Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan tar man HIV test


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvem skal man kontakte for å ta HIV test, kan en vanlig lege gjøre det? Enn hvis man ikke har fastlege der man bor? Og er det blodprøve dem tar da?

Jeg er ganske redd for at jeg har blitt smittet, jeg har fått symptomer som passer bra, nemlig vond/hoven hals. Passer bra med tidsrammen. Tror jeg dør nå. :cry:

 

Postet av anonym: 57fd3efcde2143d9e9ecdcf4be8521c6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lengre siden enn 24 timer, så det går nok ikke. Men må nok vente noen uker, fordi jeg forstår det sånn at testen kan påvises negativ hvis man tar den før 4-6 uker etter smittefaren. Problemer er at jeg har utsatt meg selv for smitte 2 ganger med litt over en månedes mellomrom eller noe. Jeg er redd.

 

Postet av anonym: 57fd3efcde2143d9e9ecdcf4be8521c6

Lenke til kommentar

. Testen har høy spesifisitet og kan påvise smitte så tidlig som én til to uker etter at du kan ha vært utsatt for smitte. En kontrolltest tas i tillegg åtte uker etter tidspunktet for smitterisiko.

 

http://www.hivnorge.no/id/84

 

Du bør begynne nå. Husk at du kan teste deg igjen, sånn at den første testen er kanskje negativ, men en senere test er positiv dersom du fikk hiv ved andre smitterisiko i stedet for første.

 

Kontakt lege nå. Jeg er ikke kvalifisert til å si at det er trygt å vente.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, alt passer for bra! Jeg er ikke syk på noe annen måte, kun hovne lymfeknuter og ubehag i hals.

 

Generell hevelse i lymfeknuter i hele kroppen, noe som tyder på infeksjoner som mononukleose eller HIV (sjelden), eller autoimmune sykdommer som lupus eller leddgikt

 

Tror dere det er hiv?

 

Postet av anonym: 57fd3efcde2143d9e9ecdcf4be8521c6

Lenke til kommentar

Vi vet ikke hvorfor du tror du har hiv.

Har du bare kysset noen med hiv, er du ikke smittet.

Sex eller deling av narkotikanåler er derimot svært smittsomt.

 

Ingen på internett kan si "jeg tror ikke du har hiv", og mirakuløst fjerne sykdommen. Det har ikke noe å si om vi tror du er syk.

 

Jeg har begrenset info om smittekildene du har vært omgitt av, symptomer og tidslinje. Du bør oppgi infoen på legekontoret, og høre hva han tror, mens du venter på blodprøven.

 

Du får ikke noe sikkert svar her.

Ta testen.

 

Når det er sagt, er symptomene for hiv

HIV Symptoms

High fever

Sore throat

Headache

Rash

Chest infection or cough

Mouth ulcers

Diarrhoea

Vomiting

Large lymph glands

(neck, armpits and groins)

Pains in the joints or muscles

 

Du har symptomer som an bety hva som helst omtrent. Du kan ha en annen sykdom, men ingen kan vite det uten at du tar testen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Akkurat nå vet ikke jeg hva du har vært borti og kan og burde heller ikke uttale meg for bastant, men likevel så er det liten sansynlighet for at du er smittet med HIV. HIV er jo ikke vanlig i Norge, og det er svært få personer i Norge som har HIV. Men det er jo mer vanlig i enkelte miljøer enn i andre miljøer.

 

Det er som jeg har forstått veldig liten grunn til å ta en HIV-test før etter minst én mnd. etter mistanke om smittetidspunktet. Etter én mnd. så skal det tas en test, forsåvidt vanlig blodprøve som sendes inn til analys, svaret vil du først få etter omlag én uke. Etter dette skal det vel tas en ny test etter omlag 3 mnd., så etter det igjen skal det tas en til etter et halv år tror jeg. Dette fordi det kan tas lang tid før det er tilstrekkelig med HIV virus i blodet til å kunne gjøre utslag på testen. Dette er en langtidsprosess, etter det jeg har fått med meg.

 

I denne perioden skal du ikke ha samleie med noen.

 

Lykke til hvertfall!

 

(Jeg er ingen fagperson på området)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...