Gå til innhold

Partibarometer for august og september 2011


Partibarometer  

168 stemmer

  1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      19
    • Arbeiderpartiet
      24
    • Fremskrittspartiet
      31
    • Høyre
      35
    • Kristelig Folkeparti
      5
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      6
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      3
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      35
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingenformening
      1
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      16
    • Arbeiderpartiet
      20
    • Fremskrittspartiet
      30
    • Høyre
      39
    • Kristelig Folkeparti
      4
    • Miljøpartiet De Grønne
      3
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      6
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      6
    • Sosialistisk Venstreparti
      5
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      31
    • Kystpartiet
      0
    • By- og Bygdelista
      0
    • Felleslista
      0
    • Radikale Sosialister
      0
    • Solidaritetslista
      0
    • Verdipolitisk parti
      0
    • Annet
      0
    • Blankt
      1
    • Ville ikke stemt
      3
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  3. 3. Hvilket parti på Stortinget liker du minst?

    • Fremskrittspartiet
      55
    • Høyre
      4
    • Venstre
      1
    • Kristelig Folkeparti
      6
    • Senterpartiet
      0
    • Arbeiderpartiet
      34
    • Sosialistisk Venstreparti
      64
    • Vet ikke/ingen formening
      4
  4. 4. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      13
    • AP og Venstre
      11
    • AP, SV og SP
      8
    • AP og SV
      8
    • AP og SP
      1
    • AP og KRF
      1
    • Venstre, KRF og SP
      3
    • Venstre, KRF og Høyre
      8
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      23
    • Høyre og FrP
      33
    • Høyre, FrP og Venstre
      9
    • Høyre, FrP og KrF
      5
    • FrP og KRF
      1
    • FrP og Venstre
      6
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      3
    • AP, Venstre og Høyre
      5
    • AP, SP og Venstre
      4
    • Ingen av de nevnte
      20
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  5. 5. Påvirker partileder ditt valg av parti?

    • Ikke i det hele tatt
      35
    • I liten grad
      55
    • I noe grad
      60
    • I stor grad
      12
    • I svært stor grad
      3
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  6. 6. Hvilke partileder på Stortinget ønsker du som statsminister i Norge?

    • Kristin Halvorsen (SV)
      1
    • Jens Stoltenberg (AP)
      45
    • Liv Signe Navarsete (SP)
      1
    • Knut Arild Hareide (KrF)
      4
    • Trine Skei Grande (V)
      14
    • Erna Solberg (H)
      41
    • Siv Jensen (FrP)
      27
    • Ingen av disse
      27
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  7. 7. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

    • Arbeiderpartiet
      47
    • Fremskrittspartiet
      56
    • Høyre
      84
    • Kristelig Folkeparti
      15
    • Senterpartiet
      15
    • Sosialistisk Venstreparti
      23
    • Venstre
      67
    • Ingen av de nevnte
      14
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  8. 8. Ønsker du at ditt parti regjerer alene, eller i koalisjon med annet/andre parti(er)?

    • Alene
      72
    • I koalisjon
      52
    • Spiller ingen rolle
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      16
  9. 9. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

    • Ytterste venstre-fløy
      8
    • Venstre
      17
    • Sentrum-venstre
      23
    • Sentrum
      11
    • Sentrum-høyre
      40
    • Høyre
      44
    • Ytterste høyre-fløy
      25
  10. 10. Tror du de rødgrønne sitter ut hele perioden?

    • Ja
      141
    • Nei, tror det blir regjeringskrise
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      19
  11. 11. Hvem tror du vinner Stortingsvalget i 2013?

    • De rødgrønne
      47
    • Borgerlig side
      86
    • Annet
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      33
  12. 12. Hva burde sperregrensen for utjevningsmandater til Stortinget ligge på?

    • 1%
      3
    • 2%
      7
    • 3%
      6
    • 4%
      26
    • 5%
      14
    • 6%
      6
    • 7%
      2
    • 8%
      8
    • Sperregrensen burde fjernes
      47
    • Vet ikke/ingen formening
      49
    • Annet
      0
  13. 13. Har du endret politisk ståsted siden juni/juli?

    • Ja
      21
    • Nei
      136
    • Vet ikke/ingen formening
      11
  14. 14. Har du endret politisk ståsted i kjølvannet av hendelsene 22. juli 2011?

    • Ja
      3
    • Nei
      155
    • Vet ikke/ingen formening
      10


Anbefalte innlegg

Fascinerande å sjå kor stor omslutnad Det Liberale Folkepartiet får her, når partiet fekk 350 stemmer ved førre stortingsval.

 

Turbonello, eg ser ein tendens til at folk sterkast mislikar det partiet som ligg fjernast frå deira fløy. Sjølv ga eg ap min mistillitstemme, sjølv om eg står nær dei i mykje. Det er ikkje minst dei tette banda til oljelobbyen, partipiskinga og dobbelmoralen i klimasaka eg foraktar, men eg mislikar òg måten dei (i alle høve slik eg ser det) rettar seg den vegen vinden bles, og gjev slipp på prinsipper for å hauste stemmar. Eg står langt frå frp politisk, men dei framstår i det minste ærlige og prinsippfaste. Sv likar eg derimot svært godt, sjølv om Venstre får mi stemme.

Okei. =) Liker Venstre veldig godt selv, jeg. Men stemmer Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti. FrP og Demokratene, samt DLF er de partiene som står lengst unna det jeg selv står for.

 

Kunne for eksempel aldri ha støttet et parti som forsøker å vinne velgere hos "levende ord" slik Karl Ivar Hagen (FrP):

http://youtu.be/c12XeNljACM

 

Eller Demokratene som ønsker å gjeninnføre KRL-faget i skolen igjen... :p

 

Det og mye annet... Jeg har massevis av gode grunner til å ikke stemme disse partiene... Og jeg skjønner meg ikke på folk som stemmer disse partiene. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fascinerande å sjå kor stor omslutnad Det Liberale Folkepartiet får her, når partiet fekk 350 stemmer ved førre stortingsval.

Ja, medlemmene av DLF bruker særs mykje tid på å fremja verdiane og ideane sine her på verdsveven. Dette er nemleg det aller friaste mediet vi har, og er såleis eit fantastisk godt utgangspunkt for fremjinga av økonomisk og sosial fridom.

 

Vi når sjølvsagt ikkje fram til dei verkeleg store massane på denne måten, så vi vil veldig gjerne sleppast til på TV og i avisene òg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fascinerande å sjå kor stor omslutnad Det Liberale Folkepartiet får her, når partiet fekk 350 stemmer ved førre stortingsval.

Ja, medlemmene av DLF bruker særs mykje tid på å fremja verdiane og ideane sine her på verdsveven. Dette er nemleg det aller friaste mediet vi har, og er såleis eit fantastisk godt utgangspunkt for fremjinga av økonomisk og sosial fridom.

 

Vi når sjølvsagt ikkje fram til dei verkeleg store massane på denne måten, så vi vil veldig gjerne sleppast til på TV og i avisene òg. :)

Er nesten ingen som ønsker DLF-politikk. Bare et fåtall... Det er en dårlig politikk som ikke vil føre til noe bedre samfunn. Det vil bare føre til store forskjeller blant folk, og det vil føre til slike opprør som man kan se i England for tiden... Det er med andre ord en svært dårlig gjennomtenkt ideologi. Nesten alle ideologier er bedre enn denne, som legger opp til mafiavirksomhet.

Lenke til kommentar

Er nesten ingen som ønsker DLF-politikk. Bare et fåtall... Det er en dårlig politikk som ikke vil føre til noe bedre samfunn. Det vil bare føre til store forskjeller blant folk, og det vil føre til slike opprør som man kan se i England for tiden... Det er med andre ord en svært dårlig gjennomtenkt ideologi. Nesten alle ideologier er bedre enn denne, som legger opp til mafiavirksomhet.

Denne tråden har ein heilt annan hensikt enn å ordskifta om liberalisme, så eg lét det bare liggja ut av respekt for reglane på forumet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fascinerande å sjå kor stor omslutnad Det Liberale Folkepartiet får her, når partiet fekk 350 stemmer ved førre stortingsval.

Ja, medlemmene av DLF bruker særs mykje tid på å fremja verdiane og ideane sine her på verdsveven. Dette er nemleg det aller friaste mediet vi har, og er såleis eit fantastisk godt utgangspunkt for fremjinga av økonomisk og sosial fridom.

 

Vi når sjølvsagt ikkje fram til dei verkeleg store massane på denne måten, så vi vil veldig gjerne sleppast til på TV og i avisene òg. :)

Er nesten ingen som ønsker DLF-politikk. Bare et fåtall... Det er en dårlig politikk som ikke vil føre til noe bedre samfunn. Det vil bare føre til store forskjeller blant folk, og det vil føre til slike opprør som man kan se i England for tiden... Det er med andre ord en svært dårlig gjennomtenkt ideologi. Nesten alle ideologier er bedre enn denne, som legger opp til mafiavirksomhet.

 

Og nøyaktig hva skulle mafiaen gjort? De kunne iallefall ikke smuglet inn ulovlig stoffer, da det ikke finnes lenger.

Lenke til kommentar

Hvilket parti er mest opptatt av desentralisert makt og lokalstyre? Noen partier som er for direkte demokrati i viktige saker?

 

Rød Ungdom har hatt en arbeidermaktkampanje, hvor vi krevde at folk får velge sjefen selv. En del av kampanjen var også at elevene får være med på å velge rektoren. Begrunnelsen er bl.a. at både arbeidsplassen og skole er meget viktige områder innenfor samfunnet vårt, og at det er en skam at disse områdene ikke er underlagt demokratisk styre. Rødt generelt synes at lokaldemokrati er viktig og er mot tvangssammenslåing av kommuner. Folk i småkommunene skal kunne ta vare på sine behov.

 

Når det gjelder folkeavstemninger, er jeg ikke helt sikker på hvor vi står.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjølv ga eg ap min mistillitstemme, sjølv om eg står nær dei i mykje. Det er ikkje minst dei tette banda til oljelobbyen, partipiskinga og dobbelmoralen i klimasaka eg foraktar, men eg mislikar òg måten dei (i alle høve slik eg ser det) rettar seg den vegen vinden bles, og gjev slipp på prinsipper for å hauste stemmar. Eg står langt frå frp politisk, men dei framstår i det minste ærlige og prinsippfaste. Sv likar eg derimot svært godt, sjølv om Venstre får mi stemme.

 

Hvis prinsippfasthet er viktig så er det rart du trekker frem SV positivt. Det er vel få som har svelget så mange kameler som dem... I den rødgrønne regjeringen så er det i det store og det hele AP som har sittet med kontrollen.

 

http://www.dagbladet.no/2009/07/16/nyheter/arbeiderpartiet/ap/politikk/innenriks/7225543/

Endret av VikingF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjølv ga eg ap min mistillitstemme, sjølv om eg står nær dei i mykje. Det er ikkje minst dei tette banda til oljelobbyen, partipiskinga og dobbelmoralen i klimasaka eg foraktar, men eg mislikar òg måten dei (i alle høve slik eg ser det) rettar seg den vegen vinden bles, og gjev slipp på prinsipper for å hauste stemmar. Eg står langt frå frp politisk, men dei framstår i det minste ærlige og prinsippfaste. Sv likar eg derimot svært godt, sjølv om Venstre får mi stemme.

 

Hvis prinsippfasthet er viktig så er det rart du trekker frem SV positivt. Det er vel få som har svelget så mange kameler som dem... I den rødgrønne regjeringen så er det i det store og det hele AP som har sittet med kontrollen.

 

http://www.dagbladet.no/2009/07/16/nyheter/arbeiderpartiet/ap/politikk/innenriks/7225543/

Altfor sant. SV er best i opposisjon. Gløymde å kritisere AP for dette. Trur dei øvrige sentrumspartia (om ein framleis kan rekne Senterpartiet for dette) står best tent med eit samarbeid med Høgre.

Endret av Triveleg_kar_med_hatt_og_stokk
Lenke til kommentar

Fascinerande å sjå kor stor omslutnad Det Liberale Folkepartiet får her, når partiet fekk 350 stemmer ved førre stortingsval.

 

Neida, der du finner folk som støtter nei til Datalagringsdirektivet er nettopp her... altså her som datanerdene hersker - i disku.fora. Ikke rart i heletatt. Selv ser jeg på helheten i samfunnet. Det blir derfor ikke rød-grønt denne gangen, men heller ikke ytre høyrefløy! Takk for meg.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som sier de ikke liker SV? Er det så mye negativt ved det partiet?

 

Jeg kunne ikke velge Rødt, så da var SV i skuddlinjen :whistle:

 

Men er det fordi det er veldig langt til venstre, eller er det på grunn av noe spesielt innen denne politikken? Noe negativt denne politikken går ut på eller forårsaker?

 

Det er for det meste økonomisk politikk også det med kjønnskvotering.

 

For ikke å glemme den uansvarlige skolepolitikken. Skolen under SV sin ledelse har havarert og selv en del AP-folk har sett seg nødt til å gå til høyresiden.

Folk er gått lei av venstresidens egofeministiske sutrekultur, med massiv kjønnskvotering.

Folk er også gått lei av stagnasjon, byråkrati og papirflytteri og vil heller ha utvikling og skaperkraft.

SV er et parti som ikke har noe som helst å gjøre i noen som helst maktposisjon. SV er et parti som hører hjemme godt under sperregrensen - galskap å stemme på dem.

 

Stemmer selv på Høyre, men kunne vel tenke meg et samarbeid mellom feks: H, KrF, SP(Forhåpentligvis tar vel Borten Moe over etter Marxist-Leninisten Liv Signe)og evt FrP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg forandret stemmen min. Har forandret mening. SV en stemme mindre, mens partiet Venstre, er har en ekstra stemme.

 

 

Hva mener folk her inne om partiet Venstre? :)

 

God avgjørelse! :thumbup:

 

Jeg definerer meg selv som en sosialliberalist, så Venstre er nok det partiet jeg har mest til felles med på et ideologisk plan.

 

Her er en wiki-artikkel om den ideologien:

http://no.wikipedia.org/wiki/Sosialliberalisme

 

I lokalvalget til høsten kommer jeg riktig nok til å stemme på Høyre, fordi jeg synes ordføreren i byen hvor jeg bor er en god og samlende ordfører, men skal ikke se bort ifra at jeg legger til noen V-representanter på stemmeseddelen (det er nemlig lov i år).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg forandret stemmen min. Har forandret mening. SV en stemme mindre, mens partiet Venstre, er har en ekstra stemme.

 

 

Hva mener folk her inne om partiet Venstre? :)

 

Bra du velger å ikke gi din stemme til de røde. Likevel skal det sies at venstre i bunn og grunn er et parti som hører hjemme i båsen "sentrum-venstre", derav Høyre motsatt.

Jeg mener at Venstre har en del politikk som er ansvarlig, men også en del uansvarlige punkter som feks. på Innvandring og integrering, der de ønsker å åpne alle grenser og alt. De vil dessuten videreføre dagens skattenivå som ikke er bærekraftig.

Lenke til kommentar

Da har jeg forandret stemmen min. Har forandret mening. SV en stemme mindre, mens partiet Venstre, er har en ekstra stemme.

 

 

Hva mener folk her inne om partiet Venstre? :)

 

Bra du velger å ikke gi din stemme til de røde. Likevel skal det sies at venstre i bunn og grunn er et parti som hører hjemme i båsen "sentrum-venstre", derav Høyre motsatt.

Jeg mener at Venstre har en del politikk som er ansvarlig, men også en del uansvarlige punkter som feks. på Innvandring og integrering, der de ønsker å åpne alle grenser og alt. De vil dessuten videreføre dagens skattenivå som ikke er bærekraftig.

Hvorfor eller hvordan er det ikke bærekraftig?

Er det noe annet som er uansvarlig? Hva er uansvarlig med innvandring og integreringspolitikken til Venstre?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...