Gå til innhold

Nektet garanti/reparasjon av Amentio/Datakjeden


Gorgonopsid

Anbefalte innlegg

For 1 år siden ble det kjøpt en stasjonær PC av Datakjeden Oslo via nettbutikk med butikkutlevering. Denne Pc'en var av typen som butikken (Datakjeden) bygde selv og solgte videre.

 

Denne PC'en tok for rundt 3 mnd siden kvelden, og ville ikke starte. Turen gikk da til Datakjeden i Møllergata for å få levert PC'en å se hva som er feil. Selger i butikken gjenkjenner PC'en som butikkens egen "gaming-pc". PC'en ble tatt i mot, null papirer gitt til kunde (noe man kommer på i etterkant) og det skulle ordnes fort. Forrige uke kom det nyheter for første gang. Da hadde PC'en vært borte i 2 mnd, og ingen kunne svare på hvor den var. Har forstålelse for at bomben i Regjeringskvartalet ville forsinke prossessen, men ikke i så stor grad. Dårlig kundeservice - hele oppleget er dårlig!

 

Anyroad, så viser det seg at PC'en nå er i Trondheim på verkstedet til Datakjeden/Amentio. Ved kontakt til verkstedt frasier Amentio (som har kjøpt opp Datakjeden ettter konkurs av sistnevnte) seg alt ansvar for garantier og vil ikke reparere PC'en. De kunne feilsøke og sende den tilbake til meg, gratis :hrm:

 

Har lest flere steder at man skal kontakte leverandør/importør ved garanti/reklamsjon etter konkurs hos selger. Da dette er en PC som Datakjeden har laget selv vet jeg ikke om det lar seg gjøre.

 

Har jeg nå som kunde ingen rettigheter mtp PC'en, eller er det noe jeg kan få gjort med saken? :hmm:

 

edit: Kvitteringen er fortsatt i god behold

Endret av Gorgonopsid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er nok både seljar og leverandør Datakjeden.

 

Kor vidt du som forbrukar har nokre rettar her vil vera avhengig av kva som skjedde ved komkursen, som busett i utlandet i mange år veit eg inkje her. Om Amentio kjøpe opp sjølve den juridiske eininga "Datahuset", så har dei overteke det selskapet som gjekk konkurs sine rettar OG plikter. Nokre gonger skjer dette, og då av grunna "skatteposisjonar". Det normale er likevel ved ein konkurs at ein kjøper INNMATEN i ei juridisk eining, og då er rettane dine absolutt NULL. Der kor inkje ER, har nemleg sjølv keisaren tapt sin rett. I eit slikt tilfelle kan faktisk selskapet som overtek nekta å levera ei vare som står på lageret attende i det heile, så lenge hin ikkje kan prova at denne vara er HANS/HENNAR, ikkje selskapet si.

 

Så diverre: Temmeleg sikkert forsvann alle rettane dine ved at Amentio kjøpte opp innmaten etter konkursen, og selskapet så vart sletta, men kjøpte dei sjølve eininga og fusjonerte henne inn i si eiga har du same retten mot Amentio som du hadde mot Datakjeden.

Lenke til kommentar

[...] De kunne feilsøke og sende den tilbake til meg, gratis :hrm:

 

Har lest flere steder at man skal kontakte leverandør/importør ved garanti/reklamsjon etter konkurs hos selger. Da dette er en PC som Datakjeden har laget selv vet jeg ikke om det lar seg gjøre.

 

Har jeg nå som kunde ingen rettigheter mtp PC'en, eller er det noe jeg kan få gjort med saken? [...]

 

Siden verkstedet vil feilsøke datamaskinen din gratis vil du sannsynligvis få beskjed om hvilken del som er defekt.

 

Forbrukerkjøpsloven § 35. gir deg rett til å gå mot tidligere salgsledd. Selv om butikken som har solgt deg maskinen har bygget den selv, har de kjøpt inn delene fra noen andre, typisk en importør: Få informasjon om hvilke selskap butikken har kjøpt den/de defekte delene fra, og rett kravet ditt mot dem.

 

Hvis butikken mot formodning har importert delene direkte selv, kan det være at produsenten har gitt en garanti du kan benytte deg av.

 

Hvis du har betalt med et rent kredittkort (f.eks et rent visa-kort) gir finansavtaleloven § 54b deg rett til å rette kravet mot kredittkortselskapet.

 

Hvis du har betalt med visa-delen av ditt vanlige bankkort (f.eks i nettbutikken) gjelder ikke § 54b, men Teller har flere ganger sagt at de har egne garantier som er like gode som § 54b. Se f.eks http://www.dinside.no/824313/visa-har-egne-garantier og http://www.dinside.no/818979/dette-dekker-kortgarantien .

 

Har du betalt med bankAxept (vanlig kortterminal i butikk) har betalingen ikke vært innom Teller.

 

***

 

"§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

[...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven.

 

"§ 54b. Forbrukerens innsigelser og krav mot annen kredittgiver enn selgeren

 

(1) Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren, såfremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittgiveren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig anledning til det.

 

[...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19990625-046.html for hele finansavtaleloven.

Endret av what_no2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...