Gå til innhold

Lysutstyr / annet til portrettfoto?


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått tilbake litt på skatten og tenkte derfor og bruke noe av det på litt nytt lysutstyr, eventuelt andre ting som trengs til portrett/innendørs/hjemmestudio.

 

Foreløpig er jeg innehaver av ett stykk SB-900 med en sølvparaply på stativ, noe som funker greit, men opplever at jeg gjerne skulle bli kvitt noe av skyggene bruken av 1 lyskilde gir.

 

Et bilde fra første (og foreløpig siste) forsøk finnes her:

http://skrekkugle.deviantart.com/gallery/31950471#/d46wu7z

 

Er generelt sett ganske ny på foto og vet at trening er bedre enn utstyr, men nå som jeg en sjelden gang har litt cash så kan det være greit og investere for fremtiden.

 

Hva anbefales? En ekstra blits + paraply? Shoot-through paraply? Softbox? Holder det med en reflektor av noe slag?

 

Har også tenkt å teste dette utendørs og få med litt ambient light så vet ikke om noen har noe tips til hva som er absolutt nødvendig for sånt utendørs?

 

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt av forhandlere går greit :) Holder det med en reflektor for å belyse skyggesiden av en modell, eller er det bedre med en blits til?

 

Blir nok heller en ekstra SB enn dedikerte studioblitser, selv om det kanskje hadde vært kjekt og ha det også. Er dette veldig dyrt?

 

Er softboks noe og investere i og isåfall hvilken størrelse egner seg til helfigur? Er det noen stor forskjell på softboks, skyte gjennom paraply og reflektere i paraply?

 

Må vel alltids egentlig finne ut hva jeg trenger selv, men det siste spørsmålet der klarer jeg ikke helt å bli klok på.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Var jeg deg ville jeg ventet med studiobelysning, da dette er kostbart, i allefall om du skal ha med batteri...

 

Jeg har selv 2 580EXII og hadde to paraplyer til disse. Det fungerte greit som du sier, men jeg hadde lyst på noe mer.

 

Kjøpte nesten et studiokit til 15000 kroner, men EN lampe og batteri, men i siste øyeblikk gikk jeg heller for flere "modifiers" til mine 580EX blitzer.

 

Jeg kjøpte en hel del greier som var anbefalt i den geniale boken til Syl Arena, som spesielt omhandler Canon sine blitzer. Kort fortalt er ikke blitzlys fint, før du begynner å endre det med forskjellige ting..

 

Jeg kjøpte en hel haug med ting, men det er denne jeg bruker desidert mest:

 

http://www.lastolite.com/ezybox-hotshoe.php

 

Den er helt konge, og jeg bruker den hele tiden. Den er litt dyr, men verdt hver eneste krone! =)

 

Der ville jeg lagt pengene mine, pluss evt noen trådløse utløsere!

 

-Fredrik

Lenke til kommentar

Nå kunne jeg ikke se bildet du hadde lastet opp, men for å myke ut skyggene mest mulig kan du bruke en shoot-through paraply, den gir en mye mer diffus skygge, dog må den stå noe nærmere motivet.

Cactus V5 virker fint for meg, har kjøpt 2 sett, for bruk med 3 blitser.

Paraplyer og stativer har jeg kjøpt på ebay, bakgrunner fra kaffebrus.com

Lenke til kommentar

Da har jeg skaffet meg en SB-700 for å komplimentere SB-900'en og det spørs om det ikke blir en EzyBox + Cactus v5 for resten av pengene.

 

Hvilken størrelse lønner det seg og ha på EzyBoxen? 38cm, 60cm eller 78? Blir jo mest hele body shots om dagen så større er kanskje bedre? Men på den andre siden er det lettere å dirigere mindre lyskilder, samtidig som jeg har blits nr. 2 til å eventuelt fylle på lys der det trengs?

Endret av Skrekkugle
Lenke til kommentar

Den jeg handla er 50 X 50 cm, og med den har jeg fått til blant annet følgende:

 

Susann_130.jpg

 

Susann_069.jpg

 

Begge er tatt med 1 stk 580EXII fyrt gjennom Ezyboxen.

Ingen etterbehandling annet enn konvertering til JPEG.

 

Så min erfaring er at 50 cm duger til helfoto også, selv om du ser at lyset blir dramatisk svakere ned mot beina på modellen. Hadde en bryllupsjobb nå nylig der jeg brukte den samme setupen på brudeparet fra ca 5 meter unna, og lyset ble jevnt og fint over begge to.

Da var det riktignok overskyet og forholdsvis mørkt..

Ezyboxen spiser litt lysstyrke, men kvalitetsøkningen du får på lyset gjør at det tåler i allefall jeg =)

 

-Fredrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...