Gå til innhold

NRKs Valgomat: Hvor står du?


Anbefalte innlegg

 

Demokratene i Norge

77 %

Pensjonistpartiet

76 %

Fremskrittspartiet

76 %

Høyre

75 %

Kristent Samlingsparti

65 %

Kristelig Folkeparti

63 %

Senterpartiet

54 %

Venstre

50 %

Arbeiderpartiet

47 %

Miljøpartiet De Grønne

38 %

Sosialistisk Venstrepatri

35 %

Rødt

32 %

 

 

Dermed står det mellom FRP og Høyre

 

Ser jo ut som du er mest enig med Demokratene og Pensjonistpartiet? Det er de som har mest av dine meninger?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skummelt høyt på Frp og Krf, men har ikke satt meg inn i hva de mener lokalt for øyeblikket.

 

Dette er vel lokalpolitikken og hva de står for og at du er ganske så enig i disse sakene - er du redd deg selv? (ettersom det er skummelt)

Overhodet ikke skummelt i den forstand, men har trasisjonelt havnet en del lavere på disse to partiene.

Lenke til kommentar

 

Demokratene i Norge

77 %

Pensjonistpartiet

76 %

Fremskrittspartiet

76 %

Høyre

75 %

Kristent Samlingsparti

65 %

Kristelig Folkeparti

63 %

Senterpartiet

54 %

Venstre

50 %

Arbeiderpartiet

47 %

Miljøpartiet De Grønne

38 %

Sosialistisk Venstrepatri

35 %

Rødt

32 %

 

 

Dermed står det mellom FRP og Høyre

 

Ser jo ut som du er mest enig med Demokratene og Pensjonistpartiet? Det er de som har mest av dine meninger?

 

Det er da bare snakk om én prosent tilbake til FRP/Høyre.

Tror jeg stemmer FRP

Lenke til kommentar

 

Demokratene i Norge

77 %

Pensjonistpartiet

76 %

Fremskrittspartiet

76 %

Høyre

75 %

Kristent Samlingsparti

65 %

Kristelig Folkeparti

63 %

Senterpartiet

54 %

Venstre

50 %

Arbeiderpartiet

47 %

Miljøpartiet De Grønne

38 %

Sosialistisk Venstrepatri

35 %

Rødt

32 %

 

 

Dermed står det mellom FRP og Høyre

 

Ser jo ut som du er mest enig med Demokratene og Pensjonistpartiet? Det er de som har mest av dine meninger?

 

Det er da bare snakk om én prosent tilbake til FRP/Høyre.

Tror jeg stemmer FRP

Ett prosent kan være vesentlig det... Det kan være en viktig sak du går glipp av.

 

Jeg selv har har Venstre og Høyre som jeg er mest enig i. Det som skiller dem er trolig synet på miljø tror jeg. Og da mer presist uenig i dette: "«For å trygge økonomisk vekst trenger vi fortsatt industriutbygging, selv om dette skulle komme i strid med naturverninteressene»" Det er greit med litt frisk luft også.. Sånn at man ikke går rundt i forurensa luft... Noe sånt tror jeg skiller dem..

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Ser jo ut som om Arbeiderpartiet er det partiet som du har mest til felles med. :)

Det stemmer, men jeg bor i en kommune hvor alle kjenner alle. Jeg er ikke spesielt fan av ordførerkandidaten, i motsetning til samlingslistas ordførerkandidat. Sistnenvtes ordførerkandidat kjenner jeg på privaten, og er enig med han i enkelte saker. Personen har gjerne litt for lett å være patriotisk.

 

Så, det er litt mer komplisert enn det.

 

Men et spørmål syntes jeg var enkelt:

"«Vi bør satse på et samfunn der kristne verdier og tradisjoner spiller en større rolle»"

Tilhengerne av å styrke kristne verdier mener at den kristne kulturen og samfunnssystemet er under angrep både fra en økende ikke-religiøs befolkning og av at en økende andel av befolkningen har andre religioner.

De vil stanse det de opplever som avkristningen og vil gjenreise kristne formålsparagrafer og kristen religionsutøvelse (f.eks. bordbønn, andakt, gudstjenester) i skoler og barnehager.

Motstanderne mener at grunnlovens bestemmelser om trosfrihet må tas på alvor, og at alle religioner og livssyn må sidestilles i en verdslig stat.

 

'Svært uenig' og 'svært viktig' ... Jeg mener at sekulære verdier som menneskerettighetene er mye viktigere enn å gjeninføre eldgamle utdaterte ideer (som jeg ser på som overtro)...

Helt enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Redigert:

 

Leste litt nøyere gjennom spørsmålene denne gang, da fikk jeg dette resultatet.

 

Partiene i Gjøvik kommune og hvor enig du er med de enkelte:

Venstre

77 %

Miljøpartiet De Grøn...

66 %

Kristelig Folkeparti

65 %

Høyre

65 %

Rødt

64 %

Arbeiderpartiet

62 %

Sosialistisk Venstre...

60 %

Senterpartiet

57 %

Fremskrittspartiet

51 %

Pensjonistpartiet

50 %

Endret av JoeSchmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser jo ut som om Arbeiderpartiet er det partiet som du har mest til felles med. :)

Det stemmer, men jeg bor i en kommune hvor alle kjenner alle. Jeg er ikke spesielt fan av ordførerkandidaten, i motsetning til samlingslistas ordførerkandidat. Sistnenvtes ordførerkandidat kjenner jeg på privaten, og er enig med han i enkelte saker. Personen har gjerne litt for lett å være patriotisk.

 

Så, det er litt mer komplisert enn det.

Akkurat. :)

Ser problemet. Da får du kaste mynt.. :- p

Lenke til kommentar

«Det legges altfor liten vekt på miljøvern i dagens Norge»

Ønsket om økonomisk vekst, høyere forbruk og mer industri står ofte i kontrast til ønsket om å verne miljøet og bevare naturressurser.

Miljøforkjempere mener at vernetanken må få sterkere gjennomslag, også dersom det fører til nedgang i materiell velstand. De kjemper for truede dyre- og plantearter, klimakrav og større verneområder på land og til havs.

Andre mener miljøhensyn ikke må hindre all utbygging av for eksempel ønskede veitraséer, næringsutbygging og andre menneskelige inngrep i naturen.

 

Hva mener dere? :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Artig... Nå valgte jeg Bø i telemark og fikk Høyre som det partiet som står meg nærmest... Dette syntes jeg er mektig rart.. Noen forklaring på hvorfor jeg får slike rare resultater alt ettersom hviken by og kommune jeg velger?

 

 

Resultat:

Blant partiene som stiller til valg i Bø kommune ligger dine svar nærmest

Høyre

Partiene i Bø kommune og hvor enig du er med de enkelte:

Høyre

68 %

Venstre

61 %

Kristelig Folkeparti

56 %

Arbeiderpartiet

52 %

Sosialistisk Venstre...

48 %

Fremskrittspartiet

44 %

Senterpartiet

41 %

 

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Er ikkje ein del av spørsmålene basert på lokale forhold. Difor kan det vere forskjell frå kommune til kommune kva saker partiene går for.

 

Kommunestyret kan bestemme om det skal være boplikt i hele eller deler av en kommune. Boplikt vil si at bolighus ikke bare kan bli brukt som fritidsbolig. Tilhengere av boplikt mener dette hindrer at hus står tomme. Motstanderne mener at boplikt er et uforholdsmessig inngrep i eierens rettigheter.

 

Venstre

71 %

Arbeiderpartiet

65 %

Kristelig Folkeparti

63 %

Senterpartiet

63 %

Høyre

61 %

Rødt

58 %

Miljøpartiet De Grøn...

57 %

Pensjonistpartiet

56 %

Sosialistisk Venstre...

54 %

Fremskrittspartiet

52 %

 

På forhånd valgte du Arbeiderpartiet. Valgomaten anbefalte deg Venstre.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Partiene i Bergen kommune og hvor enig du er med de enkelte:

 

Demokratene i Norge 74 %

Fremskrittspartiet 70 %

Kystpartiet 67 %

Høyre 66 %

Kristent Samlingspar... 66 %

Pensjonistpartiet 66 %

Byluftlisten 64 %

Kristelig Folkeparti 64 %

Venstre 58 %

Senterpartiet 57 %

Norges Kommunistiske...50 %

Arbeiderpartiet 50 %

Rødt 49 %

Miljøpartiet De Grøn... 45 %

Sosialistisk Venstre... 40 %

 

Jeg kommer nok ikke til å følge denne, jeg vurderer Høyre, men kommer hverken til å stemme Demokratene, FrP eller Kystpartiet.

 

Jeg som er for at homoseksuelle par skal ha samme rettigheter som heteroseksuelle til å adoptere, og klikket 'svært viktig', jeg skjønner ikke helt resultatet her. Riktignok er jeg mot bompenger, men ... ?

Endret av Clarkson
Lenke til kommentar

Miljøpartiet De Grønne 70 %

Venstre 69 %

Sosialistisk Venstreparti 69 %

Arbeiderpartiet 68 %

Rødt 68 %

Kristelig Folkeparti 63 %

Senterpartiet 62 %

Høyre 55 %

Demokratene i Norge 42 %

Fremskrittspartiet 39 %

 

Svært lite overraskende resultat! Må tilføye at testen er basert på hver enkelt kommune, da det er kommunevalg, slik at et resultat man får i denne testen ikke nødvendigvis gjenspeiler hva man ville stemt i et stortingsvalg. Jeg stemmer imidlertid uansett De Grønne.

Lenke til kommentar

Stemmer selvsagt på Norges mest ansvarsfulle parti, nemlig Høyre.

 

Som stemte for DLD? Den kamelen hadde jeg aldri i verden klart å svelge.

Ikke uventet var det FRP som kom øverst på NRKs valgomat. Høyre ble nummer to, men de vil altså ikke få min stemme om det omså sto om liv.

 

Det er kommunevalg din sopp.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...