Gå til innhold

Bør jeg gå over til fullformat? (5DmkII erstatter 7D)


Anbefalte innlegg

Her er jo mitt GH2 mye bedre enn 7d på farge, kontrast, skarphet, dynamikk og det som er.

 

Og hvis 7d er veldig likt 5d er vel mitt kamera bedre enn 5d også? haha det var morsomt.

 

Jeg er usikker på hva du vil frem til i denne tråden(?) Å vise f.eks en videosnutt hvor det ene opptaket er antagelig ute av fokus (eller har et objektivproblem) sier nada ellers.

 

Objektivvalg er i dag viktigere enn kamera, har man et guffent objektiv så nytter det ikke hvor godt kameraet er. Objektivvalget kan og typisk påvirke farger og kontrast. Treffer man ikke nær 100% med fokusen får man heller ikke maks kvalitet. Oppsettet/innstillingene man gjør er minst like avgjørende.

 

Det er mange andre ting som påvirker et bilde/videoresultat mer enn kameravalg.

 

Om du mener GH2 leverer bedre resultater enn 7D/5DII får du lov å mene for min del.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg prøver å si er at 5d er mye bedre enn 7d på VIDEO

 

Men, er det ikke nettopp det noen tidligere har spurt deg om å konkretisere siden "mye" uansett blir ikke korrekt i denne sammenhengen.

 

Jeg prøvde å si deg at du neppe ville sett forskjell dersom du ikke viste hva som var hva. Om 5DII (5Dmk1 har ikke video) har blitt brukt i en eller annen produksjon så sier det lite i dette forholdet du mener noe om, hvis jeg ikke husker feil har/og blir og 7D brukt i produksjoner. 5DII har og vært lenger i tid tilgjengelig i markedet enn 7D, så at 5DII er mer brukt tidligere er kanskje av naturlige årsaker som handler og om tilgjengelighet.

 

Tor

Lenke til kommentar

5D II og 7D har akkurat de samme problemene med moire, lineskipping og rolling shutter - den største forskjellen på bildet er sensorstørrelse. Man får rett og slett ikke til like tynn DoF på crop. Derfor bruker mange 5D II til spesielle scener, for å få nærmere 65mm film-look enn 35mm-film (som er mer lik 1,5 crop i fotoverden, siden de kjører filmen vertikalt). GH2, AF-100 og FS-100 er alle bedre rent teknisk enn 5D II - men tilgjengjeld er det ikke kommet noen andre kamera med fullformatssensor og video enda.

 

House bruker forøvrig stortsett film - men kutter inn scener tatt med speilrefleks der det er fornuftig. Var vel én episode hvor de kunn brukte speilrefleks. Mye av den episoden foregikk i et sammenrast parkeringshus om jeg ikke husker feil - hvor det var minimalt med plass, ergo sparte de tid og penger på å ikke bygge et sett hvor de kunne fjerne deler av det for å få plass til filmriggene de vanligvis bruker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er midt i de samme vurderingene som deg, har i dag en 7D og en haug med L optikk. Jeg er ikke helt fornøyd med 7D, selv om jeg i enkelte tilfeller har veldig god nytte av avansert AF og høy skuddtakt. Men det dreier seg kanskje om i 1% av det jeg fotograferer. En 16-35 på 5D er jo like vid som 10-22 på 7D, så kanskje den optimale komboen er 5D, 16-35, 24-70, 70-200. Da er du jo godt dekket (:

 

Selv har jeg gått mer mot fastoptikk i det siste, det er så deilig å ha lyssterk optikk..

 

Det er mange som påstår at 5D II har veldig dårlig AF, dette er etter min mening en overdrivelse, har sett bra med "action" bilder tatt med 5DII. Snaue 4 bilder pr. sek er jo heller ikke så dårlig da (: I gode gamle analog tidene ville vi jo vært lykkelig av en slik skuddtakt.

 

Har du prøvd 5DII? Hvis ikke, har du mulighet for å låne en noen timer?

 

En annen mulighet er jo en brukt 1D-MKIII, litt fra begge verdener..

 

Sammenlignet med 7D er det stor forskjell på AF , det kan jeg bekrefte etter bruk av begge.

Dog blir spørsmålet hva du tar bilder av .

Lenke til kommentar

Sammenlignet med 7D er det stor forskjell på AF , det kan jeg bekrefte etter bruk av begge.

Dog blir spørsmålet hva du tar bilder av .

 

Jeg har jo ikke hevdet at 5D II AF er på høyde med 7D, men 5DII er ikke så håpløs som mange hevder.

 

Vil si den er håpløs i visse tilfeller,feks dær motivet beveger seg rimelig raskt, ja faktisk ubrukelig .

Men til "normal" fotografering er den grei .

Det var en av hovedgrunnene til at jeg valgte 7D fremfor 5D MK ll

Lenke til kommentar

Vil si den er håpløs i visse tilfeller,feks dær motivet beveger seg rimelig raskt, ja faktisk ubrukelig .

Men til "normal" fotografering er den grei .

Det var en av hovedgrunnene til at jeg valgte 7D fremfor 5D MK ll

hvor raskt? snakker vi, motorsport; rally, F1 o.l. med hastigheter over 2-300km/t? i så fall tror jeg på at 5D2 kan få slite, men som sagt tidligere, jeg har ikke noen særlige problemer med skihoppere i 90km/t.. avstand, bevegelsesretning og ikke minst valg av objektiv spiller nok en betydelig rolle også, men allikevel... det er noe med bruken av ordet håpløs.. definer håpløs liksom..

Lenke til kommentar

Den er ikke håpløs. Den går fint an å bruke på det meste av fotojobber. Utfordringen er at du må vite hva du gjør. Det er liksom ikke bare å fyre løs. Men om du lærer deg å bruke huset skikkelig så vil du også kunne ta sport.

Midterste fokuspunkt er å foretrekke. Og ikke forvent å få mange treff på seriemodus.

Jeg vurderer 5d2 som det beste du får ift pris og bildekvalitet. Men bruksområdet er avgjørende for om det er passende for deg.

Skal du ta bilder av ting, eller folk som står i ro, fotografere der du har kontroll og tid så er dette et glimrende hus.

Skal du ta sport fotball unger i lek, folk i bevegelse, bruke seriemodus, så anbefaler jeg at du glemmer dette huset.

Lenke til kommentar

5D II og 7D har akkurat de samme problemene med moire, lineskipping og rolling shutter - den største forskjellen på bildet er sensorstørrelse. Man får rett og slett ikke til like tynn DoF på crop. Derfor bruker mange 5D II til spesielle scener, for å få nærmere 65mm film-look enn 35mm-film (som er mer lik 1,5 crop i fotoverden, siden de kjører filmen vertikalt). GH2, AF-100 og FS-100 er alle bedre rent teknisk enn 5D II - men tilgjengjeld er det ikke kommet noen andre kamera med fullformatssensor og video enda.

 

House bruker forøvrig stortsett film - men kutter inn scener tatt med speilrefleks der det er fornuftig. Var vel én episode hvor de kunn brukte speilrefleks. Mye av den episoden foregikk i et sammenrast parkeringshus om jeg ikke husker feil - hvor det var minimalt med plass, ergo sparte de tid og penger på å ikke bygge et sett hvor de kunne fjerne deler av det for å få plass til filmriggene de vanligvis bruker.

 

Alle de tekniske tingen du nevner stemmer sikkert. Jeg har kun brukt mitt 7D til foto så langt. Men jeg kan uansett ikke unngå å bli imponert over denne jeg kom over i går:

 

"We believe this to be the first ever live event/scripted concept production 'hybrid' film ever produced on this scale. It was shot entirely on DSLRs, the Canon 5D Mark2 and 7D"

"City Of Lakes" - The officiel Trailer

 

I NRK's dokumentar om Afghanistan ble også 5DMk 2 brukt til trange scener. Mener jeg også så 7D i bruk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil si den er håpløs i visse tilfeller,feks dær motivet beveger seg rimelig raskt, ja faktisk ubrukelig .

Men til "normal" fotografering er den grei .

Det var en av hovedgrunnene til at jeg valgte 7D fremfor 5D MK ll

hvor raskt? snakker vi, motorsport; rally, F1 o.l. med hastigheter over 2-300km/t? i så fall tror jeg på at 5D2 kan få slite, men som sagt tidligere, jeg har ikke noen særlige problemer med skihoppere i 90km/t.. avstand, bevegelsesretning og ikke minst valg av objektiv spiller nok en betydelig rolle også, men allikevel... det er noe med bruken av ordet håpløs.. definer håpløs liksom..

 

Min erfaring er fra fotografering av fugler/dyr og spesielt ved fotografering av fugler i bevegelse sliter 5D MKll sikkelig dær 7D løser oppgaven uten problem .

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...