Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ekteskapets forbannelse


Anbefalte innlegg

Fetteren min, som ikke jeg hadde sett på flere år, dukket helt uventet opp på døra mi med tårer i de store, snill og blå øynene sine, sent på kvelden igår. Den svære silhuetten av hans firskårne kropp stod i sørgelig forfatning, med nedsukne skuldre og senket hodet, mot nattens fyldige mørke. Den særegne vigøren som hadde vært hans usvikelige kjennemerke opp igjennom mange år, var sporløst forsunnet. Foran meg stod en mann uten håp, en mann som bar på et sønderknust hjerte som ved hvert verk - og det verket uavskruelig og utrettelig - utløste en voldsom smerte i hans saktmodige sjelen. Jeg ba han komme inn i lyset og spurte med omsorgsfull røst hva som hadde hendt. Mellom hiksteanfallene sine maktet han med gråtkvalt stemme å forklare meg at kona hans hadde vært utro. :ohmy:

 

Selvsagt fant jeg sporenstreks frem whiksyflaska og helte rundhåndet i to store melkeglass, for er det en ting som whiskyen alltid kan stå behjelpelig med - en av flere ting :thumbup: - så er det å dulme smerte. Det varme sorgdøyvende væsken spredde seg raskt og effektivt i de digre kroppene våre. Tårestrømmen til fetteren min opphørte. Talen hans ble klarere. Jeg skjelnet en skarp bitterhet i stemmen. Han fortalte med sammenbitte tenner og hatske øyne at hans kone hadde bedratt ham med en "latino", og at det amorøse krumspring hadde pågått en god stund. Han priset seg lykkelig for at de ikke hadde fått barn ennå, slik de hadde planlagt. "Da hadde dette blitt dobbelt så tungt og vanskelig", sa han med et ansiktsuttrykk dypt preget av dystert alvor.

 

Mens vi satt slik gjennom nattens mørke og tause timer, drakk tett og pratet ustoppelig og engasjert om ekteskapets mange uungåelige fallgruver, begynte det å forme seg en slags konklusjon fra det tåkete løssnakket. Fetteren min, som - kanskje unødvendig å nevne - var i et forbitret lynne, fremholdt at ekteskap er i strid med naturens naturlige gang, at mennesker instinktivt jakter etter "noe nytt å knulle på", og at denne tørsten ikke vil demmes opp av et ekteskap, men undertrykkes av et (i førstningen) klippefast og påtrengende ønske om å etterkomme samfunnets størkna, anakronistiske normer, litt etter litt rakner standhaftigheten og viljen, man begynner å gå lei av hverandre, de tingene som man før synes var søte er plutselig mektig irriterende, også glir man nedover den åleglatte neagtive spiralen, på sikker vei til elendigheten.

 

Omtrent lik ordla han seg. Hver gang han nevnte hennes navn fór en trekning av nyslipt forakt over ansiktet.

 

Etterhvert gikk vi beklageligvis tom for drikke. Fetteren min sjanglet inn på badet og ble der inne resten av natta.(Det viste seg dagen etter at han hadde kollapset på det ikke-helt-nyvaskede fliebelagte gulvet). Jeg ble sittende alene foran datamaskinen og klikket med litt rundt på måfå mens jeg grunnet over dette med ekteskap:

 

Er det "sunt" for menneske å kjempe mot sine naturlige lyster? Er ekteskap gunstig for menneskerasen?

Endret av Intellektro
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er menneske

 

Nja, ikke helt sikker her jeg sitter.

 

Men Ekteskap er svært gunstig for menneskerasen (eller var kanskje litt mer det før i tiden) da du som oftest trenger to personer for og kunne oppdra et barn og det øker barnets overlevelse evne med to forsørgere. "knulle rundt" gir ikke like sikre resultater.

Var diskutert på en episode av Lyngbø og Hærlands Big Bang.

Lenke til kommentar

Men Ekteskap er svært gunstig for menneskerasen (eller var kanskje litt mer det før i tiden) da du som oftest trenger to personer for og kunne oppdra et barn og det øker barnets overlevelse evne med to forsørgere. "knulle rundt" gir ikke like sikre resultater.

Ekteskap er ganske gunstig for å oppdra et barn, men reglene om å ikke ha sex utenfor ekteskapet har ingenting med oppdragelsen å gjøre.

 

Vi mennesker er faktisk bygget for å ha sex med mer enn en person. Tenk deg pikken vår. Kantene bak penis-hodet er "konstruert" for å dra ut andres menn sæd, slik at vi får en sjanse. 99% av sædcellene våre er faktisk krigere. 45,5% forsvarere og 45,5% offensive, dette for å angripe og forsvare mot annen sæd. 1% av disse er til befruktning.

 

Tekt på hvorfor kvinner kan ha multiorgasmer og de kommer mye mer tregere enn gutter? Etter en kvinnes orgasme, utløses hormoner som gjør dem mer "hyperaktive" og pratsome. De er klar for mer. MYE mer enn det en mann klarer. For etter vår ladning er det rett i senga! Kvinners kan nailes av mange før de mettes, og da kan vi bare tenke oss sædkrigen som foregår nede i skrittet hennes. Sterkeste eller heldigste sædcelle vinner.

 

Har lest at flere menn i ekteskap, har fått mye mer sexlyst etter å ha sex med en annen kvinne, og omvendt. En fyr, husker ikke navnet hans, påstår å ha reddet mange ekteskap ved å ha sex med kvinner. De fikk mer lyst!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om vi har lyster til forskjellige ting i livet som f.eks å "knulle rundt", så er det ikke alltid det beste for mennesket.

 

Jeg tror det kommer mye bedre ting utav å holde seg til et menneske og får en familie med dette mennesket, i motsettning til å leve alene og "knulle rundt". Jeg tror man blir lei av det også en gang.

 

Vi kan hige etter lystene våre, men man bør vurdere om konsekvensene er verdt det.

 

 

(Var vanskelig å forklare dette her. Selv om man kanskje heller vil leve på fastfood mat, så er det åpenbart ikke bedre i lengden) :tease:

Endret av Mary_5
Lenke til kommentar

jeg har stor tro på ekteskapet, men i ethvert forhold må det være en fri og åpen kommunikasjon. Man må kunne snakke om problemer som man opplever(For det vil man). Dersom det er noe i det seksuelle samlivet som ikke fungerer så må man tørre(selv om det kan være ubehagelig) å snakke om det, å være åpen. Hvis man ikke gjør det så vil alle de små bekkene snart bli en elv som er vanskelig å motstå.

 

Mitt tidligere forhold røk. Vi hadde noen flotte, gode år sammen og hadde ikke store problemer. Kranglet sjelden. Men vi snakket ikke om de tingene som ikke fungerte. Jeg for min del gjorde ikke det fordi jeg var redd for å såre henne, det var vanskelig å skulle kritisere et såpass privat og personlig emne(det seksuelle). Hun det samme. Trodde jeg skulle bli sint(det hadde jeg ikke). Dette hjalp iallefall ikke og forholdet tok slutt. Det er ikke sikkert at det hadde gjort det hvis vi hadde hatt en bedre kommunikasjon sammen.

 

Utroskap er for meg helt utilgivelig. jeg hadde aldri klart å stole på personen igjen, og jeg får håpe at din fetter engang treffer en kvinne som ikke knuller rundt akkurat som det passer. Det kan være sant det at vi mennesker ikke nødvendigvis er skapt for å være monogame. Men jeg vet at jeg i mitt langvarige og gode(da, ikke nå) forhold aldri tenkte tanken på å være utro. Det var ingen som tiltrakk meg fordi jeg hadde en person som ventet på meg hjemme som jeg elsket(til tross for noen problemer på noen plan). Det blir for lett å skulle skylde på "det naturlige" fordi vi mennesker har evnen til refleksjon, til å tenke oss om. Vi velger å følge lystene våre og det er et valg man må stå for i ettertid også. Man kan skylde på fylla, evolusjonen også videre men i bunn og grunn mener jeg at man gjør et valg og det må man ta konsekvensene for.

 

Jeg håper du tar vare på din fetter i denne sorgens tid for han. Kjærlighet kan være det mest fantastiske man opplever i livet, men det kan også være det værste.

Lenke til kommentar

Akkurat det her om monogame forhold er ganske interessant. Før i tiden var forhold med kun to personer veldig sjeldent. Da var det ikke uvanlig at en liten gruppe menn hadde tilgang på flesteparten av kvinnene(typiske alfahanner). Det var først da kristendommen kom at monogame forhold ble "standard". Grunnene til dette er mange, men det kan tenkes at "en kvinne til hver mann" var hovedtanken.

 

Selv om vi i dag har sånne forhold, er vi mennesker allikevel polygame. Spørsmålet er hvor godt man kan kontrollere det irrasjonelle i hjernen med intellektet. Som med alle mennesker er vi forskjellige, og derfor finnes det folk som er og ikke er utro.

 

Kilde: http://www.psykologibloggen.no/?p=2952 (her står det myyyyyye mer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har med moral å gjøre, og ikke ekteskap som sådan. Mennesker har forskjellige grenser og moral, og for en god del er ekteskap topp, for andre så er det kanskje ikke det og trenger noe mer "fritt". Det er foråsvidt greit, men da bør man være åpen om det i utgangspunktet og ikke villede noen.

 

Man kan aldri stille garantier for noe som helst, men for min del, som nettopp har giftet meg, så ser jeg på ekteskapet som en mulighet fremfor et hinder. Vi har feiret vår kjærlighet, som jo er det bryllupet har symbolisert for oss, og sammen skal vi leve videre. Det er som vigsleren vår sa, vi blir én enhet men med mulighet for å leve ut vår individualitet. Så det betyr ikke at man trenger å miste seg selv, men vi har også funnet de linjer som passer for oss - og det hjelper mye at vi er hverandres bestevenner. Vi har det utrolig godt i lag, og da er mye gjort for et godt og fint ekteskap. Det er viktig å ha rom for oss selv og hverandre. :)

Lenke til kommentar

Dette har med moral å gjøre, og ikke ekteskap som sådan. Mennesker har forskjellige grenser og moral, og for en god del er ekteskap topp, for andre så er det kanskje ikke det og trenger noe mer "fritt". Det er foråsvidt greit, men da bør man være åpen om det i utgangspunktet og ikke villede noen.

 

Man kan aldri stille garantier for noe som helst, men for min del, som nettopp har giftet meg, så ser jeg på ekteskapet som en mulighet fremfor et hinder. Vi har feiret vår kjærlighet, som jo er det bryllupet har symbolisert for oss, og sammen skal vi leve videre. Det er som vigsleren vår sa, vi blir én enhet men med mulighet for å leve ut vår individualitet. Så det betyr ikke at man trenger å miste seg selv, men vi har også funnet de linjer som passer for oss - og det hjelper mye at vi er hverandres bestevenner. Vi har det utrolig godt i lag, og da er mye gjort for et godt og fint ekteskap. Det er viktig å ha rom for oss selv og hverandre. :)

 

Jeg er glad på dine vegne, Yvonne! Jeg sanser en lykkelig tone i det du skriver. Selv håper jeg en vakker og fyredfull dag, å kunne spasere nedover kirkegangen mens min mor sitter rørt til tårer og min far, med sitt kroniske strenge oppsyn, endelig gir meg den annerkjennelsen jeg så desperat har lengtet etter i alle år. Og orgelet spiller en lystig sang, kanhende en søtlanden versjon av Elvis sin klassiske og tårefremkallende I Can't Help Falling in Love With You. Og presten står der med sin ulastelige hvite prestekjole og snille gudfryktige øyne og venter tålmodig og verdig på meg. Og de knirkende, skrøpelige benkene er fylt til randen av bevegede og andektige som følger oppmerksomt med. Det hersker en fullkommen stillhet, ladet med eksplosiv forventning, mens jeg vandrer nedover kirkegulvet.

Jeg håper inderlig at den dagen kommer...

 

Jeg ønsker deg alt godt i ditt ekteskap, Yvonne!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

TL;DR

Det er vanlig å ville ha sex med flere, selv om man er gift. Ofte er det noe begge parter kan ha interesse av og, men om man vil faktisk gjøre det vil være en annen sak. Man er nesten forventet til å bare å ha lyst til å ha sex med samme person resten av livet når man gifter seg, selv om det er veldig urealistisk.

 

Dessverre er det ganske tabu å snakke om åpning av et forhold i offentligheten så man hører lite om det :) Dette er samtidig veldig lurt å finne ut av *før* man gifter seg. Noen føler bare for å ha sex med samme person resten av livet, og da kan det bli mye smerte hvis motparten er motsatt, og de er gift.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Vel, jeg jeg kan ikke dra fakta ut av hodet, men jeg hører på "Savage Lovecast", som er sex og samlivsrådgivning med en del humor. Dilemmaet til en person i et par, som ønsker å åpne forholdet, og spørsmålet om hvordan man finner den riktige tredje personen (eller andre swingere), er noe av det mest vanlige som kommer opp der i alle fall :)

 

edit: http://bigthink.com/ideas/24738

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...