Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bruker 5-10sek på å slette en fil ev reboot, feil med kontroller?[Avansert]


Anbefalte innlegg

Har et P5B Deluxe Asus HK med integrert SATA-kontroller som jeg kjører diskene på.

 

Etter en stund begynte systemet å spøke. Først skjønte jeg ikke hvorfor diverse programmer ikke kunne oppdateres siden det ikke var mulig å skrive til fil(var det jeg fikk opp som feilmld).

 

Tenkte det var UAC og/eller AV, så jeg deaktiverte begge. Prøvde igjen. Samme feil. Reinstallerte Windows, samme feil. Prøvde FAT32 partisjon, samme feil.

 

Deretter prøvde jeg å sjekke filene. Det som skjer er at de bare blir liggende der i ti sekunder og deretter kan slettes eller at jeg må restarte. Har ingen tilgang til filen. Den eies ikke av noen og eierskapet kan ikke endres.

 

Jeg kjøpte ny systemdisk, men det hjalp heller ikke.

 

Windows Update fungerer, men hvordan/hvorfor vet jeg ikke.

 

Prøvd med og uten SP1, prøvd å oppdatere eller la være å oppdatere Intel sine chipsetdrivere.

 

Har aldri overklokket noe og kan lett kjøre applikasjoner og spill i timevis uten at systemet krasjer. Jeg kan ikke huske sist gang systemet krasjet.

 

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har lagt inn Windows på nytt.

 

Her har jeg lastet opp en video som viser dette(er på engelsk siden jeg har postet det over hele nettet):Demonstrasjonsvideo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være alle slags filer. Alt fra .exe til tomme mapper.

 

Noen som vet om det er noen måte jeg kan diagnostisere dette i enten Win eller Linux?

 

Oppdatering:

 

La inn Ubuntu og kjører plettfritt. Gir ikke mening på samme måte som at Windows Update fungerer.

 

Hadde mine mistanker om at dette kan være noe med "Superfetch". Deaktiverte det, ingen foradring.

Endret av benji
Lenke til kommentar

Oppdatering 2:

 

* Kjørte Windows sin minnediagnose, ingen feil

* Kjørte memdiag86+ i fire og en halv time(neste fem pass), ingen feil

 

 

Kan nevne at jeg også fikk problemer med å slette tomme kataloger og filer(bilder,dokumenter, osv) etter at jeg hadde overført de fra ekstern disk til intern.

 

 

Er det ingen som har en idè om hva det kan være? Eller i det minste anbefale et forum?

Endret av benji
Lenke til kommentar

oppfører den seg likt om du sletter filer fra usb disker/penner?

prøvd å oppdatere firmware til hovedkort/chipset?

prøvd en restart/flash av bios? (ta ut batteri, eller flashe det til factory default)

 

ellers høres det ut som det er en eller annen funskjon i windows 7 som skaper dette..

 

rett etter en reinstall, oppfører den seg slik da? (installer uten å være koblet til internett)

 

Hva om du kjører i safe modus?

 

som du merker vet jeg ikke hvorfor dette skjer, prøver bare å spytte inn noen tips som kanskje vekker noen ideer

Lenke til kommentar

Tusen takk for dine ideer keramikklampe, man trenger ikke å komme med en løsning :)

 

Jeg har fatisk tenkt å teste en USB-disk og se. Jeg er nesten bombesikker på at det er kontrolleren.

 

Har recoverybios(2 bioschipper), så skal prøve det også. Det skal være mulig t.o.m å ta ut de chippene fysisk i stedet for å bare velge recover.

 

Heldigvis fant jeg en god sjel her på HW.no som har et identisk HK liggende og vil selge, så jeg tror jeg blir nødt til å gå for det.

 

Sier i fra om testingen. Dette kan jo være kjekkt å ha liggende i tilfelle noen støter på samme problem.

Lenke til kommentar

Oppdatering 3:

 

Byttet chippene fysisk og oppdatert BIOS. Ingen foradring.

Koblet til ekstern disk USB disk, innstalerte Ccleaner, samme problem.

Lagt inn driver for kontroller fra Asus sine sider, ingen foradring.

 

Da må vel konklusjonen på dette være at kontrolleren er gåen.

 

Hva annet kunne det være? Syns bare at det er rart at det er noe så smått, utrolig sær feil.

 

Hadde i det minste forventet massevis av feil. Hva er det i en diskkontroller som fører til noe så smått!?

 

Hadde tenkt på PSUen også, men jeg tror ikke at det rett og slett går ann. Da hadde det vært mange flere feil og tull med andre komponenter.

 

Får smøre meg med tålmodighet til det nye kortet kommer:) En ulykke kommer sjeldent alene, men det MÅ være HKet.

Endret av benji
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...