare om å knekke koden. Er på en måte litt som med Demon's Souls, spillet blir mye bedre hvis man har en guide :p Det aller viktigste for Act 1 er egentlig bare å huske på at man har nevene. På de 2 siste charene så brukte jeg kanskje bare to eller tre våpen før jeg kom til hotellet. Hvis du finner ett bra våpen eller to på vendorene (bare å selge alt du finner) så dreper de alt av vanlige zombies på ett eller to slag hvis de er fullt oppgraderte.

 

Men som jeg har sagt før, så kjenner jeg meg igjen i frustrasjonen og. Litt synd at du ikke bare skrev en skikkelig dårlige anmeldelse istedenfor, men det hadde kanskje ikke vært så populært :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zealuu: At Techland ønsker noe som et magnum opus gjør ikke produktet umiddelbart velprodusert og kostbart. Nå peker lavbudsjett i dette tilfellet ikke nødvendigvis på den faktiske prislappen, men heller hvordan jeg oppfatter gjennomførelsen, tiden som tilsynelatende er brukt til å polere produktet og det generelle uttrykket. Dead Island er et rustent spill. Jeg tror ikke de har sprutet inn altfor mye penger fra den varierende Call of Juarez-serien heller, om den i det hele tatt har gått nevneverdig i pluss.

 

Techland har gjort mykje meir enn berre Call of Juarez, sjølv om det berre er CoJ og no Dead Island som har teke steget opp frå middle-shelf-spel. Om ikkje Techland faktisk tente pengar på det dei driv med, så hadde dei nok for lengst gått den vegen andre uprofitable studio går.

Når dei har holdt på sidan 2006, produksjonsverdiane ikkje kjennest veldig øst-europa i samanlikning med eit anna øst-europeisk spel eg er glad i (STALKER), og dei tek seg bryet med å outsource for "artistiske trailarar", så trur eg ikkje dette er eit garasjeprosjekt.

 

Jeg syntes spillet var vanskelig alene og på normal som Sam B. Det er tidkrevende og ineffektivt å daske rundt på fiendene på egen hånd, da særlig thugs. Jeg opplevde selv i Act 1 at jeg måtte bruke flere "liv" eller forsøk på å ta ordinære thugs, og jeg tror ikke jeg skakkjørte figuren min nevneverdig. Selv med det beste jeg kunne oppdrive av våpen virket fiendene regelrett ubalanserte og unødvendig seige.

 

Kor slo du dei? Har aldri opplevd dei som seige. Som sagt, å veive laus er ineffektivt - mot Walkers og Infected er spark og slag mot beina gode openers, mot Thugs er det føremålstenleg å knekke/kutte av armane deira. Når en zombie først er på bakken, så treng dei før det første 10-15 sekund på å reise seg, og ikkje minst medfører det ein enorm skadebonus, som vert endå større om du sikter på hovuda. Du treng heller ikkje spele særleg lenge for å å låse opp Stomp, som er ein instakill mot dei som ligg ned.

 

Jeg synes ikke det er noe som minner om survival horror med å circle strafe rundt fiender for å kakke dem i hodet og sprette kjapt ut av rekkevidde. Kanskje det er noe jeg hadde gjort om jeg var alene på en øy i det virkelige liv, men om det er utgangspunktet så har jeg veldig mye annet å kritisere spillet for.

Problemet med at våpnene raknet uten videre var ikke at det var vanskelig å erstatte dem, men at det er tidkrevende å dasse rundt etter en arbeidsbenk.

 

Kom du til nokon av interiørmiljøa? Dei har ikkje den opne apellen til hovudområda, men det auka fokuset på lys/skugge og at ein ikkje alltid kan springe langt avgårde gjer at dynamikken i spelet vert endra. Heile greia med improviserte våpen og å utforske eit tropisk zombieland for å betre overlevingssjansane til folk, og at du veldig raskt kan få juling om du ikkje har ein plan, synes eg òg tenderer i retning survival horror. Sjølvsagt er det ikkje akkurat Amnesia eller Silent Hill, men for min del er Dead Island tidvis i stand til å produsere ein god zombiestemning.

 

Benkane er jo overalt, og er hendig markerte på kartet så snart du veit kor dei er - og kvar fast travel-node har ein arbeidsbenk. I avlukka main plot-seksjonar så er dei spredt ut omtrent som medpacks og ammo caches i gamle skytespel - akkurat der dei treng å vere. Og igjen, om du forberedte deg på ein tur ut, så ville du jo gjerne ha oppgradert våpna før du forlot safe-zonen (og arbeidsbenken).

 

I starten satset jeg direkte på talenter som gav meg økt utholdenhet eller gjorde våpnene mine mer varige, så jeg kunne spille Dead Island slik jeg antakeligvis foretrakk det. Likevel hadde jeg enten valget mellom å gå hardt ut og risikere å bli kakket i bakken til stadighet, eller å suse rundt og hoppe frem og tilbake med ett og ett slag. Tempoet og rytmen i kampene er dårlig balanserte, i mine øyne.

 

Det er rart, sidan eg gjorde det same med Xian Mei, og ikkje støtte på nokon problem - anna enn at det tok litt tid før eg fann bladed weapons med same rekkjevidde som blunt har heilt frå starten av. Ein burde kanskje vente å måtte flytte litt på seg innimellom når ein skal drepe fem-seks zombiar i rask rekkjefølgje, og eg trur det vert vanskeleg å utnytte miljøa eller sette opp feller om ein insisterer på å vere så statisk som mogleg.

 

Jeg har på ingen som helst måte et problem med narrativen til oppdragene, problemet mitt er hvordan de har tatt verste sort av MMO-oppdrag, spredt dem så godt utover kartet de bare orker og latt det være med det. Det er ingen inspirasjon eller vilje til å gjøre noe annet enn hva alle de andre gutta i action-rpg-sjangeren foretar seg, og de har i det minste mekanisk gode spill å lene seg på.

 

Mekanikken i Dead Island er kjernesunn - nærkampangrepa har vekt, den faktiske rekkjevidda på ting har ein reell samanheng med korleis dei ser ut på skjermen, skytinga fungerer godt, skills er varierte og interessante nok til at det er verdt bryet å gå opp i level - og ikkje minst er viset zombiane reagerer på angrep både logisk, lenestolsanatomisk riktig, og så nær realistisk eg har sett nokon løyse det utan å nytte Euphoria. Høveleg pent er det òg, om ikkje akkurat Battlefield 3.

 

Einaste som plagde meg i starten var at default FoV (sjølvsagd) er for lav på PC, men det har eg no fått fiksa.

Lenke til kommentar

Så Zealuu, siden du liker spillet må alle være enige med deg? Det jeg har lest om spillet fra andre kilder har nevnt mye om varierende kvalitet på animasjoner og rekkevidder på våpen som ikke helt henger på greip, men det er vel ingen av de anmelderne som vet hva de snakker om heller?

 

Det har blitt sagt tusen ganger før, anmeldelser, noe dette ikke er engang, det er mer en kommentar enn noe annet, er subjektive, og om du ikke er enig i hva artikkelforfatteren skriver nytter det ikke å fortelle om hvordan du har opplevd spillet som om de har tatt feil og du har rett. Det forandrer ikke opplevelsen deres. End of.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er helt på linje med anmelder her. Har selv spilt gjennom og hatt det storartet, men det skyldes kun fordi jeg alltid har spilt med 3 venner. Hadde jeg kun spilt alene ville jeg gitt det opp etter et par timer, og på sitt beste sett på spillet som middelmålig. Selfølgelig subjektivt, men å påsta at opplevelse av spill er noe annet blir bare dumt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Zealuu, siden du liker spillet må alle være enige med deg?

 

Nei, det er ikkje heilt sånn det fungerer. :)

 

Om ein anmelder sier at "spelet er ikkje gøy å spele", så er det heilt kurant. Men når han seier "spelet er ikkje gøy å spele, fordi x", så må nesten x vere sann. Når x er ein observasjon som beviselig ikkje er sann, så har eg ingen problem med å påpeike det. Her gjeld det mellom anna at han blir slått ned heile tida - det er sjølvsagd mogleg å verte slått ned heile tida, men å nytte det som eit argument for at spelet er dårleg, er på nivå med å erklære at Super Mario Bros. er dårleg fordi ein konstant spring rett på ein goomba.

 

Våpen og rekkjevidde vert vel eit spørsmål kognitiv dissonans, så det er subjektivt - sjølv om eg trur det reint mekanisk er i orden. Kanskje høgare enn default FoV hjelp?

Lenke til kommentar

Synes nå nå spillet var kjempe bra. Ja, det hadde noen feil og mangler, men ingen så store at det bydde på problemer. Spilte igjennom hele kampanjen alene og det var til tider kjempe vanskelig, men likevel mistet jeg aldri lysten på progresjon. De forskjellige delene av spillet - som jungel, ferieparadis, landsby og undergrunn - gjorde at spillet aldri føltes monotont og kjedelig. Sideoppdragene var også stort sett veldig bra. Spillet scorer 80.90% på gamerankings.com, så her er mange uenig med artikkelforfatter. Undertegnede inkludert.

Lenke til kommentar

Dead Island er et >realistisk< *host host* zombie survival spill. Spill det som om det er L4D, og du vil dø masse. Spill det som om du er ferdig hvis du dør, og du vil aldri dø, med mindre du backpaddler inn i noe mens du er trøtt. Fullførte første playthrough alene med 2 deaths. En der jeg backpaddlet inn i en lyktestolpe og ble løpt ned av en Ram, og en der jeg ble MMA'et av en butcher.. hvis man vil facerolle spillet, er man enten chinachick eller bluntdude. Da gjør man alt for mye dmg i forhold til fiendens level, igjennom hele spillet. Siste boss er helt latterlig lett uansett hvilken karakter du velger.

 

Akkurat nå er jeg i gang med en ny playthrough der jeg enda ikke har dødd, men er dog ikke kommet lengre en chap 11.

 

Jeg er enig med anmelder om at spillet egentlig ikke er noe bra, men du lager din egen moro. Spesielt hvis du er av typen som liker Resident Evil/Killing Floor bedre en Left 4 Dead, vil du like Dead Island.

 

Also: Har spilt det litt i 4 player mode, men det blir veldig, veldig lett. Da har man på en måte alltid en direkte counter til hva en fienden måtte være, samt tre stykker som gjør moderat skade i seg selv. Selvfølgelig er det veldig gøy, men litt av utfordringen forsvinner. (Litt som i Borderlands)

Lenke til kommentar

Så Zealuu, siden du liker spillet må alle være enige med deg? Det jeg har lest om spillet fra andre kilder har nevnt mye om varierende kvalitet på animasjoner og rekkevidder på våpen som ikke helt henger på greip, men det er vel ingen av de anmelderne som vet hva de snakker om heller?

 

Det har blitt sagt tusen ganger før, anmeldelser, noe dette ikke er engang, det er mer en kommentar enn noe annet, er subjektive, og om du ikke er enig i hva artikkelforfatteren skriver nytter det ikke å fortelle om hvordan du har opplevd spillet som om de har tatt feil og du har rett. Det forandrer ikke opplevelsen deres. End of.

 

Men da igjen så er dette et forum...du vet en plass hvor en ytrer sine meninger og diskuterer ting.....hint hint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok at det er et forum, jeg er bare lei av å lese innleggene til folk som gjerne forteller andre personer (spesielt anmelderne) hva de skal synes om et spill basert på deres egne erfaringer. Folk er forskjellige, sånn er det bare. Men allikevel blir det så godt som krig hver gang en anmelder ikke gir god nok karakter osv til et spill som de liker.

Lenke til kommentar

Bruker å si meg enig med mye av Gamer sine artikler osv men Dead Island anmeldelsen er såpass skivebom at det er ikke feil liga det er snakk om men feil sport..

 

Personlig så storkoste jeg meg igjennom singleplayern og kjører gjerne igjennom en ny runde med multiplayer. Spillet er jo ikke perfekt men når det kommer til zombiespill så må jeg si det er noe av det beste jeg har rørt hendern i de siste 3 årene.

 

Atmosfæren og følelsen av at man har vært i paradiset før man blir revet inn i en fight to survive mode er jo rett å slett herlig!

 

8+/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et kvalitetseksempel på at Gamer.no bør virkelig revurdere en eller flere av sine skribenter. Makan til ensidig og negativ omtale av spillet tror jeg du skal se lenge etter. Sry mac, men om du prøvde være ærlig og skrive rett fra levra hva du følte om spillet så har du kanskje missforstått yrke ditt. Slike ting som dette bidrar til at Gamer.no blir dratt ned på et veldig useriøst nivå.

 

 

For at du skal forstå hva jeg mener så er jeg ikke uenig i alt som står i posten, det er ikke til å stikke under en stol at dead island har sine feil. Jeg syntes fortsatt at spillet fortjener ros for at har solgt så mye, plenty av zombie spill som ikke har klart seg på markedet. Det enkle er ofte det beste :)

 

/rant off

peace out

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva faen dere gjør med siden deres, men hver gang jeg skal poste en kommentar så havner den ikke under teksten jeg har lest men inne på et forum, men "anmelder" håper virkelig du leser dette! for en bunch av svada, samma til deg "Odesseiron" å snakke ned til leserene og unnskylde dere selv fordi dere er inkompetente er vel ikke akkurat noe sjakk trekk! Jobben deres er å anmelde spill, å et stor spill som Dead Island er ikke noe unntak...det at den tufsen som har spilt dette spillet driver og klager er forbi meg, alt han bruker til sitt forsvar er jo bare tull.. Er inget problem og spille det solo, jeg er en middels god gamer, og spilte vel rundt 10 timer uten og dø mere enn 5 ganger, helt latterlig...merker jeg blir irritert hver gang dere bringer opp Dead Island! Gamer dere trenger en frisk stab, på tide og sparke noen tenåringer:)

Lenke til kommentar

Min fav på gamer er en artikkel om kinect hvor en :hmm: norlands biiiip! har mere forklaring hvordan leiligheten hans er forliten til kinect enn omtalen ... lattelig og uintresangt som resten av hans spille omtaler :nei: skipper glatt artlkler uansett hvilket spill han skriver om personelig svada i hver artikkel

Lenke til kommentar

Dead Island virka som ett stilig konsept, men etter det jeg har sedd så virker det altfor ubalansert for å være noe særlig morsomt. Av åpne FPS sandkasse spill med stor utforskbar verden som e på vei så e det kun Far Cry 3 som æ kan tenke på akkurat nu som virkelig frister. Eneste andre non-fps sandkasse spill den her høsten som virker artig må være Saint's Row 3.

 

Derimot håper ikke det tar for mange år til GTA5 blir annonsert og takker heller ikke nei til Just Cause 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...