Gå til innhold

Er interessert i litt fakta om korsedderkoppen


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nylig flyttet inn på en hybel og siden jeg er vant til å ha dyr rundt meg har det blitt litt kjedelig uten å ha noen så i det siste har jeg blitt fasinert av en helt vanlig korsedderkopp som har vokst seg ganske stor så jeg lurer på om den kan være gravid så det får meg til å tenke litt..

 

Noen som vet hvor lenge en korsedderkopp er drektig og hvor lenge den kan leve? (edderkoppen er utendørs på vinduet)

 

Andre opplysninger om denne kjekke damen er en bonus så jeg tar gjerne imot andre fakta også :)

 

Her er et bilde av edderkoppen:

2006_09_12_Engesetdalen009BCr.jpg

Det er hentet fra Google siden jeg ikke klarte å ta et godt bilde selv med mobilkamera

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne arten er vanlig i hager og nær hus, men kan finnes i mange andre miljøer også, bare det finnes vegetasjon som den kan feste nettet sitt til. Korsedderkopper lager lyd når de føler seg truet. Da dette vanligvis er et passivt dyr, er det vanskelig å provosere den til å bite. Hvis den biter, er bittet bare litt ubehagelig og helt harmløst for mennesker.

 

Nettet spinnes av de større hunnene som vanligvis henger på nettet med hodet ned, mens de venter på at et bytte skal sette seg fast. Byttet blir da hurtig fanget og pakket i silkespinn før det etes. Korsedderkopper eter nettet sitt hver natt sammen med mange av de små insektene som blir fanget i det. Dette kan de gjøre på få minutter. Neste morgen spinner de et nytt nett.

 

Den mye mindre hannen tilnærmer seg hunnen forsiktig for å parre seg. Hvis han ikke er forsiktig nok, kan han bli spist av henne.

Endret av Megalomania
Lenke til kommentar

hehe jeg føler med de, vi gutter må jo være forsikte med jentene også for å ikke bli spist..

 

Men takk for info :)

Jeg hadde aldri trodd jeg kom til å bli fasinert av en edderkopp men de er jo noen ganske utrolige vesen.

En gang blåste det mye i 2 døgn og nettet ble helt ødelagt men det tok knapt en halv dag før alt var tilbake som før og litt større.

 

Lurer på om den kommer til å være der neste år? eller fryser de ihjel om vinteren?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...