Gå til innhold

2. bataljon (2BN) - Brigade Nord - Skjold leir - Infanteri


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil anta at de får utsatt innkallensen et halvår, slik som de som var innkalt nå til januar fikk sin utsatt. Kanskje noen kan få den flyttet frem et halvt år, siden det skal bli flere vernepliktige her. Men jeg bare gjetter nå, vil anbefale å ringe Forsvaret på 03003 om du har spørsmål ang. din førstegangstjeneste. De kan som oftest svare.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Ettersom at daim911 bumpet den så kan jeg vel bumpe litt mer. Er det noen med erfaringer fra KavEsk som kan fortelle litt om hva man gjør? Har fått med meg at det er lokalisering av fi og muligheten for snikskyttingen men ikke mye mer enn det og det som står på Forsvarets egne sider. :)

Endret av Unquale
Lenke til kommentar

Ettersom at daim911 bumpet den så kan jeg vel bumpe litt mer. Er det noen med erfaringer fra KavEsk som kan fortelle litt om hva man gjør? Har fått med meg at det er lokalisering av fi og muligheten for snikskyttingen men ikke mye mer enn det og det som står på Forsvarets egne sider. :)

 

Kavesk driver i hovedsak med oppklaring og skarpskyttertjeneste, noe som ikke trenger å være to adskilte oppdrag. Det vil ofte være en hardere, og ensommere, tjeneste enn det infanteristene driver med, og min påstand er at det også er mer krevende, kanskje først og fremst mentalt.

 

Skarpskyttere er typisk oppsatt på snøscooter, sekshjuling eller fot/helikopter, det samme gjelder for pansret oppklaring, men disse vil ofte være plassert i stridsrom i CV90, derav navnet. I tillegg antar jeg Kavesken i BN2 har MUAS (UAV) og stabselement.

 

Oppklaring/skarpskytter-gutta skiller seg gjerne litt fra infanteristene på mange måter, så det er egentlig mest opp til deg selv hva du tror passer deg. Tjeneste fra kavesk åpner muligheter i de samme miljøene i TMBN samt andre oppklaringsmiljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I en post tidligere fra 2011 husker jeg det ble nevnt at det var 10 skarpskyttere i KavEsk, men vet ikke hvordan dette er nå etter omorganiseringen i 2.Bn

 

om jeg husker riktig så var skytetreningen disse fikk ganske minimal. De var for det meste sure over å drasse rundt på den jævla tunge 12.7 rifla.

 

ah, BTW

 

VIKER FOR INGEN

Endret av ThorSuth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...