Gå til innhold

— Spill er for dyre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som alt annet her i verden, så varierer også hva du får for pengene også i spillverden. F. eks kan du få hundre ganger så mange timer med spilling ved kjøp av det rimelig billige Minecraft i motsetning til et random filmspill som Harry Potter o.l. som ofte selges for full pris (og er masseprodusert med en utslitt grafikkmotor).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes spill har blitt dyrere og dyrere hele tiden jeg. Mens jeg var "gamer" så ble det ofte bare 2-3 spill i løpet av året. Men ærlig talt, 600 kr for utallige timer med moro? Njah er vel greit det. Spesielt med tanke på at det gjerne går 500-600kr+ for en kveld på byen...

 

Hadde ikke sakt nei takk til litt billigere butikk priser da. Spesielt siden jeg er litt casual og ikke driver å bestiller spill på nett og sånt hvor du kan få de litt billigere. Husker jeg fant Mass Effect 2 i en 99krs kurv med andre dritt spill som fifa09 og need for speed, det var i vertfall en good deal ;)

 

Edit: Enig med Occi da, det er jo ganske relativt. Du kan fort ende opp med å kjøpe et dritt spill for full pris som du runder på noen timer.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Det beste hadde vært om spillets pris hadde vært i forhold til hvor stort spillet er. Spill med mye innhold og høy spillbarhet kan koste rundt 600 kr. Mens spill man runder og blir ferdig med etter 5-6 timer burde kanskje komme ned i 200-300 kr (for et helt nytt spill).

 

Dessuten har vi temaet om piratkopiering. Hvis prisene er for stive, tyr folk til andre metoder. Så lav pris kan føre til mer salg. Forhåpentligvis så mye at det veier opp i mot å ta dyr pris for spillene.

 

Samt lav pris for et veldig godt spill gjør at man får et enda bedre inntrykk av spillet. "Jøss, fikk jeg så mye morro for bare x kr?!" Som teller positivt i den forstand at man vil kjøpe neste spill i serien. Motsetningen blir "Betalte jeg 600 kr for 4 timer med dritt-underholdning!?"

 

 

Så lavere priser er alltid velkommen :) Så lenge spillprodusentene får godt nok betalt til å lage kvalitetspill. Det som kommer mer og mer er nok det med reklame i spillet. Det hjelper jo på finansiering av spillet, som igjen betyr at kjøperen ikke behøver å betale så mye.

Lenke til kommentar

Synes spill har blitt dyrere og dyrere hele tiden jeg. Mens jeg var "gamer" så ble det ofte bare 2-3 spill i løpet av året. Men ærlig talt, 600 kr for utallige timer med moro? Njah er vel greit det. Spesielt med tanke på at det gjerne går 500-600kr+ for en kveld på byen...

Syns faktisk ikke spill er blitt så veldig mye dyrere sånn generelt sett over tid. Om vi ser helt tilbake til Nintendo 64 så kostet vel noen av de nyeste og mest populære spillene 600-800 elns gjorde de ikke? Eller er jeg kanskje helt på jordet her? Mener virkelig å huske det i alle fall! laugh.gif

 

Men så kom jo PS2/Xbox (360), samt PC-spill tok av, og da ble prisene kraftig presset, mens i nyere tid har vi fått PS3 osv. som "krever" bluray o.l. som igjen gjør at de kan presse prisene opp igjen. Husk at de bare tar seg betalt så mye de veit de kan ta seg betalt :)

 

Syns ikke 600 f. eks er så i overkant for spill som HL2 o.l. som gir helt latterlig mye for pengene (da det inkludere CSS f. eks), men for et "vanlig" singleplayer-spill med en rett-frem story (ikke fri verden som f. eks GTA) så syns jeg det fort kan bli noe overkant.

 

Det som kommer mer og mer er nok det med reklame i spillet. Det hjelper jo på finansiering av spillet, som igjen betyr at kjøperen ikke behøver å betale så mye.

Og dette syns i alle fall jeg er helt greit! På Skate 2 f. eks er det reklame for Monster rundt omkring i byen man spiller i, og det er såpass bra satt inn i miljøet at det ikke er distraherende eller irriterende. Derimot på Dirt 2 f. eks så syns jeg det blir litt vel i overkant, da det er reklame _overalt_.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Synes spill har blitt dyrere og dyrere hele tiden jeg. Mens jeg var "gamer" så ble det ofte bare 2-3 spill i løpet av året. Men ærlig talt, 600 kr for utallige timer med moro? Njah er vel greit det. Spesielt med tanke på at det gjerne går 500-600kr+ for en kveld på byen...

Syns faktisk ikke spill er blitt så veldig mye dyrere sånn generelt sett over tid. Om vi ser helt tilbake til Nintendo 64 så kostet vel noen av de nyeste og mest populære spillene 600-800 elns gjorde de ikke? Eller er jeg kanskje helt på jordet her? Mener virkelig å huske det i alle fall! laugh.gif

 

Men så kom jo PS2/Xbox (360), samt PC-spill tok av, og da ble prisene kraftig presset, mens i nyere tid har vi fått PS3 osv. som "krever" bluray o.l. som igjen gjør at de kan presse prisene opp igjen. Husk at de bare tar seg betalt så mye de veit de kan ta seg betalt :)

 

Syns ikke 600 f. eks er så i overkant for spill som HL2 o.l. som gir helt latterlig mye for pengene (da det inkludere CSS f. eks), men for et "vanlig" singleplayer-spill med en rett-frem story (ikke fri verden som f. eks GTA) så syns jeg det fort kan bli noe overkant.

 

Tviler sterkt på at nintendo spill var oppi så høye priser. Jeg husker jeg en gang fikk 2 Nintendo spill av foreldrene mine, det hadde jeg aldri gjort om de var oppi 500 kr. Når ps2 kom så er jeg ganske sikker på at den vanlige prisen lå på 399-499, muligens den økte litt mot slutten. Jeg ble i vertfall ganske blown away når jeg så xbox spill til 599/699 for første gang husker jeg. Enig at du for mye for pengene da i enkelte spill som nesten er "evig varende"

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Husker ikke sist jeg kjøpte et fullpris spill...

Kjøper stadig bra (men eldre) spill via Steam, ofte til under hundrelappen. Så det er godt mulig Todd H har et poeng.

Lenke til kommentar

De som lager spillene vil sikkert ikke ha 600kr for dem, er nok mer EA, Activision og andre utgivere som putter på noen lapper, for at de skal tjene litt.

 

men ja, synes alle spill over 400kr er for galt, spesielt hvis det har en dårlig multiplayer (som fører til mindre timer morro)

Lenke til kommentar

Syns faktisk ikke spill er blitt så veldig mye dyrere sånn generelt sett over tid. Om vi ser helt tilbake til Nintendo 64 så kostet vel noen av de nyeste og mest populære spillene 600-800 elns gjorde de ikke? Eller er jeg kanskje helt på jordet her? Mener virkelig å huske det i alle fall! laugh.gif

 

Men så kom jo PS2/Xbox (360), samt PC-spill tok av, og da ble prisene kraftig presset, mens i nyere tid har vi fått PS3 osv. som "krever" bluray o.l. som igjen gjør at de kan presse prisene opp igjen. Husk at de bare tar seg betalt så mye de veit de kan ta seg betalt :)

 

Syns ikke 600 f. eks er så i overkant for spill som HL2 o.l. som gir helt latterlig mye for pengene (da det inkludere CSS f. eks), men for et "vanlig" singleplayer-spill med en rett-frem story (ikke fri verden som f. eks GTA) så syns jeg det fort kan bli noe overkant.

 

Tviler sterkt på at nintendo spill var oppi så høye priser. Jeg husker jeg en gang fikk 2 Nintendo spill av foreldrene mine, det hadde jeg aldri gjort om de var oppi 500 kr. Når ps2 kom så er jeg ganske sikker på at den vanlige prisen lå på 399-499, muligens den økte litt mot slutten. Jeg ble i vertfall ganske blown away når jeg så xbox spill til 599/699 for første gang husker jeg. Enig at du for mye for pengene da i enkelte spill som nesten er "evig varende"

 

Jeg husker godt tilbake til den tiden når jeg skulle kjøpe meg det nyeste Sonic spillet til min Sega Mega Drive, dette var ikke et hvilket som helst spill, du kunne nemlig sette et annet sonic spill i toppen av dette og da fikk du mange ekstra baner og mulighet til å spille med Knuclkes. Betalte 900 kr for dette, husker at jeg sparte ukepenger i felere uker før mamma til slutt ga etter for presset og donerte de siste 200-300 kr til meg.

 

Så joda, noen spill har kostet mye mer enn 500 kr, muligens ikke Nintendo spill da de selvsagt ikke like kule som Sega spill ;P

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...