Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd PC starter ikke


Anbefalte innlegg

Hei, dette er "build'n" min:

 

Asus P8P67 hovedkort.

Corsair HX 650W psu.

Corsair Vengeance 8GB (2x4GB) minnebrikker.

Gainward GTX 570 1280MB PhysX skjermkort.

Intel Core i5-2500k prossessor.

Lite-On DVD Writer optisk driver.

NZXT Phantom Sort/Orange kabinett.

TP-Link TL-WN951N trådløs adapter.

Western Digital Caviar BLACK 1TB harddisk.

 

Jeg har bygd den sammen selv - opp til flere ganger - og prøvd de tingene jeg selv kan om å bygge PC og hva jeg skal sjekke om den ikke starter. Men min kunnskap er brukt opp, og jeg vet rett og slett ikke hva som er galt.

 

Det som er problemet er at om jeg trykker på "PÅ"-knappen, så starter maskinen i et milisekund omtrent før den skrur seg av igjen. Så prosessor vifta og de andre viftene + lys går på og så av igjen med en gang etterpå. Når jeg da trykker den på igjen, så skjer ingenting, ikke før jeg har ventet noen minutter (da skjer det samme).

 

Noen som har noen som helst ide om hva som er galt?

Er det kanskje et poeng i å bruke angrefristen man har når man bestiller på nettet, og sende alt tilbake for så å kjøpe en ny build?

 

Ønsker gjerne svar! (FORT!! hehe)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med en enkelt minnebrikke i ulike slotter.

 

Påse at du har koblet til ATX 8-pin til hovedkortet.

 

Dette blir uansett en skattejakt, det er så mange muligheter.

 

Om det over ikke fungere kobler du vekk all unødvendige komponenter og prøver igjen;

 

hovedkort, prosessor og prosessorkjøler, en minnebrikke, skjermkort og selvfølgelig strømforsyning

Lenke til kommentar

Prøv med en enkelt minnebrikke i ulike slotter.

 

Påse at du har koblet til ATX 8-pin til hovedkortet.

 

Dette blir uansett en skattejakt, det er så mange muligheter.

 

Om det over ikke fungere kobler du vekk all unødvendige komponenter og prøver igjen;

 

hovedkort, prosessor og prosessorkjøler, en minnebrikke, skjermkort og selvfølgelig strømforsyning

 

Takk for raskt svar! Men har utrolig nok prøvd alt dette her, og det funket ikke. Prøvde med minnebrikkene i går, koblet fra hdd, koblet fra adapter, koblet fra dvd osv osv...men nei da, ingenting ville funke. Tror du at PSUen er "for liten" ? (den skal i teorien ikke være det...)

Lenke til kommentar

har du i bios høytaleren?

 

den kan ivertfall gi deg noen tips om hva som er galt

 

Yes, det har jeg! Jeg har bygget PCer før liksom, et par stykker, og de har funket med en gang..så ble liksom litt paff da dette ikke funket, så jeg vet ikke. Undrer på om noe kanskje er defekt.

 

Høytaleren visste jeg om, og den signaliserer jo utifra de ulike pipene hva den mener er galt. Så jeg er usikker fordi den ikke lager noen lyd fordi PCen ikke starter mer enn et milisekund..

Lenke til kommentar

snodig. Skal gi som du sier noen pip ved oppstart om det er noe feil

 

da er jeg egentlig ganske sikker på at det er noe defekt, sannsynligvis hovedkort eller strømforsyning. Siden det piper om det er noe annet

 

 

testet med en annen strømforsyning?

 

edit: wordplay i fylla

Endret av gue2
Lenke til kommentar

snodig. Skal gi som du sier noen pip ved oppstart om det er noe feil

 

da er jeg egentlig ganske sikker på at det er noe defekt, sannsynligvis hovedkort eller strømforsyning. Siden det piper om det er noe annet

 

 

testet med en annen strømforsyning?

 

edit: wordplay i fylla

 

Jeg prøvde å jumpstarte den i dag og, og strømforsyningen funker som den skal. Så jeg vet egentlig ikke hva som er galt. Betyr det at jeg egentlig bare burde sende den tilbake igjen og prøve noe nytt?

Lenke til kommentar

Siden det går galt hver gang, så kan det enten være noe defekt. sjekk i instruksjonsbøkene. Hvis alle tegninger og forklaringer stemmer med det du har gjort: Da KAN det være kabinettet (på/av knapp, lys osv.) som det er noe galt med. Sjekk om harddisker etc. fungerer, begynner de å tikke under oppstart eller når du tester dem (hvordan man gjør det...) så er de ødelagte/defekte.

 

HVIS DET IKKE FUNGERER: Send alt tilbake, og prøv igjen med det nye.

 

HVIS DET IKKE FUNGERER: Da vet ikke jeg. Og uansett, jeg aner ingenting om å bygge en eneste datamaskin, bortsett fra man trenger hovvedkort, vifter, grafikkort, harddisk, osv. Jeg aner ikke hvordan man kobler dette sammen, hehe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...