Gå til innhold

Forskjell på Høyre og Venstre?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei folkens, jeg lurte på om noen kunne forklare meg de største forskjellene mellom Høyre og Venstre. Jeg er på venstre siden selv, er en Sosialist, men har ikke så mye ide av hva Høyresiden handler om. Hadde vært hyggelig om jeg kunne fått lit info! :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyre og venstre blir et vidt begrep, man går ikke etter en 2D skala som du tenker her. Det finnes også Autoritær/liberal, samt moral, disse er sine egne akser. Ved politicalcompass.com ser du at de har prøvd å illustrere to akser i politikken (De utelater moral aksen).

 

bothaxes.gif

 

Som sosialist, er du nok til venstre. Men det er vanskelig å vite hvor høyt på skalaen du ligger. På toppen finner du et diktatur, mens på bunnen et anarki.

 

 

Forskjellen mellom økonomisk høyre/venstre er at venstresiden ønsker høyere skatter samt fler statlige subsidier, mens det økonomiske høyre ønsker lavere skatter, og kutt i statlige subsidier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg ligger nok på Venstre fløyen, altså ytterst. Tenker meg at jeg liker å tenke på at man kan ha et klasseløst samfunn (som er kommunistisk) og at man har en bedre styring i økonomien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det ikke litt rart å erklære deg selv som kommunist før du vet hva høyresiden står for?

 

Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

 

Er det ikke litt rart å erklære deg selv som kommunist før du vet hva høyresiden står for?

og samtidig angklage andre for trolling..

 

 

Hva vil du at jeg skal si når du refererer til Cola og Pepsi? Er det seriøst?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

 

At det var hva?

Lenke til kommentar
Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

 

At det var hva?

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

 

At det var hva?

Altså ta noe fra noen som har opparbeidet seg, og gi det til noen andre som ikke har opparbeidet seg.

 

Altså ta fra de rike (som har jobbet for å få til ting), og gi til de fattige (som ikke har bidratt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

 

At det var hva?

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

 

Jeg sier ikke det er greit å stjele? Da er det du som forandrer det jeg sier her. Sammenligner du skatt med å stjele?

 

 

Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

 

At det var hva?

Altså ta noe fra noen som har opparbeidet seg, og gi det til noen andre som ikke har opparbeidet seg.

 

Altså ta fra de rike (som har jobbet for å få til ting), og gi til de fattige (som ikke har bidratt).

 

Så det du sier er at litt høyere skatt til dem som tjener mest er å stjele? Jeg sier ingenting om å gjøre det på "Robin hood" stil. ;)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

 

At det var hva?

 

Hvorfor synes du det er greit å stjele?

 

Jeg sier ikke det er greit å stjele? Da er det du som forandrer det jeg sier her. Sammenligner du skatt med å stjele?

 

Jo, du vil stjele fra smarte som jobber og gi til late som ikke jobber. Det heter å stjele.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det ikke litt rart å erklære deg selv som kommunist før du vet hva høyresiden står for?

 

Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

 

Det mener du vel ikke. Du mener at alle skal betale 100 % skatt til staten. Deretter kan staten dele ut pengene igjen etter behov, slik at alle får det de har behov for, men ikke det de har lyst på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

... klasseløst samfunn (som er kommunistisk) og at man har en bedre styring i økonomien.

Styrt klasseløst samfunn. Javel ja.

 

Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, ...

Du altså vil ha et klasseløst samfunn der "de rike" klassen skattelegges hardt av herskerklassen.

 

 

Der de rike skatter litt mere en det de gjør, jeg sa ikke noe med at staten skulle ta pengene å dele de ut.

 

Er det ikke litt rart å erklære deg selv som kommunist før du vet hva høyresiden står for?

 

Tror ikke det, hvorfor mener du det? Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, mens høyresiden vil at vi skal ha mindre skatt og avgifter.

 

Jeg vet prinsippet ved Høyre og Venstre.

 

 

Det mener du vel ikke. Du mener at alle skal betale 100 % skatt til staten. Deretter kan staten dele ut pengene igjen etter behov, slik at alle får det de har behov for, men ikke det de har lyst på.

 

Nei, jeg mener ikke å betale 100%. Jeg mener at de som er rike, skal betale litt mere i skatt, det å betal 100% i skatt ville jo vært som dere referer til å stjele.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

... klasseløst samfunn (som er kommunistisk) og at man har en bedre styring i økonomien.

Styrt klasseløst samfunn. Javel ja.

 

Jeg står for at man skal ha høy skatt for dem som er rike, og ha et klasse løst samfunn, ...

Du altså vil ha et klasseløst samfunn der "de rike" klassen skattelegges hardt av herskerklassen.

 

 

Der de rike skatter litt mere en det de gjør, jeg sa ikke noe med at staten skulle ta pengene å dele de ut.

Wat?

 

Hvis ikke pengene skal "deles ut"/brukes etter herskerklassens ønsker, ha skal da skje med dem? Skal de begraves i et dypt hull??

 

Edit: Jeg lurer på om ikke det er ordet "klasseløst" som forvirrer meg. Kan du definere hva du mener med det?

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...