Gå til innhold

Har bachelor informatikk, vil drive med IT-drift. Noroff nettstudier?


vegjoh

Anbefalte innlegg

Jeg avsluttet bachelor-studiet mitt i informatikk i sommer, og etter å ha tenkt grundig over saken den siste tiden og sett en del etter aktuelle jobber, er jeg ganske bestemt på at jeg er litt lei av systemutvikling og vil heller drive med IT-drift. Burde antakelig bare tatt VK1 IKT Driftsfag på VGS den gang jeg hadde valget, men slik ble det nå ikke.

 

Vurderer nå å ta 1 års nettstudium i "Nettverks- og systemadministrasjon" gjennom Noroff.

 

Noen som har erfaringer å dele om dette studiet? Fornuftig valg? Faglig bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Vegjoh.

 

Går nå mitt andre år på nettverk og it sikkerhet på Noroff. Så kan dele litt om studiet.

 

Nettstudium anbefales ikke, hvis du ikke er flink til å motivere deg selv. Fornuftig valg? njaa...har du penger, så er du velkommen for å si det sånn. Men man føler at man ikke får det man betaler for. Jeg går på skolen, men vet ikke helt hvordan det er som nettstudie. Men vi følger samme plan som nettstudie og de leksjonene som man leser på er ikke verdens beste.

 

Men nettstudie læreren har god kompentanse, hvis du tenkte på det. Men fra mitt syn er det ikke å anbefale, hvis du har matte r2 og fysikk. Da går du heller på NITH.

 

Håper det var nyttig svar. Du får bare spørre mer hvis det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Har selv begynt å jobbe i en IT bedrift som drifter nettverket til 3 kommuner. Gikk anvendt data på HiO.

Min erfaring fra IT bransjen er at de ikke ser like mye på hva du har på papiret, men mer på hvor interessert og kunnskapsrik du er på feltet.

 

Finnes flere som har gått IT linjer fordi det er teknologisk spennende, men som kanskje ikke har hatt en brennende interesse helt tilbake til Commodore/IBM dagene.

 

Om du har litt basic kunnskaper om nettverk og strukturen rundt dette så burde du ha en grei mulighet for å finne deg en IT-drift jobb :thumbup:

Har nettopp begynt to lærlinger i jobben min, som begge kommer fra ikt-driftsfag og jeg må si at jeg er litt overrasket over at de ikke kan mer enn de faktisk gjør.

 

På alle jobber får man opplæring, og er du interessert nok så suger du til deg kunnskap kjappere enn avtrekkerfinger'n til Lucky Luke!

Har selv lært masse den siste tiden, og synes faktisk at dette har vært til mer nytte enn en bachelor utdanning innenfor informatikk.

Blir rett og slett for teoretisk, og viser i liten grad hvordan ting faktisk fungerer i det daglige rundt om.

 

Søk masse jobber og du skal nok se at du får jobb :)

-Selv begynte jeg virkelig å tvile mens jeg studerte, om det var dette jeg ville jobbe med. Men kan si såpass at jobben jeg har nå virkelig er helt storartet. Stor variasjon i arbeidsdagen, utrolig godt arbeidsmiljø og stor personlig frihet!

Lenke til kommentar

Hei,

og takk for gode svar begge to!

 

(@gaekki) Jeg har jobbet litt på "freelance"-basis i ny og ne, og det er ikke tvil om at det er vanskeligere å holde seg fokusert når man skal jobbe hjemmefra. Blir fort til at man liksom "er hjemme hele tiden" og ikke skiller mellom jobb og fritid, og at man virkelig må ta seg selv i nakken for å få ting gjort. Så jeg deler absolutt litt den skepsisen der. Men nå skal det sies at jeg er mye mer motivert for dette enn jeg i perioder var i informatikk-studiet - det var rett og slett tungt og med null motivasjon mange ganger.

 

Hadde imidlertid håpet at leksjonene skulle være gode og at du skulle si at en fikk "greit" med valuta for pengene.

 

Matte R2? Da jeg gikk VGS Allmennfag het det 2MX og 3MX, og jeg tok hele "realfagspakken" med 2MX og 3MX, 2FY og 3FY, 2KJ og 3KJ. Når det er sagt, er jeg per nå ikke så interessert i å flytte veldig langt på meg, og NITH og Oslo blir sånn sett utelukket.

 

Jeg var egentlig ferdig med å studere, og tror ikke jeg "gidder" å bruke mer enn maks et år til på studier (slikt sett var Noroff ideelt). Føler jeg snart må begynne å bygge kompetanse i den virkelige verden :p

 

(@Menkromsen) Ja, litt slik har jeg også tenkt. Interesse, og noe kunnskap, på IT-drift har jeg. Har hatt Windows Server 2003 med domene og hele pakka gående en liten periode hjemme og lekt en del med både switcher og routere opp gjennom årene (og fikset alskens problemer på andres maskiner og nettverk i en årrekke - jeg har en slags interesse av å "få ting til å funke"!). Viktig start det altså, men føler ikke at det er grunnlag nok til å påta seg et reelt ansvar.

 

Jeg bor oppe i Nord-Norge (...) og i mange småkommuner og småbedrifter her er det gjerne ikke store IT-avdelinger. Så vidt jeg forstår, består veldig mange kommuners IT-avdelinger av kun én mann og her har jeg på følelsen at det ikke blir snakk om den samme opplæringen som i et større team.

 

Så lenge du er del av et større team der "andre har ansvaret" mens du er under opplæring, er det sikkert tilstrekkelig å kunne "bare litt" fra før av. Skal man påta seg hele ansvaret fra dag én - noe jeg føler det er en viss sannsynlighet for at en må "her oppe" - nytter det jo ikke å skulle rote rundt, leke og lære mens folk sitter og venter på å få jobben gjort. En stiller vel ikke så sterkt i søknadsprosessen heller. I alle fall var tanken at det nevnte Noroff-studiet kunne gi meg grunnleggende kunnskap og faglig trygghet her.

 

(I tillegg tror jeg at jeg bare lider av en inngrodd tankegang der en "selvfølgelig må kunne det en skal jobbe med".)

 

Men det er ikke tvil om at jeg kommer til å prøve og søke på den første driftsjobben jeg måtte finne, siden det er her interessen min ligger. Og jeg ser poenget ditt og forskjellen på det å jobbe i et større team, og en jobb der du selv utgjør hele teamet. Og det er naturligvis å foretrekke å jobbe sammen med andre som har kompetanse i sin første jobb.

 

Vegard

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må nå bestemme meg relativt raskt om jeg skal gå for Noroff-studiet, og er mildt sagt usikker.

 

Er det "bortkastet" tid og ressurser? Litt av problemet er at jeg ikke har funnet noen aktuelle jobber relatert til IT-drift, slik at jeg har fått forsøkt meg for å se "hvor jeg står".

 

Men tenker egentlig at det uansett er greit å ha så mye kunnskap som mulig, selv om man alltid kan være heldig og at erfaring alltid kan kompensere osv, og er derfor innstilt på å gå for dette. Å ta dette etter bachelor informatikk virker litt ulogisk for meg også, men samtidig virker det som en fornuftig vei å gå.

 

Er det flere som har lyst til å belyse problemstillingen?

Lenke til kommentar

Må nå bestemme meg relativt raskt om jeg skal gå for Noroff-studiet, og er mildt sagt usikker.

 

Er det "bortkastet" tid og ressurser? Litt av problemet er at jeg ikke har funnet noen aktuelle jobber relatert til IT-drift, slik at jeg har fått forsøkt meg for å se "hvor jeg står".

 

Men tenker egentlig at det uansett er greit å ha så mye kunnskap som mulig, selv om man alltid kan være heldig og at erfaring alltid kan kompensere osv, og er derfor innstilt på å gå for dette. Å ta dette etter bachelor informatikk virker litt ulogisk for meg også, men samtidig virker det som en fornuftig vei å gå.

 

Er det flere som har lyst til å belyse problemstillingen?

 

Er selv student ved Noroff.

Kan heller ikke si at det er "verdt pengene".

Klart du lærer en del og kommer borti ting du kanskje synes er interressante og leser enda mer om på egenhånd.

 

Hadde jeg hatt annen utdanning selv, hadde jeg aldri valgt å studere ved Noroff.

 

Jeg personlig ville enten ha funnet noe annet, eller registrert meg hos flere bemanningsbyråer.

Selv om du kanskje må starte på 1 linje, så visst du er heldig kommer du i en fin bedrift hvor du har utviklingsmuligheter, og kanskje mulighet for sertifiseringer.

 

Mange IT-stillinger ute nå så :)

Lenke til kommentar

Om nettstudium ved andre stader enn Noroff er aktuelt har du jo òg t.d. Drift av datasystem ved HiST. Der kan du òg kjøpe enkeltfag for å bygge på fagområde du manglar, og ikkje måtte betale for ting du kan frå før (du er jo ikkje ute etter ein grad). Kan ikkje seie noko om fagleg kvalitet ved HiST, veit bare om det fordi eg vurderte det studiet sjølv, og meiner det ser bra ut.

 

Trur ikkje du skal tenke for mykje på at du burde gått IKT-drift i vidaregåande, det er ein grunn til at det høyrde under sal og service-faga - veldig mykje service, veldig lite drift (tok det sjølv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...