Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan beskrives en begynnende utslitt automatkasse


Reggy

Anbefalte innlegg

Lurer på om automatkassen i bilen min er blitt merkbart slitt i det siste.

 

Hvordan kan man evt bestemme at det er automatkassen som er slitt.

 

Noen gearskift er ikke lenger så myke - noen ganger smeller den litt i gear - spes på vei nedover når det ryker inn i tredje.

 

Noen ganger ved jevn aksellerasjon så går bilen rykete - virker som det trekkes utjevnt. Det er ellers ingen ulyder eller defekter i bilen. Den går godt og fint ellers. Og aut kassen er stort sett komfortabel.

 

Bilen nærmer seg kjørt 220 tusen km -

 

vil en automatkasse plutselig bare si takk for seg. Eller vil bilen liksom hele tiden kunne virke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om automatkassen i bilen min er blitt merkbart slitt i det siste.

 

Hvordan kan man evt bestemme at det er automatkassen som er slitt.

 

Noen gearskift er ikke lenger så myke - noen ganger smeller den litt i gear - spes på vei nedover når det ryker inn i tredje.

 

Noen ganger ved jevn aksellerasjon så går bilen rykete - virker som det trekkes utjevnt. Det er ellers ingen ulyder eller defekter i bilen. Den går godt og fint ellers. Og aut kassen er stort sett komfortabel.

 

Bilen nærmer seg kjørt 220 tusen km -

 

vil en automatkasse plutselig bare si takk for seg. Eller vil bilen liksom hele tiden kunne virke.

 

Jeg er IKKE noen ekspert på automat, la det være sagt. Men slik du beskriver det kan det høres ut som at enten er den slitt, eller så trenger den oljeskift. Du sier intet om hvilken bil dette er, eller hvilken service som alt har vært foretatt på kassen. Men som jeg har sett, kan det virke som at nesten alle bilmerker spesifiserer et svært beskjedent servicenivå på automater, akkurat så lite at kassen vil holde ut en garanti-tid og litt til, men etter det starter morroen.

Prøv å få tak i info om hvilken produsent av girkassen, hvilken olje de sier den skal ha, om det er internt filter du kan bytte, etc etc.

Evt bare lever bilen inn til et automatgirverkstet (IKKE original-verksted, de har som regel for liten kunnskap) og få de til å gjøre jobben for deg. Fort gjort å spare 100.000,- på en jobb til 5.000,- :-)

 

På min egen bil, Opel med 5-trinns automat produsert av Aisin Warner (Toyota), begynte kassen å skifte hardt tidvis, alt ved rundt 100.000KM. Ved rundt 120.000 merket jeg tidvis harde skift både ved ned og oppgiring. Nå (163.000) etter at jeg har "flushet" (spylt igjennom) olje 3 ganger, montert på egen oljekjøler, eget oljefilter, egen termostat, samt brukt den absolutt beste oljen jeg klarte å finne, ser det ut til at kassen er _nesten_ helt fin igjen. Skifter hardt av og til, men for det meste går det som det skal, og kanskje lever kassen noen år til.

Lenke til kommentar

Det er en Citroen C4.

 

Den er kjørt nærmere 230 tusen km..

 

Den har ingen service interval - men ingen olje er evigvarende så jeg har fått foretatt oljeskift på Citroen verksted. Men om de flushet kassen vet jeg jo ikke. Det jeg husker var at oljen kostet flere tusen kr.

 

Det nevnes verksted for automatkasse - hvem hvor finnes disse?

 

Kasse og motor er jo forsikret om det skulle ryke, men jeg vet jo ikke om det er det som holder på skje.... Evt hva slags signaler det gir.....

 

Justere bremsebånd - hvem gjør dette?

 

Citroen verksted?

 

Og hva innebærer det?

Lenke til kommentar

Til flere tusen for olje bør de ha flushet. Et ordinært oljeskift er bare 3-4 liter som oftest, og olje koster maks 250,-/l vil jeg tru. Kan være de har inkludert å bytte filter, det tar litt tid (og derved kroner) på noen kasser.

Egne verksteder for automatkasser skal ha langt bedre kunnskap enn et merkeverksted. De har eget verktøy for å flushe/spyle, og ikke minst så har de mulighet til å foreta enkelte justeringer, som merkeverkstedene normalt ikke har kunnskap om. På merkeverkstedene er dine problemer som oftest løst med å bytte kassen (70-140.000,-), mens et automatgirverksted kan ofte justere vekk symptomene, og få kassen til å holde i flere år til.

Søk på gule sider for der du bor, så finner du nok et slikt verksted. Kjenner kun til Bergens-området for min del... :whistle:

Lenke til kommentar

Til flere tusen for olje bør de ha flushet. Et ordinært oljeskift er bare 3-4 liter som oftest, og olje koster maks 250,-/l vil jeg tru. Kan være de har inkludert å bytte filter, det tar litt tid (og derved kroner) på noen kasser.

Egne verksteder for automatkasser skal ha langt bedre kunnskap enn et merkeverksted. De har eget verktøy for å flushe/spyle, og ikke minst så har de mulighet til å foreta enkelte justeringer, som merkeverkstedene normalt ikke har kunnskap om. På merkeverkstedene er dine problemer som oftest løst med å bytte kassen (70-140.000,-), mens et automatgirverksted kan ofte justere vekk symptomene, og få kassen til å holde i flere år til.

Søk på gule sider for der du bor, så finner du nok et slikt verksted. Kjenner kun til Bergens-området for min del... :whistle:

 

Jeg husker jammen ikke helt hva de gjorde. Men tror det var en liter/ eller tre liter olje til kr 3000. Jeg husker jeg tenkte om det var flytende gull...

 

Ble litt interessert i slik automatgear verksted. Men har som nevnt aldri hørt om det. Bor på Søelandet. Hva kaller de verkstedene - så jeg har noe å søke på...

Lenke til kommentar

Men selv om kassen er slitt. Er det langt frem til at den evt ryker. Ryker den. Eller blir den bare så dårlig at den skiftes til slutt....

 

Tenker på hvor mye penger jeg skal legge i dette siden jeg har en forsikring som dekker om kassen ryker. Nytt er jo bedre - liksom??

Lenke til kommentar

Men selv om kassen er slitt. Er det langt frem til at den evt ryker. Ryker den. Eller blir den bare så dårlig at den skiftes til slutt....

 

Tenker på hvor mye penger jeg skal legge i dette siden jeg har en forsikring som dekker om kassen ryker. Nytt er jo bedre - liksom??

Vel, det er de harde skiftene som "knerter" en automat. Hvor lenge den vil leve slik er vanskelig å si, men at noe bør gjøres er utenfor tvil. Hvor lenge varer den garantien din da? Er det bruktbilgaranti?

Hvor lenge siden service på kassen? Du burde kanskje fiske fram den kvitteringen, for å se hva som ble gjort.

Om du er innenfor en garanti vil jeg tro det er vilkår med den garantien. F.eks må service følges?

På min automat prøvde jeg først med en flaske med QMI automatgirbehandling. Vet om flere som har fått fjernet fullstendig harde skift, bare med å fylle på denne flasken fra QMI. I mitt tilfelle ble alle girskift veldig mye bedre, men den klarte ikke å fjerne alle harde skift. Kan være verdt å prøve før du bruker mye kroner. Vil uansett ikke gjøre noe negativt med kassen.

Forøvrig er gule sider et fint sted for å finne verksted... :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for svar!!

 

Den er med ujevn gange er sjeldent og ikke så lett å fremkalle - typisk at jeg ikke får det til på verksted...

 

Jeg har IF super forsikrig og den dekker gear kasse og motorhavari.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en slik verksted, men vet ikke om det finnes noe bra i traktene rundt Kr.sand. Foreløpig ikke funnet noe treff. Men man skulle tror at det var marked for noe slikt. Automat blir jo bare mer og mer vanlig.

 

Jeg kunne aldri tenkt meg uten automat lenger.

Lenke til kommentar

Takk for svar!!

 

Den er med ujevn gange er sjeldent og ikke så lett å fremkalle - typisk at jeg ikke får det til på verksted...

 

Jeg har IF super forsikrig og den dekker gear kasse og motorhavari.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en slik verksted, men vet ikke om det finnes noe bra i traktene rundt Kr.sand. Foreløpig ikke funnet noe treff. Men man skulle tror at det var marked for noe slikt. Automat blir jo bare mer og mer vanlig.

 

Jeg kunne aldri tenkt meg uten automat lenger.

Automat er absolutt en fin ting. Savner absolutt ikke den rørepinnen til bensinen, selv om jeg skulle kjøre "inspirert" :w00t:

Men du, sjekk vilkårene til IF! Såvidt jeg husker forlangte de servicehistorikk, men det kan være jeg tar feil. Har selv Gjensidige, som har samme type garanti/forsikring, men den både forlanger servicehistorikk samt maks 200.000KM/8 år...

Lenke til kommentar

Nei - finner ikke noe verksted.

 

Men siden jeg fikk skiftet olje i fjor vil kanskje sånn QMI automat behandling være tingen. Men kan jeg helle på slikt selv - finnes liksom en prop til automat kassen man kan skru opp. Vil det være plass til en flaske på 236 ML i automatkassen min.

 

Fant forrresten regningen fra Citroen på skifte av olje aut kassen. Det står at jeg har fått autm olje AM6 2 liter og to stk. Til en pris av 3060, eller 1530 pr enhet. Blir i tvil på slik regningen står om de mener at jeg fått 2 liter olje eller om det 2x2 liter.

 

Uansett hadde jeg hatt tror på den QMI, men trenger litt info om hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Vel, om det er 2 liter og 2 stk, så har du fått byttet det som er den normale mengden å få byttet, uten at det spyles/flushes. Er dette prisen for bare oljen?

Er dette en såkalt trinnløs (CVT) girkasse, eller er det "vanlig" automat? Er det CVT må du IKKE bruke den QMI behandlingen, og heller ikke bruke vanlig automatolje, men en helt egen CVT olje (som ikke burde koste så mye mer enn vanlig olje, men....)

 

Forutsatt at det er "vanlig" automat det du har:

Automatkasser er svært følsom for oljemengden. Derfor kan du ikke bare fylle på med 236ml uten at det nok blir for mye. Så sant oljenivået er helt korrekt fra før. Å sjekke nivå, suge av rett mengde og erstatte det med dette middelet, kan være relativt komplisert om du ikke alt har tilgang til ymse verktøy, og en reparasjonsmanual til bilen.

F.eks på min bil må jeg først kjøre til girkassen oppnår en viss temperatur, deretter gå igjennom girene i en viss rekkefølge, deretter P og tomgang på falt mark, så sjekke nivå (mens motor går). En ganske spennende opplevelse, siden peilepinnen ligger skjult for det blotte øyne, under innsug, og mellom diverse kjøleslanger og kjølevannsradiator (med vifter). En grusomt varm og trang opplevelse, mildt sagt. Og dette er faktisk den eneste fremgangsmåten... Og skal jeg fylle, må det demonteres diverse kabler, slanger, elektronikk... På min girkasse er det 200ml mellom min og maks på pinnen, så 236ml blir garantert for mye på min iallfall....

 

BTW så hadde min girkasse nesten 1 liter for mye olje på seg (!!!), og dette var utført av merkeverksted på østlandet. Jeg bare nevner det, om du skulle oppleve feil på kassen bare kort stund etter at du har hatt service på den... :roll:

Lenke til kommentar

Takk for svar!!

 

Den er med ujevn gange er sjeldent og ikke så lett å fremkalle - typisk at jeg ikke får det til på verksted...

 

Jeg har IF super forsikrig og den dekker gear kasse og motorhavari.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en slik verksted, men vet ikke om det finnes noe bra i traktene rundt Kr.sand. Foreløpig ikke funnet noe treff. Men man skulle tror at det var marked for noe slikt. Automat blir jo bare mer og mer vanlig.

 

Jeg kunne aldri tenkt meg uten automat lenger.

Automat er absolutt en fin ting. Savner absolutt ikke den rørepinnen til bensinen, selv om jeg skulle kjøre "inspirert" :w00t:

Men du, sjekk vilkårene til IF! Såvidt jeg husker forlangte de servicehistorikk, men det kan være jeg tar feil. Har selv Gjensidige, som har samme type garanti/forsikring, men den både forlanger servicehistorikk samt maks 200.000KM/8 år...

 

Skal prøve å sjekke ut. Mener det har sagt at bør fortsette med den - at den har noe for seg tross høy k, stand.

 

IF ja - riktig det.

Lenke til kommentar

Vel, om det er 2 liter og 2 stk, så har du fått byttet det som er den normale mengden å få byttet, uten at det spyles/flushes. Er dette prisen for bare oljen?

Er dette en såkalt trinnløs (CVT) girkasse, eller er det "vanlig" automat? Er det CVT må du IKKE bruke den QMI behandlingen, og heller ikke bruke vanlig automatolje, men en helt egen CVT olje (som ikke burde koste så mye mer enn vanlig olje, men....)

 

Forutsatt at det er "vanlig" automat det du har:

Automatkasser er svært følsom for oljemengden. Derfor kan du ikke bare fylle på med 236ml uten at det nok blir for mye. Så sant oljenivået er helt korrekt fra før. Å sjekke nivå, suge av rett mengde og erstatte det med dette middelet, kan være relativt komplisert om du ikke alt har tilgang til ymse verktøy, og en reparasjonsmanual til bilen.

F.eks på min bil må jeg først kjøre til girkassen oppnår en viss temperatur, deretter gå igjennom girene i en viss rekkefølge, deretter P og tomgang på falt mark, så sjekke nivå (mens motor går). En ganske spennende opplevelse, siden peilepinnen ligger skjult for det blotte øyne, under innsug, og mellom diverse kjøleslanger og kjølevannsradiator (med vifter). En grusomt varm og trang opplevelse, mildt sagt. Og dette er faktisk den eneste fremgangsmåten... Og skal jeg fylle, må det demonteres diverse kabler, slanger, elektronikk... På min girkasse er det 200ml mellom min og maks på pinnen, så 236ml blir garantert for mye på min iallfall....

 

BTW så hadde min girkasse nesten 1 liter for mye olje på seg (!!!), og dette var utført av merkeverksted på østlandet. Jeg bare nevner det, om du skulle oppleve feil på kassen bare kort stund etter at du har hatt service på den... :roll:

 

For å si det slik. Så er Citroen Kr.sand ikke et sted jeg går lenger. Ikke fornøyd. Kan heller ikke tenke meg at de vet hva de gjør når de har skiftet oljen. Det eneste de sa var at min automatkasse var vedlikeholdsfri. Jeg sa ingen olje er vel evig varende så jeg ønsker et skifte. Det fikk veldig skryt for å gjøre da.

 

Dette var våren i fjor. Mener ikke jeg merket noe etter skiftet. Verken positivt eller negativt.

 

Men nå i vår/ sommer er det noe som har skjedd - forverret seg. Det er spesielt når den går opp eller ned til 3 gear. I sted var jeg ute og kjørte, litt sent gikk for jeg på leit etter noe og den gearet skikkelig hardt opp i tredje. Men mer på kjøring/ fortere går det mer jevnt.

 

Det samme skjer ved fallende fart - skal ned tredje - skal ikke ned i tredje - bang jeg satt den i tredje lel....om du skjønner.... Det samme blir det liksom oppover.

 

Jeg skjønner at jeg må på verksted om jeg skal få gjort noe som helst.... Jeg er ingen mekaniker.

 

Når bilen står stille og den settes i revers så merker man i bilen et lite napp og bilen presser bakover. Men noen ganger får jeg et dobbelsmell/ napp og så presser den bakover.

 

Det er en heltautomatisk gearkasse med 6 trinn på 136 HK HDI. Ikke DSG lignende og må heller ikke sammenlignes med Citroen sin EMG kasse. Bilen ca 4 år... Veldig behagelig bil og kasse når den gearer normalt.

Lenke til kommentar

 

 

For å si det slik. Så er Citroen Kr.sand ikke et sted jeg går lenger. Ikke fornøyd. Kan heller ikke tenke meg at de vet hva de gjør når de har skiftet oljen. Det eneste de sa var at min automatkasse var vedlikeholdsfri. Jeg sa ingen olje er vel evig varende så jeg ønsker et skifte. Det fikk veldig skryt for å gjøre da.

 

Dette var våren i fjor. Mener ikke jeg merket noe etter skiftet. Verken positivt eller negativt.

 

Men nå i vår/ sommer er det noe som har skjedd - forverret seg. Det er spesielt når den går opp eller ned til 3 gear. I sted var jeg ute og kjørte, litt sent gikk for jeg på leit etter noe og den gearet skikkelig hardt opp i tredje. Men mer på kjøring/ fortere går det mer jevnt.

 

Det samme skjer ved fallende fart - skal ned tredje - skal ikke ned i tredje - bang jeg satt den i tredje lel....om du skjønner.... Det samme blir det liksom oppover.

 

Jeg skjønner at jeg må på verksted om jeg skal få gjort noe som helst.... Jeg er ingen mekaniker.

 

Når bilen står stille og den settes i revers så merker man i bilen et lite napp og bilen presser bakover. Men noen ganger får jeg et dobbelsmell/ napp og så presser den bakover.

 

Det er en heltautomatisk gearkasse med 6 trinn på 136 HK HDI. Ikke DSG lignende og må heller ikke sammenlignes med Citroen sin EMG kasse. Bilen ca 4 år... Veldig behagelig bil og kasse når den gearer normalt.

Er det Abrahamsen Auto du mener? Hadde min forrige bil ('01 Xsara) inne på rep. der på en sommerferie, etter at verkstedet her i Bergen hadde byttet starter på min uten å feste pluss-kabelen, som igjen svidde av en god del elektronikk og kabler. Abrahamsen gjorde en utmerket jobb på min bil, men så fikk jeg heller aldri noe regning på det da, så... Men Citröen forhandlernettet generelt er ikke mye å skryte av, etter at Danskene overtok importen for noen år tilbake. Vet iallfall om flere som har vært rimelig oppgitt på manglende oppfølging/vilje på reklamasjonssaker.

Men nok om det.

Flere bilfabrikanter har blemmet seg kraftig med å si at deres automater ikke trenger oljeskift eller service. Både MB, Volvo og VAG har måtte krype til korset når kundene opplever havari før garantien er utgått, og såvidt meg bekjent har alle gått tilbake til et visst minimum av oljeskift. Verre er det med alle de som opplever havari etter at garanti er utløpt. Har fulgt litt med på diverse fora angående oljer og girkasser, og det inntrykket jeg sitter med er at det ennå ikke er laget en eneste "tradisjonell" automat som ikke skal ha stell, og som en tommelfingerregel skal "alle" automater ha en fullverdig gjennomspyling minst hver 60.000KM, samt at veldig mange biler, spesielt europeiske/japanske, har svært begrenset med kjøling, slik at ekstern kjøler og gjerne med eksternt filter, anbefales sterkt om en vil ha kassen til å vare bilens levetid. I automatkassens "hjemland" USA, er det ikke uvanlig å se egne oljebytteverksteder langs veiene, som har utstyr for å ta en spyling av kassen, mens du venter. Og det er ikke fordi amerikanerne lager så dårlige kasser, tvert imot. Men det er god økonomi å gjøre det. På meg virker det som at du har treghet i noen av stemplene som setter giret. Veldig typiske tegn det du beskriver.

Uten at jeg skal påstå at det jeg har gjort med min, er løsningen for deg, så har jeg gjort følgende på min kasse:

Spylt 2 ganger på 60.000 KM, sist med Royal Purple sin ATF-olje. Den oljen er en av få som er helsyntetisk og som dekker de fleste typer ATF-oljer. Koster noe mer, men skal være blandt det aller beste som er mulig å få tak i. Dernest har jeg koblet fra den originale kjøleren, og heller satt på en stor ekstern, som egentlig er stor nok til å passe til små lastebiler. Deretter har jeg satt på et eget filter, som både er et "vanlig" filter og som er magnetisk. I tillegg til dette har jeg satt på en egen termostat, for å sikre at jeg faktisk får driftstemperatur på kassen når det småkjøres/vinterkjøres. Og tilslutt tilsatt den automatbehandlingen. Høres kanskje litt voldsomt ut, men jobben tok meg ikke mer enn 6-7 timer, da i egen garasje med begrenset med verktøy og andre fasiliteter. Totalt kom det på rundt 5.000,- med alt. Dette har jeg gjort etter råd fra erfarne mekanikere, og folk som jobber med automatkasser (i USA). Vet at det går flere drosjer i Bergen med denne løsningen, og som ikke har opplevd noen problemer, selv etter flere hundre tusen KM. Jeg har hatt en god del harde skift, spesielt mellom 2 og 3. Nå er den nesten helt fin, men ikke 100%, så jeg kommer nok til å få tatt en justering av diverse, da på et eget automatverksted.

 

Vet ikke om dette hjelper deg noe særlig på vei? Håper iallfall det :new_woot:

Lenke til kommentar

Mange takk for svar!!

 

Jeg kunne gjerne påkostet 5 tusen og fått gjort alt det du nevner. Men jeg kan ikke selv. Og da står jeg der.

 

Ser at Bergen har et sånn eget automatverksted, skulle gjerne hatt noe tilsvarende i Kristiansand.

 

Ny kjøretur i dag, stadig noe rusk og tusk i gearingen. Det er nesten så jeg håper alt bare ryker. Men det er skjer vel neppe.

 

Lurer på om IF er interessert i et spleiselag på automatkassen, fremfor regningen når hele skiten ryker.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar!!

 

Jeg kunne gjerne påkostet 5 tusen og fått gjort alt det du nevner. Men jeg kan ikke selv. Og da står jeg der.

 

Ser at Bergen har et sånn eget automatverksted, skulle gjerne hatt noe tilsvarende i Kristiansand.

 

Ny kjøretur i dag, stadig noe rusk og tusk i gearingen. Det er nesten så jeg håper alt bare ryker. Men det er skjer vel neppe.

 

Lurer på om IF er interessert i et spleiselag på automatkassen, fremfor regningen når hele skiten ryker.

Jau, det kommer vel fort oppi 10-15.000,- for en slik jobb, totalt. Så... Egentlig trengs det ikke spesialverksted for å gjøre det jeg har gjort, jeg vet at f.eks merkeverksted til både Opel, Volvo og Saab gjør tilsvarende, og fler og fler ikke-merke-verksteder har både kompetanse og utstyr til å gjøre det jeg har gjort. Men å få oversikt over hvem som gjør en skikkelig jobb og ikke, nei se det... :roll::hmm:

Det er når/om du trenger å få foretatt justeringer på kassen, at det trengs spesialverksted, selv om et spesialverksted kanskje er de mest kompetente (og gjerne de dyreste) til alt sammen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...