Gå til innhold

PC-en lagrer ikke på SSD-en!


vgdev

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kommet over et merkelig problem med min bærbare pc. Saken er at dersom jeg f.eks oppretter et word-dokument og lagrer det (akkurat som vanlig), så vil det være vekk når jeg starter datamaskinen på nytt. Dette gjelder alle andre filer som "lagres" på ssd-en. Jeg har f.eks installert oppdatering til firefox 3 ganger før jeg skjønte at oppdateringen faktisk ikke ble lagret :p

 

Jeg har en Acer aspire tg3820tg hvor jeg har byttet ut standard hdd-en med en ssd for noen måneder siden. Pc-en har altså fungert helt optimalt frem til en gang i forrige uke, hvor jeg ikke fant et dokument jeg hadde lagret før reboot. Instillinger lagres heller ikke, så jeg må f.eks aktivere det trådløse nettverkskortet hver gang jeg starter opp maskinen. Bortsett fra a tje gikke kan lagre noe som helst, så fungere datamaskinen fint. Når jeg strater datamaskinen får jeg imidlertid beskjed om at windows ikke ble riktig avlsuttet.

 

Så jeg lurer på hva som kan forårsake dette? Vil det fungere å reformatere disken, eller vil ikke dette virke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har kommet over et merkelig problem med min bærbare pc. Saken er at dersom jeg f.eks oppretter et word-dokument og lagrer det (akkurat som vanlig), så vil det være vekk når jeg starter datamaskinen på nytt. Dette gjelder alle andre filer som "lagres" på ssd-en. Jeg har f.eks installert oppdatering til firefox 3 ganger før jeg skjønte at oppdateringen faktisk ikke ble lagret :p

 

Jeg har en Acer aspire tg3820tg hvor jeg har byttet ut standard hdd-en med en ssd for noen måneder siden. Pc-en har altså fungert helt optimalt frem til en gang i forrige uke, hvor jeg ikke fant et dokument jeg hadde lagret før reboot. Instillinger lagres heller ikke, så jeg må f.eks aktivere det trådløse nettverkskortet hver gang jeg starter opp maskinen. Bortsett fra a tje gikke kan lagre noe som helst, så fungere datamaskinen fint. Når jeg strater datamaskinen får jeg imidlertid beskjed om at windows ikke ble riktig avlsuttet.

 

Så jeg lurer på hva som kan forårsake dette? Vil det fungere å reformatere disken, eller vil ikke dette virke?

 

MEGET merkelig problematik... jeg ser ikke helt hvordan ting kan fungere i praksis dersom ikke filene blir lagret (f.eks. som å installere driverene til nettverkskortet, eller å lage et txt dokument - lukke det og så åpne det igjen. Det høres jo ut som om endringene blir nullifisert etter reboot... ved midnre du har programvare/hardware som gjør nettop dette (det finnens for bruk til maskiner som brukes på nett-kafeer f.eks.) så er det meget mystisk.

 

Jeg ville i første omgang annebfalt å kjøre en ubuntu live-CD. Boot opp fra den - lagre et dokument på SSDen - og slå maskinen helt av i et par minutter. Boot opp igjen og se om det ligger der fremdeles.

 

På den måten vil du vite om det er noe hardware-relatert med SSDen eller om det er snakk om noe software-relatert.

 

Noe mer enn dette kan jeg ikke si i øyeblikekt da dette er en helt ny problemstilling for meg også når vi snakker om en helt vanlig maskin uten spesialoppsett.

 

Ubuntu live (gratis) - brenn til CD/DVD og boot fra den:

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

google "imgburn" for bra gratis brenneprogram med "burn image" funksjon om du trenger det.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for svar! Men nå har maskinen tatt kvelden. Etter at jeg lastet ned en film og installerte VLC så vil ikke maskinen boote. Jeg får bare meldingen:

 

Check cable connection

PX E-MOF: Exiting Intel Pxe ROM

 

Operating system not found

 

Det ser ut som maskinen prøver å boote på nettverket, så det tyder på at ssd-en er ødelagt eller at os-et er korrupt. Men det skal vel en del til før ssd-en tar kvelden? Jeg har uansett tenkt til å sjekke at maskinen starter på en USB-stick med Ubuntu. Er det noen andre som har vært borti lignende problemer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...