Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer å kjøpe BMW 525D E61


bb79

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en BMW 525D E61 stasjonsvogn fra 2004-2007. Jeg er ute etter 2,5-literen med 177 hk. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som dere bilentusiaster sikkert kan hjelpe meg med:

1. Er det mye feil på denne motoren?

2. Er det noen årganger jeg bør holde meg unna?

3. Hvilke andre vanlige feil er det på denne modellen?

4. Er Xenonlys standard på denne modellen?

5. Hvor tung henger kan bilen trekke?

6. Panoramatak hørtes utrolig stilig ut (mest for de som sitter bak). Ulempen er at det veier mer og visstnok har noen problemer med vannlekkasje. Hvor mye mer vil bilen veie med panoramatak? Det er jo ikke helt gunstig at tyngdepunktet flyttes lenger opp.

7. Enkelte modeller har luftdemping. Hva er fordelene og ulempene med dette? Vil det løpe en stor ekstra kostnad på service og sjekk/vedlikehold av kompressoren/dempere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eier ikke bilen selv, men far min har en 2005 modell 525d!

Har hatt problemer med nivåreguleringen på luftdemperen, men ellers har det vært en strålende bil.

Har også panoramataket, og det har ikke vært noen tegn på lekkasje. Ganske sikker på at Xenon er standard.

 

Et helt sinnsykt drag i bilen for å være såpass stor og tung, kjøreegenskapene er også i toppklasse. Et lite hint er BSR hvis du vil forbedre ytelsene litt!

 

www.bimmers.no vil gi deg bedre info om bilen sånn btw, hjelpsomme og kunnskapsrike folk!

Endret av Leif.ross
Lenke til kommentar

Tror nok du får bedre hjelp på dedikerte BMW forum.

 

En god start kan være

 

Begagnatguiden autopower.se

 

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/

 

E60/61 tråden bimmers.no (happy reading :))

 

http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=77192&sid=dc1a87070fadb2db63c0c7aa524cc365

 

Min personlige erfaring med å lese forum opp og ned før man skal kjøpe bil er at til slutt så fremstilles biler med så mye feil at man blir i tvil om man vil kjøpe i det hele tatt. Du må huske at det stort sett bare er negative ting og problemer det skrives om, men det kan være en grei måte å gjøre seg selv oppmerksom på de mest vanlige og vesentlige feilene om manglene hvis man klarer å sorterer det ut blant alt det negative.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Her var det mye nyttig informasjon, bas! Takk skal du ha :)

Ja, jeg er enig med deg at man kan få et inntrykk av at bilen kun har feil. Men på en annen side er det jo en samleside for alle feil. Det er ikke dermed sagt at alle biler vil få alle disse feilene. Og ingen biler er feilfrie. Selv ikke tyske :p

Lenke til kommentar

Hei. Er enig med at det er mye fokus på det negative. Du må gjøre en totalkostnadsanalyse for bilen og se om bilen passer deg.

 

Jeg kjører ikke Audi fordi den er solid som en tanks, men fordi jeg liker bilen og har råd til å ha den. BMW 5 serie er absolutt en drømmebil og jeg tror det største problemet blir irritasjon av andre som kjører sakte. Dette fordi mange andré biler sitt speedometet ofte viser 10-15 % mer og at bilen har lav fartsfølelse. Tyske biler er laget for å takle cruise i 160 ++ og da føles det meget sakte nå speedometetnålen aldri er over kl 9 posisjon.

 

Luftdempere krever mer vedlikehold en opphenget til en 81 mod corolla, men hva har vi service og verksteder til? Og hva demper best?

Lenke til kommentar

Hei. Er enig med at det er mye fokus på det negative. Du må gjøre en totalkostnadsanalyse for bilen og se om bilen passer deg.

Ja, jeg har vel kommet fram til at økonomien min har såpass godt rom at jeg kan kjøpe en slik bil. I dag har jeg allerede en helt flott Renault Laguna II med både delskinn, cruise control, ESP, AC, Xenon og fem stjerner på Euro NCAP. Trenger jeg ny bil? Nei. Vil jeg ha ny bil? Ja.

 

Jeg kjører ikke Audi fordi den er solid som en tanks, men fordi jeg liker bilen og har råd til å ha den. BMW 5 serie er absolutt en drømmebil og jeg tror det største problemet blir irritasjon av andre som kjører sakte. Dette fordi mange andré biler sitt speedometet ofte viser 10-15 % mer og at bilen har lav fartsfølelse. Tyske biler er laget for å takle cruise i 160 ++ og da føles det meget sakte nå speedometetnålen aldri er over kl 9 posisjon.

Dette problemet har jeg dessverre uansett hvilken bil jeg har hatt tidligere. Det er ikke bilen som er problemet, det er folks kjørestil og veiene her i landet. Det er derfor jeg foretrekker å kjøre om natta.

 

Luftdempere krever mer vedlikehold en opphenget til en 81 mod corolla, men hva har vi service og verksteder til? Og hva demper best?

Tja, det hørtes for meg ut som en ekstra utgiftspost når opplegget til luftdemperne må skiftes/repareres/vedlikeholdes. Er det noen som har noe erfaring om disse demperne er noe særlig bedre? Jeg har lest at campingfolk gjerne ønsker nivåregulering når de trekker vogn. Men er demperne generelt mer behagelig? Blir en BMW med slike dempere like god som en Citroen? Dette kan være litt nyttig for meg som av og til monterer videokamera i frontruta og andre steder på bilen.

Lenke til kommentar

Vanlige fjærer er nok mere solid enn luftfjæring og koster definitivt mye mindre å fikse. Bare en luftbelg koster fort flere tusen kroner, og det er bare den ene. Skjønner godt at campingfolket liker luftfjæringa/nivåregulering, for det er greit å ha den når man trekker tungt. Men ikke så greit når luftbelgene må byttes :)

 

Tror ikke du kjenner så mye forskjell på komforten med kun luftfjæringa bake kontra vanlige fjærer. Hadde bilen hatt luftfjæring framme også, ja da blir det mere komfort. Og da spesielt over telehiv og kulete vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...