Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Om ordet "neger"


Anbefalte innlegg

Nå har det jo blitt et velkjent faktum at personer av afrikansk opprinnelse ikke er begeistret for bruken av ordet "neger".

Det er forsåvidt helt greit, og ingen skal trenge å bli kalt noe de ikke er komfortable med (bortsett fra politikere og parkeringsvakter da. Muligens :p ). En tidligere kompis av meg følte faktisk så sterkt om dette at han syntes svarting var helt greit, men ikke neger.

I motsatt ende har vi to venner av meg som hadde en samtale ang dette. La oss kalle dem X (hvit) og Y (svart)

X: Du Y, hve syntes du om ordet neger?

Y: Hæ? hva mener du med det?

X: Jeg mener jo det jeg spør om.

Y: Vetta faen jeg. Jeg er jo neger.

 

Som man ser, så er det jo forskjellige meninger om dette, men denne tråden er hovedsaklig rettet mot de som er imot bruken av dette ordet.

Hva skal man si? Svart har jeg hørt blir feil, somalier, ghaneser etc. er jo forsåvidt greit, men man vet jo ikke hvor alle kommer fra heller, og jeg nekter å kalle alle for person av afrikansk opprinnelse for det blir bare for knotete :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Neger og negresse er jo ord som har vært brukt i det norske språket i all tid, og snakker man med den eldre generasjonen, så sier jo de neger/negresse og ikke farget, afrikaner, mørkhudet, osv. . Det betyr jo selvsagt ikke at de nødvendigvis er æresmedlemmer av KKK. Selv synes jeg betegnelsen mørkhudet er mye styggere/diskriminerende enn neger. Det blir jo som å kalle asiatere for gulinger.

Selv i dagligtalen bruker jeg neger og negresse om jeg omtaler personer med mørk hud.

 

Nigger-uttrykket tar jeg derimot sterk avstand fra.

 

De/Dere er jo negere like mye som jeg er en bleik-fis, og det er det jo ikke noe å gjøre med.

Å være neger er like uheldig som å ha en rød sofa, høre på country-musikk, like fargen grønn, eller noe annet rart som ikke har noen verdens ting å si, egentlig.

Jeg er hvit og stolt, hadde jeg vært neger hadde jeg vært like stolt, eller asiat for den slags skyld, på samme måte som jeg hadde vært like stolt om jeg var gutt eller jente.

 

Det å omtale negere som "de" tror jeg nesten gjør mer skade enn å faktisk kalle de negere.

Lenke til kommentar

Ordet er ikke greit fordi når du sier ordet neger så gir navn til etnisk gruppe som vil si at du antyder at de er en annen rase. Derav blir det rasisme i følge rasisme definisjonen til FN.

 

«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

 

Sier du at personen er mørk i huden beskriver du personen, ordet neger blir helt anderledes.

 

 

Skal vi avskaffe rasisme helt så bør vi høre på Morgan Freeman.

 

http://www.youtube.com/watch?v=I3cGfrExozQ&feature=related

 

 

Vet folk er så veldig glad i det ordet, men det hjelper ingen å fortsette å bruke det. Skal innvandring og integrering bli bedre verden må folk slutte å kaste mennesker i bås basert på dere hudfarge og opphav. Å bare skylle på innvandrerne som ikke integrerer seg til norsk kultur er latterlig, når de kommer hit så gir nordmenn en kald skulder som gjør at vi tar avstand fra hverandre.

Endret av Spenul
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tommeltott:

 

Ah, da var det jeg som misforsto. De ordene du nevnte er jeg enig i at ikke er slemt å bruke. Neger og nigger, selv om det er stor forskjell på dem, føler jeg derimot ikke for å bruke. De synes jeg blir rasistiske. Jeg har respekt for fargede, da jeg kjenner flere og de er svært hyggelige alle sammen.

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...