Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

det største drittproblemet jeg har vert borti.. og det er ikke få [Løst]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

pinget mot modem, gikk knirkefritt, skulle pinge mot inet, da gikk det heller dårlig..

 

Modem:

Ping-statistikker for 10.0.0.138:

Pakker: sendt = 65, mottatt = 65, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 0ms, maksimum = 0ms, gjennomsnittlig = 0ms

 

www.uio.no

Ping-statistikker for 129.240.8.200:

Pakker: sendt = 23, mottatt = 22, tapt = 1 (4% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 13ms, maksimum = 3453ms, gjennomsnittlig = 663ms

 

mener jeg har testet dette en hel del ganger før uten noen problem men skal se litt mer nøye på dette, fikk besøk nå

 

Jeg tror jeg har sett en av trådene dine om dette før.

La oss se om vi kan gå orden på dette.

 

Dette som du poster over indikerer jo faktisk et problem nettverksmessig. 4% tap + latencyspikes er jo nettop noe som vil lage slike problemer som vi ser i videoene dine (flott at du lagde dem forøvrig da de demonstrerer problemet veldig godt).

 

La maskinen stå koblet rett til modem for denne testen.

kjør fra cmd kommandoen:

ping www.uio.no -t -l 1000 > uiolangtest.txt

kjør også denne samtidig

ping 10.0.0.138 -t -l 1000 > modemlangtest.txt

(10.0.0.138 er ruteren din sant, ikke modemet?)

 

Du vil da få filer som heter det samme som slutten av kommandoen generert i den katalogen du står i fra cmd når du kjører kommandoen.

 

La disse testene kjøre en lang stund, gjerne en times tid helst (minimum 15-20minutter ihvertfall). Ikke bruk forbindelsen (i det hele tatt) mens testen pågår. Bare gjør det en gang du likevel ikke skal bruke forbindelsen en liten stund. Over natten evt. om du ikke har andre anledninger, men det aller beste er å teste i omtrent samme tidsrom som du har spillt på og merket problemer før. Noen nettverksproblemer er utrolig nok avhengig av tid på døgnet - dog veldig skjeldent.

 

Dette vil gi oss godt grunnlag for å avdekke evt. latency-relaterte feil. -l parameteret kjører gjennom store pakker som kan avdekke en del feil som ikke alltid vil vise i små pakker (vanlig ping). Dette + logging over litt lengre tid er viktig for å kunne avdekke mer uvanlige problemer slik som du har.

 

Legg opp filene til forumet for nedlasting ås skal jeg og la7dfa.com ta en titt på dem.

 

Ideelt sett skulle vi gjerne også hatt en lignende pinglog der du kun bruker modemet og ikke ruter - dersom du har mulighet til det. Hvis modemet tillater at du pinger til det så kjør en lik dobbel pinglog (til passende filnavn som ikke vil være til å forveksle med dem du sjekket tidligere).

 

Og bare for å dobbeltsjekke - vi har nå bekretet at problemet sjekke med et alternativt nettverkskort også sant? Det er fint å kunne utelukke fra mulighetene.

 

Jeg er helt sikker på at vi kan løse dette om vi går systematisk frem :)

Jeg skal gå gjennom de gamle trådene dine senere for å se hva annet som vi kan lære fra det som ble gjort der.

 

PS: en ting til - bruker du kablet eller trådløs tilkobling på maskinen som trøbbler seg?

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, skjønner det er mye å lese her, tror jeg skrev en plass at alt dette er via kabel, ingenting går via trådløst.. har ikke trådsløst kort en gang. Om jeg ikke har skrevet det beklager jeg ;) Når du ser på videoene er det helt likt som om jeg bruker wlan og har pakketap, men det er ikke dette som er årsaken vertfall... Og dette med at det forsvant når jeg koblet til modemet var bare midlertidig.

 

Har nettop prøvd å installere win7 32bit på s-ata disken, det gikk veldig bra, spillet kjørte feilfritt helt til jeg tok en helt ordinær reboot, ingenting nytt installert, ingen oppdateringer eller noe som helst, bare vanlig reboot -> samme problem tilbake. Så da kan jeg vertfall utelukke at det er SSD disken eller 64bit win som er årsaken.. Dette peker bare mer å mer mot chipset for min del men..

 

edit; prøvde kommandoen din men hjalp ikke stort:

 

netsh wlan set autoconfig enabled=no interface="Wireless Network Connection"

->The Wireless AutoConfig Service (wlansvc) is not running.

 

Beklager det, jeg skummet litt for fort igjennom den første posten din. Har du forsøkt å sette fast IP-adresse og disablet DHCP CLient servicen? Verdt et forsøkt, selv om det er veldig utenkelig at denne servicen skulle ha noe med problemet å gjøre.

Lenke til kommentar

Hei, konge med mer innspill for nå ryker håret snart :p et par ting:

 

1. Ping-tidenene kom seg når jeg restartet modemet, muligens en bug på siden der, så dette kan bare ses bort i fra.

 

Har heller ikke hatt noe feil med pinging i cmd tidligere, så dette har nok ikke noe med dette å gjøre, skal for ordens skyld pinge litt her og nå for å sjekke dette (nok en gang).

 

2. Kjører ikke på trådløst noen plass på nettverket, alt er kablet. Ingen av kablene ligger via noen kjempestore strømkabler, eller andre støykilder, jeg har prøvd tusenvis av forskjellige kabler, jeg har testet med andre pcer på samme nettverk som har fungert fint, så feilen ligger fra der jeg får inn nettverket på pcen.

 

3. Jeg har testet med et PCI nettverkskort jeg hadde liggende, jeg har IKKE testet dette på en annen data, men det virker usansynlig at det er samme feil på PCI nettverkskortet som på onboard kortet på dataen. Jeg kan forsåvidt prøve dette PCI kortet på kompisen min sin pc bare for å utelukke at det er feil på dette litt senere i dag.

 

4. Jeg har installert win7 32bit og 64bit på to forskjellige disker (en ssd disk, og en sata disk) uten at det gjorde noen forskjell. Det virket litt i starten men når jeg rebootet var feilen tilbake.

 

5. Jeg har byttet ram og skjermkort med kameraten min, det fungerte litt, men etter en reboot var feilen tilbake.

 

Har vert i kontakt med gigabyte og de sier at det ikke ser ut som et problem med hovedkortet og ber meg kjøre DPS Latency Checker, har gjort dette mange ganger tidligere uten å finne noe feil.

 

Jeg føler meg mer å mer sikker på at jeg har prøvd alt, men jeg har ikke testa å sette fast IP, så tester dette etter jeg har vert ute å lufta nepa litt..

 

her er resultatene fra pingingen jeg startet mens jeg begynte å skrive inlegget:

 

Ping-statistikker for 89.250.123.171:

Pakker: sendt = 514, mottatt = 514, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 14ms, maksimum = 46ms, gjennomsnittlig = 15ms

Ctrl+C

^C

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Hvis du sitter på trådløst så er det mulig at dette er problemet;

Windows har en "service" som automatisk søker etter trådløse nett med sterkere signal i området, denne kan medføre store brudd i trafikken. Har hatt flere på jobben her som hadde 4 sekunders "brudd" da pingen gikk opp i 3000+ ms, det jeg gjorde var å lage en .bat fil som starter denne servicen kjapt, slik at man blir koblet på nett, deretter skrur den av servicen med en gang den merker at man er på nett. Dette er dog gjort i windows xp med servicen "Wireless Zero configuration" Men vet at det er noe lignende i windows 7. Slik ser det lille oppstarts skriptet ut:

@echo off

 

net start "Wireless Zero Configuration"

 

:retry

ping -n 1 www.google.com

if errorlevel 1 goto retry

 

net stop "Wireless Zero Configuration"

 

 

Grunnen til at du ikke bare kan slå av servicen helt er at man da ikke får konfigurert det trådløse nettverket i det hele tatt, med mindre man bruker et 3dje parts program til dette.

Endret av znorlax
Lenke til kommentar

Ser ut for meg som om du har prøvd alt uten om å bytte HK? Kan ikke skjønne at det kan være innstillinger når du har installert flere OS osv. Det du opplever er tap av data, choke/loss, pakketap til servere. Det har kun med nettverk å gjøre, så glem ram og andre komponenter. Hvis du har problemer med det samme når du prøvde å sette inn et annet nettverkskort i PCI så må feilen ligge i hovedkortet ditt. Om du trenger en bios fix/oppdatering eller ikke veit ikke jeg. Kan være at hk rett og slett er fucked. Jeg hadde kjøpt nytt HK iallefall. Kan ikke se noen annen grunn til at du skal ha disse problemene.

 

Tror ikke det er vits for deg å kjøre flere kommandoer og styre mer, når det åpenbart ikke er instillinger. Du skal ikke få choke/loss sånn av seg selv med mindre du har tukla noe jævlig med innstillinger jeg aldri har hørt om. Prøv et nytt HK, det må jo være der feilen ligger, og det er en feil som ikke skal være der.

 

Mvh Øystein

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal prøve en nyere bios versjon, mener jeg har prøvd dette tidligere uten hell. Samt ville gigabyte ha meg til å kjøre memtest i et par timer på hvert minne.. Føles som om jeg går litt rundt grøten her, men får bare gjøre det.

 

Langtestene:

Ping-statistikker for 129.240.8.200:

Pakker: sendt = 1411, mottatt = 1411, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 25ms, maksimum = 59ms, gjennomsnittlig = 26ms

Ctrl+C

 

Ping-statistikker for 10.0.0.138:

Pakker: sendt = 1420, mottatt = 1420, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 0ms, maksimum = 5ms, gjennomsnittlig = 0ms

Ctrl+C

Lenke til kommentar

har opplevd feilen rett etter jeg har installert win, før jeg installerte antivirus, og med windows firewall deaktivert.

 

Har installert siste bios fra gigabyte, med mindre jeg kjørte fail safe defaults så fikk jeg ikke startet opp windows en gang, så det tyder vel på at noe er galt.. Prøvde å gå inn på MB Intelligent Tweaker (M.I.T.) og da frøs biosen, og jeg måtte restarte..

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg er inne på noe nå, jeg tok å dekativerte onboard LAN igjen, satt inn igjen PCI kortet, og testet på nytt både med DPC testeren og ingame, for jeg kom til å tenke på at jeg hadde problem med modemet når jeg testet PCI kortet sist..

 

I DPC Latency Checkeren er det mye mer stabilt nå vertfall, og det ser faktisk brukbart ut ingame, har prøvd å reboote en gang alt og det er fortsatt i orden.. Skal teste litt lenger men kjenner motivasjonen steg 3 hakk nå..

 

se på bildene så er det tydlig forskjell

dpc2.jpg

 

dpci.jpg

 

skal kjøre et par reboots nå og aktivere onboard kortet igjen og teste litt mer..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Rart.. rebootet et par ganger og fikk 0 (????) i latency på DPC, spillte litt og da var feilen tilbake.

 

re-aktiverte onboard kortet igjen, testet på nytt og fikk en javn strøm med latency på rundt 150, spiller nå det er helt fint, feilen er altså borte igjen.. Jeg er ikke tilkoblet onboard lan kortet, bare aktivert det igjen..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Rart.. rebootet et par ganger og fikk 0 (????) i latency på DPC, spillte litt og da var feilen tilbake.

 

re-aktiverte onboard kortet igjen, testet på nytt og fikk en javn strøm med latency på rundt 150, spiller nå det er helt fint, feilen er altså borte igjen.. Jeg er ikke tilkoblet onboard lan kortet, bare aktivert det igjen..

 

Hmm veldig merkelig problem dette.

 

Du får prøve det litt slik som du akkurat har det nå da og se om det holder seg stabilt der. Da har du ihvertfall et holdepunkt for problemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja. Hadde vert greiere å forholde seg til om det faktisk var EN ting som gjorde utslaget men det virker litt hipp-som-happ.. men om jeg skal stole på DPS Latency Checkeren så har det holdt seg nogen lunde stabilt nå, så får bare prøve litt..

 

Jeg var forresten borti noe som het CPU EIST, og deaktiverte den, da skar det seg helt når jeg skulle måle med DPC'en, når jeg aktiverte den igjen, ble det normalt igjen, en sammenheng her kanskje..

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har et par forslag som har hjulpet meg i situasjoner der jeg har hatt ustabilitet på tilsynelatende stabile nettverkstilkoblinger. Kanskje jeg skyter blindt her, men det kan jo være verdt et forsøk.

 

Kilde: http://support.microsoft.com/kb/951037

 

Disable chimney:

netsh int tcp set global chimney=disabled

 

Disable RSS (Receive Side Scaling)

netsh int tcp set global rss=disabled

 

Disable netDMA:

Click Start, click Run, type regedit, and then click OK.

Locate the following registry subkey, and then click it:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters

Double-click the EnableTCPA registry entry.

Note If this registry entry does not exist, right-click Parameters, point to New, click DWORD Value, type EnableTCPA, and then press ENTER.

To enable NetDMA, type 1 in the Value data box, and then click OK.

To disable NetDMA, type 0 in the Value data box, and then click OK.

If the EnableTCPA registry entry does not exist, enable the NetDMA functionality.

 

Til slutt:

Disable Large Send Offload on the Host NIC (in the advanced properties of the NIC)

 

Audun

Endret av audhage
Lenke til kommentar

Hei Audun, har testet dette tidligere, det fungerte bra en stund, men av en eller annen grunn kom feilen tilbake, og da hjalp det ikkje å kjøre fixen fler ganger. Jeg fant ut etterpå at det var best å la det være siden det blir en slags tweak i steden for en løsning på selve feilen.. Jeg er nesten helt sikker på at alt dette skyldes et mandagsprodukt av et hovedkort, jeg har fått tak i et nytt hovedkort nå som jeg skal få testet med løpet av noen dager, så da får jeg vertfall svar på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...