Gå til innhold

Lov om bruk av hjelm og redningsvest


moby_duck

Anbefalte innlegg

For noen dager siden døde en venn av meg i en drukningsulykke. Han og to jenter dro ut med gummibåten han fikk til konfirmasjonen. Jeg gikk forbi akkurat i det de startet opp motoren. "Redningsvest er kult!" ropte jeg. Det var det siste jeg sa til ham.

 

For noen år siden ble jeg selv utsatt for en trafikkulykke, men det var på sykkel. Jeg var 9 og skulle på fotballtrening. Samme dag var det loppemarked på skolen ved siden av fotballbanen, og jeg måtte forbi en stappfull parkeringsplass. Akkurat idet jeg passerte en parkert bil kom en annen syklist inn fra siden og kræsjet med meg.

 

Selv fikk jeg en av de metalltingene ytterst på styret (tror det heter handlebars på engelsk, ikke sikker på det norske ordet) inn i magen og skadet milten. Jeg måtte være på sykehuset i tre dager, og fikk ikke lov til å trene eller være i hard fysisk aktivitet på noen som helst måte i et halvt år. Gutten jeg kræsjet med brukte ikke hjelm, og ble sendt på sykehus med alvorlige hodeskader. Han har fortsatt skader, 7 år etter ulykken.

 

Så derfor spør jeg meg selv: hvorfor? Svaret er selvfølgelig at det er "kult" å bryte reglene litt. Men hvorfor er det ikke slik med bilbelte? Det er i hvert fall ikke i samme grad. Jo, fordi det er påbudt med bilbelte. Jeg synes at det også skal bli påbudt med sykkelhjelm og redningsvest i båt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt enig med deg.

 

Sykkelhjelm burde bli pålagt og bøtelagt hvis det ikke følges. Det skal veldig lite til før det går veldig galt.

 

Når det kommer til båt og redningsvest så er det vel allerede lover om at redningsvestene skal ligge tilgjengelig i båten. Spesielt på mindre båter burde dette være påbudt, men slik Norge er idag, så er det umulig for politiet å følge opp aktiviteten på sjøen. Her jeg bor fikk politiet utdelt en 17fot med en kraftig motor. Dette skjedde for kanskje ti år siden og den båten har ikke på langt nær vært på vannet hvert år.

 

Ny lov!

 

Påbudt med sykkelhjelm. Bøtelegges hvis det ikke blir fulgt.

 

Påbudt med redningsvest på alle i båter under 25fot, skal ligger godt tilgjengelig i ALLE båter over 25 fot

 

:new_woot:

Endret av heh115
Lenke til kommentar

Til trådstarter: Kondolerer

 

 

Når det er sagt synes jeg ikke lovverket alltid er det første man skal ty til.

 

Rent prinsippielt er jeg motstander av lover hvis funksjon er kun å beskytte den som det skal sanksjoneres mot mot seg selv.

 

Påbudt med sykkelhjelm. Bøtelegges hvis det ikke blir fulgt.

 

Praksis har vist at påbudt bruk av hjelm på sykkel ikke reduserer mengden skader, og ser ikke ut til å redusere antallet hodeskader. Denne typen lover er imidlertid svært effektive i å skremme folk bort fra å sykle og inn i biler, med dertil økning i miljøproblemer, kø, hjerte-lungesykdom p.g.a. redusert treningsmengde i befolkningen.

 

Se [Fra British Medical Journal]:

http://www.bmj.com/content/332/7543/722.1.full.pdf

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på hjelm og redningsvest.

Hjelm er ikke i veien og man gjør ikke noe annet på sykkel enn å komme seg frem.

Om jeg f.eks skal bruke båten til å fiske, så er det upraktisk å ha på vest. Det samme gjelder om man skal sole seg, bade, osv.

 

På sykkel er man plutselig i umiddelbar fare, i båt er man ikke det.

Man har tid til å ta på redningsvest om båten synker.

Jeg skal spise middag i en båt om ett par dager, VELDIG upraktisk å spise med redningsvest, alt blir vanskeligere med den på.

 

Personlig bruker jeg både hjelm og bilbelte når det trengs, men redningsvest har jeg aldri brukt. Hvor "kult" det er å ikke bruke redningsvest bryr jeg meg lite om, det er upraktisk.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på hjelm og redningsvest.

Hjelm er ikke i veien og man gjør ikke noe annet på sykkel enn å komme seg frem.

Om jeg f.eks skal bruke båten til å fiske, så er det upraktisk å ha på vest. Det samme gjelder om man skal sole seg, bade, osv.

 

På sykkel er man plutselig i umiddelbar fare, i båt er man ikke det.

Man har tid til å ta på redningsvest om båten synker.

Jeg skal spise middag i en båt om ett par dager, VELDIG upraktisk å spise med redningsvest, alt blir vanskeligere med den på.

 

Personlig bruker jeg både hjelm og bilbelte når det trengs, men redningsvest har jeg aldri brukt. Hvor "kult" det er å ikke bruke redningsvest bryr jeg meg lite om, det er upraktisk.

 

Veldig upraktisk hvis du kjører i høy fart å blir slengt bort fra båten i iskaldt vann eller om du blir påkjørt av en annen båt. Oppblåsbare vester med patroner er så små at det er ikke noe problem å gjøre vanlige ting med de på. Bare tull at det er upraktisk.

Lenke til kommentar

Veldig upraktisk hvis du kjører i høy fart å blir slengt bort fra båten i iskaldt vann eller om du blir påkjørt av en annen båt. Oppblåsbare vester med patroner er så små at det er ikke noe problem å gjøre vanlige ting med de på. Bare tull at det er upraktisk.

Om man kjører sånn at man blir kastet ut av båten, så er det uvettig kjøring og hører ikke hjemme noen steder.

Man kan bli påkjørt av en annen båt, men om man har noe annet enn en steady jolle burde det gå bra det også.

De oppblåsbare bestene har jeg 0 erfaring med, sikkert mer praktisk men jeg ser fortsatt ikke behovet.

 

Som tor_erik nevnte, ett påbud vil ikke gjøre så mye fra eller til for de fleste.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på hjelm og redningsvest.

Hjelm er ikke i veien og man gjør ikke noe annet på sykkel enn å komme seg frem.

Om jeg f.eks skal bruke båten til å fiske, så er det upraktisk å ha på vest. Det samme gjelder om man skal sole seg, bade, osv.

 

Er heilt enig. Eventuelle lovpåbud om bruk av redningsvest bør då være i form av påbud om bruk av vest ved kjøyring i over X knopp.

 

Eit generelt påbud om redningsvest til sjøs vil då også føre til at alle må bruke flytevest også på store båter som ferjer, hurtigbåter og skip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at påbud alene skaper lydighet. Langt mer tro har jeg på opplysning - jeg husker alltid på bilbeltet fordi jeg testet "bilbeltesimulatoren" hos NAF, ikke fordi det står i loven.

 

Den simulatoren er jo en smule spesiell da, 7 km/t var det? Kjenner ikke det i en vanilig bil pga. bilen absorberer støtet, men ser helt klart hvor effektiv den 'testen' er. Og ja, jbruker bilbelte selv også.

Lenke til kommentar

For det første er det ikke krav til redningsvest i småbåter i dag. Men FLYTEMIDDEL til alle ombord. det vil si at en flytevest og seilervest er godkjent. forskjellen på en flytevest og en redningsvest er at redningsvesten skal kunne snu en bevistløs person slik at ansiktet kommer over vann. mens en flytevest bare holder en person flytende. er du slått bevistløs og havner på magen.hjelper en flytevest lite.

 

Man bør skille litt om det skal være påbudt å ha vesten på eller ikke. en båt hvor du sitter i hus bør det være slik at vesten er lett tilgjengelig. Som sagt i mange situasjoner er en vest upraktisk å ha på, slik som noen har kommentert. Selv om det finnes mye bra utstyr på markedet, også klær med innebygget vest som blåser seg opp. og redningsvestens egenskaper.

 

Mens derimot i åpne båter og joller, og båter med lave rekker hvor personen er alene burde være krav til at REDNINGSVEST er på.

Se på større skip! med engang man går i MOB båt eller utfører arbeid som risikerer fall overbord er vesten på.

 

Et krav om bruk av redningsvest eller annet flytemiddel må ikke bli for generelt da mister det sin effekt.

 

Dessuten er bruk av "dødmannsknappen og snor" viktig. og at alle ombord er i stand til å håndtere båten. dersom kun den som kan håndtere båten faller overbord eller får illebefinnende,så er det ingen som er i stand til å gjøre noe. det har dessverre vist seg å være tilfellet i blant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...