Gå til innhold

Forskjellen på mobildata og dataroaming?


martin9

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fri mobilbruk ut året. Pga dette har jeg aktivert mobildata på min htc incredible s.

 

I instillingene har jeg også mulighet til å slå på noe som heter dataroaming. Hva er dette? Har dette noe med mobildata å gjøre? Hva er forskjellen?

 

Har googla det, men skjønte ikke særlig mye.

 

Takk for hjelp!

Endret av martin9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har fri mobilvruk ut året. Pga dette har jeg aktivert mobildata på min htc incredible s.

 

I instillingene har jeg også mulighet til å slå på noe som heter dataroaming. Hva er dette? Har dette noe med mobildata å gjøre? Hva er forskjellen?

 

Har googla det, men skjønte ikke særlig mye.

 

Takk for hjelp!

Roamer er noe du gjør når du er i utlandet utenfor norsk dekning.

 

Når du roamer bruker du ett utenlandsk nett for å komme deg på internett og din teleleverandør må betale det utenlandske teleselskapet noe som gjør det mye dyrere for deg.

 

Slår du av roaming vil du ikke komme på nett utenfor ditt eget teleselskaps dekningsområde.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har fri mobilvruk ut året. Pga dette har jeg aktivert mobildata på min htc incredible s.

 

I instillingene har jeg også mulighet til å slå på noe som heter dataroaming. Hva er dette? Har dette noe med mobildata å gjøre? Hva er forskjellen?

 

Har googla det, men skjønte ikke særlig mye.

 

Takk for hjelp!

Roamer er noe du gjør når du er i utlandet utenfor norsk dekning.

 

Når du roamer bruker du ett utenlandsk nett for å komme deg på internett og din teleleverandør må betale det utenlandske teleselskapet noe som gjør det mye dyrere for deg.

 

Slår du av roaming vil du ikke komme på nett utenfor ditt eget teleselskaps dekningsområde.

Kan jeg ringe å sende sms med roaming av?

Lenke til kommentar

Roamer er noe du gjør når du er i utlandet utenfor norsk dekning.

 

Når du roamer bruker du ett utenlandsk nett for å komme deg på internett og din teleleverandør må betale det utenlandske teleselskapet noe som gjør det mye dyrere for deg.

 

Slår du av roaming vil du ikke komme på nett utenfor ditt eget teleselskaps dekningsområde.

Dette blir ikke helt riktig. Roaming er når du bruker et annet nettverk enn nettverket til din teleleverandør. Det finnes flere tilfeller av roaming også internt i norge. F.eks roamer du når du som Network Norway abbonent bruker telenor der NN ikke har dekning.

 

 

Så kort fortalt, roaming er når man bruker et annet nett enn egen teleleverandørs nett.

Lenke til kommentar

Dette blir ikke helt riktig. Roaming er når du bruker et annet nettverk enn nettverket til din teleleverandør. Det finnes flere tilfeller av roaming også internt i norge. F.eks roamer du når du som Network Norway abbonent bruker telenor der NN ikke har dekning.

 

 

Så kort fortalt, roaming er når man bruker et annet nett enn egen teleleverandørs nett.

 

Dette er fasit.

 

Enda litt mer utfyllende, for interesserte:

 

Roaming er når man er utenfor egen operatørs mobilnett (som i Norge vil si at alle operatører unntatt NetCom, Telenor og stedvis Network Norway roamer til enhver tid). Imidlertid er det kun i utlandet det påløper ekstra kostnader for roaming for norske kunder, men jeg er av den oppfatning at i enkelte andre land kan man bli ekstrafakturert for roaming på andre operatørers nett i samme land.

 

Derfor vil det for en norsk mobilkunde i praksis være at roaming = bruk i utlandet. Likevel vil Chess-, OneCall-, Ludo- og andre mobilkunder se et R-symbol på sin mobil (særlig Android) til enhver tid som informerer om roaming.

 

Dataroaming kan deaktiveres som et eget valg, da dette historisk sett er skamdyrt.

Endret av Leo_Khenir
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Roamer er noe du gjør når du er i utlandet utenfor norsk dekning.

 

Når du roamer bruker du ett utenlandsk nett for å komme deg på internett og din teleleverandør må betale det utenlandske teleselskapet noe som gjør det mye dyrere for deg.

 

Slår du av roaming vil du ikke komme på nett utenfor ditt eget teleselskaps dekningsområde.

Dette blir ikke helt riktig. Roaming er når du bruker et annet nettverk enn nettverket til din teleleverandør. Det finnes flere tilfeller av roaming også internt i norge. F.eks roamer du når du som Network Norway abbonent bruker telenor der NN ikke har dekning.

 

 

Så kort fortalt, roaming er når man bruker et annet nett enn egen teleleverandørs nett.

 

 

Korrekt. Roaming er når du benytter en annens leverandør en din eget sitt nett. I norge har dette ingenting å si for deg som kunde da du uansett ikke blir belastet ekstra for å roame på eventuelle samarbeidspartnere til din leverandør , Feks Network Norway om du benytter denne.

Så i den sammenheng du spør så har det ingenting å si om den er på eller ikke(er usikker på om du faktisk trenger denne i sammenheng med NN og feks Telenor som nevnt). MEN skal du til utlandet er det stert anbefalt at denne er AV, med mindre du har løst til å bruke 500kr på datatrafikk(det er da din operatør sier stopp, med mindre du ønsker noe annet). Og den gjelder utelukkende data, ikke normal tale eller sms.

Lenke til kommentar

Dette blir ikke helt riktig. Roaming er når du bruker et annet nettverk enn nettverket til din teleleverandør. Det finnes flere tilfeller av roaming også internt i norge. F.eks roamer du når du som Network Norway abbonent bruker telenor der NN ikke har dekning.

 

 

Så kort fortalt, roaming er når man bruker et annet nett enn egen teleleverandørs nett.

 

Dette er fasit.

 

Enda litt mer utfyllende, for interesserte:

 

Roaming er når man er utenfor egen operatørs mobilnett (som i Norge vil si at alle operatører unntatt NetCom, Telenor og stedvis Network Norway roamer til enhver tid). Imidlertid er det kun i utlandet det påløper ekstra kostnader for roaming for norske kunder, men jeg er av den oppfatning at i enkelte andre land kan man bli ekstrafakturert for roaming på andre operatørers nett i samme land.

 

Derfor vil det for en norsk mobilkunde i praksis være at roaming = bruk i utlandet. Likevel vil Chess-, OneCall-, Ludo- og andre mobilkunder se et R-symbol på sin mobil (særlig Android) til enhver tid som informerer om roaming.

 

Dataroaming kan deaktiveres som et eget valg, da dette historisk sett er skamdyrt.

 

selv om chess bruker netcom sitt nett trenger du/jeg ikke å ha dataroaming på for å surfe nettet. vet ikke hvorfor

Lenke til kommentar

 

selv om chess bruker netcom sitt nett trenger du/jeg ikke å ha dataroaming på for å surfe nettet. vet ikke hvorfor

 

Grunnen er at det er TeliaSoneria som eier både NetCom og Chess, og derfor roamer de internt i moderbedriften og søsterbedriften. De bruker jo på en måte sitt eget nett.

Endret av PS360
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil, er det SIM-kortet som bestemmer hvilket nett telefonen har "lov" til å koble seg opp mot. Mobilen krever en godkjenning fra brukeren dersom den skal kunne koble seg opp mot et annet nettverk enn det som opprinnelig var "planen".

 

Tele2 bruker NetCom sine sendere, men produserer sine vanlige SIM-kort i Sverige (Mulig at MicroSIM fra Tele2 er med Norsk operatørkode). For å få internett på mobilen fra Tele2, må alltid Roaming være slått på. Et lite irritasjonsmoment her altså.

 

Slik er det i mitt tilfelle, si ifra om ikke andre har det slik med Tele2 i Norge.

Lenke til kommentar

Grunnen er at det er TeliaSoneria som eier både NetCom og Chess, og derfor roamer de internt i moderbedriften og søsterbedriften. De bruker jo på en måte sitt eget nett.

Det stemmer ikke. Man roamet ikke før Chess var en del av TeliaSonera heller.

 

Årsaken til at man ikke roamer er fordi Chess er en virtuell operatør, altså en operatør som ikke har eget nettverk, men som leier nettverk av Netcom. Innenlandsroaming benyttes bare dersom operatøren har eget nettverk, men har roamingavtaler med en annen operatør for å kunne tilby utvidet dekning utover eget nettverk, eller dersom de er en virtuell operatør hos en operatør som har en roamingavtale med en annen operatør.

 

Litt annerledes forklart:

Roaming benyttes bare når man er tilkoblet et nettverk som ikke er hjemmenettverket til operatøren, og bare når ens egen operatør har en roamingavtale med operatøren av det andre nettverket.

 

Ergo:

 

Chess -> Virtuell operatør på Netcoms net -> Chess sitt hjemmenett er Netcom sitt nett -> Ingen roaming

 

Network Norway -> Operatør med eget nettverk -> Network Norway sitt hjemmenett er Network Norway sitt eget nett -> Roamingavtale med Telenor -> Roaming

 

OneCall -> Virtuell operatør på Network Norways nett -> OneCall sitt hjemmenett er Network Norway sitt nett -> Network Norway har roamingavtale med Telenor -> Roaming

 

Ludo -> Virtuell operatør på Telenor sitt nett -> Ludo sitt hjemmenett er Telenor sitt nett -> Ingen roaming

 

Djuice -> Virtuell operatør på Telenor sitt nett -> Djuice sitt hjemmenett er Telenor sitt nett -> Ingen roaming

 

(Tele2 på sin side ødelegger hele logikken og er et slags sammensurium av både virtuell operatør og operatør som har roamingavtale. Med tele2 så har man i utgangspunktet et svensk abbonement med et svensk SIM-kort (og jeg tror også svensk nummer, men det har jeg ikke fått bekreftet), og når man er i Norge roamer man på Netcom sitt nettverk. Samtidig får man også tildelt et norsk nummer. Ergo, tele2 passer ikke inn på noen som helst måte med noe som helst. Og for å gjøre saken enda særere så er Tele2 deleiere av Mobile Norway, men bruker ikke Mobile Norway sitt nettverk)

 

Eget nett i Norge: Network Norway, Telenor, Netcom

Virtuelle operatører: Alle andre

Innenlands-roaming: Network Norway, og virtuelle operatører som leier nett av Network Norway

 

TLDR; Bare operatører med eget nettverk og roamingavtale med en annen norsk operatør har innenlands-roaming. Virtuelle operatører tilbyr ikke innenlands-roaming, med mindre operatøren som eier nettverket de er en virtuell operatør hos tilbyr innenlands-roaming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

*

For å få internett på mobilen fra Tele2, må alltid Roaming være slått på. Et lite irritasjonsmoment her altså.

*

Hvorfor er det irriterende at roaming må være slått på?

 

Om du ikke farter til og fra utlandet daglig, spiller det jo ingen rolle for deg som bruker? :hmm:

Vell... Det gjør jo Tele2 ubrukelig i grenseområder (mot andre land enn Sverige). Om man f. eks. bor i nord et eller annet sted nær den finske eller den russiske grensen og har påslått roaming vil man til støtt og stadighet hoppe over på finsk eller russisk nettverk, og det kan fort bli veldig dyrt.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Godt poeng, tenkte ikke på grenseområder. Klart dette kan skape problemer.

 

Men vil man ikke da kunne slå av automatisk operatør valg på telefonen for og ikke hoppe over på feil nett?

Helt riktig. Ikke send regninga til meg, men kombinasjonen roaming på, og manuelt operatørvalg kan løse problemet, bortsett fra i Norge(!) fordi telefonen da ikke vil hoppe automatisk mellom Telenor og Mobile Norway. Hvis tele2 hadde giddet å bruke norske serienummer på simkortene sine, så hadde mye blitt enklere.

 

Edit: typo

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Helt riktig. Ikke send regninga til meg, men kombinasjonen roaming på, og manuelt operatørvalg kan løse problemet, bortsett fra i Norge(!) fordi telefonen da ikke vil hoppe automatisk mellom Telenor og Mobile Norway.

Jeg ville ikke stolt på den løsningen. Da jeg drev og analyserte mobilnettverk til masteroppgaven min hadde jeg ofte behov for å låse mobilen til et bestemt nettverk med ulike SIM-kort (utenlandske i Norge, Norske i utlandet). På alle de gamle telefonene mine fungerte dette finfint. På Android, ei. På Android opplevde jeg to problemer:

 

- Selv om telefonen var låst til et bestemt nettverk gikk den ofte (men ikke alltid) tilbake til automatisk valg av nettverk dersom telefonen ble slått av og på (eller rebootet selv på grunn av en programvarefeil).

 

- Veldig ofte når telefonen var manuelt låst til et nettverk nektet den å koble seg på nettverket igjen etter at telefonen hadde mistet dekning. Feilmeldingen var «SIM-kortet lar deg ikke tilkoble nettverket»* Eneste løsning var da å slå telefonen av og på.

 

Konklusjon: Jeg ville ikke stolt på en sånn løsning, når risikoen er regning på inntil 500kr...

 

 

*) Fritt etter minnet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

(Deler av quote er fjernet av plasshensyn, se forrige post for full teskst)

Konklusjon: Jeg ville ikke stolt på en sånn løsning, når risikoen er regning på inntil 500kr...

 

For å være tendensiøs og sette det på spissen: det er bare Tele2-kunder som har et problem her, fordi Tele2 leverer svenske sim-kort i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...