Gå til innhold

Nye fotorammer fra Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes hele konseptet med LCD fotorammer er helt idiotisk. Akkurat det man trenger: et lite bilde som står borte i en seksjon og suger strøm (omtrent) 365 dager i året. Og man ser selvsagt omtrent aldri på det.

Nei, den dagen man får slike med elektronisk fargeblekk som bare bruker strøm hver gang bilde skiftes, så blir dette genialt. Og jeg vil ha slike i 42" og oppover også. Få en skikkelig ramme over sofaen som viser naturbilder!

Dét blir saker!

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Jeg synes hele konseptet med LCD fotorammer er helt idiotisk. Akkurat det man trenger: et lite bilde som står borte i en seksjon og suger strøm (omtrent) 365 dager i året. Og man ser selvsagt omtrent aldri på det.

Nei, den dagen man får slike med elektronisk fargeblekk som bare bruker strøm hver gang bilde skiftes, så blir dette genialt. Og jeg vil ha slike i 42" og oppover også. Få en skikkelig ramme over sofaen som viser naturbilder!

Dét blir saker!

Helt enig i sistnevnte, men hele tanken bak en fotoramme er jo å bytte på bildene da. Jeg fikk en fotoramme av kona for noen år siden, og den er på mellom 16-22 hver dag (instilling på produktet). På den har jeg i overkant av tusen bilder som den velger tilfeldig fra hver halvtime. Et sikkert tegn på at den blir sett er at vi kommenterer bildene ganske ofte. Men fargeblekk hadde vært tingen ja.

Lenke til kommentar

Har en Sony 10,1" fotoramme fra før, forrige generasjon med LED-belysning. Bruker visst ikke så veldig mye strøm, også som nevnt over her, står kun på fra 18-24 på hverdager og 12-24 i helger.

Men har innsett at jeg trenger én til, for den jeg har nå står i landskapsmodus, må ha en til i portrettposisjon. Ellers blir de bildene så tragisk små...

Lenke til kommentar

Slike 10-tommere bruker ikke mye effekt. Antagelig rundt 5 Watt. Dvs. en årlig energikostnad på ~44 kroner hvis den står på døgnet rundt, året rundt.

 

Det vil si at små fotorammer bruker så lite strøm at energikostnaden uansett blir en bagatell i forhold til innkjøpsprisen. Man skal bruke toppmodellen til 1900 kr i hele 43 år før energikostnaden blir like høy som innkjøpskostnaden.

 

Men merk at strømforbruket skalerer omtrent lineært med arealet og ikke diagonalen til slike fotorammer. Øker man diagonalen til 40 tommer så vil energikostnaden bli rundt 700 kr/år. Hvis en slik enhet koster f.eks 3500 kr så vil energikostnaden og innkjøpsprisen utgjøre like mye etter 5 år med døgnkontinuerlig bruk.

 

PS. Vil du ha en 42-tommer fotoramme så bruker du bare en normal TV med innebygget bildevisningsfunksjon og bildene på USB minnepinne. Evt. bruke PC om du vil ha video, flotte overganger og mye større fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Mitt største poeng når det gjelder energiforbruk på disse er ikke den rent personlige utgiftetn. Vi sløser nok med strømmen som den er, og om alle i Norge (verden) etter hvert skulle får seg 1-5 fotorammer som durer og går så blir det tilsammen vanvittige mengder energi. Med tanke på hvor lite disse ramme er i bruk (altså at man ser på dem), er det helt tullete. Det er selvsagt minpersonlige mening.

 

Og når man kommer til 42" og forslaget om å bruke en vanlig tv tilkoblet en pc kun for å vise et bilde/videoefekter, blir det jo gigantisk energisløseri. Lite prakitsk og pent er det også i forhold til et vanlig foto/maleri.

 

Derfor vil elektronisk blekk være uendelig mye bedre. Rammene hadde nok blitt veldig tynne og pene. Og de hadde kanskje ikke en gang trengt konstant strømtilførsel så man slapp stygge ledninger over alt. Bare lade rammen oppp en gang i blant.

Lenke til kommentar

Fotorammer som durer? Da bør du nok oppgradere til en vifteløs modell. :p

 

Har man 5 fotorammer på 5 Watt som "durer og går" så bruker de til sammen likevel under halvparten av en vanlig 60 watt glødetrådspære. Det er ikke store mengdene uansett hvordan man snur og vender på det.

 

I tillegg må du huske at hus har behov for oppvarming og at både lyspærer og fotorammer bidrar til dette store deler av året. Dette bidraget kommer ikke i tillegg til, men erstatter behov fra andre varmekilder. Bruker man en fotoramme med 5 Watt i 1 time så blir rommet ørlite varmere. Nok til at termostaten på en 500 Watt panelovn slår ovnen av 3,6 sekunder mer per time. Det vil si at panelovnen bruker 0,005 kWh mindre per time når fotoramma står og trekker 0,005 kWh per time.

 

Som om ikke det var nok så bruker fotorammer i Norge nesten utelukkende fornybar energi helt uten CO2-utslipp. I motsetning til f.eks å fyre med ved eller olje.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Som om ikke det var nok så bruker fotorammer i Norge nesten utelukkende fornybar energi helt uten CO2-utslipp. I motsetning til f.eks å fyre med ved eller olje.

Neinei, har du ikke fått med deg at Norge har solgt de fleste ren-energi-kvotene til Kina og Tyskland? Så du bruker primært kullkraft du, om ikke enda verre; Oljesand!!! hehe, må elske dagens klimadebatt og muligheten for å kjøpe seg avlat

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Når får slike "skjermer" muligheten for å brukes som monitor og touchskjerm-funskjon? Slik at en kan snekre sammen små betjeningspaneler for leiligheten f.eks. Noen kan være betjeningspaneler, andre kan være informasjonspaneler (vær, aksjer, nyheter, "you name it").

Endret av G
Lenke til kommentar

Når får slike "skjermer" muligheten for å brukes som monitor og touchskjerm-funskjon? Slik at en kan snekre sammen små betjeningspaneler for leiligheten f.eks. Noen kan være betjeningspaneler, andre kan være informasjonspaneler (vær, aksjer, nyheter, "you name it").

Det hadde vært noe, men da måtte jeg nok også ha et pusseskinn liggende ved siden av fotorammen for å fjerne fingeravtrykkene også.

 

Det jeg kunne tenke meg er fotorammer som ikke krever stikkontakt. Min har batteri, så jeg kan ta den ut av docking (en minimal liten sak) for å se nærmere på bildene, men varer likevel bare en eller to timer uten strøm. Kunne jeg hengt de på veggen og ladet en sjelden gang iblant kunne de erstattet noen av de vanlige bildene vi har, men det er vel derfor vi venter på et gjennombrudd med fargeblekk...

 

To rammer (en i landskap og en i portrett) var ingen dum ide det heller.

 

Når det gjelder plass får man jo plass til ganske så mange bilder om man minsker oppløsningen noe. Jeg har lagt inn alle bildene mine med lengste bredde/høyde tilsvarende oppløsningen på rammen (noe mer er egentlig meningsløst med mindre du ofte zoomer inn), og da har jeg over tusen bilder liggende inne. På en 1GB ramme er den da ikke halvfull engang. På den annen side koster jo heller ikke plass noenting lenger.

Lenke til kommentar

Disse rammene er jo også lagd for video. Det er fullstendig uinteressant for meg å ha videoer på slike rammer, men for de som ønsker å bruke denne funksjonen blir det knapt med bare 2 GB.

 

Det har jo lenge vært slik at hvis du vrir rammen 90°, så snur også bildet seg. Jeg skulle likt å se en ramme som tar dette et steg videre. Jeg tenker en ramme med en roterende sokkel på baksiden som du fester til veggen. Når det dukker opp et bilde som er lengre i høyden enn det er i bredden, da vrir rammen seg rolig over til portrettmodus.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...